Jamie Oliver slanke-opskrifter
Fra : Adam T

Dato : 05-08-03 20:44

Vi er et par, der ikke er overvægtige, men bare gerne vil tabe os 5-6 kilo
hver. Vi har prøvet at se på kuren hvor man undgår hvidt brød, pasta, ris,
kartofler - også kendt som de produkter, der har et højt GI-tal (glykæmisk
indeks -tal).

Problemet er, at min kæreste er gået helt ned med flaget over hvor kedeligt
det ser ud og hvor svært det er at finde på noget lækkert at spise, når man
skal holde sig fra pasta, kartofler etc. Især min kæreste er gourmet. Vi gør
MEGET ud af at lave lækker mad - mad er min kærestes hobby (og en stor del
af hendes identitet) og hun er slået ud over hvor kedelig/begrænset hendes
muligheder ser ud til at være.

Hun mangler altså opskrifter, der som f.eks. Jamie Oliver's er rige på
oplevelser, men så lige er twistet i retning af en moderat(!) slankning.

Det sidste jeg altså har brug for er en fundamentalistisk kur, hvor man skal
spise x gram af dét om morgenen, frokost etc. Igen: Vi er ikke ved at dø af
fedme men vil bare gerne tabe os 5% - og så ellers fortsætte med at spise
spændende og varieret

Kort sagt: Vi vil tabe os en lille, bitte smule, men maden skal fortsat være
en oplevelse!

Er der nogen, der har gode (links til) spændende opskrifter modtages de med
kyshånd!!

Med moderate hilsner
Adam

Fra : Adam T

Dato : 05-08-03 20:51

.... Jeg ved at ovenstående kan ligne et "luxus-problem" for flere i denne
gruppe, men for min kæreste er det et reelt problem som gør det
uoverskueligt for hende at gå igang.

Jeg håber ikke at have stødt nogen med mit indlæg.

Mange hilsner

Adam

Fra : sune vuorela

Dato : 05-08-03 22:05

En der kalder sig "Adam T" <nej@tak.dk> skrev:

>Problemet er, at min kæreste er gået helt ned med flaget over hvor kedeligt
>det ser ud og hvor svært det er at finde på noget lækkert at spise, når man
>skal holde sig fra pasta, kartofler etc.

Man kan få masser af spændende ting ud af auberginer, squasher,
salater, krydderurter og svampe. Tingene kan kombineres på den ene
elelr den anden måde med gode olier og piskefløde og gode oste og alt
muligt andet, der smager godt. Det er sådan set kun kreativiteten der
sætter grænser.

Sådan gør jeg i hvert fald på Atkins-diæt - og det er altid
spændende... Jeg ved dog ikke hvor langt der er fra atkins til disse
glykemisk-indeks-kure.
Jeg holder mit kulhydratindtag på 25-30 gram om dagen

--
Sune

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-08-03 22:17

Adam T wrote:

> [...]
> en oplevelse!
>
> Er der nogen, der har gode (links til) spændende opskrifter modtages de med

hmmmmm, ikke at denne gruppe er helt forkert, men det kan være, at de
over i news:dk.kultur.mad+drikke også kan give jer et par tip med på
vejen.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 06-08-03 09:34

"Adam T" <nej@tak.dk> wrote in message news:<3f300910$0$32436$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Hun mangler altså opskrifter, der som f.eks. Jamie Oliver's er rige på
> oplevelser, men så lige er twistet i retning af en moderat(!) slankning.

Der er en hel del gode opskrifter, og nogle meget kloge madtekniske
fif og overvejelser, i Claus Meyer og Arne Astrups bog "Spis igennem".

En anden god kogebog er Victor Waldenstrøms "Det suveræne køkken". Jeg
har den ikke ved hånden, men jeg husker den som meget kompetent og
indbydende.

Francesco Vitaglianos "Italiensk mad for diabetikere" er også rigtig
god, selvom den lægger op til et meget restriktivt kostprogram.

Endelig er der Erwin Lauterbachs kogebøger, især "Vegetarisk
saisonkøkken" og "Det gastronomiske år". Det er ikke specifikt
slankemad, men Lauterbach doserer for det meste fedstofferne med meget
let hånd. (Den netop genudgivne "Smukt og enkelt" er vældig god også,
men der er lidt længere mellem de magre opskrifter)

Ellers vil jeg foreslå, at din kæreste kaster sin gourmetinteresse
over et af de etniske køkkener, som er naturligt fedtfattige, som
f.eks. det japanske køkken.

God fornøjelse - og del gerne ud af jeres erfaringer her i gruppen.

MVH

Peter

Fra : Nette

Dato : 06-08-03 11:25

"Adam T" skrev i en meddelelse
> [...]

> Hun mangler altså opskrifter, der som f.eks. Jamie Oliver's er rige på
> oplevelser, men så lige er twistet i retning af en moderat(!) slankning.

Jeg har meget svært ved, hvordan man kan gøre noget til sin hobby og sin
identitet, hvis man ikke kan se mulighederne i det. Men jer om det.

Gå på biblioteket, der er rigeligt med gode kogebøger, undgå for meget fedt
og skær ned på kartofler, ris osv.
Hvis man er vant til at lave gourmetmad, så må man også indeholde rigeligt
med inspiration til tilbehør, hvor disse ting ikke lige indgår.
Krydder det hele med lidt ekstra motion, og efter et par uger, - for nogle
måneder, vil i kunne se resultatet på vægten.

Held og lykke med det.

Nette

Fra : Therese

Dato : 06-08-03 12:45

Hej Adam

Jeg har lavet en opskriftsamling, der bygger på DDV-principperne med ingen
kartofler, ris, pasta og brød. Der er rigtig mange spændende retter. Skriv
din mailadresse eller send en mail til mig, så skal jeg nok maile den.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Heidi

Dato : 06-08-03 15:30

Therese wrote:
> [...]
> ingen kartofler, ris, pasta og brød. Der er rigtig mange spændende
> retter. Skriv din mailadresse eller send en mail til mig, så skal jeg

Den kunne jeg da også vældig godt tænke mig at modtage - min
mail virker
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : ;-\) Skipper

Dato : 07-08-03 09:40

Jeg syntes du skulle kigge lidt på dette link http://www.hjerteforeningen.dk
der er masser af opskrifter, de er lækre og sunde, har selv tabt 17 kg ved
alene at omlægge min kost efter disse, og når man har brugt dem et stykke
tid kan man også selv finde på noget.

Fra : Thor Larholm

Dato : 12-08-03 10:29

> [...]
del
> af hendes identitet) og hun er slået ud over hvor kedelig/begrænset

Spis det samme som I altid har gjort, blot mindre.

Det lyder jo som om I virkelig nyder jeres nuværende udvalg af lækker
mad, så hvorfor ændre det?

Den eneste måde man alligevel taber vægt på er ved at spise mindre end
man forbruger over en længere periode. Find ud af hvad jeres daglige
energi forbrug er (f.eks. 2400 kalorier) og hold jer under det så længe
I vil tabe jer. Jo mere under, jo mere taber I jer. Når I har tabt de
5-6 kilo kan I blot svæve omkring jeres daglige forbrug og holde vægten
ved lige.

Ja, det er ikke en mirakelkur men ganske sund fornuft :)

--
Thor Larholm