Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opbevaring afpapirbilleder.
Fra : Jesper

Dato : 05-08-03 16:46

Hej.

Jeg er ved at tage mig sammen til at få sorteret i alle mine gamle
papirbilleder.

Hvordan bør man opbevare dem?

Er det godt nok i et helt almindeligt fotoalbum købt hos en fotohandler -
eller er der risiko for, at de plastlommer som albummene består af afgiver
kemiske dampe, som på sigt kan ødelægge billederne? Jeg har læst i en
fotobog, at man bør opbevare billeder i specielle arkivkasser, som ikke
afgiver kemiske dampe...nogen som kender dem og prisen på dem?

Hvad med helt almindeligt fotolommer i plast, som kan købes i ethvert
supermarked - kan de bruges uden risiko for at billederne ødelægges på sigt?

Udover almindelige papirbilleder, så har jeg efter mine forældres død arvet
en masse rigtigt gamle sort/hvide fotos fra omkring 1930 og frem efter.

Jeg er helt vild med disse gamle billeder, som hver især fortæller en
historie fra en svunden tid!

Der er dog den udfordring, at disse billeder er i MANGE sjove størrelser -
lige fra noget som minder om A4 størrelse til små pas foto størrelse.
Hvordan bør jeg opbevare disse billeder?

mvh

Jesper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-08-03 08:24

"Jesper" skrev
> [...]
> Hvad med helt almindeligt fotolommer i plast, som kan købes i ethvert
> supermarked - kan de bruges uden risiko for at billederne ødelægges på

Fotolommer skulle være ok. Så længe dine albums står tørt
burde det ikke gå ud over billederne. Jeg har billeder i
plaslommer fra 70'erne og de har ikke atget skade.
Dengang var de ellers lavet af et skrapt materiale.

> [...]
> en masse rigtigt gamle sort/hvide fotos fra omkring 1930 og frem efter.
> Jeg er helt vild med disse gamle billeder, som hver især fortæller en

Efter min mening bør du sætte den i et gammeldags fotoalbum
med fotohjørner og hele svineriet. Og skrive ned hvad du ved om hvert
enkelt billede. Når du er væk, er det måske bare billeder af fremmede
mennesker.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply