VB6.0 læse/skrive xml??
Fra : Torben Jensen

Dato : 04-08-03 13:04

Hej NG!

Jeg har fået til opgave at lave en lille exe fil som læser indholdet af to
xml-filer, smelter de sammen og skriver resultatet til en ny xml fil.

Jeg har efterhånden ledt nettet tynd og alle referancer synes at pege mod
..net.
Jeg ønsker dog ikke ikke at bruge .net.

Findes der en venlig sjæl, der kunne komme med et link til noget, der
beskriver syntaksen omkring det at læse/skrive til/fra en xml fil?

Jeg forestiller mig, at hvis jeg kan indlæse det i applikationen som
strenge, så kan jeg konkatenere dem sammen og udskrive indholdet i en ny
fil.

Håber I kan hjælpe.
På forhånd tak.

M.v.h.
Torben Jensen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 04-08-03 22:24

Torben Jensen skrev:
> Jeg har fået til opgave at lave en lille exe fil som læser indholdet af to
> xml-filer, smelter de sammen og skriver resultatet til en ny xml fil.

Det kan f.eks. klares med Microsofts XML Parser som hedder MSXML - eller
rettere hed, idet de nu kalder den Microsoft XML Core Services). Den findes
i flere forskellige versioner, men den nyeste er version 4.0 Service Pack 2,
og kan downloades fra:

http://www.microsoft.com/downloads/results.aspx?freetext=msxml

Hvis du downloader msxml.msi (eller evt. msxmlsdk.exe) følger der en hel del
dokumentation med. Noget af det er faktisk ganske glimrende (helt generelt,
og ikke kun for MS's XML-parser)!

Bemærk at der er to forskellige måder at læse XML-filer på: Via DOM og via
SAX2.

SAX2 benyttes typisk ved meget store dokumenter, og her foregår læsningen
som når man læser en fil sekventielt: Fra starten og indtil man ikke gider
mere eller slutningen er nået.

DOM benytter man, hvis man gerne vil springe rundt i sine data. Parsen læser
hele filen ind i datastuktur i RAM, og derefter kan man bare gå i gang med
at læse og/eller skrive sine data. Til sidst kan man så vælge at persistere
sine data i en fil (dvs. skrive datastrukturen ned i en XML-fil).

Bemærk i øvrigt at hvis du har en Internet Explorer installeret, så har du
dermed allerede en XML-parser installeret på din computer, men med MSXML 4.0
SP2 følger som sagt en masse udmærket dokumentation.

Det skal lige nævnes at der findes et utal af andre gratis XML-parsere på
markedet, i mange tilfælde sikkert også ville kunne bruges fra VB6, men det
har jeg ikke erfaring med.

Når du har prøvet at downloade og installere MSXML4, og har læst i
dokumentationen i et par dage (eller mere), så vil du sikkert vende tilbage
til gruppen med ca. 500 nye spørgsmål, for forståelsen af teknikerne og
standarderne omkring XML kan være en stor mundfuld at gå i gang med, hvis
det er første gang du har med XML at gøre.

Jeg kan i øvrigt anbefale at benytte nyhedsgruppen microsoft.public.xml
vedrørende MSXML/VB6-specifikke og generelle XML-spørgsmål.

-------
Tomas