E-Mail
webnoob 5265
spampal brok
Fra : Henning Lund

Dato : 06-08-03 20:50

jeg havde en række hvidlistede mailadresser som jeg modtog nyhedsbreve
fra, siden jeg efter et råd instalerede bayesian filteret ryger de i min
spammappe, hvorfor nu det?
Hvad skal jeg skrue på?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-08-03 22:35

"Henning Lund" <hla@tdcspace.dk> skrev:

> jeg havde en række hvidlistede mailadresser som jeg modtog
> nyhedsbreve fra, siden jeg efter et råd instalerede bayesian
> filteret ryger de i min spammappe, hvorfor nu det?
> Hvad skal jeg skrue på?

Når man tager Bayesian filteret i brug er det en god ide at "opdrage"
det lidt. Brug evt. følgende fremgangsmåde:
Lav to mapper på skrivebordet den ene kan du kalde Spam og den anden
Clean.

I dit mailprogram finder du nu et antal spam mails som du gemmer i
Spammappen (bare marker de pågældende mails og træk dem over i mappen).
Noget tilsvarende gør du med nogle ikke-spam mails som du gemmer i
Clean mappen.

Gå ind i indstillingerne for Spam pal, vælg plugins, Bayesian filter,
Properties, Import og importer de to mapper som du lavede ovenfor.

Når Bayesian laver en falsk positiv eller en falsk negativ bør du
højreklikke på paraplyen i taskbaren, vælge plugins, Bayesian filter og
så fortælle Bayesian, hvilken kategori de pågældende mails tilhører.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 07-08-03 15:42

Morten Bjergstrøm skrev:

Og jeg takker for svaret.

> Når man tager Bayesian filteret i brug er det en god ide at "opdrage"
> det lidt. Brug evt. følgende fremgangsmåde:
> Lav to mapper på skrivebordet den ene kan du kalde Spam og den anden
> Clean.

De mapper skal man beholde dem permanent, eller kun til det egenrådige
bæst er tæmmet?

> [...]
> Spammappen (bare marker de pågældende mails og træk dem over i
> mappen). Noget tilsvarende gør du med nogle ikke-spam mails som du

I OE som jeg bruger, mener du da højreklikke og overefør til?

> [...]
> højreklikke på paraplyen i taskbaren, vælge plugins, Bayesian filter
> og så fortælle Bayesian, hvilken kategori de pågældende mails

Hvordan skal jeg gøre det, flytte dem på en eller anden måde?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-08-03 07:46

"Henning Lund" <hla@tdcspace.dk> skrev:

> Og jeg takker for svaret.

Så lidt.

> De mapper skal man beholde dem permanent, eller kun til det
> egenrådige bæst er tæmmet?

De skal bare bruges en gang derefter kan de slettes.

> I OE som jeg bruger, mener du da højreklikke og overefør til?

Kan du ikke bare markere et antal mails og trække dem over i mapperne?
(Jeg har ikke brugt OE i flere år)

> Hvordan skal jeg gøre det, flytte dem på en eller anden måde?

Du skal gøre det som jeg har skrevet ovenfor. De mails, der er røget i
spammappen ved en fejl eller som ikke er røget i spammappen som de
skulle bliver du selv nødt til at flytte til den rette mappe.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 08-08-03 12:32

Morten Bjergstrøm skrev:

> De skal bare bruges en gang derefter kan de slettes.

Oki

> Kan du ikke bare markere et antal mails og trække dem over i mapperne?
> (Jeg har ikke brugt OE i flere år)

Hmmmmm nåe jow.

> Du skal gøre det som jeg har skrevet ovenfor. De mails, der er røget i
> spammappen ved en fejl eller som ikke er røget i spammappen som de
> skulle bliver du selv nødt til at flytte til den rette mappe.

Og det husker den så selv om jeg sletter mapperne?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-08-03 16:32

> Og det husker den så selv om jeg sletter mapperne?

Jeg har vist ikke været helt præcis. De mapper jeg omtaler ovenfor er
de mapper du har oprettet indeni Outlook Express som du sorterer mails
til. Det er ikke dem du skal slette og kopiere til for at opdrage
spampal.

De næste nyhedsbreve kan dog stadig godt risikere at blive
klassificeret som spam, da Bayesian filteret kigger på ord i de
indkomne mails og derudfra beregner en sandsynlighed for, hvorvidt der
er tale om en spammail eller ej. Men hvis du har gjort det med mapperne
og med en del mail først så vil du nok ikke opleve ret mange falsk
positive - det er ihvertfald min erfaring.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 08-08-03 17:27

Morten Bjergstrøm skrev:

> [...]
> de mapper du har oprettet indeni Outlook Express som du sorterer mails
> til. Det er ikke dem du skal slette og kopiere til for at opdrage

Nej den er jeg med på.

> [...]
> mapperne og med en del mail først så vil du nok ikke opleve ret mange
> falsk positive - det er ihvertfald min erfaring.

Oki jeg forsøger at få bæstet til at lystre, tak for hjælpen.