Brandmænd
Fra : CK

Dato : 06-08-03 08:11

Jeg læste i et indlæg her i gruppen, at man kunne behandle forbrændinger fra
brandmænd med eddike.Er der nogen der har erfaringer med det?

Med venlig hilsen

Claus

Fra : palle villesen

Dato : 06-08-03 08:20

Tja... efter min erfaring (Senest i går aftes) virker det ikke særlig
godt...

Der er et andet husråd omkring ammoniak (i praksis er jo nok urin) - men
det er heller ikke så lækkert.

Køb lidt lidokain salve på apoteket (eller xylocain) - lokalbedøvende.
Det virker.

Og hvis det er på steder hvor du ikke har noget imod at blive barberet
så tag en skraber og skrab med koldt vand... Det fjerne de nældeceller
der endnu ikke har fyret gift af...

med venlig hilsen
Palle, biodyk

Fra : Lauge Abildgaard

Dato : 06-08-03 09:43

"CK" <ck@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> brandmænd med eddike.Er der nogen der har erfaringer med det?

Tag det som en mand

Plejer selv at gnide sand på "såret" og barbere når jeg kommer op (ps forsøg
ikke dette hvis du er ramt i øjnene).

Fra : Allan Norsk

Dato : 06-08-03 12:03

> Jeg læste i et indlæg her i gruppen, at man kunne behandle forbrændinger
fra
> brandmænd med eddike.Er der nogen der har erfaringer med det?

Hej Claus

Mine erfaringer siger at edike ikke tager de umiddelbare smerter, men at
smerterne forsvinder hurtigere hvis du kommer edike på.

Det første man skal gøre er selvfølgelig at fjerne nælletrådene, og det kan
gøres på land med en skraber. Det bedste ville være at skrabe dem af under
dykket, idet nællecellerne kan trigges af at komme ud af vandet. Den må dog
kraftigt frarådes at forsøge at tøre dem af med handsken under dykket - man
risikere at tvære endnu flere tråde ud i ansigtet. Jeg har selv
eksperimenteret med at blæse dem af med luft fra regulatoren, uden dog at
opleve nogen synderlig effekt.

Når du kommer op, skraber du, kommer du edike på og slutter eventuelt af med
lidokain eller cortison creme. Det sidste har en lokalbedøvende effekt, men
effekten synes jeg ikke er overvældende.

Nummer 1 er selvfølgelig at undgå at blive brændt. Ser du brandmanden i god
tid - så svøm uden om. Ser du trådene uden at kunne undvige så hold hånden
op for ansigtet. Hænger der tråde på bundtovet, så lad være med at ligge
nedstrøms og lad ikke hånden glide op af tovet. Når du kommer på båden så
skyld hænderne inden du begynder at gnide næse, klø dig i nakken osv.

PS.: Jeg blev i øvrigt selv offer for en brandmand ved Korsika for snart 4
uger siden. Jeg har stadig et 5x5 cm ar på hals skulder - så de danske
brandmænd må jo siges at være helt fredelige i forhold til hvad man kan møde
under sydlige himmelstrøg.

/Allan

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 07-08-03 11:07

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
men
> effekten synes jeg ikke er overvældende.

Jeg er ikke helt enig i rækkefølgen. Jeg er langt fra ekspert og er
heldigvis aldrig blevet brændt nok til at behandling var påkrævet og kan
derfor ikke underbygge nedenstående med personlig erfaring. Og desværre
heller ikke med eksterne kilder.

Jeg ville starte med eddiken. Som en skrev i en af de tidligere beskeder så
kan der være nældeceller (eller hvad de nu hedder på en brandmand) der endnu
ikke er "fyret" af, disse skulle lammes af eddiken og man kan så fornuftigt
nok fjerne resterne med en skraber eller en kniv (pas på hvis båden vipper
. Til sidst kan man jo så komme noget lokal bedøvende på hvis man føler
at der er nødvendigt.

mvh
Nikolaj Bech
Rødovre Sportsdykker Klub (http://dykkerklub.dk)

Fra : Allan Norsk

Dato : 07-08-03 11:46

"Nikolaj Bech" <news@FJERNESnikb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

fornuftigt
> nok fjerne resterne med en skraber eller en kniv (pas på hvis båden vipper

Efter at have søgt på "jellyfish vinegar" på google vil jeg give dig ret.

Først edike (eller kødmørner!), derefter skrabe. Nogle peger på at varme
(specielt ved protein-gift indsprøjtet i huden) skulle være det beste.
Varmen og ediken nedbryder giften, men hvor edike kun virker mod gift i
hudoverfladen, virker varmen for gift subcutant (under hudoverfladen). Man
skal selvfølgelig ikke hælde kogende vand over området, men en fugtig klud
der lige netop er varm nok til, at man kan holde ud at holde den på området
er vist passende. Jeg er dog ikke sikker på at vores lokale brændmænd
injicere giften så dybt, at varme er det bedste middel.

/Allan

Fra : Bernino Lind

Dato : 07-08-03 12:15

Kære Claus,

Jeg har gode erfaringer med eddike og som det er beskrevet i tidligere
indlæg:

Først eddike, så skrabe og pas på med ferskvand som "rensevæske" samt som
varme kilde...

Forskel i salt "ion trykket" udenfor og indenfor cellevæggene skal være mere
eller mindre ens - dvs. varm noget saltvand (faktisk brakvand) og brug det.
Brug også saltvand (brakvnd) til at skylle med.

Det er derfor det gør ondt at få super stærk saltvand i øjnene - det trækker
vand ud af cellerne og ødelægger dem. Samt ferksvand/klorvand - det hiver
vand ind i cellerne og laver små ruptures i cellevæggen (som vistnok hurtigt
fikses, men alligevel gør ondt og giver røde øjne).

Hvis det er en sydligere og mere farlig brandmand og man ikke har syre ved
hånden (eddike, citroner, lime...), da frem med den naturlige syre...urin!
Syren neutraliserer giften i brandmanden.

Lad være at bruge Nikoline og andre sodavand.

Bedst af alt: undgå brandmænd - de er langsomme og lette at se. Kommer der
en farende, frem med regulatoren og blæs den ind på en ny kurs. Kan du ikke
nå det, da tag den med din finne, som om du laver krampe i benet øvelse.
Dens arme sidder nemlig super godt fast i neopren.

bobler, Bernino Lind

Fra : Michael Hansen

Dato : 07-08-03 17:20

Jeg har hørt rådet med eddike mange gange. Umiddelbart virker det dog
ikke anbefalelsesværdigt at bruge eddike når man stadig har tråde på
sig. Det skyldes at eddike rent faktisk får nældecellerne til at fyre
af. Det var i hvertfald det vi oplevede i zoologiundervisningen på
biologistudiet. Her sad vi med afrevne tråde under et mikroskop og
tilførte eddike for derefter at se nældecellerne skyde pilen af. Lige
siden har det undret mig hvorfor eddike anbefales...

Mvh. Michael

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 08-08-03 10:11

Okay, nu har jeg fundet lidt referencer på det med eddike og brandmænd:

På Diving Medicine Online (http://www.scuba-doc.com/) fandt jeg en artikel
der hedder "Diving Accident Management" og der står følgende med relevans
for diskussionen:

....Some chemotherapy is useful for marine animal injuries. Many coelenterate
(jelly-fish) tentacle nematocysts are inactivated by being doused with
vinegar. Fish-sting pain is markedly reduced by immersion of the sting-site
in hot water.

Via google fandt jeg også en artikel om jelly-fish
(http://www.dnr.state.sc.us/marine/pub/seascience/jellyfi.html) og den har
følgende at sige om behandling:

....A variety of substances have been used to reduce the effects of jellyfish
stings. Meat tenderizer, sugar, vinegar, plant juices and sodium bicarbonate
have all been used with varying degrees of success. Methylated spirits and
other forms of alcohol formerly recommended for inhibiting stinging cells
actually stimulate them and may increase pain and cause severe skin
reactions. Picric acid and human urine also cause a discharge of nematocysts
and should not be used.

Eddike virker, men åbenbart ikke på alle brandmænd. Så Michaels indlæg kunne
antyde at det ikke er effektivt mod brandmænd i danske farvande. Jeg antager
at det er dem han har testet i zoologitimerne.

Men Michael, hvad gør man så? Testede i andre stoffer for at se hvad der
kunne lamme nældecellerne? Ovenfor er nævnt varmt vand og andre indlæg i
denne tråd har også nævnt varme som behandling, er det noget du ved noget
om?

mvh
Nikolaj

Fra : palle villesen

Dato : 08-08-03 10:26

http://www.marine-medic.com.au/pages/articles/pdf/article_j02.pdf

Også omtalt i andet indlæg...

Eddike virker IKKE på danske brandmænd.

mvh,
P, biodyk

Fra : Kristian Rasmussen

Dato : 10-08-03 12:47

Hej NG

Når jeg bliver brændt og det gør jeg tit, så lader jeg det gå ud over
den næste Brændmand jeg ser. jeg skam skære den med min alt for store
dykker kniv eller så skyder den 6 til 8 gange med min harpun ! "SÅ kan
de lære det !" nej pis :) jeg plejer ikke at gøre noget ved det ud
over at sede i båden og plylder og græde lidt men så plejer jeg at få
en kiks og tørt øjnene og det hjælper .
eller så beder jeg en af de ander om at give mig en lammer/trælår så
glemmer jeg helt at det svir i ansigtet !

Mit råd til alle jer ander tag jeg dog sammen og tag det som en mand !
!

Mvh K.L.Rasmussen

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-08-03 16:04

Kristian Rasmussen wrote:

> [...]
> glemmer jeg helt at det svir i ansigtet !
>
> Mit råd til alle jer ander tag jeg dog sammen og tag det som en mand !

Til dem som ikke er helt så meget mænd :) Smør noget Aloevera creme på, det
tager smerten næsten øjeblikket.

--
Hilsen Søren Reinke
Som lige har rundet 100 dyk, #100 var på Thislegorm

Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 07-08-03 21:18

Jeg har prøvet med eddike i Thailand. Da vi skulle dykke ud var vandet fyldt
med små brandmænd.

Efter en kort sejltur ind til kysten behandlede vi med eddike. Dette virkede
meget lindrende. Det tog dog ikke hævelserne på arme og ansigt, men den
smertende følelse forsvandt lige så stille.

Jeg ved ikke hvorfor det virker, men det virkede på mig og de andre dykkere.

Jeg har desuden ladet mig fortælle at eddike bliver brugt til behandling i
Australien, hvor der findes ganske giftige brandmænd.

mvh

MNM.

Fra : Magnus Manders

Dato : 07-08-03 21:58

Var i Australien under "stinger season" och då fanns det stationer med
vinäger uppsatta längs med stränderna alltså inte ättika/eddike. Själv
använder jag utspädd salubrin innehåller ättiksyra, etanol, etylacetat när
jag råkar bränna mig och det fungerar omedelbart.

Dock brukar jag blåsa bort kvarvarande trådar med octopussyn medans jag är
under vatten.

/Magnus

Fra : palle villesen

Dato : 08-08-03 09:51

Jeg læste så sent som i går på stranden af eddike kun er virksomt mod
søhvepse (som ikke findes i DK) ikke vores type af brandmænd...

Hvorfor folk så oplever en lindring ved jeg ikke - men jeg tror nu
stadig væk mere på skraberen og lokalbedøvende salve...

mvh,
Palle, biodyk

Fra : palle villesen

Dato : 08-08-03 10:04

Ok, så fandt jeg den.

http://www.marine-medic.com.au/pages/thesis/thesisBreakup/5_2.pdf

Og læs lidt om Cyanea capillata som er d. alm. brandmand...

Eddike får alm. brandmand til at affyre sin gift.

Original artiklen er fra 1986: referencen er:

Fenner PJ, Fitzpatrick PF, Experiments
with the nematocysts of Cyanea capillata. Med J Aust 1986;145:174.

P.
biodyk
(og biolog som åbenbart har for meget tid).

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-08-03 10:13

palle villesen wrote:
> Og læs lidt om Cyanea capillata som er d. alm. brandmand...

uhm, er det kun vores hjemlige røde brandmand eller gælder det også for de
sydlige brandmænd men som også har lange hvide tentakler?

Hyggelig fætter ellers, først prøver vi at kigge gennem mikroskobet og
derefter tager vi den op på armen.. tsk tsk..

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 08-08-03 10:23

Tja, så er der kun skraveren og lidt smertestiller tilbage. Og så kan vi jo
bare være glade for at vores lokale brandmænds gift ikke giver de store
gener.

Og så er de jo flotte at se på når de ligger der mellem dig og overfladen i
modlys med deres tråde bredt ud i en stor vifte og måske med lidt småfisk
svømmende rundt ved 'hovedet'

mvh
Nikolaj