Hvorfor er kristendommen rigtigere end and~
Fra : Nil nisi cruce

Dato : 03-08-03 17:27

Et spørsmål til de kristne der er derude - hvorfor tror I på den kristne
gud? Eller måske nærmere, hvorfra ved I at den kristne gud er den eneste
gud, og hvordan blev i overbevist om at det var sådan det forholdte sig?

- Nil nisi cruce

Fra : TBC

Dato : 03-08-03 18:46

"Nil nisi cruce" <supersecret@undercover.net> skrev i en meddelelse

> Et spørsmål til de kristne der er derude - hvorfor tror I på den kristne
> gud? Eller måske nærmere, hvorfra ved I at den kristne gud er den eneste
> gud, og hvordan blev i overbevist om at det var sådan det forholdte sig?

Vi tror ikke at det er den eneste gud, men vi tror at det er den eneste
sande og levende gud, den der har skabt alt, og af position og væremåde er
den der fortjener at blive tilbedt. F.eks er en gud af sten eller træ ikke
levende og har intet virke, og vi betragter ikke Satan som en sand gud, selv
om han søgte at gøre sig selv til noget nær det

For mit eget vedkommende ligger nøglen i troen. Jeg har søgt og undersøgt de
vidnespyrd og insinueringer der findes om at gud og hans virke er virkeligt
i mit liv ved at forholde mig til det møsnter af sund lære jeg finder i
bibelen.

Der ud over har jeg haft mange nogle voldsomme oplevelser med LSD som kun
bekræftigede mig i at der "var mere derude" end hvad jeg blot kunne henlede
til mig selv. Også dette passede med den lære jeg finder i bibelen
- Jeg kan kun anbefale den først nævnte løsning (den med bibelen)

TBC

Fra : Nil nisi cruce

Dato : 03-08-03 20:26

TBC wrote:
> [...]

> i mit liv ved at forholde mig til det møsnter af sund lære jeg finder i

Man kan jo sagtens forholde sig til den sunde lære som der findes i
bibelen uden at tilbede den kristne gud? Jeg er nysgerrig efter, hvordan
forklarer du overfor dig selv de modsigelser der forekommer i biblen?
Sådan noget som tilstedeværelsen af ondskab, hvordan man kan forklares
"fri vilje", hvis man er skabt af en omnipotent gud, osv. osv. Og hvad
har overbevist dig, over enhver tvivl, om at den kristne gud eksisterer,
hvis han ikke har åbenbaret sig for dig? Og hvis han har, hvordan skete
det så?

> [...]
> til mig selv. Også dette passede med den lære jeg finder i bibelen
> - Jeg kan kun anbefale den først nævnte løsning (den med bibelen)

Vælger du så at tage biblen bogstaveligt, eller holder du dig til en
fortolkning?

- Nil nisi cruce

Fra : TBC

Dato : 04-08-03 00:18

> Man kan jo sagtens forholde sig til den sunde lære som der findes i
> bibelen uden at tilbede den kristne gud?

Ja, men det er min overbevisning at man aldrig helt fanger dybden i det uden
samarbejde fra guds ånd. Så ville man ligefrem sikkert kunne se nogle af
ressourcerne som svagheder, som f.eks ydmyghed og langmodighed (for sådan
kan de typisk blive betragtet nu om dage, og i overensstemmelse med den
indstilling der sætter dagsordenen)

> Jeg er nysgerrig efter, hvordan
> forklarer du overfor dig selv de modsigelser der forekommer i biblen?

Jeg finder ingen egentlige modsigelser i bibelen, kun umiddelbare
modsigelser hvis man konkretiserer over måde, istedet for at fange idéen i
det der kommunikeres. Et karikeret eksempel på dette f.eks er Ordsprogene
kapitel 26 hvor vers 4 tilsyneladende og konkret modsiger vers 5.

> Sådan noget som tilstedeværelsen af ondskab, hvordan man kan forklares
> "fri vilje", hvis man er skabt af en omnipotent gud, osv. osv.

Dette hænger sammen med hele bibelens tema om det stridsspørgsmål der er
blevet stillet ifht. gud, det handler om guds ophøjelse og genoprettelsen af
hans herredømme, hvilket er et af de mest dominerende temaer i bibelen. Det
handler altså om de stridsspørgsmål der er blevet rejst om guds ret og
herredømme over hans skabninger, og om de udøves på en retfærdig måde og til
gavn for dem. Ved at lade de onde leve har Gud givet andre mulighed for at
være med til at modbevise Satans påstand idet de tjener Gud trofast under
ugunstige forhold og prøvelser. Ved at tillade det onde har Gud også givet
mennesker mulighed for at vende sig bort fra en uret handlemåde og
frivilligt underlægge sig Guds retfærdige love. (Sl 34:14; Am 5:14, 15) At
Jehova har ventet med at udslette de onde, bevirker altså at de retfærdigt
indstillede kan blive skånet ved at de får tid til at vise deres kærlighed
til og hengivenhed for ham. - Ro 9:17-26. - Det forkynder også om guds egen
langmodighed (2Pe 3:9). Bibelens klimaks består i profetien om at gud
afslutter stridsspørgsmålet, når det er blevet endegyldigt bevist (hvilket
jeg personligt allerede syntes der er), genopretter hans herredømme og
fjerner det onde. Som Jesus siger "blev de dage ikke afkortet, ville intet
kød blive frelst"

For at kunne forstå hvorfor Gud har tilladt ondskab og lidelser og hvad han
vil gøre ved det, hænger det også uløseligt sammen at se på hvordan han
indrettet os. Vi har ikke blot et legeme og en hjerne. vi er også udstyret
os med særlige mentale og følelsesmæssige egenskaber. En vigtig del af vor
mentale og følelsesmæssige natur er den frie vilje. Den ser jeg egentligt
som en gave, selv om det er den der har gjort det muligt for mennesket at
fjerne sig fra gud. Mange gange har jeg ellers betakket mig den frie vilje
fordi jeg har syntes at det er svært ifht gud, men gud ønsker at blive
tilbedt i ånd og sandhed af vores frie vilje. ...Ville du gerne undvære den
frie vilje ? ....Egentligt ser jeg den som et udtryk for guds kærlighed.

> har overbevist dig, over enhver tvivl, om at den kristne gud eksisterer,
> hvis han ikke har åbenbaret sig for dig? Og hvis han har, hvordan skete
> det så?

Jeg er ikke hævet over enhver tvivl. Det personlige "Bevis" på gud finder
man kun igennem tro. Det der overbeviser *mig* mest er den nytte og
internaktivitet man kan finde ved at rette sig efter guds vilje og ånd. De
mange "tilfældigheder"/velsignelser og ufejlbarligheden ved at rette sig
efter guds vilje er mig et overbevisende incidium om hans eksistens og
virke.

Et af de mere ubehagelige elementer er som den gamle menneskelige filosofi
med at man "tror på lyset på grund af mørket", "på gud på grund af
djævelen". I mit tilfælde handler det om mere eller mindre selvforskyldte
grimme oplevelser med onde ånder, hvor påkaldelsen af Jehovas hjælp har
virket og haft effekt øjeblikkeligt.

> Vælger du så at tage biblen bogstaveligt, eller holder du dig til en
> fortolkning?

Jævnfør eksemplet i starten af mit svar. Tag dertil til indtægt at Jesus
brugte billedtaler, som man jo ganske logisk ikke kan forstå bogstaveligt.
Tog man alt i bibelen bogstaveligt ville Jorden jo f.eks også være en
fodskammel

Den eneste måde man får gjort bibelen uvidenskabelig på er ved at tolke den
overmåde konkret.

TBC

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-08-03 00:58

"TBC" <-sutmin@2night.dk> mælte sligt:

> [...]
>ressourcerne som svagheder, som f.eks ydmyghed og langmodighed (for sådan
>kan de typisk blive betragtet nu om dage, og i overensstemmelse med den

Ja, det gjorde Nietzsche sig jo bl.a. til talsmand for, idet han sagde, at
kristendommen i sit ressentiment havde taget det, der for de ædle grækere var
de ringeste og usleste egenskaber, fejhed og apati, og givet dem navne som
"ydmyghed" og "langmodighed". Dermed gjorde den dem til dyder og dæmoniserede
således det sunde, handlekraftige og viljesstærke menneske.

>Den eneste måde man får gjort bibelen uvidenskabelig på er ved at tolke den
>overmåde konkret.

Men hvis man tolker den tilpas ukonkret, så bliver den derimod videnskabelig?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse af dem."
- H.C. Andersen

Fra : TBC

Dato : 04-08-03 02:29

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:as7riv81t3olf3tpk22l1t2tm9s34d4iof@4ax.com...
> [...]
dæmoniserede
> således det sunde, handlekraftige og viljesstærke menneske.

Ja, en meget rammende beskrivelse af modsætningsforholdet.

> Men hvis man tolker den tilpas ukonkret, så bliver den derimod
videnskabelig?

Bibelen er ikke en videnskabelig bog, det er slet ikke dens fokus.

TBC

Fra : paw

Dato : 04-08-03 22:57

"TBC" skrev i en meddelelse...
>Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev

>Ja, en meget rammende beskrivelse af modsætningsforholdet.

> Bibelen er ikke en videnskabelig bog, det er slet ikke dens fokus.

"Når bevægelsen er i pagt med livets bog, er mennesket uskyldigt og uden
falskhed. Dets sindelag er ægte og naturligt - og ingen bagtanker eller
gustne
overlæg tilslører dets forehavende. Men hvor den bevidste hensigt fortrænger
det umiddelbares indflydelse, vil sand viden blive lagt for had: Natur uden
kraftens {Åndens}motivation er ikke ægte natur, men degenereret natur...
I fravær af den rette vejledning bringer instinktiv adfærd imidlertid ofte
sjælen
i vanskeligheder. At forsømme det rette øjeblik til at vende om kan være
ganske fatalt. Ulykken skyldes den forkerte holdning til verden og livet som
sådan -- uheld er følgen af denne brist. Det er tøjlesløsheden og
forstokkelsens
konsekvenser, der hentydes til." Frit efter I Ching, side 110.

"Not knowing constancy leads to disaster." Lao Tse, hvis navn betyder The
old Man, kommer den lydhøre til undsætning; men sligt appellerer ligesom
ikke
til den skinbarlige opportunisme, der tårner sig op overalt. "Turning back
is how
the way moves; weakness the means it employs." Desværre vil en yderligere
oversættelse synes at volde problemer for gengivelsen af den oprindelige
billedskrift - derfor, på det vel og mærke ret nuancerede verdenssprog...

--
Mvh, paw

Fra : Bo Warming

Dato : 04-08-03 12:09

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message
> [...]
dæmoniserede
> således det sunde, handlekraftige og viljesstærke menneske.

Det er blandt Nietzsches største fortjenester at have bragt forståelse af
NAGFØLELSEN = resentiment

"Det er de kraftløses misundelse: resentiment, der har bragt livsudfoldelsen
i miskredit, så folk får dårlig samvittighed over deres sunde instinkter.
Nietzsche

Denne "tilbage-følelse" skyldea at vi fortrænger vore aggressioner og de
sublimeres til virkelig farlig ondskab, som vi ikke har kontrol over.

Min søster og min far er/var fri for denne nag-følelse, og føler/følte det
naturligt at se noget værdifuldt i alle mennesker.

"Der skal ikke findes et menneske som jeg ledes ved eller hader
Nietzsche

Den evne at se positivt i andre og ikke være overkritisk, har rod i at man
har overskud og ikke selv er usikker.

Nogle har behov for at udvise "dømmesyge"

"Folk vi ikke kan holde ud, prøver vi at gøre mistænkelige". Nietzsche

" The more one judges, the less one loves. Balzac
(1799-1850)French author

Kvinder der græder for at få deres vilje, er indædte modstandere af lige ret
for kvinder - dyrker martyrium og primadonnanykker

Også det er resultat af kristendommens skyldfølelse- og syndsbevidstheds
overdrivelser

Fra : Lyrik

Dato : 05-08-03 10:18

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:as7riv81t3olf3tpk22l1t2tm9s34d4iof@4ax.com...

> [...]
dæmoniserede
> således det sunde, handlekraftige og viljesstærke menneske.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Men da det sidste stærke, modige ulvemenneske med de stålblå kolde øjne
mødte de "foragtelige" i kamp, tabte ulven. Og de foragtelige kunne
medlidende betragte dens sidste dødskrampe.WW2.

Hilsen
Jens

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-08-03 10:59

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> mælte sligt:

>Men da det sidste stærke, modige ulvemenneske med de stålblå kolde øjne
>mødte de "foragtelige" i kamp, tabte ulven. Og de foragtelige kunne
>medlidende betragte dens sidste dødskrampe.WW2.

Og siden da har alt været idyl og idel lykke i det milde og ydmyge kristne
land ;)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Dersom nogen mener at kende noget,
han kender endnu ikke således, som man bør kende."

Fra : TBC

Dato : 05-08-03 11:37

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:ctvuiv0p9t1an4nhft3gcd4suqbjeragjp@4ax.com...
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> mælte sligt:

> Og siden da har alt været idyl og idel lykke i det milde og ydmyge kristne
> land ;)

Det væsentlige er vel at der netop ikke er fred og idyl så længe der er
"ulvemennesker" som blot ser de fredelige fordringer som svagheder. Der er
fortsat "ulvemennesker" i verdenen (også inden for religion som det blev
forudsagt . Det nederlag nogle sådanne og deres "sunde, handlekraftige og
viljesstærke" fordringer led WW1, WW2, Vietnam eller Irak er ikke de første
og bestemt heller de sidste. Sådanne "handlekraftige og viljesstærke"
fordringer har ikke slået det sidste menneske ihjel. Deres "styrke" har til
gengæld forholdt os fred og idyl.

TBC

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-08-03 12:56

"TBC" <-sutmin@2night.dk> mælte sligt:

>Det væsentlige er vel at der netop ikke er fred og idyl så længe der er
>"ulvemennesker" som blot ser de fredelige fordringer som svagheder. [...]

Det forekommer mig, at både du og Lyrik har en noget forfejlet opfattelse af,
hvad Nietzsches overmenneske er for en størrelse. Det er *ikke* nødvendigvis
et menneske af stål, der følelseskoldt dræber små børn og gravide kvinder,
hvis det kan gavne hans sag. Det er langt snarere et menneske, der tør føle og
tør stå ved sine følelser, som handler ud af livslyst og ikke ud af ængstelse,
og ikke mindst vigtigt - et menneske, som har overskud. Overskud til andre end
sig selv. Overmennesket er et gavmildt menneske. Men det er en gavmildhed, der
kommer indefra af et rent menneskeligt overskud og af kærlighed - ikke en
gavmildhed, der er påtvunget udefra, foreskrevet af stat, religion og love og
som motiveres af frygt for, hvad der skal ske, hvis man ikke giver.

>Det nederlag nogle sådanne og deres "sunde, handlekraftige og
>viljesstærke" fordringer led WW1, WW2, Vietnam eller Irak er ikke de første
>og bestemt heller de sidste.

Hvis Anders Fogh og Bush ikke kvalificerer som "ulvemennesker", så ved jeg
snart ikke ...

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"There is no such thing as sin.
There is only life and anti-life."

Fra : Niels Peter

Dato : 05-08-03 13:02

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> [...]
> skal ske, hvis man ikke giver.

> Hvis Anders Fogh og Bush ikke kvalificerer som "ulvemennesker", så

Nu må I holde op med at fornærme vor ven canis lupus lupus (populært
ulven), det er et betydeligt venligere og mere socialt dyr end homo
sapiens ...

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 05-08-03 14:03

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:7g6vivstiuipljg7ort586md696aqi3t0v@4ax.com...
> [...]
og
> som motiveres af frygt for, hvad der skal ske, hvis man ikke giver.

Du giver en god formulering af et meget fortiet budskab - at VI KAN ALLE
BLIVE OVERMENNESKER blot ved at lade moralen komme indefra og ved at
nyttiggøre hele dagen og vort potential.

Nietzsche var ikke aristokratisk, ikke arrogant - men han havde særlig
interesse i hvad Georg Brandes kaldet "Det store menneske - livets kilde"
således som følgende citater cirkler olm.

Storhed er at vise vejen frem. Nietszche

Højere stærkere mere sejrssikre, mere vel til mode, uden krumspring og
retlinede i liv og sjæl, LEENDE LØVER må der komme. Nietzsche

Jo intelligentere man er, des flere originale mennesker finder man.
Almindelige mennesker kan ikke se forskel på folk. Pascal

Når solen skinner tænker menneskene ikke på at det også kan blive regnvejr -
men det er statsmandens opgave. Machiavelli

Kraft gennem glæde. Tysk slogan i nazi-tiden, muligvis inspireret af
Nietzsche : "Er livet ikke tusind gange for kort til at kede sig?"
(Zarathustra)

Lawful and settled authority is very seldom resisted when it is well
employed. Samuel Johnson OG SÅDAN AUTORITET MANGLER
NETBETJENTENE

Respekten for storhed hører til den menneskelige naturs bedste egenskaber.
Men den skal ikke træde tilbage for respekten for kendsgerningerne Freud

Gud er en tanke der gør alt lige krumt og får alt fast til at
dreje..Overmenneskets skygge er kommet til mig - hvad bryder jeg mig nu om -
guder. Nietzsche

Rousseau og Nietzsche vil begge beskytte individet mod kulturens fængsel.Jan
Lindhardt

"Vi lever i et fængsel og kan kun drømme om friheden - vi kan ikke gøre os
fri"Nietzsche

"Store mennesker er nøglen til ALLEs velfærd". Brandes

"Wagner er stor, for at vi alle kan blive store" Nietzsche

De gale åbner vejen, som de vise siden anvender. Joey Adams

Det geniale menneske er det , der har øje for det, der ligger
for fødderne af det . Johann Mohr

En populær forfatter skriver, hvad folk tænker. Et geni indbyder dem til at
tænke noget andet. Ambrose Bierce

The principal mark of genius is not perfection but originality, the opening
of new frontiers. Arthur Koestler (1905-1983) Hungarian Born
British Writer

Et folk er naturens omvei til å frembringe seks - syv store menn. - Ja, og
til å gå utenom dem. Nietzsche

PSsgu Inden i ethvert gråt hverdagmenneske findes der en lille
glad Mozart. Brasse Brannstrom

Den, som vil være en Fører for Menneskene, må en rum Tid stå for dem som
deres farligste Fjende. Nietzsche

True genius resides in the capacity for evaluation of uncertain, hazardous,
and conflicting information Winston Churchill
(1874-1965)British Statesman, Soldier, and Author.

Madness need not be all breakdown. It may also be break-through.It is
potential liberation and renewal as well as enslavement and existential
death. R.D. Laing(psykiater)

Få opgaver er så tiltrækkende, som studiet af lovene for usædvanligt
begavede menneskers psyke. Freud

"Mit store talent består deri, at jeg ser alt klart. Min ejendommelige form
for veltalenhed skyldes også, at jeg ser det væsentlige i et spørgsmål fra
alle sider. Den lodrette linie er kortere end den skrå linie".Nietzsche

He who is firm in will, molds the world to himself Goethe
(1749-18 German Poet, Dramatist, Novelist, and Scientist.

One must learn to rise, and in rising to surpass itself.Nietzsche

Fra : Vidal

Dato : 05-08-03 15:30

Bo Warming wrote:

> at lade moralen komme indefra og
> [...] at nyttiggøre hele dagen og vort potential.

Og det er vel også er kernen i det, Jesus siger. Vi
kan alle frelses, hvis vi tør at være os selv, istedet-
for at lade en misforstået fromhed råde.

Men selvom vi to så mener det samme om det, er der
milevidt mellem din og min forståelse af kristendommen.
Jeg tror på Gud, du gør det, såvidt jeg kan skønne, ikke.
For de kristne er troen på Gud en forudsætning for at
være kristen. Tror man ikke på Gud, er man ikke kristen.

Jeg synes, du skulle opgive tanken om at være kristen,
og søge din frelse i at være dig selv, og så lade det
bære dig igennem. Det finder jeg helt legitimt. Jesus
giver jo mulighed for at ikke kristne også kan frelses,
og dit kirkelige overhoved, il Pappa, har også sagt, at
gode mennesker kan frelses, selvom de ikke er
kristne.

Hvorfor du så brændende ønsker at være kristen,
forstår jeg ikke. Du har jo ikke troen. Hvorfor vil
du masse dig ind, hvor du ikke hører hjemme.

Du er som en mand, der ønsker at være nudist, men
ikke vil smide tøjet og påstår det at være nøgen kan
man ligeså godt være med tøj på.

Du plejer jo ikke at sætte pris på mine sammenligninger,
jeg håber, denne vil falde i din smag.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : TBC

Dato : 05-08-03 20:58

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:7g6vivstiuipljg7ort586md696aqi3t0v@4ax.com...
> [...]
af,
> hvad Nietzsches overmenneske er for en størrelse. Det er *ikke*

....Det forkommer mig at det handler om at vi taler ud fra to vidt
forskellige præferencer. Du taler om Nietzsches filosofi, jeg taler ud fra
mit kristne syn på egenskaberne der kendetegner guds ånd, som af folk i
verdenen kan opfattes som svaghed. ...Der er nu engang ikke den vilde
overenstemmelse man finder imellem de to præferencer. Fra den kristne syn er
vi alle i større eller mindre grad af arvet natur "ulvemennesker" = syndere
med kødets tilbøjeligheder som står ånden imod. Dette er jo ikke samme snak
apecifikke snak som Nietzsches "overmenneske".

TBC

Fra : TBC

Dato : 05-08-03 22:48

> [...]

mit kristne syn på egenskaberne der kendetegner guds ånd, som af folk i
verdenen kan opfattes som svagheder. ...Det er nu engang ikke den vilde
[...]
specifikke snak som Nietzsches "overmenneske".

TBC

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-03 14:58

> Et spørsmål til de kristne der er derude - hvorfor tror I på den kristne
> gud? Eller måske nærmere, hvorfra ved I at den kristne gud er den eneste
> gud, og hvordan blev i overbevist om at det var sådan det forholdte sig?

Jeg har et par blade der kommer ind på dette emne, så hvis der er nogen der
har interesse, så kan I/du bare sende en mail til mig, så sender jeg dem til
dig. Det er gratis!

--
MVH,
Tommy Jensen