Oprette database via jdbc?
Fra : Ukendt

Dato : 06-08-03 18:28

Hejsa,

Jeg har et lille problem med at oprette en database via jdbc.
Hvis jeg har en eksisterende database, så kan jeg nemt oprette en ny
database ved at via jdbc lave en connection til den eksisterende database,
hvorefter jeg laver et statement, som jeg bruger til at at køre et "CREATE
DATABASE xyz;" query.

Men hvad gør jeg nu hvis jeg ikke har en eksisterende database? Så kan jeg
jo af gode grunde ikke lave en connection osv?

Så spørgsmålet er om det er muligt at lave en ny database via jdbc uden at
forbinde til en eksisterende database?

Mvh Michael

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 06-08-03 23:45

Der er altid en "eksisterende database". Ellers vil du ikke kunne logge ind
og tilføje den første reelle bruger.

Næsten alle moderne RDBMS systemer har et eller flere skemaer (eller hvad
det hedder i den pågældende db), der indeholder metadata om de andre
skemaer.

I oracle har du således SYS og SYSTEM skemaet, og det er meningen at disse
skal bruges ved oprettelse af nye users (skemaer) på databasen.
Sikkerhedsmæssigt skal du overveje det grundigt før du grant'er rettigheder
til at create database til andre brugere.

Desværre er DDL nok ikke lige det mest standardiserede ift. sql 97. Hvilket
dbms bruger du?

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-03 16:19

"Nikolaj Hansen" <spam~barnabasdk@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
rettigheder
> til at create database til andre brugere.
>
> Desværre er DDL nok ikke lige det mest standardiserede ift. sql 97.

Hejsa,

Jeg bruger postgresql. Det ser ud til at tabellerne template0 og template1
eksisterer, som jeg ikke selv har oprettet - men de har ingen tabeler?