Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lyssætning og fortografering gennem glas.
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-08-03 21:10

Jeg fandt en ordentlig moppedreng af en græshoppe i min garage her
til aften. Først prøvede jeg at fange den med blitz, mens den kravlede
rundt på toppen af bilen, men farverne kom til at se meget blege
ud. Uden blitz (og med en meget lang lukketid), kom farverne til at se
mere fornuftige ud, men da kræet ikke ville stå stille, var der heller
ikke så meget ved det.

Jeg fik den derfor lempet op i et pænt stort syltetøjsglas, og fik
lavet en opstilling, hvor jeg fik taget nogle næsten acceptable
billeder, men lyset var stadig ikke helt perfekt, og der kom alt for
mange reflektioner fra glasset med. Så nu er spørgsmålet om det
overhovedet kan lade sig gøre at fotografere insekter på den måde, og
i givet fald hvordan man arrangerer lyset, så det ikke giver reflekser
i glasset. Og endelig, række en almidelig glødelampepære på 60W
overhovedet til at give lys nok til sådan en opgave, eller skal der
noget mere knald på?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 04-08-03 21:31

Hej Anders

*GG* ja.. det er ikke så let at fotografer den slaks.. Men skal
jeg give dig et godt råd som gamel reklame fotograf. Tag livet af
din græshop stik en nål i den og placer den på en et hvid stykke
papir som ligger i en blød buge fra boret og op af en kasse som du
har stilt på boret.

Det er helt ok du har kunstlys som lyskilde, du skal dog bare
indstille WB på dit digitalkamer til kunstlys (Typisk en pære som
symbol.

Så placer du et hvid stykke papir på hver side af græshoppen (5 -
10 cm fra den på hver side) Så stille du en lampe så den skinder
igennem papierne. Så for du sådan noget blødt flot lys.

Men prøv at leg med, lig det eventuelt ud på nettet, så skal jeg
nok se på

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-08-03 22:12

"kim" == kim <kim@kamerahuset.dk> writes:

> [...]
> din græshop stik en nål i den og placer den på en et hvid stykke
> papir som ligger i en blød buge fra boret og op af en kasse som du

Det var en kende barbarisk. Jeg kunne ikke lige få mig selv til at
slå den ihjel, så jeg har sluppet den ud i hækken igen.

> Det er helt ok du har kunstlys som lyskilde, du skal dog bare
> indstille WB på dit digitalkamer til kunstlys (Typisk en pære som
> symbol.

Check.

> [...]
> igennem papierne. Så for du sådan noget blødt flot lys.

> Men prøv at leg med, lig det eventuelt ud på nettet, så skal jeg

Efter en kritisk gennemgang af de 91 billeder jeg fik taget, mens jeg
eksperimenterede, var der et der var knap så ringe som de andre. Du
kan finde udsnittet af græshoppen her:

<http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/Grasshopper.jpg> (13 Kb), og
det oprindelig billede her:
<http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/Grasshopper.jpg> (647 Kb).

Men jeg vil advare dig om at der *er* sløret og uskarpt.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : kim@kamerahuset.dk

Dato : 04-08-03 23:00

Jo den er virklig flot.. Og jo.. det er lidt babarisk at slå den
ihjel. Men noglegange skal man overskride nogle grænser for at
få "billedet"

Fra : Mikael

Dato : 04-08-03 21:35

Hej Anders

Når man fotografere ínsekter, kan det være en fordel at give dem 1/2 tide i
køleskabet. Så bevæger de sig ikke så hurtigt de første par minutter.

Mikael
3000

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 04-08-03 22:15

"Mikael" <m.kristensen@_fjerndette_grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> Når man fotografere ínsekter, kan det være en fordel at give dem 1/2
tide i
> køleskabet. Så bevæger de sig ikke så hurtigt de første par minutter.

Hmmm... kan det mon også med fordel anvendes på børn, gnæk, gnæk,
gnæk...
/Ole

Fra : Carsten Kolind

Dato : 05-08-03 18:41

Hej Anders

Du skal stille syltetøjsglasset i køleskabet, således at græshoppen får tid
til at køle af. Dyret er jo ikke varmblodet og skal derfor opvarmes af
omgivelserne igen. Det giver dig tid til at tage nogle flotte billeder af
dyret, før det igen bliver for aktiv til at være fotomodel.

Hilsen Carsten