flyvehastighed på alm. gråand
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-08-03 23:08

Hej gruppe

Jeg var med mine forældre ude og sejle her i Grønland i går, hvor vi
mødte en hun and (alm. gråand) der af en eller anden grund skulle flyve
om kap med os. Vi sejlede omkring 3-4 sømil (6-7 km) med en hastighed på
omkring 25 knob (ca. 50km/t) hvor anden hele tiden lå og krydsede fra
side til side foran stævnen (10 meter foran) på båden.

Efter dette så er vi kommet til at tænke lidt over hvad den maksimale
hastighed en sådan and kan flyve? `

Vejret var fuldstændig vindstille og anden lå helt nede ved
vandoverfladen (vingespidserne ramte nogen gange vandet), vi fik
desværre ikke taget nogen billeder/film af det, men det kunne have været
lidt fedt at have haft.

Efter de 6-7 km. der svingede den så af og fløj ind mod land, den så
godt nok også lidt træt ud.

Håber der er nogen der kan svarer på det

Mvh
Thomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-03 23:19

Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en
> [...]
>
> Efter de 6-7 km. der svingede den så af og fløj ind mod land, den så
> godt nok også lidt træt ud.
>
> Håber der er nogen der kan svarer på det

50 km/t må nærmest betragtes som 'stalling'-hastighed. Den har været
nysgerrig og villet se hvad det var for en mudderpram der lå og stønnede der
bagude. Den har let ved at flyve væsentligt hurtigere, og over vældig lange
stræk. Verden er lille for fugle, de kan på få dage komme utroligt langt.
Jeg kan ikke sætte tal på, men til hastigheden, f.eks. 80 km/t skal lægges
vindhastigheden, så 130 er ikke urealistisk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-08-03 13:05

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> Jeg kan ikke sætte tal på, men til hastigheden, f.eks. 80 km/t skal lægges
> vindhastigheden, så 130 er ikke urealistisk.

OK, det så godt nok ikke ud til at den havde nemt ved at holde
hastigheden efter 5-10 minutter... Desuden er en alm. and ikke noget man
forventer stikker af med 100+ km/t.... Under vores sejltur var det helt
vindstille, så det var "rå" hastighed den præsterede.

Mvh
Thomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-03 16:35

> [...]
> forventer stikker af med 100+ km/t.... Under vores sejltur var det helt
> vindstille, så det var "rå" hastighed den præsterede.

Den kan have været i fældning og derfor ikke fit for fight.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen