Alpha server 1000 4/266
Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 07-08-03 20:31

Hej !

Så er det min tur til at bruge denne fortrinelige gruppe.

Ser i jeg har anskaffet mig en Alpha 1000 server og nu er spørgsmålet, hvad
ville i hælde på sådan en tingest (Her tænker jeg på OS)??

Jeg har aldrig leget med sådan en dims før og det var nu også mest derfor
jeg anskaffede mig den. I første omgang var tanken bare at jeg måtte eje
sådan en og skille den ad. Men nu er jeg, tro det eller ej faktisk blevet
lidt glad for den (Selv om jeg aldrig har haft strøm på den). Men hvis jeg
ligesom over for "fruen" og mig selv skal retfærdigøre at beholde den er jeg
jo nød til at hælde et eller andet OS på den. Det er lige som det første
punkt. Men jeg har lidt flere spørgsmål. Og jeg prøver her at sætte dem op
på en række.

1) Hvilket OS skal jeg vælge.

1a) Hvilke netkort kan jeg benytte, eller sagt på en anden måde er der et
relativt fornuftigt udvalg af driver til netkort.

1b) Samme spørgsmål mht. lydkort.

2) Er det OS Du/I anbefaler nemt at gå til ? (Jeg har stor erfaring med
DOS - Win 9X/NT 4.0/2K og XP - OS/400 - Lever faktisk af det) Linux ingen
erfaring, kun ganske lidt erfaring med AIX.

3) Har du/i eventuelle gode link til det OS i anbefaler

4) Har du/I gode links til mere info mht Alpha serverne. Har kigget på
google og fundet noget - Det var bare mere ment på den måde at kendte i en
fænomenal side ville jeg blive glad.

På forhånd tak.

Niels

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 07-08-03 21:54

On Thu, 07 Aug 2003 21:30:43 +0200, Niels C. Grønlund wrote:

> [...]
>
> 4) Har du/I gode links til mere info mht Alpha serverne. Har kigget på
> google og fundet noget - Det var bare mere ment på den måde at kendte i en

Hej Niels

Hvis jeg fik fat i en Alpha maskine (server, eller Workstation) så ville
jeg installere enten Digital Unix (aka. OSF/1, True64 Unix) eller OpenVMS,
såfremt den understøtter dette. (Alpha, er mange ting, enten Windoze NT, OpenVMS,
OSF/1, Digital Unix, eller Compaq True64 Unix)

<Provokere>
Om Linux køre på Alpha, eller x86, vil jeg personligt være ligeglad med

Jeg syndes kun, at de "originale" OS'er er interessant på en RISC maskine,
da jeg aldrig selv ville installere Linux/BSD på min Sun Blade 100, Da
de aldrig kan "være" så optimeret som de originale OS'er (Solaris 8 i mit
tilfælde.)
<Provokere off>

Chek: http://wks.xanthosmicrosystems.com/, da de har en god liste over en
del Digital/Compaq Alpha Workstations, der kan give dig et vis overblik.

Ellers prøv at "rode lidt rund" hos HP, chek deres Workstations og Unix
servere, de burde have noget info.

Jeg kan ikke lige finde noget her og nu, prøv at sende mig en E-mail, så
kan det være jeg kan finde noget.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com, husk at fjerne "NOSPAM"
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale konsulent.

Fra : Martin Schultz

Dato : 08-08-03 07:31

On Thu, 7 Aug 2003 21:30:43 +0200, "Niels C. Grønlund"
<ncg_FJERN-DETTE_@post10.tele.dk> wrote:

>1) Hvilket OS skal jeg vælge.

Windows NT 4.0 i alpha udgave eller Linux. Du kan også benytte Tru64
unix men hvis du ikke fik en licens med til maskinen bliver det nok en
dyr fornøjelse.

MArtin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 08-08-03 09:39

On Fri, 08 Aug 2003 08:30:48 +0200, Martin Schultz wrote:

> Windows NT 4.0 i alpha udgave eller Linux. Du kan også benytte Tru64
> unix men hvis du ikke fik en licens med til maskinen bliver det nok en
> dyr fornøjelse.
>
> MArtin
Hej igen

Prøv lige at chekke nederst på denne side: http://www.13w3.com/
Der er en Digital Unix V4.0B (Boxed) til salg for 75£.

Jeg ved ikke om det er den rette version til en Alpha Server 1000?

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Martin Schultz

Dato : 08-08-03 09:16

On Fri, 08 Aug 2003 09:38:37 +0100, Kent Wormsdorf
<kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>Der er en Digital Unix V4.0B (Boxed) til salg for 75£.
>
>Jeg ved ikke om det er den rette version til en Alpha Server 1000?

Det er faktisk pænt billigt. Sidst jeg kiggede på den slags så det
meget værre ud.

Martin

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 09-08-03 14:31

Jeg takker for jeres svar !

Jeg kigger meget på Digital UNIX til £75, men lige pt. har jeg for at gøre
en lang historie kort downloadet en openVMS for Alpha.
Så Kent jeg prøver dit forslag først !!

Gode råd er stadig velkomne

Mvh.
Niels

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 09-08-03 17:20

On Sat, 09 Aug 2003 15:31:25 +0200, Niels C. Grønlund wrote:

> [...]
>
> Jeg kigger meget på Digital UNIX til £75, men lige pt. har jeg for at gøre
> en lang historie kort downloadet en openVMS for Alpha.

Hej Niels

OK!, jeg har dog ikke selv prøvet OpenVMS (Har ikke selv en Alpha maskine til
rådighed), så du holder vel os underrettet i news-gruppen?

Øhhh.. Downloaded en OpenVMS, jeg mener ellers, at man kun kan købe den
billigt, via DECUS bruger gruppen i USA?!?!?
Nå det vil jeg ikke blande mig i.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 10-08-03 12:33

"Kent Wormsdorf" <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Øhhh.. Downloaded en OpenVMS, jeg mener ellers, at man kun kan købe den
> billigt, via DECUS bruger gruppen i USA?!?!?

Både Tru64 & VMS kan købes i en såkaldt hobbyist licens til under $100 hos
enten HP (Tru64) eller DECUS (som nu hedder Encompass). Det er de nyeste
udgaver man får og de kommer med "hobby" licenser til compilere o.s.v.

Vær opmærksom på at Tru64 v5.1B (og til dels også V5.1A) som er de 2 seneste
har problemer med meget gamle maskiner (man har droppet bl.a. TurboChannel
support plus meget gamle maskiner/firmware versioner). Jeg kan ikke lige
huske om det er et problem med en AS1000, men f.eks. DEC2000AXP (den der
også kaldes Jensen) kan kun klare op til 5.1A.

Vær opmærksom på at A1000 findes i forskellige varianter hvoraf nogle kan
køre VMS/UNIX mens andre er til WinNT (De er som regel i hvidt kabinet).

Hvis du vælger VMS eller Tru64 så sørg for at opdatere firmware først. Det
gør alting lettere, og sørg for at sætte SRM variabler og følg
boot-proceduren slavisk som skrevet. Alle manualer til VMS & Tru64 er at
finde som HTML & PDF til fri download på HPs site.
Der er dedikerede installations-procedurer som siger hvad du skal gøre når
du læger VMS eller Tru64 på en AS1000.

M.h.t. netkort så er gamle Digital kort (DE-5xx serien) altid brugbare men
efterhånden svære at opdrive. De benytter DECchip 2114x. De lidt ældre
DE-4xx (10 MBit/s) kører med DECchip 2014x. Begge chipsæt er kendt under
navnet Tulip og har i Tru64 enhedsnavnet tu.
Ellers så er der i de nyere versioner af Tru64 også support for Intel kort,
men jeg ved ikke om det _skal_ være et fra HP/Compaq (tror det ikke). Det er
Intels 82557/8/9 chips som typisk sidder på Intel EtherExpress Pro 100+.
Meget nemmere at komme i nærheden af.

/Jesper

Fra : Thor Dreier

Dato : 10-08-03 23:08

Niels C. Grønlund wrote:

> [...]
> punkt. Men jeg har lidt flere spørgsmål. Og jeg prøver her at sætte dem op

Hvis du ikke allerede ved det, så kan du finde information om dit nye
dyr på http://h18002.www1.hp.com/alphaserver/archive/

> 1) Hvilket OS skal jeg vælge.

Jeg anskaffede for et par måneder siden en gammel AlphaServer 800 med
500 MHz processor jeg har ligget og leget med. Jeg har selv prøvet at
køre Debian GNU/Linux og Windows NT4 workstation (her har man endda
mulighed for at køre programmer kompileret til x86 med FX32!) og OpenVMS
Hoppyist (som jeg først fik for en 14 dages tid siden).

Linux: Kører fint, men der er ikke noget at hente her i forhold til hvis
man kørte det på en x86.

Windows NT: Der findes ikke særlig mange programmer der er kompileret
til dette OS/CPU (det lykkedes dog at finde et par stykker rundt
omkring, bl.a. fandt jeg Internet Explorer 5). Hvis man vælger at
emululere x86 programmer, så skal man ikke lige regne med at de kører
særlig hurtigt. Nogle (små) programmer påstår den at den har optimeret
100%, og de kører også fint nok, mens den med andre programmer ikke kan
finde ud af at optimere dem særlig meget.

OpenVMS: Jeg har først lige installeret dette OS, og jeg kan mildest
talt sige at jeg ikke fatter en brik af det. Har dog ikke gidet og rode
så meget med det endnu.
http://www.openvmshobbyist.com/ kan man købe det til 30$ (jeg meldte
mig ind i den Tyske Decus gruppe, da man ikke kan få oplyst sit DECUS
nummer hvis man tilmelder sig den danske, og den mailadresse der står
man skal kontakte virker ikke).

Jeg har ikke prøvet Tru64, men du kan købe en hoppy-pakke på:
http://h30097.www3.hp.com/noncommercial-unix/

> 1a) Hvilke netkort kan jeg benytte, eller sagt på en anden måde er der et
> relativt fornuftigt udvalg af driver til netkort.

Jeg fik min leveret med to Digital netkort, og de virker perfekt (eller
det vil sige det ene af det gør, jeg har ikke prøvet det andet endnu,
men må da regne med at det samme gælder for dette).

> 1b) Samme spørgsmål mht. lydkort.

Jeg ved ikke noget med lydkort, men den kunne ikke lide at jeg satte et
TNT2 kort i. Nu er det jo officielt også en server, så jeg ved ikke om
det kun dur med det inbyggede S3 TRIO kort, eller om det bare er
allergisk over for det ene kort.

Thor

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-08-03 13:39

Niels C. Grønlund wrote:
> 4) Har du/I gode links til mere info mht Alpha serverne. Har kigget på
> google og fundet noget - Det var bare mere ment på den måde at kendte i en
> fænomenal side ville jeg blive glad.

Hvis den er som serverhardware af den eksotiske type er generelt bør du tilføje en

5) Er det økonomisk forsvarligt at benytte en Alpha som
hjemmeserver, hvis man tager dens strømforbrug i betragtning... ?

Før du overvejer noget sådant ville jeg låne en elmåler og se hvor
mange watt den sluger ved normal drift :)

Men ellers, ville jeg putte Linux på den...

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 16-08-03 12:24

Hej Hans !!

Den skal ikke bruges til noget son helst overhovedet... Det er kun legetøj..
Og når jeg er færdig med den har jeg en aftager.

Jeg har rigeligt med servere, men ingen er tændt i døgndrift, netop pga. det
parameter du kommer med EL prisen.

Jeg har en Netfinity 5500 M20 som primær server.

Den er bestykket med 4 * PIII Xeon 550, 2 Gb RAM - Har haft 4 men sår kører
Windows ikke ordenligt, 6 10.000 RPM diske.

Den kaldes i daglig tale 800 Kr. serveren, da det sådan ungefær er hvad den
vil koste og have kørende 24*7.

Så jeg er absolut klar over den faktor, men ellers tak for rådet.

Men det var nu mest for at stifte bekendtskab med en anden arkitektur end
lig X86.

PS. Jeg har stadig ikke haft strøm på Alphaen !

Mvh.
Niels

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 16-08-03 16:01

De 800 Kr er på månedsbasis

Fra : ....

Dato : 12-09-03 11:17

Når du nu kender Win, hvorfor så ikke benytte det styresystem. NT ved jeg,
at man kan benytte på Alpha.
Der er også Linux, hvor jeg mest har leget med Mandrake.
Se evt. link http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3
Men det er jo tungt at komme i gang med et nyt styresystem, så med mindre
man har oceaner af tid, er det jo nemmest at holde sig til det man kender.

Mvh
Thomas

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-09-03 12:04

On Fri, 12 Sep 2003 12:17:17 +0200, "...."
<nykoebingvej_fjern_dette_@tdcadsl.dk> wrote:

>Når du nu kender Win, hvorfor så ikke benytte det styresystem. NT ved jeg,
>at man kan benytte på Alpha.

NT til alpha koster penge samt kan være svært at finde frem til.
Desunden findes der ikke ret mange programmer til det samt de fleste
af dem koster penge.

Det meste linux software vil kunne oversættes uden problemer på en
alpha maskine.

Martin

Fra : Peter Jespersen

Dato : 13-09-03 16:53

On Fri, 12 Sep 2003 13:03:38 +0200, Martin Schultz wrote:

<snip>

>Desunden findes der ikke ret mange programmer til det samt de fleste
>af dem koster penge.

Derfor har man FX!32....

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Lursa/B'etor '96. Why waste time on an election???

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-09-03 15:03

On Sat, 13 Sep 2003 15:52:43 +0200 (CEST), "Peter Jespersen"
<flywheel@illogical.dk> wrote:

>On Fri, 12 Sep 2003 13:03:38 +0200, Martin Schultz wrote:
>
><snip>

>Derfor har man FX!32....

Så kunne man jo bare køre programmerne på en intel box. Der for man
meget mere hastighed for pengende.

Martin