Spørgsmål om aktier...
Fra : Sniper

Dato : 05-08-03 13:15

Jeg er ny amatør investor, derfor håber jeg i vil hjælpe mig med et par
(måske for jer) dumme spørgsmål... Jeg handler aktier på fondsbørsen for min
kapitalpensions-opsparing.

Idag har jeg handlet en portion CREDIT INNOVATION aktier til kurs 2,0.

Tidligere på dagen kom der en fondsbørsmeddelse fra firmaet om at et
bestyrelsesmedlem havde solgt 25.000 aktier.
Skal sådan en meddelse som at bestyrelsesmedlemmet ikke tror på firmaet mere
eller at kursen aldrig når højere ?

Aktiens størrelse er på 5 kr. men sælges for 2 kr.
Er det ensbetydende med at firmaet går dårligt / farlig investering måske ?

MVH

Sniper

Fra : Sniper

Dato : 05-08-03 13:19

Skal sådan en meddelse TOLKES som at..................

(der manglede lige dette væsentlige ord..)

Fra : Jacob Riis

Dato : 05-08-03 13:47

"Sniper" <sniper19672003@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Aktiens størrelse er på 5 kr. men sælges for 2 kr.
> Er det ensbetydende med at firmaet går dårligt / farlig investering måske

Det kan jo være at han har skal bare skal bruge lidt penge og så vælger at
sælge. Generelt er det et dårligt tegn når folk tæt på selskabet sælger
deres aktier men betydningen af dette er nok begrænset. Manden har jo også
kun solgt for 50.000 det er jo ingenting.

Med hensyn til at en 5 kr- aktie koster 2 kr. så tror jeg du har
misforstået noget. Du skal kigge på nøgletal som kurs/indre værdi hvis du
vil bruge et tal du kan gbreuge til noget. Prøv at tilmeld dig et aktieforum
(eller bare snuse lidt til dem) Men denne aktie du har er da vist lidt af
en spilleraktie.
http://www.cse.dk/kf/kf_aktie_stamdata?p_stockid=stock.kf.DK0010143312&menu2show=1.1.2.2. Jeg ville nok hellere spille lotto

--
Jacob

Fra : Sniper

Dato : 05-08-03 14:01

> [...]

aktieforum
> (eller bare snuse lidt til dem) Men denne aktie du har er da vist lidt

Hvorfor skal jeg ikke kigge på at 5 kr fås for 2 kr ?
For mig tyder det på at det kan være en spændende aktie (og lidt farlig)...

Fra : Jacob Riis

Dato : 05-08-03 14:54

> [...]
> >

> Hvorfor skal jeg ikke kigge på at 5 kr fås for 2 kr ?
> For mig tyder det på at det kan være en spændende aktie (og lidt

Stykstørrelse er blot en nominel værdi eller på dansk en pålydende værdi.
Den beskriver på ingen måde værdierne i virksomheden. Hvis vi fx forestiller
os firma med kun en fabrik. Firmaet har besluttet sig at anvende 20 kr. som
stykstørrelse.

Fabrikken bryder i brand og ødelægges fuldstændig. Stykstørrelsen vil
bagefter stadig være 20 kr. (men på børsen vil den nok falde drastisk i
værdi)

Mit råd: lad være med at kigge på stykstørrelse indtil du har forstået hvad
dette begreb dækker over.

Andet råd: Se nvesteringen i Credit Innovation som en lille leg og lad
være med at satse din pensionsopsparing på den. Man gambler ikke sin
pensionsopsparing på selskaber der er tæt på at ryge ud af fondsbørsen...

--
Jacob

Fra : Sniper

Dato : 05-08-03 19:14

Tjaa nu steg den jo til 2,10 og jeg solgte med en fortjeneste på 950 kr.
(Det er med det formål at jeg køber den slags aktier, det er naturligvis
ikke til langtidsinvesteringer...)

Jeg tror ikke DU forstår hvad jeg mener. Jeg forstår godt at en
aktiestørrelse er 5 kr eller 100 kr:
Mit spørgsmål går nærmere på HVORFOR den sælges for 2 kr eller 30 kr for en
100 kr aktie...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-08-03 20:05

Sniper wrote:

> Jeg tror ikke DU forstår hvad jeg mener. Jeg forstår godt at en
> aktiestørrelse er 5 kr eller 100 kr:
> Mit spørgsmål går nærmere på HVORFOR den sælges for 2 kr eller 30 kr for en
> 100 kr aktie...

Som Jacob skriver, angiver kursen den værdi som børsmarkedet mener
firmaet har. Værdien består normalt af egenkapitalen og forventningerne
til den fremtidige indtjening.

Lad os tage et meget simpelt eksempel, hvor vi ser bort fra den
fremtidige indtjening:

Firmaet "Det store håb" har en egenkapital på 100 millioner kroner og
udsteder i 1999 1 million 100-kroners aktier. Firmaet sælger
skumbananer, men på grund af den hårde konkurrence, er markedet for
skumbananer gået helt i stå, så de seneste tre år har firmaet tabt 50
millioner kroner af egenkapitalen. Du vil derfor se, at aktiekursen nu
er røget ned på 50 kroner for en 100-kroners aktie. Omvendt, hvis
firmaet havde tjent penge, ville aktiekursen være steget.

Tager vi udsigten til den fremtidige indtjening med i billedet, bliver
det noget mere indviklet. Du vil kunne se firmaer, hvor aktierne reelt
koster mindre end egenkapitalen i firmaet. Det skyldes, at der er udsigt
til tab i den nærmeste fremtid. Omvendt blev det demonstreret meget
tydeligt under internetboblen, at håbet om stor fremtidig indtjening
kunne få aktiekursen til at stige til mange gange værdien af
egenkapitalen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sniper

Dato : 06-08-03 00:35

> [...]
> tydeligt under internetboblen, at håbet om stor fremtidig indtjening
> kunne få aktiekursen til at stige til mange gange værdien af

TAK FOR SVARET KIM !
Det var skrevet på en forståelig måde (selv for mig...).
Altså har jeg hele tiden haft den rette forståelse af kurs kontra
Aktiestørrelse.

Bioscan og Credit Innovation har begge ligget lavt. Det er derfor jeg finder
dem spændende.
Enten krakker de eller også kan man virkelig score kassen på dem 8med lidt
held). Sådanne aktier investerer jeg gerne i, men jeg investerer ikke mere
end jeg har råd til at miste.. Det må vel være den rette holdning for
sådanne aktier, ikke ?

MVH Brian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-03 06:57

Sniper wrote:

> [...]
> held). Sådanne aktier investerer jeg gerne i, men jeg investerer ikke mere
> end jeg har råd til at miste.. Det må vel være den rette holdning for

Man kan sige, at det gælder alle aktier, men nogle aktier er mere
lodsedler end andre. Du skal være opmærksom på, at professionelle
investorer har gennemgået samtlige firmaers regnskaber, og at de har
vurderet, om de vil investere i aktierne ud fra deres kendskab til såvel
børsmarkedet som til de enkelte firmaers forretningsområder. Du skal
altså være bedre til at vurdere et firmas fremtid end eksperterne for at
kunne score en gevinst. Eller du skal være meget heldig.

Hvis det er for sjov, så kan du sagtens investere nogle af dine
lommepenge i de mere risikable aktier (jeg har selv haft en meget lille
håndfuld 2M-aktier), men større beløb eller pensionsopsparing bør aldrig
bruges til den slags. Selvom det kan virke lokkende med en stigning på
flere hundrede procent på en "overset" aktie, så vil du i virkeligheden
oftest opleve, at den slags falder i kurs. Man skal være meget heldig
for at ramme de rette oversete aktier.

--
Mvh. Kim Ludvigsen