Atkins diæt og diabetes (mange spørgsmål)
Fra : Jørgen Brænder

Dato : 05-08-03 18:47

(OBS: denne meddelels er x-postet, da jeg mener den har relevans i flere
grupper).

Hej alle

Nu har jeg efterhånden hørt meget om Atkins diæt og hvor sund den er, og
hvor meget man taber sig på den. En ting der stadig pirker mig lidt, er
spørgsmålet om hvor god den er til diabetikere.
Jeg opstiller herunder nogle spørgsmål/postulater som jeg godt kunne tænke
mig belyst. Jeg skal lige nævne at jeg har prøvet at finde dokumentation for
det, men uden held. Jeg modtager meget gerne links til dokumentation.

1:
Når man har diabetes er et af de allervigtigste emner forebyggelse af
hjerte/kar lidelser. Dette gøres bl.a. ved at sænke cholesteroltallet.
Vil cholesteroltallet ikke stige når man ved Atkins diæt spiser så voldsomme
mængder fedtstoffer?
Hvis ikke, hvorfor?
Hvis ja, hvordan vil total, HDL, LDL og triglycerider ligge i forhold til
hinanden?

2:
Ved type II diabetes er de fleste ved at overgive sig til at
hovedproblematikken i sukkerregulationen er insulinresistens. Dette
sammenholdt med at man ved Atkins diæt sparer på kulhydraterne (20gram?) må
vel betyde at selve blodsukkerregulationen bliver væsentligt forbedret?

3:
Ved type I diabetes er insulinproduktionen nærmest lig 0. Når man ved Atkins
diæt ikke indtager kulhydrater og holder kroppen i konstant ketose, vil man
så ikke have ekstrem stor risiko for udvikling af ketoacidose?

Hvilken insulintype vil ved type I diabetes være mest hensigtsmæssig -
langsomtvirkende (insulatard), hurtigtvirkende (actrapid), ultra hurtig
analog (novorapid) eller er det mest henigtsmæssigt at kombinere som vanligt
i 4-gangs terapi?

4:
Nogle type II diabetikere har insulinproduktion der ligger meget højere end
normalværdierne (fx. dobbelt produktion).
Jeg synes at have forstået af Atkins teorier går ud på at nedsætte
insulinproduktionen fra pancreas pga. insulinets vævsopbyggende effekt.
Ville det ikke modarbejde hinanden når diabetikeren pga. insulinresistensen
udskiller relativt høje insulinmængder i forhold til ikke-diabetikere.

5:
Ved diabetikere med nyrekomplikationer er man så vidt jeg erfarer noget
forsigtige med at give proteinberigede madvarer. Min logik siger mig at når
man fuldstændig undgår kulhydrater så stiger proteinindholdet i kosten. Vil
dette have skadelig effekt på en diabetikers nyrer (eller evt. kun hvis
komplikationer er indtrådt)?

6:
Er det overhovedet tilrådt for diabetikere at følge en sådan diæt?

Med venlig hilsen
og forhåbning om mange gode svar

Jørgen Brænder

Fra : Anette

Dato : 05-08-03 19:03

"Jørgen Brænder" <sy040lch@hotmail.com>
> [...]
> grupper).
> 6:
> Er det overhovedet tilrådt for diabetikere at følge en sådan diæt?

Hvis du virkelig er seriøst interesseret - og det tyder det da på - så vil
jeg anbefale dig at læse Dr. Bernstein's Diabetes Solution.

Lange svar får du ikke fra mig i denne tid....

Anette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-08-03 19:35

Jørgen Brænder skrev:

> [...]
> så voldsomme mængder fedtstoffer?
> Hvis ikke, hvorfor?
> Hvis ja, hvordan vil total, HDL, LDL og triglycerider ligge i

Den generelle erfaring viser at folks kolesterolprofil bliver væsent-
lig forbedret hvis man følger en diæt med meget lavt indhold af kul-
hydrater - fx Atkins'. Normalt oplever man at totalkolesteroltallet
måske nok er en anelse højt, men at det skyldes en forøgelse af HDL,
mens LDL gerne falder. Triglyceriderne går naturligvis helt i bund
på sådan en diæt. Men der er mange faktorer som gør sig gældende.
Dels udgangspunktet, dels hvilke fedtstoffer man spiser meget af -
det er ikke ligegyldigt om man får store mængder dyrisk fedt eller
store mængder fx koldpresset rapsolie.

> [...]
> kulhydraterne (20gram?) må vel betyde at selve blodsukker-
> regulationen bliver væsentligt forbedret?

Min mor har været type II-diabetiker i adskillige år, og hendes blod-
sukker lå i lange tider på omkring 13 mmol/L. Ved skrap, men ellers
temmelig almindelig, diæt fik hun sit blodsukker ned på omkring 9
mmol/L (tror jeg det var). Men så begyndte hun på Omega-Metoden¹,
og siden har hendes blodsukker ligget lige over 5 mmol/L (det ligger
vist og svinger mellem 5,1 og 5,4, hvis jeg ikke husker galt).

> [...]
> ved Atkins diæt ikke indtager kulhydrater og holder kroppen i
> konstant ketose, vil man så ikke have ekstrem stor risiko for

Nej. Ketose og ketoacidose er to forskellige ting. Ketose, eller
rettere: dannelsen af "ketone bodies", er kroppens naturlig måde at
nedbryde fedtsyrer på når der ikke er kulhydrater til stede. Mængden
af ketone bodies stiger til et vist leje - for mit vedkommende lå det
vist på omkring 7 mmol/L i urinen (men hæng mig ikke op på tallet,
det er et stykke tid siden) iflg. Ketostix. Jeg har ikke målt ketoner
i blodet, da jeg synes at elektroderne dertil er alt for dyre. Men
det bliver ikke ved med at stige, som under den sygelige tilstand
ketoacidose.

Men hvis man er type I-diabetiker er det naturligvis tvingende nød-
vendigt at man justerer sin insulindosis efter den mængde kulhydrat
man indtager.

Gutten på <http://www.diabetes-normalsugars.com/> var type I-diabetiker
i 55 år, og har eksperimenteret med bl.a. ketose. Jeg kan varmt anbefale
at downloade de af kapitlerne fra hans bog som kan hentes fra nettet -
der står mange gode ting om LC-diæter, diabetes m.m.

> Min logik siger mig at når man fuldstændig undgår kulhydrater så
> stiger proteinindholdet i kosten.

Dels undgår man ikke kulhydrater fuldstændigt på Atkins' (som kun er én
af mange LC-diæter), men man begrænser den til under 1/10 af en normal
dansk pyramidekost. Under "induktionsfasen" på Atkins' stræber man
efter at få 20 g kulhydrat om dagen, svarende til ca. 3,5 % af energi-
indtaget for en 10 MJ-diæt. Resten fordeles med ca. 25 % fra protein
(~ 150 g) og 70+ % fra fedt (~ 190 g). Senere på Atkins', samt på
nogle andre LC-diæter, spiser man en smule mere kulhydrat - fx 50-75
g kulhydrat om dagen - og tilsvarende mindre protein+fedt. Fidusen
er at spise nøjagtigt så meget kulhydrat at man ikke tager på og ikke
bliver sulten. Atkins kalder denne mængde for CCLL ("Critical Carbo-
hydrate Level for Losing"), og mængden er individuel. Nogen kan klare
100 g kulhydrat om dagen uden at tage på eller blive sulten, andre må
holde sig på under 30 g kulhydrat om dagen.

En diabetiker vil formodentlig i første omgang være interesseret i at
stabilisere blodsukkeret, så her er det måske slet ikke ønskeligt at
øge kulhydratindtaget væsentligt over induktionsniveauet.

> 6:
> Er det overhovedet tilrådt for diabetikere at følge en sådan diæt?

Jeg er ikke læge, så jeg kan ikke besvare dit spørgsmål. Men jeg
har i lang tid undret mig over at man serverer hvidt brød, småkager
og rødvin for (type I og II) diabetikere på det plejehjem hvor jeg
arbejder. Jeg kan ikke se at det på nogen måde kan være befordrende
for et stabilt blodsukker på et rimeligt niveau. Hvis jeg selv var
diabetiker, ville jeg helt klart holde mig til en LC-diæt.

Jeg kan i øvrigt anbefale <news:alt.support.diet.low-carb> som læses
af en meget stor gruppe mennesker (hvoraf mange er *meget* fede) der
lever efter bl.a. Atkins' principper.

// Klaus

PS: Jeg har sat FUT til d.v.sundhed, da jeg mener at dine spørgsmål i
højere grad går på det sundhedsmæssige aspekt af LC - og især i
forbindelse med diabetes (hvadenten det så er type I eller II).

¹) <http://www.omegametoden.dk/>