ethernet og andelsforening
Fra : nospam@dk.dk

Dato : 04-08-03 14:49

Hej gruppe
Jeg er lige flyttet ind i andelsforening på østerbro. Vi har egen
telefoncentral og deler en internetforbindelse. Jeg har fået udleveret
ethernetkabel. Maskinen skulle selv hente IP o.s.v. fra serveren.
Jeg sætter kablet i og vil connecte via ethetnet og DHCP, men der sket
intet ?? Jeg har også prøvet BootP, ingen reaktion. Jeg havede før en
DSL forbindelse fra cybercity, og der har aldrig været problemer.
"Teknikkerne" i andelsforeningen aner selvfølgelig intet om Macintosh.
Gode råd modtages med kyshånd.
vh
Finn

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-08-03 15:24

Er det OS X du har?

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : nospam@dk.dk

Dato : 04-08-03 15:32

Både og. Jeg har OS X 10.2.6 på en partion og OS 9.2 på en anden. Det
virker ikke på nogen af dem.

vh

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-08-03 16:08

<nospam@dk.dk> wrote:

> Både og. Jeg har OS X 10.2.6 på en partion og OS 9.2 på en anden. Det
> virker ikke på nogen af dem.

Kan du pinge DHCP serveren?

.... og mht. til teknikeren der ikke ved noget om Mac. Hvis du viser ham
netværkskontrolpanelet, så burde han kunne gennemskue hvilke
indstillinger der evt. manglede. Eksempelvis har jeg nogle gange haft
problemer hvis jeg ikke manuelt indtastede IP adresser på DNS servere,
selvom det ikke burde være sådan.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-08-03 16:14

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> indstillinger der evt. manglede. Eksempelvis har jeg nogle gange haft
> problemer hvis jeg ikke manuelt indtastede IP adresser på DNS servere,

Hvorfor skal teknikeren vide noget specielt om Mac ? Teknikken er da
nøjagtigt den samme................. PC tenikere !

Jeg vil vædde på at der IKKE er lavet hul igennem til dig fra deres
switch eller router.

Jeg skulle også hjælpe en med at sætte en Mac op i netværket i Njalsgade
på Amager og også her vidste suppporten ikke skid om Mac og dermed
heller ikke noget om computere.

Deres emsige omstillingsdame blev ved med at spørge om jeg nu havde
Ethernet kort i min Mac....................... ! Kære ven jeres router
distribuerer ingen IP adresser til dette stik, sagde jeg så.

Da der endelig kom en teknikker ud, viste det sig at de havde glemt at
sætte stikket i/eller åbnet for forbindelsen centralt.

Kan du pinge deres router ?
--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-08-03 17:04

nospam@dk.dk writes:

> Både og. Jeg har OS X 10.2.6 på en partion og OS 9.2 på en anden. Det

Boot under OS X, tilslut netstikket, og aaben Terminal.app.

Heri skrives

/sbin/ifconfig -a

og jeg vil gerne se hvad uddata er. Hvis du ikke kan klippe-klistre
det herover, saa skriv de linier der starter med "inet" og "media" af.

Hvis media ikke har "status: active" er der ikke signal paa kablet.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : nospam@dk.dk

Dato : 04-08-03 18:47

Kan desværre ikke klippe,da jeg er på nettet fra en PC.
der står en masse under inet, men ved status står der inactive.

inet::1 prefixlen 64 scopeid 0x1
inet6 fe80::1%lo0 prefixel 64 scopeid 0x1
inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000

længere nede:
inet6 fe80::203:93ff:fe76:67d6%en0 prefixel 64 scopeid 0x4

media: autoselect (none) status: inactive

håber det hjælper.
vh

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-08-03 18:40

nospam@dk.dk writes:

> media: autoselect (none) status: inactive

Der er ikke hul ud. Klag til dem der er ansvarlige for hullet.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : nospam@dk.dk

Dato : 04-08-03 21:04

Jeg slæbte naboens PC ind og testede forbindelse. Intet signal
...forsættelse følger, når elektrikeren har tjekket stik og
ledninger.
Mange tak for hjælpen.

vh

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-08-03 07:33

<nospam@dk.dk> wrote:

> Jeg slæbte naboens PC ind og testede forbindelse. Intet signal
> ...forsættelse følger, når elektrikeren har tjekket stik og
> [...]

Det var jo det jeg skrev til dig !!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Finn Poulsen

Dato : 07-08-03 15:05

> Det var jo det jeg skrev til dig !!
Ja-tak for det ..Nu er jeg på igen med gode gamle Macsoup.
Historien var som følger: Min kæreste har en ADSL forbindelse (TDC) der
kører uden om foreningens net, og som er betalt af hendes arbejdsgiver.
TDC teknikeren der i sin tid installerede forbindelse var for doven til
at trække sine egne kabler (vi har eget telefonnet), så han klippede
bare et par ledninger fra det interne ethernetstik, og førte sin
forbindelse ned i kælderen, hvor han fangede ledningen før den gik ind i
switchboksen. Samtidigt sørgede TDC manden for at klippe ledningen så
tæt ved væggen at at ledningen ikke kan nå længere, hvis det interne net
skal genoprettes. Nu er der taget billeder af "hærværket". TDC skal
selvfølgelig bekoste en ny kabeltrækning til min lejlighed.
Sikke en redelighed. Nu har jeg fået en midlertidigt kabel, og det ser
ud til at køre hurtigt og stabilt og ikke mindst billigt.

vh
Finn

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-08-03 17:34

Finn Poulsen <finnpoulsen@nospam.dk> wrote:

> [...]
> Sikke en redelighed. Nu har jeg fået en midlertidigt kabel, og det ser
> ud til at køre hurtigt og stabilt og ikke mindst billigt.

TDC er dygtige........................ til at lave koks i tingene.

Godt det virker nu.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/