(S)OS X: Aktier falder!!
Fra : Karst B. Smit

Dato : 04-04-01 03:15

Hej

Det her er kun min personlig mening.

Jeg havde regnet med at min aktier ville få et ordentlig hop op ad ved
løsladelsen af OS X. Til gengæld falder de 1 $ a day.

Koppel det sammen med de utallige problemer man kan læse om på MacFixit
mm. plus at det først kommer på maskinerne om 2 mdr. så vil det påvirke
salget af både hardware og systemet og dermed Nasdaq endnu mere.

Jeg købte for 2 mndr siden for næsten årets laveste kurs ca. $14.5. i
forventning at nedturen var stoppet og at de langsom ville stige til OS
X udkom og så en ordentlig hop. For 2 dage siden var de så på $22, nu er
de $20. Lang næse for mig? eller for OS X? Jeg er bange for at det her
system vil blive husket som SOS X

Jeg sælger i morgen.

Du finder prisen på Apples aktier her:
http://quotes.nasdaq.com/Quote.dll?page=multi&mode=Stock&symbol=AAPL
--
Mvh. Karst B.
You moved your mouse. Windows needs to be restarted

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 04-04-01 04:13

> [...]
> X udkom og så en ordentlig hop. For 2 dage siden var de så på $22, nu er
> de $20. Lang næse for mig? eller for OS X? Jeg er bange for at det her

Ohh der er så meget jeg vil sige til dette her.

1) Hvis du regnede med at kursen ville tage et hop pga. X, så er du helt
galt på den. Så godt som aldrig er kursen steget pga. nye produkter fra
Apple, ikke engang produkter som ikke var ventet. At kursen så skulle stige
fordi et særdeles forventet program kom på gaden, er helt ude i hampen:
1.1) Flertallet af investorene er professionelle og de kender
Apple-kalenderen mere end nok end Apple-nørd og dem kommer det første nye
styresystem i 17 år ikke bag på.
1.2) Hvis man kunne forvente at private investorer pludselig skulle sige
"Mac OS ex, hvad er det? Det lyder spændende. Lad os købe nogle aktier i det
der æblefirma", så havde de professionelle allerede taget højde for det og
prisstigningen ville have udmøntet sig i månederne INDEN X kom på gaden.
1.3) Enhver gevinst pga X vil komme i den næste tid. Hvis X bliver en succes
og er med til at styrke Apple økonomisk og markedsmæssigt (det er nemlig
ikke sikkert endnu og det afspejler sig sikkert i aktiekurserne for
øjeblikket), så vil X have en GLIDENDE positiv indflydelse på aktiekurserne,
efterhånden som Apple kommer ind på servermarkedet, i buisness-segmentet
osv. og det er noget vi først vil se i løbet af to-fire år.

2) AAPL klarer sig endog særdeles godt for øjeblikket. Det ses på flere
måder:
2.1) De sidste to dages fald har bare fulgt NASDAQs udvikling og det endda
meget tæt. Hvis du ser over en uge har Apple faktisk klaret sig BEDRE end
Nasdaq. Se selv denne grafik over den sidste måned, hvor jeg har taget et
stort softwarefirma (microsoft), en stor computerfabrikant (dell)
netværkslederen (cisco), Chippioneren (Intel) og Nasdaq selv med:
http://www.quicken.com/investments/charts/?period=1MONTH&charttype=HIST&big=
on&plot=LINE&othersym=&mavg=&dji=&sp500=&nasdaq=on&symbol=AAPL+INTC+CDCO+DEL
L+msft
Prøv at lege lidt med perioden: En uge, en måned, tre måneder. Prøv også at
se den lange investering over tre år. Waba?
2.2) Også over en måned har Apple klaret sig bedre end konkurrenterne
generelt Jeg har selv fulgt AAPL den sidste måned og mens Nasdaq har faret
op og især ned med netværksvirksomhederne i spidsen (Lucient og Cisco)
2.3) Og efter det store, til dels uforklarlige fald i aktiekurserne for et
halvt års tid siden har AAPL rettet sig mere og mere op. Set over et år er
det forbløffende hvor lidt aktien har tabt på trods af det store frasalg der
skete for seks måneder siden.

AAPL er en forbløffende god aktie for tiden. det vil være dumt at sælge nu
fordi den for en gangs skyld falder lidt sammen med Nasdaq og der er lidt
problemer (ja lidt. Spørg dig selv: Vil de problemer vi har med X nu betyde
noget om et halvt år? Windows 95 gik ned UNDER DEN FØRSTE PRÆSENTATION af
styresystemet og de skadede jo ikke ligefrem MS. Godt nok er der hysteriske
kællinger på børserne, men de er altså ikke lige så hysteriske som macfolk
efter X.

Summarum sumarum (eller hvad det hedder): Sammenlignet med resten af IT
verden har AAPL det utroligt godt og alene det at det er aktien, som står,
når de andre falder, viser at markedet for en gangs skyld ser Apple som en
af de solide spillere på computermarkedet og måske er vi nået dertil, hvor
der bliver ræssoneret. at man i hvert fald ikke bliver fyret ved at købe
Apple(aktier).

Nok rant for i nat

Anders

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 04-04-01 09:57

Jeg skrev:

> [...]
> on&plot=LINE&othersym=&mavg=&dji=&sp500=&nasdaq=on&symbol=AAPL+INTC+CDCO+DEL

Ups det var vist ikke cisco (csco) jeg tog med i nat, men et for mig ukendt
firma (sdso). Her er det rigtige link (og det ændrer ikee det generelle
billede, nærmest tværtimod):
http://www.quicken.com/investments/charts/?period=1MONTH&charttype=HIST&big=
on&plot=LINE&othersym=&mavg=&dji=&sp500=&nasdaq=on&symbol=AAPL+INTC+CSCO+MSF
T+DELL

Nej hvis du havde købt Cisco aktier, så havde du virkelig købt katten i
sækken.

Anders

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-04-01 08:00

<http://www.cnbc.com/010403plotkin-stocks.html>

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 04-04-01 09:52

[Karst B Smit]

| Jeg havde regnet med at min aktier ville få et ordentlig hop op ad ved
| løsladelsen af OS X. Til gengæld falder de 1 $ a day.

jammen _alle_ sliter jo! les her om hva MacOS X gjør til godt for
Apples aksjer:

<URL:http://maccentral.macworld.com/news/0104/03.floor.shtml>

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@tag.uio.no

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 04-04-01 17:30

> [...]

> X udkom og så en ordentlig hop. For 2 dage siden var de så på $22, nu er
> de $20. Lang næse for mig? eller for OS X? Jeg er bange for at det her

Hej Karst.

Hold endelig godt fast på dine Apple aktier. MacOS X er næppe et flop!.
Apple har holdt en overraskende lav profil med releasen af MacOS X og af
gode grunde: MacOS X er på nuværende tidspunkt kun tiltænkt "early
adapters" dvs. pioneer, udviklere, systemanvarlige mm. OS X er stadig
ret ufærdigt, der mangler f.eks. DVD brændersoftware, pga en bøf ( og
det betragter jeg det som!) har Apple valgt at pille SSH. OpenSSH til
Darwin kan findes på nettet og efterinstalleres men alligevel, det
skulle have været der fra starten. Apple har kørt en offentlig betatest
og fået luget ud i bugs, nu skal det testes i almindlig daglig brug og
mit gæt er at der skal laves en del modifikationer og tilføjelser til
systemet før det er klar til "Prime Time" dvs. release bundled med Macer
og det sker ikke før tidligt i Juli, forvent hurtigere modeller,
multiprocessor modeller der virkeligt kan udnytte OS X fuldt ud til den
tid. Det vil være tidspunktet for Apple til at sætte en større
reklameoffensiv ind. Jeg forventer et stort salg af G4'ere hos Apple i
år hos Mac brugere med en 7200-9600 Mac der ikke længere kan være med.
Jeg forventer ikke at Apple vil blive belønnet af ikke-Mac brugere lige
med det samme, der vil man nok se en afventende holdning. Jeg er dog
ikek i tvivl om at Apple på sigt kan forvente sig væsentligt flere
erhvervsbrugere, de fleste private vil nok være udmærket tilfredse med
Windows XP og Intel/AMD hardware.
--
Jesper Oersted
"If you pick up the criminel code, it doesn't say anything about the

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 04-04-01 19:45

et er det med at købe aktier. man skal have is i maven, når de går op og
ned

Alle aktier gå ned for tiden

Der var en der fortalte mig i går, at Berliske Tidende har skrevet en hel
side om OSX og at det var kun + + +
De sidder vel selv og arbejder med det og ved, hvad de taler om.
Så hvis de proffecionelle kan bruge det, så er det vel også brugbart for
os andre?

Hilsen Hanne
Skal du sejre, skal du slås med dig selv

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 05-04-01 14:00

Hej Alle sammen

> Der var en der fortalte mig i går, at Berliske Tidende har skrevet en hel
> side om OSX og at det var kun + + +
> De sidder vel selv og arbejder med det og ved, hvad de taler om.

Nej Desvære=( De eneste der bruger Mac hos Berlingske er Nordfoto og vores
grafik afdeling, resten er IBM.

Men vi kunne købe Mac til vores hjemmePC ordring, som jeg sidder og skrier på
nu =)

                     Mvh.
                        Jens

On Wed, 4 Apr 2001 20:44:33 +0200, Hanne Hertzog wrote
(in message <fc.0073fb6b030a24cd3b9aca0076f1a452.30a25f8@net.dialog.dk>):

Fra : *nico*

Dato : 05-04-01 14:55

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alle aktier gå ned for tiden
>
> Der var en der fortalte mig i går, at Berliske Tidende har skrevet en hel

Så er den læst lidt for hurtigt den artikel. men jo, generelt OK

Nicolai !