Java under Windows
Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-03 07:09

Jeg skal til at undervise i Java under Windows [hvilken version ved jeg
ikke endnu].

Hvordan kører Java under Windows, når man skal undervise i
Java-programmering? Personligt er jeg vant til at programmere sådan
noget i en UNIX-skal [bruger MacOS X 10.2.6 med X11]? Og hvad skal
downloades, da udviklingsmiljøet ikke på forhånd er installeret på
maskinerne.

Skal man brug Cogwin, som giver en UNIX-agtig grænseflade?

Jeg er i øvrigt selv vant til C og C++, og skal selv sætte mig ind i
Java. Har downloaded »Linux - Friheden til at programmere i Java« af
Christian Damsgaard, Jakob Nordfalk og Jonas Kongslund, som også skal
bruges som lærebog, da det tekniske gymnasium tilsyneladende ikke har
råd til at købe bøger.

Det ser ud til at der findes forskellige integrerede udviklingsmiljøer,
med projektstyring etc. Jeg tror dog nok at et rent linieorienteret
miljø vil være at foretrække /i begyndelsen/. Eleverne skal op til
HTX-eksamen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-08-03 07:33

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> [...]
> noget i en UNIX-skal [bruger MacOS X 10.2.6 med X11]? Og hvad skal
> downloades, da udviklingsmiljøet ikke på forhånd er installeret på

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/

specifikt

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/getStarted/cupojava/win32.html

Du har brug for et SDK (indeholdende compileren, det har JRE udgaven
ikke), og en editor du kan lide. Notepad kan bruges.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Lars Dam

Dato : 04-08-03 07:50

Det kører rimeligt fint. En simpel editor som textpad vil nok klare det meste for dig og dine elever (www.textpad.com) - har rimelig syntax highlighting og indbygget kommandoer til kompilering.

> Skal man brug Cogwin, som giver en UNIX-agtig grænseflade?

Nah. textpad klarer det simple.

> [...]
> Christian Damsgaard, Jakob Nordfalk og Jonas Kongslund, som også skal
> bruges som lærebog, da det tekniske gymnasium tilsyneladende ikke har

Nu har jeg ikke en ide om hvor godt dette råd er til undervisnings brug, men jeg mener at man bør lære elever at bruge de original ressourcer som sun stiller tilrådighed - de er ganske gode og gratis:

java api'et (her bør eleverne få forståelse for at slå op i dette)

http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/

The Java Language Specification - for at lære syntax, denne kan måske være lidt tung, men igen; eleverne bør kende til den:

http://java.sun.com/docs/books/jls/second_edition/html/j.title.doc.html

Og til sidst ikke mindst:

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/reallybigindex.html

Dette link er til en total liste over alle suns egne tutorials, så hvis man vil lære om et specifikt emne hurtigt er det her det sker.

Alle ovenstående link er på engelsk, men hvis man vil bruge Java professionelt er et kendskab til de tre links _vitalt_ - og som sådan indgå i pensum. Men som sagt hvordan de fungerer i en undervisnings situation på dansk kan jeg ikke bedømme (det er bare min personlige mening).

mht. danske undervisningsbøger kan jeg ikke hjælpe dig.

> [...]
> med projektstyring etc. Jeg tror dog nok at et rent linieorienteret
> miljø vil være at foretrække /i begyndelsen/. Eleverne skal op til

textpad er meget tæt på kommando linien, dog sparer man en masse, og slipper for det besværlige. Evt. en kort introduktion til kommando linie værktøjerne inden man går igang med at bruge textpad.

> --
> Per Erik Rønne

vh. ld

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-03 15:33

Lars Dam <larsdam@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
> indgå i pensum. Men som sagt hvordan de fungerer i en undervisnings
> situation på dansk kan jeg ikke bedømme (det er bare min personlige

Nu ser jeg først eleverne senere på ugen, og jeg ved ikke hvor gode de
er til engelsk. Første omgang [2 timer 10 minutter] bliver til
introduktion, download og installering af udviklingssystem, og
downloar/kopiering m.v. af lærebog:

http://www.linuxbog.dk/java/bog/

som altså også findes i pdf-format.

Og så går der sandsynligvis 14 dage inden jeg igen ser dem - pga møde.
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Weber

Dato : 04-08-03 17:02

Hej.

Du kan eventuelt hente et gratis IDE, der hedder eclipse fra
http://www.eclipse.org

Det bliver vi undervist i på 1.semester datamatiker-studiet og det er
relativt nemt at gå til efter en kort introduktion.

mvh.
Michael

Fra : Per Rønne

Dato : 20-08-03 20:16

Michael Weber <agentmikie@c.dk> wrote:

> Du kan eventuelt hente et gratis IDE, der hedder eclipse fra
> http://www.eclipse.org

> Det bliver vi undervist i på 1.semester datamatiker-studiet og det er
> relativt nemt at gå til efter en kort introduktion.

Findes der så en nyere manual? Eller lignende?
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-03 06:25

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Findes der så en nyere manual? Eller lignende?

Og konkret, hvad går galt her, og hvordan skal det rettes:

Severity Description Resource In Folder Location Creation Time
The public type HejVerden must be defined in its own file att.java
htx line 2 21. august 2003 06:44:12

Programmet virker fra såvel UNIX som DOS kommandolinie, og er i øvrigt
det første eksempel i »Linux - Friheden til at programmere i Java«:

// Et simpelt program der skriver "Hej Verden"
// og et citat af Storm P. ud til skærmen.
public class HejVerden
{
public static void main (String[] args)
{
System.out.println("Hej Verden");
System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");
System.out.println("Hver gang!");
}
}

Eclipse ligger i version 3, som da også er den der er installeret. Der
ligger pdf-versioner af manualerne til version 1, og noget online til
version 2. Ikke særligt smart.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-03 08:09

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Severity Description Resource In Folder Location Creation Time
> The public type HejVerden must be defined in its own file att.java
> htx line 2 21. august 2003 06:44:12

Filnavnet skulle være HejVerden.java, ikke att.java.

Men eclipse vil stadig ikke køre programmet?
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-08-03 08:29

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Men eclipse vil stadig ikke køre programmet?

Hvis du har den i et projekt, skulle du kunne køre den direkte fra
menuen når den er valgt. Alternativt "Run as..."

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-03 08:49

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Hvis du har den i et projekt, skulle du kunne køre den direkte fra
> menuen når den er valgt. Alternativt "Run as..."

Så brokker den sig over at der ikke er en »main type«.

[...]

Sandsynligvis er det et spørgsmål om et sætte path og classpath op et
eller andet obskurt sted i eclipse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-08-03 09:55

> [...]

> {
> System.out.println("Hej Verden");
> System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");

Jeg har nu startet Eclipse 3.0M2 under OS X, og udfoert foelgende
trin:

* File -> New -> New project. Java -> Java project. "perroenne". Ok.
* File -> New -> Class. Navn="HejVerden". Finish.

I den genererede HejVerden klasse, har jeg kopieret din mainrutine
ind, og gemt med Aeble-S.

* Run -> Run as... -> Java Application.

Programmet koeres og vises i Console.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-03 10:30

> [...]

> * File -> New -> New project. Java -> Java project. "perroenne". Ok.
> * File -> New -> Class. Navn="HejVerden". Finish.

Jag havde brugt File->New->File Navn="HejVerden.java". Finish.

> I den genererede HejVerden klasse, har jeg kopieret din mainrutine
> ind, og gemt med Aeble-S.
>
> * Run -> Run as... -> Java Application.
>
> Programmet koeres og vises i Console.

Og nu kommer den igennem. I sidste øjeblik !
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-08-03 08:25

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> The public type HejVerden must be defined in its own file att.java
> htx line 2 21. august 2003 06:44:12

Hedder din fil HejVerden.java? Det skal den.

Har du taget dig tid til at foelge Suns tutorial?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Per Rønne

Dato : 21-08-03 08:48

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Har du taget dig tid til at foelge Suns tutorial?

Jeg kan sagtens køre det fra kommandolinien. Det er et spørgsmål om
eclipse-udviklingsmiljøet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 04-08-03 19:02

> Og hvad skal
> downloades, da udviklingsmiljøet ikke på forhånd er installeret på
> maskinerne.

Jeg har arbejdet med JBuilder og Netbeans (IDEer) under Windows.
Der findes gratis versioner af begge som kan downloades.
Begge virker godt, men kræver en del RAM (256 MB) for at køre ordentligt.

JBuilder er meget mere ligetil at sætte sig ind i end Netbeans, så den ville
jeg klart foretrække til undervisningsbrug.
Jeg foretrækker også selv at bruge en IDE, da det er meget nemmere at starte
en debugger på den måde.

Niels Dybdahl

Fra : Per Rønne

Dato : 04-08-03 20:33

Niels Dybdahl <Niels@Dybdahl.dk> wrote:

> Jeg har arbejdet med JBuilder og Netbeans (IDEer) under Windows.
> Der findes gratis versioner af begge som kan downloades.
> Begge virker godt, men kræver en del RAM (256 MB) for at køre ordentligt.

Svjh er der kun 128 M på maskinerne. Jeg får først lejlighed til at se
nærmere på dem 25 minutter før undervisningsstart - selv om de 25
minutter nok også skal bruges til andre, praktiske ting, som aflevering
af skattekort og udlevering af nøgler ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Søren Jacobsen

Dato : 04-08-03 21:33

Per Rønne wrote:
> [...]
> minutter nok også skal bruges til andre, praktiske ting, som aflevering
> af skattekort og udlevering af nøgler ...

Jeg har en smule erfaring med undervisning i programmering under Java,
og jeg mener, at emnet er rigeligt komplekst uden at man skal sætte sig
ind i hvordan et IDE virker. IDE'et gør det efter min mening mindre
klart hvad sammenhængen mellem Javakode (.java-fil) og bytekode
(.class-fil) er. Og denne sammenhæng er vel ikke helt uvæsentlig hvis
man skal have en chance for at forstå hvordan den kode man skriver
bliver omsat til et sprog maskinen kan forstå.

En debugger får du og dine elever garanteret ikke brug for det første
halve år, så det bør efter min mening ikke være begrundelsen for at køre
et full-blown IDE.

En teksteditor + Sun's SDK/dokumentation + en DOS-prompt er fint. Du får
garanteret rigeligt at gøre med at lære dem god kodestil,
navnekonventioner, at man skal huske sine semikoloner, løkker,
forgreninger, klasser, metoder, variable...

God fornøjelse med undervisningen,

Søren Jacobsen

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-08-03 23:37

Søren Jacobsen skrev:

> [...]
> navnekonventioner, at man skal huske sine semikoloner, løkker,
> forgreninger, klasser, metoder, variable...

Det vil jeg også mene... der må til windows findes en gratis editor med
syntax farvning (ikke at jeg lige kender nogen, men med så mange til Linux
må der da være en til win også også SDK, så giver det det bedste
udgangspunkt til at lære det fra bunden af... når man så når længere frem
kan man tage fat i JBuilder m.m.

Hvis der findes en ála "Kate" (til KDE) så ville det da være et rigtig godt
udgangspunkt synes jeg...
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 05-08-03 21:53

> [...]
> må der da være en til win også også SDK, så giver det det bedste
> udgangspunkt til at lære det fra bunden af... når man så når længere frem

JBuilder indeholder faktisk en gratis editor med syntax farvning. Man kan så
bruge compileren i en kommandolinie hvis man sætter stor pris på ikke at
skulle trykke på en F-taste.
Hvis man alligevel vil bruge JBuilder senere, så slipper man for at lære to
forskellige editorer ved at bruge JBuilder som editor fra starten.

Niels Dybdahl

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 06-08-03 00:20

Niels Dybdahl skrev:

> [...]
> Hvis man alligevel vil bruge JBuilder senere, så slipper man for at lære
> to forskellige editorer ved at bruge JBuilder som editor fra starten.

Der har du da en pointe... jeg synes dog stadig bedst om at starte med en
simpel editor... men det er jo en smagssag...
Kender du Kate til KDE? en herlig editor :D
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-03 05:00

Søren Jacobsen <sej@it-c.dk> wrote:

> [...]
> man skal have en chance for at forstå hvordan den kode man skriver
> bliver omsat til et sprog maskinen kan forstå.

Og hvad hedder disse filtypers extensions så under DOS-promptet? DOS
plejer jo i modsætning til [det nu udgåede] MacOS og UNIX kun at
acceptere extensions med op til tre tegn.

Så det er altså ikke nedenstående jeg kommer til at se:

[G4] per% cd Documents/Programmering/Java
[G4/Documents/Programmering/Java] per% ls -l
-rw-r--r-- 1 per staff 497 Aug 4 05:55 HejVerden.class
-rw-r--r-- 1 per staff 308 Aug 4 05:54 HejVerden.java
[G4/Documents/Programmering/Java] per% java HejVerden
Hej Verden!
Hvornår smager en Tuborg bedst?
Altid!
[G4/Documents/Programmering/Java] per%

> En debugger får du og dine elever garanteret ikke brug for det første
> halve år, så det bør efter min mening ikke være begrundelsen for at køre
> et full-blown IDE.

Der virker rimeligt.

> [...]
> navnekonventioner, at man skal huske sine semikoloner, løkker,
> forgreninger, klasser, metoder, variable...

Jeg kommer til at bruge den dansksprogede java-bog »Linux - Friheden til
at programmere i Java«, da jeg ikke har den fjerneste anelse om hvor
gode HTX-elever er til engelsk. Men selvklart vil Suns dokumentation
blive brugt. Editoren finder jeg frem til; mon ikke den indbyggede
NotePad kan bruges i starten?

Personligt bruger jeg emacs under X11.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 05-08-03 10:05

Per Rønne skrev:

> Og hvad hedder disse filtypers extensions så under DOS-promptet? DOS
> plejer jo i modsætning til [det nu udgåede] MacOS og UNIX kun at
> acceptere extensions med op til tre tegn.

Det er ikke noget problem i windows udgaver fra win95 og op... om end
filerne ikke altid bliver vist rigtigt i en dos-prompt svjh (jeg kan ik
rigtig huske det... det er længe siden jeg har brugt windows).

> [...]
> gode HTX-elever er til engelsk. Men selvklart vil Suns dokumentation
> blive brugt. Editoren finder jeg frem til; mon ikke den indbyggede

Ja det ville den fint kunne... selvom jeg hurtigt tror de ville lære at
sætte pris på en med syntax farvning (der må findes en gratis en til win).

> Personligt bruger jeg emacs under X11.

Den er heller ikke dårlig, selvom jeg selv foretrækker Kate (KDE Advanced
Text Editor), men det gider vi slet ikke til at discoutere nu
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-08-03 08:08

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) posting:

>Og hvad hedder disse filtypers extensions så under DOS-promptet? DOS
>plejer jo i modsætning til [det nu udgåede] MacOS og UNIX kun at

Det er ikke "rigtig" DOS, du kommer til at anvende -- Java kan end
ikke køre under DOS, selvom jeg godt nok har hørt noget om nogle,
der ville lave det projekt.

>Så det er altså ikke nedenstående jeg kommer til at se:

http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/JavaWin.gif

Dvs: Undlad at bruge det "rigtig" DOS-navn (i det tilfælde, at det
altså er en gammel Windows), brug Windows-navnet t.h.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-03 09:30

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> [...]
>
> Dvs: Undlad at bruge det "rigtig" DOS-navn (i det tilfælde, at det
> altså er en gammel Windows), brug Windows-navnet t.h.

En forstår jeg ikke helt?
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Lind

Dato : 05-08-03 10:58

Per Rønne wrote:

> En forstår jeg ikke helt?

Jeg går ud fra at Christian hentyder til at DOS er navnet på et 16-bit
"operativ-system" (om man vil) der blev brugt indtil starten af
halvfemserne. Senere hen har man brugt windows der bortset fra de tidlige
udgaver, er en erstatning for DOS, og ikke en overbygning.
Java kræver et 32-bit operativsystem på en 32-bit processor, og det kan DOS
ikke levere.

Når man åbner et kommandoprompt i Windows(2000-NT-XP), så er det ikke det
samme som et MS-DOS prompt, og slet ikke det samme som DOS uden windows. Der
er ikke mange forskelle på et Windows kommandoprompt, og et Linux
terminalvindue, udover at kommandoerne hedder noget andet.

Der er trods alt sket lidt med Microsofts produkter de sidste 10 år. Så lad
være med at kalde Windows kommandoprompt for DOS - det er forvirrende.

Mvh
Peter Lind
-håber det afklarede det lidt.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-03 11:30

Peter Lind <peterlind@hotmail.com> wrote:

> Der er trods alt sket lidt med Microsofts produkter de sidste 10 år. Så lad
> være med at kalde Windows kommandoprompt for DOS - det er forvirrende.

OK, jeg afleverede mit datalogiske speciale for 12 år siden.
Programmeret i C og Embedded C til Oracle på UNIX, og rapporten skrevet
på en Mac med MS Word 4, og bruger kun Windows til nogle ordbøger mv som
Oxford English Dictionary .
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael Banzon

Dato : 05-08-03 12:15

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev...
> Der er ikke mange forskelle på et Windows kommandoprompt, og et
> Linux terminalvindue, udover at kommandoerne hedder noget andet.

OT, men...

Det kan vi da diskuterer... Når jeg starter et nyt terminal-vindue
så logger jeg jo i princippet på i en ny session, og dette kan få
meget stor betydning for mit arbejde, alt efter hvordan at den
pågældende linux-maskine er sat op. Eksempelvis kan mine processer
få mere eksekveringstid, jeg kan bruge mere RAM etc. etc. ...

I princippet så tror jeg rent faktisk at en Windows kommandopromt
er det samme som en MS-DOS-kommandopromt, det er jo begge to en
eksekvering af "command.com" (dog ikke under WinXP, hvor man kører
"cmd", det tilbyder TAB-completion som de fleste andre shells) og
command.com er vel bare et interface til nogle underliggende
systemkald(?), disse er så bare ændret i Windows, men gør vel i
princippet det samme som de gjorde under MS-DOS - ellers ville
bagudkompotibiliteten ikke virke... ... ...

$ logout

/ Michael Banzon
Til Lars --> http://southbound.dk/blog/ <-- there u go ganstah!

Fra : Peter Lind

Dato : 05-08-03 16:45

Michael Banzon wrote:
> "Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev...
>
> OT, men...
>
> Det kan vi da diskuterer... Når jeg starter et nyt terminal-vindue
> så logger jeg jo i princippet på i en ny session,

Ups ja, det glemte jeg selvfølgelig lige at tage højde for, det er
selvfølgelig en væsentlig forskel.

> [...]
> eksekvering af "command.com" (dog ikke under WinXP, hvor man kører
> "cmd", det tilbyder TAB-completion som de fleste andre shells)

NT og 2000 bruger også cmd.exe fremfor command.com, jeg er ikke sikker på 95
og 98 og den slags.
Det er heller ikke så vigtigt, hovedsagen er at det er et program man
starter, der har adgang til at bruge operativsystemets devicedrivere og den
slags, hvor man i DOS tit kunne blive i tvivl om hvorvidt der overhovedet
var noget operativsystem.

Men det er jo som du nævner ikke noget vi bør snakke om her i dette forum,
så skal vi ikke bare lade tråden dø en stille død ?

Mvh
Peter Lind

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 06-08-03 02:44

"DOS" under alt efter win nt 4.0 er en emulering af en "gammeldags" dos.

Dengang var windows en GUI til dos, i dag er DOS et utility, der kommer med
et tidsvarende OS. Der er en del programmer fra 16 bit dagene, man ikke
umiddelbart kan køre under en moderne windows.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 06-08-03 18:28

> [...]
> et tidsvarende OS. Der er en del programmer fra 16 bit dagene, man ikke
> umiddelbart kan køre under en moderne windows.

Den må du længere ud på landet med. NT 3.1, NT 3.5, NT 3.51 og NT 4.0 havde
alle en 100% 32 bit kerne og en stribe 'emulatorer' til DOS, Win16, Win32,
Posix og OS2.

Win95 og Win98 er ligeledes 32 bit operativsystemer med preemptive
multitasking og kører DOS ovenpå. De mangler dog fuld beskyttelse af
applikationernes hukommelseområder, hvilket netop var implementeret for at
sikre kompatibilitet med gamle DOS-programmer.

Win3.1 er også et 32 bit operativsystem som kan køre uafhængigt af DOSens
I/O-funktioner. Både på BIOS og filniveau slog man 32-bit håndtering til, så
man ikke brugte DOSen. Og til kørsel af DOS programmer blev der startet
separate virtuelle maskiner som kørte med preemptive multitasking. Windows
programmerne var dog begrænset til 20-bit adressering ligesom DOS og Win3.1
kunne køre oven på DOSens 16-bit filfunktioner, hvis man havde en computer
som ikke var helt kompatibel med Windows 3.1.

Så man skal tilbage til Windows 3.0 for at finde en Windows udgave som kunne
betegnes som en GUI til DOS.

Niels Dybdahl

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 06-08-03 23:34

> Den må du længere ud på landet med. NT 3.1, NT 3.5, NT 3.51 og NT 4.0
havde
> alle en 100% 32 bit kerne og en stribe 'emulatorer' til DOS, Win16, Win32,
> Posix og OS2.

Ja, det er netop det jeg mener.

> [...]

> kunne køre oven på DOSens 16-bit filfunktioner, hvis man havde en computer
> som ikke var helt kompatibel med Windows 3.1.

Siden en stor del af win3.1 er 16 bit kan du ikke kalde det et "32 bit
operativ system" mere end du kan kalde eks windows 2000 for en 64-bit i dag.
Som du selv siger, så blev der mapped mellem 16 bit og 32 bit adressering.
Det var derfor at 32 bit kode (fra win nt) kørte enormt langsomt på win 3.1.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 07-08-03 10:13

> Siden en stor del af win3.1 er 16 bit kan du ikke kalde det et "32 bit
> operativ system" mere end du kan kalde eks windows 2000 for en 64-bit i
dag.

Hvis kernen i et operativsystem bruger 32 bit adressering, så vil jeg kalde
det for et 32 bit operativsystem uanset hvor mange 16 bit systemer der er
lagt ovenpå

> Som du selv siger, så blev der mapped mellem 16 bit og 32 bit adressering.
> Det var derfor at 32 bit kode (fra win nt) kørte enormt langsomt på win
3.1.

Win3.1 kunne ikke umiddelbart køre 32 bit applikationer. Men man kunne
installere Win32S, som tillod kørsel af 32 bit applikationer.

Men både Win16 og Win32 applikationerne kørte i RAM som lå udenfor det
adresserum som DOSens 16 bit drivere kunne håndtere. Så de personer, som pga
kompabilitetsproblemer ikke kunne bruge 32-bit driverne i Win3.1, var nødt
til at køre med langsom dobbeltbuffering for at flytte data mellem 32 bit
adresserummet, som Win16 applikationerne kørte i, og 16/20 bit
adresserummet, som DOS-driverne kørte i. Deres applikationer kørte
væsentligt langsommere end tilsvarende applikationer under DOS.
Vi andre brugte 32-bit drivere hele vejen igennem og vores programmer kørte
hurtigt.

Niels Dybdahl

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 07-08-03 16:55

Niels Dybdahl wrote:
> Hvis kernen i et operativsystem bruger 32 bit adressering, så vil jeg kalde
> det for et 32 bit operativsystem uanset hvor mange 16 bit systemer der er
> lagt ovenpå

Også hvis alle device drivers osv. er 16 bit? (Tænkt eksempel her, det
har ikke noget med win3.11 at gøre). Jeg synes nu der skal lidt mere end
en kernel til at gøre et system til noget man kan kalde 32-bit. Men det
er nok en diskussion, der ikke er ret relevant i denne grupppe.

> 3.1.
>
> Win3.1 kunne ikke umiddelbart køre 32 bit applikationer. Men man kunne
> installere Win32S, som tillod kørsel af 32 bit applikationer.

Ja, netop det jeg henviser til (win32s). Du kan da ikke mene at du synes
at de kørte hurtigere end 16-bit apps på win 3.1? Sådan husker jeg det i
_hvert_ fald ikke .

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 05-08-03 21:50

> En debugger får du og dine elever garanteret ikke brug for det første
> halve år, så det bør efter min mening ikke være begrundelsen for at køre
> et full-blown IDE.

En moderne debugger viser hvad der sker i et program på en meget overskuelig
måde. Jeg ville lægge stor vægt på at give elever en nem debugger at arbejde
med fra starten, så de selv kan finde ud af hvorfor deres programmer ikke
kører som de skal (og det gør programmerne helt sikkert ikke).

Niels Dybdahl

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 05-08-03 21:47

> [...]
> minutter nok også skal bruges til andre, praktiske ting, som aflevering
> af skattekort og udlevering af nøgler ...

Til mindre programmer som I ssv skal køre er 128 MB muligvis nok. 64 MB er
afgjort for lidt.

Niels Dybdahl

Fra : Per Rønne

Dato : 06-08-03 08:44

> Til mindre programmer som I ssv skal køre er 128 MB muligvis nok. 64 MB er
> afgjort for lidt.

Kurset er beregnet til at lære dem C, og så bruges altså Java. Og de har
kun to timer og ti minutter [tre lektioner] om ugen i et år.

Det kan godt være at jeg vælger en IDE med debugger. Men i første omgang
skal jeg blot sørge for at java er installeret og kan køre. At de kan
skrive et minimalt program ind, nemlig bogens:

[G4/Documents/Programmering/Java] per% ls
HejVerden.class HejVerden.java
[G4/Documents/Programmering/Java] per% cat HejVerden.java
[...]
System.out.println("Altid!");
}
}
[G4/Documents/Programmering/Java] per%

Dette progam skal indskrives [»edit« til kommandolinie-promptet må være
godt nok første gang], oversættes og eksekveres, og de skal have besked
om bogen på:

http://www.linuxbog.dk/java/bog/

Som også findes i pdf-format til udskrivning [helst på duplexprinter].
Muligvis bliver bogen fotokopieret.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-08-03 16:25

"Niels Dybdahl" <Niels@Dybdahl.dk> writes:

> [...]
> jeg klart foretrække til undervisningsbrug.
> Jeg foretrækker også selv at bruge en IDE, da det er meget nemmere at starte

Er en debugger velegnet til undervisningsbrug, eller mudrer den
formidlingen for meget fordi der er en masse nyt der skal læres?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-03 17:11

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Er en debugger velegnet til undervisningsbrug, eller mudrer den
> formidlingen for meget fordi der er en masse nyt der skal læres?

Det kan godt være at man skal vente lidt med at introducere den.

I øvrigt har jeg nu downloaded J2EE 1.4 Platform Beta 2
[http://java.sun.com/j2ee/1.4/download-beta2.html] og installeret den.
Jeg har dog visse vanskeligheder med den.

Jeg har fundet ud af hvor filer som javac.exe ligger, og har kunnet
sætte en path op manuelt [path %path%;c:\Sun\j2eesdk1.4_beta2\jdk\bin],
men når jeg placerer kommandoen i autoexec.nt [i c:\winnt\system32\] og
genstarter maskinen er path'en stadig den samme. Det lyder ikke som om
det er dér den skal placeres. Der er tale om Windows XP Pro.

Det går godt nok at oversætte programmet, men det vil ikke udføre det,
så der mangler sandsynligvis yderligere paths. Det samme program kører
uden problemer på UNIX, men der har Apple jo også lagt java ind som
standard, og med opsætning af de rigtige paths.

Og ja, jeg skal være i stand til at få eleverne til at installere java
på de Windows-maskiner de skal arbejde på, og få dem til at oversætte og
køre et lille program som »Hej verden!«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 05-08-03 22:02

> Det kan godt være at man skal vente lidt med at introducere den.

Hvis debuggeren er nem at starte, så synes jeg at den visualiserer hvad der
foregår på en for nybegyndere meget egnet måde. Jeg ville introducere den
lige med det samme.

> [...]
> genstarter maskinen er path'en stadig den samme. Det lyder ikke som om
> det er dér den skal placeres. Der er tale om Windows XP Pro.

I Windows 2000 kan man gå ind i System kontrolpanelet og vælge 'Advanced' og
dér ændre environment variable og dermed også path.

> Det går godt nok at oversætte programmet, men det vil ikke udføre det,
> så der mangler sandsynligvis yderligere paths.

Du mangler nok en classpath så java kan finde systemklasserne.

Niels Dybdahl

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 05-08-03 22:08

> I øvrigt har jeg nu downloaded J2EE 1.4 Platform Beta 2
> [http://java.sun.com/j2ee/1.4/download-beta2.html] og installeret den.
> Jeg har dog visse vanskeligheder med den.

Hvis eleverne skal lære Java, så skal du have fat i J2SE, ikke J2EE. Det er
rigeligt til at starte med.

J2EE er Java's løsning til at lave store enterprise applikationer og
websites, og det vil være alt for meget at begynde med.

/Anders

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-08-03 22:17

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> I øvrigt har jeg nu downloaded J2EE 1.4 Platform Beta 2
> [http://java.sun.com/j2ee/1.4/download-beta2.html] og installeret den.
> Jeg har dog visse vanskeligheder med den.

Du skal ikke bruge J2EE men J2SE.

> [...]
> genstarter maskinen er path'en stadig den samme. Det lyder ikke som om
> det er dér den skal placeres. Der er tale om Windows XP Pro.

XP er NT, og der er ting anderledes end under DOS baserede
Windowsudgaver. Du skal bruge et GUI værktøj til at sætte PATH variablen.

> Og ja, jeg skal være i stand til at få eleverne til at installere java
> på de Windows-maskiner de skal arbejde på, og få dem til at oversætte og
> køre et lille program som »Hej verden!«.

Tillad mig endnu engang at henvise til Javasofts tutorial hvor man
kommer godt i gang på Windows. Du slipper åbenabrt ikke for at læse
dokumentation.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Finn Nielsen

Dato : 06-08-03 17:57

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Kurset er beregnet til at lære dem C, og så bruges altså Java.

Du skal lære nogen <et-eller-andet-sprog> og vil til det benytte
<et-helt-andet-sprog>.

Mener du det?

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 06-08-03 20:33

Finn Nielsen <spamtrap1@zznyyd.dk> wrote:

> Du skal lære nogen <et-eller-andet-sprog> og vil til det benytte
> <et-helt-andet-sprog>.
>
> Mener du det?

Skolen har ikke råd til at indkøbe programmel, og da Java kan downloades
gratis er det altså valgt. Jeg er blevet ansat som lærer en halv uge før
kursusstart, og ser først eleverne i morgen.

Og jeg har først nu fået programmet til at køre, ved at sætte classpath
til '.'. Jeg troede at denne variable skulle bruges til at sætte stien
til standardbiblioteket ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 06-08-03 21:04

> Skolen har ikke råd til at indkøbe programmel, og da Java kan downloades
> gratis er det altså valgt. Jeg er blevet ansat som lærer en halv uge før
> kursusstart, og ser først eleverne i morgen.

Borland har gjort sin C++Builder 5.5 gratis og der er også nogle Open Source
C compilere som er gratis.

Niels Dybdahl

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 06-08-03 23:56

ja eller:

http://www.openwatcom.org/

Borlands Compiler er OK til undervisningsforhold, men jeg mener der er noget
i licensen omkring komerciel benyttelse. Det er noget tid siden jeg læste
den. Så det skal du i hvert fald lige gøre dine elever opmærksom på.

Men ellers er jeg enig, hvis det er et C kursus, så er java nok ikke lige
det du er ude efter. Det sværeste at tumle i c/cpp er helt klart styring af
pointere, og det har du ikke mulighed for at lære dine elever i java af gode
grunde.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-03 04:57

Nikolaj Hansen <spam~barnabasdk@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> den. Så det skal du i hvert fald lige gøre dine elever opmærksom på.
>
> Men ellers er jeg enig, hvis det er et C kursus, så er java nok ikke lige

Men beslutningen er truffet af skolen før jeg kom ind i billedet. Og i
dag starter kurset, der kommer til at løbe over et år - til htx-eksamen
til sommer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 07-08-03 10:17

> Men beslutningen er truffet af skolen før jeg kom ind i billedet. Og i
> dag starter kurset, der kommer til at løbe over et år - til htx-eksamen
> til sommer.

Står det ikke en lærer ret frit at vælge undervisningsmateriale ? Især hvis
materialet er gratis.
Og skolen har jo åbenbart ikke lagt sig fast på en bestemt Javacompiler til
undervisningen, så hvis du siger at den bedste Javacompiler til at undervise
dine elever i C er en C++ compiler, så er alle vel lige så forvirrede som
før.

Niels Dybdahl

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-03 19:22

Niels Dybdahl <ndy@esko-graphics.com> wrote:

> [...]
> dine elever i C er en C++ compiler, så er alle vel lige så forvirrede som

Jeg har nu haft første time, og det synes som om fagets navn
»Programmering C« ikke hentyder til C men til C-nivaeu. Og de havde
faktisk et klassesæt af en Java-bog.

Og så brugte de Windows 98 i stedet for den XP Pro jeg havde forberedt
mig til. Så nu skal jeg se hvordan autoexec.bat sættes op med stier, der
indeholder blanktegn ['Pragram Files'!], og hvordan man i det hele taget
bruger DOS-prompten med filnavne der ikke overholder den gamle 8-3 DOS
standard ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-08-03 09:17

> Og så brugte de Windows 98 i stedet for den XP Pro jeg havde forberedt
> mig til. Så nu skal jeg se hvordan autoexec.bat sættes op med stier, der
> indeholder blanktegn ['Pragram Files'!],

Generelt kan hele stier puttes ind i "dobbelte anførselstegn".

> og hvordan man i det hele taget
> bruger DOS-prompten med filnavne der ikke overholder den gamle 8-3 DOS
> standard ;-(.

Det er ikke noget problem i Windows 98. Den command.com som følger med kan
sagtens finde ud af lange filnavne. Bare brug de dobbelte anførselstegn når
der er mellemrum.

Niels Dybdahl

Fra : Peter Lind

Dato : 07-08-03 18:26

Per Rønne wrote:

> Men beslutningen er truffet af skolen før jeg kom ind i billedet. Og i
> dag starter kurset, der kommer til at løbe over et år - til
> htx-eksamen til sommer.

Det er det mest stupide jeg NOGENSINDE har hørt - hvis man skal lære tysk,
så finder man jo heller ikke lærebøger i engelsk.
Hvis du følger skolens beslutning og underviser dine elever i at programmere
i java, og sender dem til eksamen i c-programmering, så vil jeg mene at dine
elever har al grund til at sende en klage over dig til
undervisningsministeriet.
Det tydede iøvrigt også på dine første indlæg at du har større erfaring med
C, så hvorfor ikke bare undervise i det?
Hvis skolen har en undervisningsplan, der foreskriver at eleverne skal lære
at programmere i C, så er der vel ingen der kan brokke sig over det? Og det
står vel ikke nedskrevet at de skal bruge java-værktøjer til at lære C?

Jeg vil helt klart anbefale dig at sætte ind på enten den ene eller den
anden front, for det her kan helt sikkert kun ende galt!

Mvh
Peter Lind

Fra : Per Rønne

Dato : 07-08-03 19:52

> [...]

> i java, og sender dem til eksamen i c-programmering, så vil jeg mene at dine
> elever har al grund til at sende en klage over dig til

Der har vist sig flere fejl i hvad jeg har fået at vide, og hvad jeg har
opfattet. Magistrenes Jobservice skrev »Programmering C«, men C'et
betyder C-niveau, ikke sproget C.

Undervisningsministeriets htx-bekendtgørelse angiver heller ikke hvilket
programmeringssprog der skal anvendes, og det viste sig alligevel at
skolen havde et klassesæt i Java. Eleverne får dog alligevel alle et
fotokopi af de 252 sider jeg har downloaded fra nettet - »Linux -
Friheden til at programmere i Java«; de fleste har allerede fået den.

Om programmeringssprog står der i bekendtgørelsen:

»Målet er at give kendskab til og færdigheder i anvendelse af
programmeringssprog, så eleven kan konstruere et mindre program til
løsning af et teknisk problem.
Struktureret opbygning og rutinemoduler skal have en central placering
under indlæring af sprogets syntaks og semantik samt datatyper,
skærmudskrift, biblioteker, løkker/if-sætninger m.m.«

For mig at se opfylder Java fuldt ud kravene.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Lind

Dato : 08-08-03 09:51

Per Rønne wrote:

> Der har vist sig flere fejl i hvad jeg har fået at vide, og hvad jeg
> har opfattet. Magistrenes Jobservice skrev »Programmering C«, men C'et
> betyder C-niveau, ikke sproget C.

nååååå - så er jeg straks mere rolig...

> [...]
> skærmudskrift, biblioteker, løkker/if-sætninger m.m.«
>
> For mig at se opfylder Java fuldt ud kravene.

Så afgjort - jeg er helt enig.
Jeg havde blot forestillet mig at hvis det var meningen at eleverne skulle
lære C, så var det måske med noget realtids- eller embedded-programmering i
tankerne, og så ville Java jo ikke være tilstrækkelig.
Men til alt det andet, herunder syntaks og datatyper, er det glimragende!

Så vil jeg ønske dig og eleverne god fornøjelse med det!

Mvh
Peter Lind

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-03 09:40

> [...]

> gratis er det altså valgt. Jeg er blevet ansat som lærer en halv uge før
> kursusstart, og ser først eleverne i morgen.

gcc er en del af Cygwin der er gratis til Windows.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 06-08-03 02:50

Du efterlyser i tråden en simpel editor, her er en af slagsen, med syntax
til java og andet:

http://www.pfersdorff.de/

Shareware uden tidsbegrænsing. Den eneste funktionalitets begrænsning er, at
man kun kan printe en gang for hver start.

Det er muligt at kalde java direkte fra editoren, og få editoren til at
hoppe direkte til en fejl linje osv osv osv.