Hvor er roret på Ceylon
Fra : Morten Rasmussen

Dato : 06-08-03 14:21

Jeg dykkede i går på vraget af Ceylon og konstaterede til min sorg, at roret
var væk, er der nogle her på NG'en, som ved hvem der har taget det og
hvorfor (det kunne jo være en form for organiseret projekt !???)
Jeg konstaterede for ca. 1 md siden at der var nogen der havde savet det ene
af ror beslagene af selve vraget - det er vel samme sag. ?

Er der nogen der har souvenir optagelses tilladelse, kan man få det og er
det souvenir at hæve roret ?

Jeg er ked af at de mere interessante dele af et vrag forsvinder, er jeg
alene om det ?

mvh

Morten Rasmussen

Fra : Nicholas von Rosen

Dato : 06-08-03 14:41

Hej

Jeg havde hørt et rygte om at det var blevet hævet, men håbede at det var
løgn.....

Roret er efter min mening en lidt voldsom ting at hæve....

Trist, så er der snart ikke mere at komme for på Ceylon.....

Nick

Fra : Søren

Dato : 06-08-03 15:30

Kan "rygtet" bekræfte hvem det evt. kunne være, så de kan blive kontaktet.

Det lyder umiddelbart ikke som noget man har stående i dagligstuen.

M.v.h. Søren / Rødovre Sportsdykker Klub

Fra : Nicholas von Rosen

Dato : 07-08-03 07:26

Desværre, ingen navne...

Nick

Fra : Allan Norsk

Dato : 06-08-03 17:04

> [...]
> var væk, er der nogle her på NG'en, som ved hvem der har taget det og
> hvorfor (det kunne jo være en form for organiseret projekt !???)

For nogle måneder siden lavede jeg et dyk på Ceylon, hvor jeg næsten ikke
kunne kende vraget igen. Ikke fordi der var fjernet noget af vraget, men
fordi der var forsvundet ½-1 m sand i og omkring vraget. En masse nye
spændende ting var dukket op af sandet. Der må have været ret kraftig strøm
i området for at fjerne så meget sand. Jeg har ikke vært på vraget siden
medio juli, men hvis sandet er vendt tilbage - kan det så ikke tænkes at
roret er begravet i sandet?

/Allan

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 06-08-03 20:08

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i området for at fjerne så meget sand. Jeg har ikke vært på vraget siden
> medio juli, men hvis sandet er vendt tilbage - kan det så ikke tænkes at

Hej Allan

Nej, dels fordi jeg kiggede nøje på det for ca. 4 uger siden og dels fordi
jeg i går kunne se hullet i bunden der, hvor det havde ligget.
I øvrigt så er den store bøjle, som sad helt oppe i toppen af stævnen også
væk, men det kan være fordi den er rustet så meget at den er faldet af,
eller at der en en "kvik" fyr der har bundet fast i den

Morten

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-08-03 18:47

> [...]
ene
> af ror beslagene af selve vraget - det er vel samme sag. ?

Det er efterhånden ikke hvert år vi når på Ceylon. Tidligere var det et
rigtigt godt elevvrag på moderet dybde men nedbrydningen de sidste 10-15 år
er gået rigtigt hurtigt. Det er kun den kobberforhudret side der er
interessant og måske hvis man finder de store kobber og messingnagler i
sandet. At nogen skulle have hævet roret virker absurd. Dels var det ganske
tungt og stort og det er lidt af et hejseværk der skal til at løfte det
ovenvande. Og hvad i alverden skulle man bruge det til ? Hvis det ikke
konserveres vil det sikker smuldre helt i stykker når det tørrer. Jeg hørte
i dag at forklaringen er en anden nemlig at der har været bundet fast til
roret af en større dykkerbåd og det er blevet trukket ca. 40 m så det nu
ligger 50 m fra Ceylon. Hvorvidt det er rigtigt ved jeg ikke men man kan jo
se efter.
En anden ting der mangler i Øresund er ikke et koøje, ror eller et
skrueblad. Derimod er der forsvundet et helt vrag nemlig Rubine. Den er
ganske enkelt gravet helt op så kun stævn- og agtertræ står tilbage.

Allan Hansen, 2 fremragende dyk på Otto, 10 m sigt under strøm, alger og
1000vis af kæmpestore brandmænd.

Fra : Tz

Dato : 10-08-03 20:40

det lyder også absurd det du skriver om Rubine. Der er nok en der har haft
brug for en stor bunke brosten.

/Thomas

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-08-03 21:11

"Tz" <richelieu@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> det lyder også absurd det du skriver om Rubine. Der er nok en der har haft
> brug for en stor bunke brosten.

Brosten er en handelsvare ligesom kul, specielt granit fra gamle brud. På
Ceylon er hele kul-lasten, det meste af siden og indholdet ligeledes grabbet
op. Det er den væsentligste grund til at vraget oprindeligt var så ødelagt.
Der har også været trawl henover som har revet meget af.

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-08-03 21:55

> [...]
ødelagt.
> Der har også været trawl henover som har revet meget af.

Man skal måske lige påpege at Rubines last er blevet hævet helt legalt med
tilladelser fra de svenske myndigheder.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk