ATI's 2D billedkvalitet
Fra : SlowHand

Dato : 04-08-03 19:18

Hej

Jeg går og overvejer et nyt GFX. Da jeg har en super 19" skærm,
skal det også være et kort der kan levere en super 2d-kvalitet.
Jeg ved at Matrox er vinderen i den kategori, men er alt for dyre,
og har elendig 3d-ydelse. Så vidt jeg husker bliver ATI betragtet
som værende de næstbedste, mht. 2d-billedkvalitet.
Holder den stadig?

Hvis dette er tilfældet, _skal_ det så være et "originalt" ATI-kort,
eller må det gerne være et af de andre OEM kort, fra f.eks.
Powercolor osv?
Jeg tænker på om den gode billedkvalitet ligger i selve chippen,
eller den kommer som en følge af ATI's valg af
kvalitetskomponenter på resten af kortet?

/SlowHand

Fra : Bernhard Ege

Dato : 04-08-03 23:11

"SlowHand" <spam@sejeniels.dk> wrote in message
> [...]
> eller den kommer som en følge af ATI's valg af
> kvalitetskomponenter på resten af kortet?

Det er svært at sige at ATI har bedre 2D kvalitet end nVidia. Jeg synes
at ATI's 2D kvalitet i bedste fald er lige så god som nvidia. Jeg
sammenligner her Club3D 9700 non-pro med Geforce2GTS. På min 19" Hitachi
CM772 (ret god skærm) ser 1600x1200 85Hz ca. lige godt ud. TV-out er
klart dårligere på ATI end G2 (BT869 tv-out chip) med tvtool.

Jeg ved ikke om ATI kort er bedre i 2D end OEM.

mvh Bernhard

Fra : Bernhard Ege

Dato : 04-08-03 23:19

> [...]
> eller den kommer som en følge af ATI's valg af
> kvalitetskomponenter på resten af kortet?

Tilføjelse til mit forrige svar (som ikke var dukket så jeg kunne ikke
følge op på den):

En del ATI brugere har det problem i høje opløsninger (1600x1200 i 75Hz
eller 1280x1024 100Hz, nærmere bestemt 175MHz pixel clock) at video
overlay kun vises med halv opløsning. Jeg har selv det problem og ATI
har ikke oplyst noget om hvornår de løser problemet. Ret irriterende at
se film hvor hver anden lodret linie er erstattet af den foregående.

ATI brugere kan læse denne side og hente en avi film (ok, der er kun 1
billede i) og afspille den. På billedet kan de så vurdere om de er ramt
af problemet eller ej (husk det optræder kun med høj pixel frekvens så
man skal have en god monitor for at vise fejlen og ikke alle rammes af
den).

http://billou2k.free.fr/ati/indexati.htm

Jeg (og mange andre) håber stadig at ATI fikser problemet.

mvh Bernhard

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 07-08-03 18:53

"Bernhard Ege" <bernhard.ege@mail.dk> wrote in message

(...)

> [...]
> den).
>
> http://billou2k.free.fr/ati/indexati.htm
>
> Jeg (og mange andre) håber stadig at ATI fikser problemet.

Catalyst 3.4 driverne skulle have fixet problemet. Læs her:
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?s=&threadid=33683931&perpage=20&pagenumber=3.
Jeg kan i øvrigt ikke få testfilme til at virke.Hvor lang er den? Jeg kan se
et billede, men filme stopper øjeblikkeligt.
---
Mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-03 20:06

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 07-08-03 20:33

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion®gmx.net> wrote in message
> [...]

Doh, my bad Nå, men det betyder i alt fald, at mit Radeon 9800 Pro ikke
har problemet. Jeg kører med Omega 3.6a driverne.
---
Mvh
Anders

Fra : Bernhard Ege

Dato : 07-08-03 22:37

"Anders Albrechtsen" <john@doe.com> wrote in message

> [...]

kan se
> et billede, men filme stopper øjeblikkeligt.

Filmen er 1 billede langt, så du ser hvad der er at se. Hvis du kan se
om den venstre del af billedet er ringere end højre side eller at begge
sider er ringe, så kan dit grafikkort ikke vises overlays uden fejl.

Og jeg har godt nok set at Catalyst 3.4 skulle løse problemet, men jeg
har opgraderet til 3.6 (fra 3.5) og problemet er nu at få fat i de gamle
drivere (for 3.5 og 3.6 har genintroduceret fejlen) for jeg har slettet
dem (før jeg opdagede at 3.5 og siden 3.6 ikke løste fejlen).

Det er heller ikke specielt fedt af ATI at genintroducere sådan en fejl.

mvh Bernhard

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-08-03 23:52

"Bernhard Ege" <bernhard.ege@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dem (før jeg opdagede at 3.5 og siden 3.6 ikke løste fejlen).
>
> Det er heller ikke specielt fedt af ATI at genintroducere sådan en fejl.

Jeg kører med Catalyst 3.6 på et Sapphire 9700 og der er fejlen ikke at se.
Den ene side(venstre) er tydeligt meget pænere end den anden.

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-08-03 00:09

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3f32d7f3$0$97261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
se.
> Den ene side(venstre) er tydeligt meget pænere end den anden.

Glemte lige at skrive at min lyn test blev udført i:
1024x768@100Hz
1280x960@85Hz
1600x1200@75Hz

Jeg kan se udfra siden om problemet, at mine refresh rates måske ikke er
høje nok, til at problemet fremkommer.

Fra : iddqdATworldonline.d~

Dato : 08-08-03 00:14

Martin Johansson wrote:

> Glemte lige at skrive at min lyn test blev udført i:
> 1024x768@100Hz
> 1280x960@85Hz
> 1600x1200@75Hz

Fint nok.

Du glemte også, ligesom et par andre i denne tråd, at fjerne alt andet
end lige præcis det du kommenterer. Det gør altså en stor forskel for
læsligheden af indlæggene.

Mvh

Bruno

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-08-03 00:32

"iddqdATworldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Martin Johansson wrote:
[SNIP]

> Du glemte også, ligesom et par andre i denne tråd, at fjerne alt andet
> end lige præcis det du kommenterer. Det gør altså en stor forskel for
> læsligheden af indlæggene.

Det gør jeg nu også normalt.
Denne gang svipsede det dog, da jeg havde en smule travlt.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 08-08-03 00:26

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message
> [...]

at se.
> Den ene side(venstre) er tydeligt meget pænere end den anden.

Det er den også hos mig såfremt jeg sætter opløsningen ned til 1600x1200
70Hz. Ved 75Hz og op opstår fejlen. I 1280x1024 er billedet fint helt op
til 100Hz (min monitor kan ikke klare mere).

Jeg har dog brugt ret mange penge på min monitor og så er det virkeligt
ærgeligt når ATI ikke kan magte at få overlay til at virke. Mit
Geforce2GTS kørte perfekt i 1600x1200 85Hz.

Hvis du kører 1600x1200 i 86Hz og du ikke har fejlen, så vær glad for
det. Nogle har ikke fejlen og andre har (og nogle har ikke opdaget den
endnu).

mvh Bernhard

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 08-08-03 01:33

> [...]

> om den venstre del af billedet er ringere end højre side eller at begge
> sider er ringe, så kan dit grafikkort ikke vises overlays uden fejl.

Ok, den fangede jeg til sidst Venstre side vises korrekt i alle de
opløsninger, hvorfor jeg må antage, at overlay virker. Jeg har et Sapphire
Radeon 9800 Pro 128 mb og kører med Omega 2.4.74.a driverne som er baseret
på Catalyst 3.6 driverne. Jeg har testet følgende opløsninger på min Samsung
19'' skærm:

1280x960@100
1280x1024@100
1600x1200@85
1920x1440@60
2048x1536@66

> [...]
> dem (før jeg opdagede at 3.5 og siden 3.6 ikke løste fejlen).
>
> Det er heller ikke specielt fedt af ATI at genintroducere sådan en fejl.

Næh, men problemet gælder åbenbart kun bestemte modeller fra bestemte
kortfabrikanter.
---
Mvh
Anders

Fra : Bernhard Ege

Dato : 24-08-03 14:50

> "Bernhard Ege" <bernhard.ege@mail.dk> wrote in message

> Næh, men problemet gælder åbenbart kun bestemte modeller fra bestemte
> kortfabrikanter.

Tjaa, jeg fik endelig afprøvet catalyst 3.4 for at se om den fiksede
fejlen, men det gjorde den ikke. Dvs. den eneste måde jeg jeg kan undgå
problemet er ved at skifte ned i opløsning eller opdateringsfrekvens
(vælge nok lavere opløsning da min skærm flimrer tydeligt ved 75Hz).

Jeg har selv lavet en avi film (ok, den har også kun 1 billede) som
tydeligere end den på http://billou2k.free.fr/ati/indexati.htm viser om
man har fejlen eller ej. I kan hente den på http://askf.dk/atitest3.avi

Hvis man i atitest3.avi ser teksten "OVERLAY IS OK" så virker overlay
fint. Man kan så prøve at skifte opløsning og prøve igen. Hvis man ikke
ser teksten, så er kortet ramt af fejlen.

mvh Bernhard

Fra : Jonny Jensen

Dato : 06-08-03 10:55

> [...]
> og har elendig 3d-ydelse. Så vidt jeg husker bliver ATI betragtet
> som værende de næstbedste, mht. 2d-billedkvalitet.

IMO, absolut ja. Havde tidligere et Asus GF4TI4600 og har for nylig skiftet
til et PowerColor Radeon 9800 PRO. Mit billed, især i 1600x1200 er blevet
MEGET skarpere, og min TV-out er ren luxus at se på, i forhold til det gamle
kort.

> Hvis dette er tilfældet, _skal_ det så være et "originalt" ATI-kort,
> eller må det gerne være et af de andre OEM kort, fra f.eks.
> Powercolor osv?

Så vidt jeg husker laver ATi da ikke selv kort mere, andet end til
refference designs? Der findes i hvert fald ikke nogen nyere ATi kort hos
forhandlerne rundt omkring, og mener at have hørt dette...

Jonny.

Fra : Hans Pedersen

Dato : 06-08-03 15:24

On Wed, 6 Aug 2003 11:54:42 +0200, "Jonny Jensen"
<jonny_jensenNOSP@Mmail.dk> wrote:

>Så vidt jeg husker laver ATi da ikke selv kort mere, andet end til
>refference designs?

Jo, de producerer til det amerikanske marked, men her i EU er det, som
du selv er inde på, slut.
--
Hans Pedersen, Esbjerg.
MSN: h2ns@nospam.dk

Fra : Jonny Jensen

Dato : 06-08-03 23:45

> Jo, de producerer til det amerikanske marked, men her i EU er det, som
> du selv er inde på, slut.

OK, takker.

Så fik jeg det på det rene.. har undret mig lidt hvordan det hang sammen :)

Jonny.