Antialiasing, anisotric filtering og Vsync~
Fra : Devast8or

Dato : 03-08-03 20:25

Hejsa,

jeg har lige købt nyt grafikkort, så maskinen nu kan lidt mere, og dermed
kan jeg nu også slå de tre ting i subject til uden at spillet hakker alt for
meget. Men jeg er ikke helt sikker på hvad de tre ting gør. AA hr vist noget
at gøre med at gøre tingene mere runde istedet for kantede ikke? Men hvad
med de to andre?

TIA

Devast8or

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-08-03 20:52

Devast8or mumbled his insignificant opinion in:

> [...]
> gør. AA hr vist noget at gøre med at gøre tingene mere runde istedet
> for kantede ikke? Men hvad med de to andre?

AA=anti aliasing
Glatter kanter ud, forklares bedst med et billede:
http://www.its2.uidaho.edu/photoshop/images/aliasing_vs_anti-aliasing.gif
Antal samples angiver (som regel) hvor mange af de overgangs pixels der
tilføjes, flere = glattere billede=langsommere

Anisotropic er en måde man kan lægge textures på en overfalde, effekten ses
størst på detaljer ude i periferien. Resultatet er (kort sagt) at man
bevarer detaljer som normalt ville være reduceret væk.

2 eksempler her, som dog ikke er så tydelige, første med, anden uden. Igen
højere værdi = bedre kvalitet=langsommere.
http://www.ixbt.com/video/images/suma-gf3/ut-anis.jpg
http://www.ixbt.com/video/images/suma-gf3/ut-noanis.jpg

Vsync er så grafikkortet og monitoren er synkroniseret, således at billedet
ikke pludseligt bliver opdateret midt i et billede. Det er vandalisme for
sine øjne og sit gfx kort at slå det fra, selvom det giver lidt hastighed,
men det giver et uroligt billede hvis det er fra.

Se hvor højt du kan presse AA og aniso. op, før det går udover din
hastighed, dog kan selv moderat AA give et markant pænere billede.

Hvad har du købt forresten?

Fra : Devast8or

Dato : 03-08-03 21:00

Sune Storgaard wrote:
> [...]
>
> Se hvor højt du kan presse AA og aniso. op, før det går udover din
> hastighed, dog kan selv moderat AA give et markant pænere billede.

Tak skal du have, det var lige hvad jeg ville vide :)

> Hvad har du købt forresten?

Creative GeForce4 Ti4600

Devast8or