Radeon 9800 PRO 256 mb, hvilket fabrikat s~
Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 04-08-03 21:12

http://edbpriser.dk/hardware/grafikkort.asp er der 4 forskellige
producenter af grafikkort der opfylder ovenstående. Men da jeg ikke kender
nogen af dem, vil jeg gerne høre hvilket kort der er det bedste. Kan en af
dem anbefales, eller skal jeg hellere vente til andre producenter kommer med
et 9800 kort med 256 mb?

Hvad er forskellen på 9700 Pro og 9800 Pro ??

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 04-08-03 22:26

On Mon, 4 Aug 2003 22:12:20 +0200, "Christian M. Nielsen"
<look_for_it@my.webpage> wrote:

> [...]
>et 9800 kort med 256 mb?
>
>Hvad er forskellen på 9700 Pro og 9800 Pro ??

Det er jeg ikke så stiv i, men jeg læste en test da jeg selv kiggede
og deres resultat var at der er 10-15% mere ydelse med 9800 Pro og nok
nærmere de 10%.
Så jeg kom frem til at det ikke er de sidste penge værd at købe 9800
Pro

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 04-08-03 23:05

"Morten Bowman Hansen" <mortenNOSPAM@bowman.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg ikke så stiv i, men jeg læste en test da jeg selv kiggede
> og deres resultat var at der er 10-15% mere ydelse med 9800 Pro og nok
> nærmere de 10%.

Jeg tror ikke at 10 pct kan gøre det med 9700p vs 9800p (begge 128mb).

Desuden mener _jeg_ ikke at du faar noget som helst ud af at købe 256 mb
udgaven frem for 128 mb udgaven. Dette bygger jeg på testsresultater. Ikke
teknisk "fnidder fnadder".

Christian: Tjeck op på links selv. Bl.a
hardwaretidende.dk
tomshardware.com
osv osv

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 05-08-03 12:15

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> wrote in message

> [...]

> udgaven frem for 128 mb udgaven. Dette bygger jeg på testsresultater. Ikke

Korrekt, dog er der lidt forskel hvis man spiller i en meget høj opløsning
med maksimale indstillinger for Smoothvision. Men det er ikke 1000 kr.
ekstra værd. Det eneste spil jeg kan komme på, som kan udnytte 256 MB RAM,
er Operation Flashpoint Resistance. Her kan man vælge texturestørrelser for
terræn, objekter mv., og her er jeg helt sikker på, at mere video RAM vil
gøre det muligt at væleg større textures, uden at det går ud over ydelsen.
---
Anders

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 05-08-03 15:52

"Anders Albrechtsen" <john@doe.com> wrote in message

> [...]
> gøre det muligt at væleg større textures, uden at det går ud over ydelsen.

Jeg regner med at have mit nye kort i mindst 3 måske 4 år, og i løbet af
ikke så lang tid, vil der vel være en del der kan udnytte de 256 mb ram.
Dette er blot en formodning, men for meget ram har man jo sjældent hørt om?

Hvad med de 4 producenter, er der nogen der har erfaringer, gode som
dårlige, med nogen af dem ?

Fra : MA

Dato : 06-08-03 08:53

> Hvad med de 4 producenter, er der nogen der har erfaringer, gode som
> dårlige, med nogen af dem ?

Prøv
http://www.nordichardware.se/recensioner/grafikkort/2003/9800_roundup/index.php?PHPSESSID=932f7304b07df9c355f2f66ff2e1e926
som er en svensk test af Radion 9800 Pro ATi, HIS, Sapphire, Hercules,
Connect3D, PowerColor -
mig bekendt findes der ingen spil eller programmer der p.t. har glæde af den
(læs minimale) merydelse der er i et 9800 Pro kort med 256 MB.
Og med mindre du hører til den type der vil køre rundt i København City i en
Porsche udelukkende for at høste blæreværdien vinder du intet ved at ofre de
ekstra kroner. Vent 2 år og køb det til den tid 3.-4. hurtigste og summen af
udgifter vil være den samme og du vil have et topkort både nu og om 2 år.

I.ø. er der i PC World US ed. juni 2003 en sammenligning af ATI Radeon 9800
Pro 128 mb, NVidia GeForce FX 5900 Ultra og MSI FX 5800 Ultra-TD, og omend
NVidia GeForce FX 5900 Ultra er bedst på alle punkter ved opløsning
1280x1024 og højere er det <10% i forhold til de 2 andre kort. 5900
understøtter en ny egenskab "UltraShadow" som kommer i Doom 3 og Half-Life
2". Så skal du have det aller nyeste, så......

Fra : Jonny Jensen

Dato : 06-08-03 10:45

> Jeg tror ikke at 10 pct kan gøre det med 9700p vs 9800p (begge 128mb).

Jeg er også ret sikker på at det er mere, især i de højere opløsninger synes
jeg at mit 9800 PRO er meget stærkt.

> Desuden mener _jeg_ ikke at du faar noget som helst ud af at købe 256 mb
> udgaven frem for 128 mb udgaven. Dette bygger jeg på testsresultater. Ikke
> teknisk "fnidder fnadder".

Helt enig der også. Har set tests, som viser (hæng mig ikke på de præcise
tal, for det er blot tal hentet ud fra svag hukommelse og eksempler) at det
eneste sted hvor 256 MB udgaven yder bedre end 128 MB versionen er i Doom 3,
1600x1200 med FSAA osv... Og her var forskellen noget med at 128 MB scorede
8-11 fps og 256 MB 12-15 fps... Og jeg gider ikke spille med hverken 8 eller
15 fps...

Men jo, det får nok betydning på et senere tidspunkt, men med 8x AGP, er du
jo ikke helt på spanden hvis de 128 MB ikke rækker ;)

Jonny.