JTextArea ændre tegn
Fra : Tommy

Dato : 04-08-03 10:58

Hej ng.

Jeg har lavet et jtextarea som jeg vil bruge til at copy/paste tekst fra
nette. Når jeg henter teksten ud af textarea'et er nogen af tegnene ("
bliver til ascii 147 og 148) blevet ændret.

Jeg har forsøgt at replace tegnene på følgende måde:

String text = jTextArea.getText().replace('old char','new char');

Hvad er problemmet ?

Hvordan ændre man tegnesætte som programmet bruge ?

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 04-08-03 18:58

> Jeg har lavet et jtextarea som jeg vil bruge til at copy/paste tekst fra
> nette. Når jeg henter teksten ud af textarea'et er nogen af tegnene ("
> bliver til ascii 147 og 148) blevet ændret.

147 og 148 er ikke ASCII koder. De er heller ikke med i ANSI, ISO8859-1
eller Unicode, men derimod med i CP1252, som Windows bruger.

> Hvordan ændre man tegnesætte som programmet bruge ?

Java bruger (næsten) altid Unicode, så der er ikke det store behov for at
ændre tegnsæt. Men der er da nogen funktioner et eller andet sted til at
konvertere mellem Unicode og CP1252.
Koderne 147 og 148 i CP1252 svarer til 0x201c og 0x201d i Unicode.
(http://unicode.org/charts)

Niels Dybdahl