Kan jeg udnytte et bedre graffikkort?
Fra : bb

Dato : 04-08-03 18:14

Jeg har en: AMD T-Bird 800 MHz, 384 MB RAM, TNT2 32 MB Graffikkort, 20 GB
HDD.

Kan den maskine udnytte et bedre graffikkort? Såfremt det er tilfældet
overvejer jeg at spendere ca. 500 kr på et andet kort (brugt).

Hvad skal jeg kigge efter?

Johs

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-08-03 18:52

bb mumbled his insignificant opinion in:

> [...]
>
> Kan den maskine udnytte et bedre graffikkort? Såfremt det er tilfældet
> overvejer jeg at spendere ca. 500 kr på et andet kort (brugt).

Jeg blander mig lige igen :)

Tomshardware har lavet en test af forskellige gfxkort på 2 forskellige
processorer, en athlon 1000 (som jo er ret tæt på din) og en XP2700+, og de
fleste spil er faktisk ikke så cpu krævende, forskellen er meget lille.

http://www.tomshardware.com/graphic/20030120/vgacharts-02.html

> Hvad skal jeg kigge efter?

Et Radeon 9000 pro koster fra 700 nyt, så det skulle være muligt at finde en
brugt i det prisleje, et fx 5200 er et andet bud hvis man er til geforce.
Men der er sikkert andre bud på det.
http://www.edbpriser.dk/hardware/grafikkort.asp

Fra : Zulu

Dato : 04-08-03 19:24

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> brugt i det prisleje, et fx 5200 er et andet bud hvis man er til geforce.

Et brugt Radeon 8500 eller et nyt Radeon 9100 vil være et bedre valg, det er
både hurtigere om billigere end et 9000 Pro.
Se Toms VGA chart for mere info.
Artiklen er vist ude til højre et sted på deres side.

Zulu

Fra : bb

Dato : 04-08-03 21:48

> [...]
en
> brugt i det prisleje, et fx 5200 er et andet bud hvis man er til geforce.

Kan sådan et Radeon kort også lave 3d graffik til fx counter strik og andre
3d spil? Eller skal man så have et Gforce istedet?

Johs

Fra : JRS

Dato : 04-08-03 22:37

"bb" <muingaza@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> en
>
> Kan sådan et Radeon kort også lave 3d graffik til fx counter strik og
andre
> 3d spil? Eller skal man så have et Gforce istedet?

Yes yes, Radeon er fuldt kompatibelt .. I nogle henseender faktisk bedre
(min mening ihvertfald).

MVH
JRS

Fra : bb

Dato : 04-08-03 22:59

> Yes yes, Radeon er fuldt kompatibelt .. I nogle henseender faktisk bedre
> (min mening ihvertfald).
>
> MVH
> JRS

Dvs at det bedste bud på et graffikkort til mit system vil være et Radeon.
Jeg kan ikke finde Radeon 9100 på edbpriser. Men jeg kan finde 9000 og 9000
pro, hvad er forskellen på de 2?

Johs

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-03 11:53

bb wrote:

> Jeg kan ikke finde Radeon 9100 på edbpriser.

64 MB-udgaver:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364947905
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017903
Ca. 560 kr.

128 MB-udgaver(mere ram, langsommere clock og ram):
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364947900
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017904
Ca. 750 kr. (ikke pengene værd)

> Men jeg kan finde 9000 og 9000
> pro, hvad er forskellen på de 2?

9000/Pro er meget langsommere.

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-08-03 02:05

> [...]
de
> fleste spil er faktisk ikke så cpu krævende, forskellen er meget lille.

Hmm jeg har testet med 3DMark03 med to forskellige processorer sammen med
mit Radeon 9700.
Jeg vil nu sige at forskellen er ret stor.
Dog skal det siges at 3DMark03 specifikt tester processoren og her vil en
hurtigere naturligvis være bedre. Jeg ved dog ikke hvad den vægter i den
totale score.

Jeg gik fra 3554 points med en Athlon 900 Mhz til 4400 points med en Athlon
XP 1800+ @ 2.0Ghz.
Dette er en score med samme driver
Pt. ligger jeg på 4446 points med et lettere oc'et kort og nye drivere.¨

Denne forskel, kan være mindre i andre test programmer og spil, da det kan
være at processoren er mindre vigtig i disse situationer.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-08-03 17:08

On Mon, 4 Aug 2003 19:13:59 +0200, bb <muingaza@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
> Kan den maskine udnytte et bedre graffikkort? Såfremt det er tilfældet
> overvejer jeg at spendere ca. 500 kr på et andet kort (brugt).

Hej
Et godt bud er også et GF4-4200. Det burde du kunne få brugt til omkring
400.-eller nyt til 700.-

/Thomas