Net-diskussion. Monolog og dialog
Fra : Bo Warming

Dato : 04-08-03 19:22

Net-diskussion. Monolog og dialog

- diskussion på net og "konversation"

Både chat og netdebat er kæmpefremskridt. Når dialog slår gnister er det
fedt. Når der lægges envejs-"kronikker" ud, kan det have lige så store
kvaliteter.

Yderst få er idag producerende via håndens arbejde. Derfor opfyldes vort liv
meget af kommunikation, og ensomhedens envejskommunikation ved TV og læsning
er ofte mindre værdsat end DIALOG/SAMTALE

"Rør ved mig, så jeg føler at jeg lever", hed det - "lyt til mig, og jeg
føler jeg lever," er snarere hvad vi tørster og sulter efter idag.

" The bond of all companionship, whether in marriage or in
friendship, is conversation. Oscar Wilde

"When entering a marriage, one should ask the question:
do you think you will be able to have good conversation with this woman
right into old age? Everything else in marriage is transitory, but most of
the time in interaction is spent in conversation.. Nietzsche

Samtalen kan være falsk rosende "lipservide" eller overfladisk ligegyldig "
small talk" men det er bedre end ingenting

Bedst er når vi føler vi lærer noget nyt. Aller bedst når det levende ord
slår gnister og vi får ny ideer fordi "mennesker mødes og sød musik opstår"

"Den ene søker en fødselshjelper for sine tanker, den andre en som han
kan hjelpe. Slik oppstår en god samtale.Nietzsche :

Spildtid opstår, når vi taler for at høre os selv tale. Og når vi føler os
forpligtet til at leve op til den ædle konversations kontinuitet og bliver
ved, selvom vi keder os. Ærlighed varer længst.

" One of the reasons that we find so few persons rational and agreeable in
conversation
is, that there is hardly a person who does not think more of,
what he wants to say, than of his answer to, what is said. Duc de La
Rochefoucauld

Jeg tror og håber at internettets diskussioner vil udvikle sig, så verbal
tovejskommunikation glider i baggrunden. Der er jo store fordele ved at
kunne afbryde og forlade når ikke der er god pingpong.

Problemet med nettet er at søge på emne og de rette chat-partnere eller
newsgrou-diskussionspartnere

Mærkeligt at der ikke er gang i teknisk forbedring af søgeteknik, så man
hurtigt finder ind i rette ping-pong

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N