Forbrænding højere med tiden?
Fra : Kenneth Bon

Dato : 06-08-03 16:59

Jeg har før spurgt her - men jeg er stadig ikke overbevist :)

Jeg spurgte, hvordan man forbrændte mest - ved fx at løbe 25 minutter eller
ved at cykle 35-40 minutter (begge i jævnt tempo). Svarene var, at det var
cykling, fordi det var tidsfaktoren der afgjorde, hvor meget man forbrændte.

Men jeg vil jo stadig mene, at kroppen arbejder hårdere ved løb i jævnt
tempo end ved cykling - og så må der også forbrændes mere pr. minut end ved
cykling. Jeg har set nogle forskellige oversigter over, hvor der står hvor
meget man forbrænder ved hhv. gang, cykling, svømning, løb osv osv - og det
er vel disse man skal tage udgangspunkt i - og så "gange op" med tiden man
udøver i - fremfor kun at sige, at det man udøver længst tid giver størst
forbrænding?

Forstod nogen det? :)

/Kenneth

Fra : Insideout

Dato : 06-08-03 18:03

"Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved at cykle 35-40 minutter (begge i jævnt tempo). Svarene var, at det var
> cykling, fordi det var tidsfaktoren der afgjorde, hvor meget man

Hvis jeg regner ud med MET-værdien ville jeg forbrænde disse kJ.

Cykel 19,3-22,4 km/t "moderat" i 40 minutter = 1680,0 kJ.

Løbe Jogging generelt i 25 minutter = 918,8 kJ.

Hvis du mener mine eksempler er forkerte så skriv hvor hurtigt du cykler og
hvor hurtigt du løber (km/t) så lader jeg programmet regne ud fra disse tal.

Mvh
Henrik

Fra : Kenneth Bon

Dato : 06-08-03 18:09

"Insideout" <insideout@chicks.dk> wrote in message
> [...]
og
> hvor hurtigt du løber (km/t) så lader jeg programmet regne ud fra disse

MET-værdien ? Hva' er det?

Lad os bare sige 40min gang og 25min løb istedet. Gang = 6 km/t - Løb = 11
km/t

/Kenneth

Fra : Insideout

Dato : 06-08-03 19:04

> MET-værdien ? Hva' er det?

Kan du ikke læse...

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=3ed76ca4%240%2483062%24edfadb0f%40dtext01.news.tele.dk&rnum=5

> Lad os bare sige 40min gang og 25min løb istedet. Gang = 6 km/t - Løb = 11
> km/t

Gang 6 km/t i 40 minutter = 840,0 kJ.

Løbe 11 km/t i 25 minutter = 1443,8 kJ.

Mvh
Henrik

Fra : Kenneth Bon

Dato : 06-08-03 19:44

> [...]
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=3ed76ca4%240%2483062
%24edfadb0f%40dtext01.news.tele.dk&rnum=5

Go case til forståelse der :) Mangler bare lige at finde MET-værdierne :)

Hvordan med væskeindtagelse? Her i sommervarmen drikker jeg utrolig meget -
og hvis det ikke er kommet ud igen kan det jo ses på vægten... hvor længe
går der normalt fra man indtager væsken til den "er løbet igennem" - den del
man ikke optager?

/Kenneth

Fra : Insideout

Dato : 06-08-03 20:57

> Go case til forståelse der :) Mangler bare lige at finde MET-værdierne :)

De ligger i en text fil i programmet jeg har, jeg kan sende den til dig hvis
du vil have den, fylder 8 Kb.

> [...]
> går der normalt fra man indtager væsken til den "er løbet igennem" - den

Find én dag om ugen (bedst om morgen efter man har været på toilettet) hvor
du vil veje dig så er det ikke væske indtagelsen du kan give skylden på
succes eller fiasko .

Mvh
Henrik

Fra : Kenneth Bon

Dato : 06-08-03 21:13

> [...]
hvor
> du vil veje dig så er det ikke væske indtagelsen du kan give skylden på

Takker - vejer mig også normalt om morgenen efter toiletturen - synes bare
stadig det svinger en del fra dag til dag :)

Du må godt maile filen - du kan se adresse i header - slet lidt - og så
giver det sig selv :)

/Kenneth

Fra : Insideout

Dato : 06-08-03 21:28

> Takker - vejer mig også normalt om morgenen efter toiletturen - synes bare
> stadig det svinger en del fra dag til dag :)

He He, det er en af de ting jeg griner lidt af nede i motions centret, folk
kommer ind til træning først vejer de sig så træner de så vejer de sig igen
og mundvigene vender nedad for de bliver skuffet.
Vej dig kun én gang om ugen, det andet er pjat.

> Du må godt maile filen - du kan se adresse i header - slet lidt - og så
> giver det sig selv :)

Skulle gerne være landet hos dig.

Mvh
Henrik

Fra : ea

Dato : 06-08-03 22:16

>Vej dig kun én gang om ugen, det andet er pjat.

enig. Hvis man var en hel dag nede i motionscentret så kunne det godt
være man havde smidt et halvt kilo

Fra : sune vuorela

Dato : 06-08-03 23:34

En der kalder sig "Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> skrev:

>Takker - vejer mig også normalt om morgenen efter toiletturen - synes bare
>stadig det svinger en del fra dag til dag :)

Det svinger en del - også afhængigt af hvor meget 'stort' man skal på
toilettet, hvor varmt man har haft det om natten osv.

Jeg vejer mig dagligt - og tager et ugentligt gennemsnit for min vægt,
så bør disse vægtsvingniger ikke påvirke så meget.

--
Sune

Fra : ea

Dato : 06-08-03 18:24

> [...]
>udøver i - fremfor kun at sige, at det man udøver længst tid giver størst

uden at gøre mig til ekspert så vil jeg tro at forbrændingen har
direkte sammenhæng med ens puls. Man bruger langt den meste energi på
at holde ens kropstemperatur ved lige, den energi der bruges til at
bevæge kroppen er en mindre procentdel. I weightwatchers hæfte så er
der anført nogle point tal som kan oversættes til et antal kalorier

Cykling , let, 30 min = 2 points
Cykling, hurtigt, 30 min = 4 points
Løb (2 km på 17 min) i 30 min = 4 points
Løb (2 km på 15 min) i 30 min = 5 points

håber det kan bruges til noget.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 07-08-03 15:14

"Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> wrote in message
> [...]
> ved at cykle 35-40 minutter (begge i jævnt tempo). Svarene var, at det var
> cykling, fordi det var tidsfaktoren der afgjorde, hvor meget man

Hvem har dog bildt dig det ind?

Energiforbruget afhænger af den aktiverede muskelmasse og intensiteten osv.
Derfor er energiforbruget ikke nødvendigvis det samme for løb og cykling. du
kan sikkert godt være heldig og finde to intensiteter i de to aktiviteter,
der gør, at forbruget er det sammen, men så skal du vist være mere end
almindeligt heldig...

For en 80 kg tung person vil man cirka forbrænde følgende:
Cykling (alm. tempo ~22-24 km/t*): 8 kcal/min
Løb (10 km/t): 13,7 kcal/min

*=Mit gæt

Så der er en kæmpe forskel...

> udøver i - fremfor kun at sige, at det man udøver længst tid giver størst
> forbrænding?

Det er også noget vrøvl at sige det.

Hele humlen er at benytte sig af den højest mulige intensitet i det tidsrum,
man har til rådighed - ligemeget hvilken aktivitet, man er i gang med.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Kenneth Bon

Dato : 07-08-03 16:32

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote in message
> "Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> wrote in message

[klip]

> Det er også noget vrøvl at sige det.

[klip]

Ja det mente jeg også. Men der var nu engang nogen dengang, der holdt på at
det udelukkende var den tid, man udøvede en ting, der talte - mente nok det
var direkte ulogisk, i og med intensitetsgraden er så vigtig :)

Tak til alle for gode svar - er 184/78 - vil gerne have omdannet 3-4 kg til
ingenting eller muskler :)

/Kenneth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 08-08-03 06:58

> [...]
det
> var direkte ulogisk, i og med intensitetsgraden er så vigtig :)

Det jeg tror du har fået galt i halsen er den pointe, at hvis man har
eksempelvis én time til rådighed til at motionere i, så skal man knalde
afsted med så høj intensitet som overhovedet mulig i den time - det nytter
ikke noget videre at ligge og lalle rundt med 60% af max-pulsen, så får man
ikke brændt nær så meget energi af... men om det sker ved løb, cykling eller
noget helt tredje - det er fuldstændig ligegyldigt.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Kenneth Bon

Dato : 08-08-03 10:53

> [...]
eller
> noget helt tredje - det er fuldstændig ligegyldigt.

Det kan være - men så godt var jeg nu med. Jeg kan desværre ikke finde
indlæggene igen - men det vigtigste er også bare at slå fast, hvad jeg
oprindeligt troede - og som er rigtigt :)

/Kenneth