/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Kontor i privaten - husleje, forbrug osv.
Fra : Ukendt


Dato : 03-08-03 11:19

Hej,

Jeg har startet et konsulentfirma, og benytter et rum i privaten til kontor.
Jeg har hørt at jeg har mulighed for at få et fast fradrag for dette.
Hvordan foregår det, og hvor stort er fradraget.? I forbindelse med kontoret
bruger jeg jo også strøm, varme osv., er det inkluderet i fradraget, eller
er det noget jeg kan fradrage særskilt?

Hvor strenge er kravene (i praksis) for hvad lokalet ellers bruges til? Må
der f.eks. stå et fjernsyn derinde hvor junior kan se film mens jeg
arbejder?

På forhånd tak for hjælpen.


Mvh. Søren Rohde

PS: kom lige i tanker om et spm vedr. erhvervsmæssig kørsel i egen bil. Jeg
går ud fra at reglerne som selvstændig er de samme som hvis jeg var ansat:
at hvis jeg kører på kundebesøg eller på anden måde bruger min private bil
til gavn for firmaet kan jeg udbetale skattefri kørselsgodtgørelse på 2,90
pr. kilometer. Jeg regner også med at jeg kun skal føre kørebog for de
kilometer der har erhvervsmæssig karakter, og ikke den private del af
kørslen (den del vedkommer vel ikke TS).



 
 
MAndersen (03-08-2003)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 03-08-03 12:17


"Søren Rohde" <fam_rohde [snabela] stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2ce17f$0$19385$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Hej,
>
> Jeg har startet et konsulentfirma, og benytter et rum i privaten til
kontor.
> Jeg har hørt at jeg har mulighed for at få et fast fradrag for dette.
> Hvordan foregår det, og hvor stort er fradraget.? I forbindelse med
kontoret
> bruger jeg jo også strøm, varme osv., er det inkluderet i fradraget, eller
> er det noget jeg kan fradrage særskilt?
>

Jeg kan svare hvad min revisor har sagt jeg skal gøre. Mit hjemmekontor er
lidt over 20 kvm. hvilket svarer til 10% af husets størrelse. Mine udgifter
til varme m.m. fradrager jeg med 10%. Dog har jeg kunnet se en voldsom
stigning i elregningen sidste år, hvilket har gjort at jeg fradrager 40% af
elregningen. Jeg kan dokumentere maskinernes forbrug.

mvh
MAndersen



Ukendt (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-08-03 16:28


"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2cef41$0$13229$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Søren Rohde" <fam_rohde [snabela] stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f2ce17f$0$19385$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > Hej,
> >
> > Jeg har startet et konsulentfirma, og benytter et rum i privaten til
> kontor.
> > Jeg har hørt at jeg har mulighed for at få et fast fradrag for dette.
> > Hvordan foregår det, og hvor stort er fradraget.? I forbindelse med
> kontoret
> > bruger jeg jo også strøm, varme osv., er det inkluderet i fradraget,
eller
> > er det noget jeg kan fradrage særskilt?
> >
>
> Jeg kan svare hvad min revisor har sagt jeg skal gøre. Mit hjemmekontor er
> lidt over 20 kvm. hvilket svarer til 10% af husets størrelse. Mine
udgifter
> til varme m.m. fradrager jeg med 10%. Dog har jeg kunnet se en voldsom
> stigning i elregningen sidste år, hvilket har gjort at jeg fradrager 40%
af
> elregningen. Jeg kan dokumentere maskinernes forbrug.
>
> mvh
> MAndersen
>

Du må, svjh, bruge op til 25% af boligen s størrelse til erhverv.

Mvh
Karsten Jensen
>


Ukendt (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-08-03 21:54

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2cef41$0$13229$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg kan svare hvad min revisor har sagt jeg skal gøre. Mit hjemmekontor er
> lidt over 20 kvm. hvilket svarer til 10% af husets størrelse. Mine
udgifter
> til varme m.m. fradrager jeg med 10%. Dog har jeg kunnet se en voldsom
> stigning i elregningen sidste år, hvilket har gjort at jeg fradrager 40%
af
> elregningen. Jeg kan dokumentere maskinernes forbrug.

Vil det sige at jeg må fradrage procentandelen (max 25% kommer jeg slet ikke
i nærheden af) af min husleje? Og tilsvarende fradrage en andel af mit
forbrug? Begge dele selvfølgelig realistisk. Hvad hvis lokalet ikke er en
del af "boligarealet" i huset - f.eks. et kælderlokale?

Hvordan gøres det rent teknisk?

Mvh. Søren



Nielsen (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Nielsen


Dato : 03-08-03 22:20


"Søren Rohde" <fam_rohde [snabela] stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2d7663$0$26618$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> "MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f2cef41$0$13229$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Jeg kan svare hvad min revisor har sagt jeg skal gøre. Mit hjemmekontor
er
> > lidt over 20 kvm. hvilket svarer til 10% af husets størrelse. Mine
> udgifter
> > til varme m.m. fradrager jeg med 10%. Dog har jeg kunnet se en voldsom
> > stigning i elregningen sidste år, hvilket har gjort at jeg fradrager 40%
> af
> > elregningen. Jeg kan dokumentere maskinernes forbrug.
>
> Vil det sige at jeg må fradrage procentandelen (max 25% kommer jeg slet
ikke
> i nærheden af) af min husleje? Og tilsvarende fradrage en andel af mit
> forbrug? Begge dele selvfølgelig realistisk. Hvad hvis lokalet ikke er en
> del af "boligarealet" i huset - f.eks. et kælderlokale?
>
> Hvordan gøres det rent teknisk?



Hvis du vil fradrage for udgiften så skal du sørge for at rummet ikke bruges
til andet end erhverv, T&S er rimelige oppe på noderne med dette, og de
mener ikke andet end til erhverv, står der lidt privat i hjørnet så er det
bad luck= ingen fradrag.
Forvent også et kontrolbesøg på adressen.


Nielsen



Ukendt (03-08-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-08-03 22:57

"Nielsen" <jtn@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2d7c6c$0$13230$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hvis du vil fradrage for udgiften så skal du sørge for at rummet ikke
bruges
> til andet end erhverv, T&S er rimelige oppe på noderne med dette, og de
> mener ikke andet end til erhverv, står der lidt privat i hjørnet så er det
> bad luck= ingen fradrag.
> Forvent også et kontrolbesøg på adressen.

Det lyder da voldsomt. Det víl sige at folk der bruger spisebordet ikke kan
få nogen som helst mulighed for fradrag? Hvad med forbuget - det er vel
reelt nok selvom der ikke er tale om et aflåst lokale...

Mvh. Søren



Ukendt (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-08-03 02:00


"Søren Rohde" <fam_rohde [snabela] stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2d8513$0$26605$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> "Nielsen" <jtn@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f2d7c6c$0$13230$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Hvis du vil fradrage for udgiften så skal du sørge for at rummet ikke
> bruges
> > til andet end erhverv, T&S er rimelige oppe på noderne med dette, og de
> > mener ikke andet end til erhverv, står der lidt privat i hjørnet så er
det
> > bad luck= ingen fradrag.
> > Forvent også et kontrolbesøg på adressen.
>
> Det lyder da voldsomt. Det víl sige at folk der bruger spisebordet ikke
kan
> få nogen som helst mulighed for fradrag? Hvad med forbuget - det er vel
> reelt nok selvom der ikke er tale om et aflåst lokale...
>
> Mvh. Søren
>
>
Aflåst eller ej, det er ikke kriteriet. Selvfølgelig konferenceborde kan se
vidt forskellige ud, men så skal der muligvis eftervises konference med
måske lidt godt til ganen o.l., hvor du naturligvis ikke kan fradrage egen
andel, da det eller kommer ind under begrebet dobbelt husførelse, med
mindre, man kan dokumentere indkøb til arangementet udefra - og så er der
ikke fradrag - altså finder de det ikke sansynligt, at du ikke har (eller
har haft) behov for konferencer i erhvervsmæsigt øjemed, hvorfor der er tale
om privat udnyttelse af spisebordet i erhvervsafsnittet, der således ikke
kan antages at være udelukkende til erhvervsmæssigt brug, hvor naturligvis
igen ikke at være fradragsberettiget.

Ja, og sådan kunne man blive ved, så længe de danske skattalove består af
gummiparagraffer til fri og individuel fortolkning af de individuelle
ligningsmyndigheder, senere bekræfte af de lokale ankenævn - endten fordi de
heller ikke finder forholdene sandsynlige, hvorfor sagen skal indbringes for
landsskatteretten - og der er stadigvæk omvendt bevisførelse.

Morale: Hav aldrig et koferencebord i erhvervsafsnittet, der på nogen måde
kan ligne et eller anvendes som et bord, hvor mad og drikke af nogen kan
indtages. Om det så kan anvendes til konferencer er dem
(ligningsmyndigheder - myndigheder, thi de har magten og æren) komplet
ligegyldig

Tja så lange sætninger modtager man ofte fra det offentlige, hvor de heller
ikke ved, hvad de skriver om.

Med venlig hilsen
Karsten Jensen

Denmark - the country where you are guilty until proven innocent.


Ukendt (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-08-03 09:05

"Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
news:3f2db051$0$76144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> måske lidt godt til ganen o.l., hvor du naturligvis ikke kan fradrage egen
> andel, da det eller kommer ind under begrebet dobbelt husførelse

Dvs. indkøb af den kaffe jeg selv drikker på kontoret er der ikke fradrag
for?

Mvh. Søren



Lars Funck (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars Funck


Dato : 04-08-03 09:30


"Søren Rohde" <fam_rohde [snabela] stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2e13b8$0$6828$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> news:3f2db051$0$76144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > måske lidt godt til ganen o.l., hvor du naturligvis ikke kan fradrage
egen
> > andel, da det eller kommer ind under begrebet dobbelt husførelse
>
> Dvs. indkøb af den kaffe jeg selv drikker på kontoret er der ikke fradrag
> for?

Nej, din egen fortæring kan du ikke trække fra. Havde du eksempelvis en
ansat ville mad og kaffe også være noget personen selv skulle stå for.

MVH

Lars



JørgenE (14-08-2003)
Kommentar
Fra : JørgenE


Dato : 14-08-03 21:20


"Lars Funck" <Funck@deleteNetworldmedia.dk> skrev
>
> Nej, din egen fortæring kan du ikke trække fra. Havde du eksempelvis en
> ansat ville mad og kaffe også være noget personen selv skulle stå for.
>
>
Det er absolut ikke korrekt. Kaffe, sodavand osv. er der fuld fradrag for
hvis man har en ansat, og så gælder det også indehaveren. Mad hører under
grænsen for frynsegoder for medarbejderen men ikke for ejeren. Når det
foregår i hjemmet, vil T&S være mere på mærkerne om f.eks. lille Bubber også
tager sodavand af firmakassen osv. mens der normalt aldrig er problemer, når
det foregår i lokaler væk fra hjemmet.

Mht. fradrag for erhvervslokale skal lige tilføjes, at der skal være
selvstændig dør, og ikke må være gennemgangsrum til et andet beboelsesrum,
for så er der ikke fradrag. Et repos kan ikke anvendes. I skabene må der
ikke være tøj eller private ting, og der må ikke være fjernsyn til lille
Bubber - altså meget strengere krav end på en erhvervsadresse. Mht. forbrug
går man ofte den anden vej, og tager gennemsnitsforbruget for en husstand og
fratrækker det samlede forbrug, og det kan der så muligvis være fradrag for,
hvis det virker rimeligt. Husk i øvrigt at fradraget for lokalet foregår på
et skema til selvangivelsen for ejendomsværdiskatten, som nedsættes med den
procent du har til erhverv, så det er ikke f.eks. 10% af dine udgifter på
ejendommen. Når du har fået godkendt (altså ikke nægtet fradrag) for
erhvervsdelen, kan de udgifter du har til vedligeholdelse i lokalet
fratrækkes (nyt gulvtæppe, maling, persienner osv.)

Mvh. JørgenE



MAndersen (14-08-2003)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 14-08-03 22:03


"JørgenE" <elsted@image.dk> skrev i en meddelelse
news:3f3beef2$0$24637$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Lars Funck" <Funck@deleteNetworldmedia.dk> skrev
> >
> > Nej, din egen fortæring kan du ikke trække fra. Havde du eksempelvis en
> > ansat ville mad og kaffe også være noget personen selv skulle stå for.
> >
> >
> Det er absolut ikke korrekt. Kaffe, sodavand osv. er der fuld fradrag for
> hvis man har en ansat, og så gælder det også indehaveren. Mad hører under
> grænsen for frynsegoder for medarbejderen men ikke for ejeren. Når det
> foregår i hjemmet, vil T&S være mere på mærkerne om f.eks. lille Bubber
også
> tager sodavand af firmakassen osv. mens der normalt aldrig er problemer,
når
> det foregår i lokaler væk fra hjemmet.
>
> Mht. fradrag for erhvervslokale skal lige tilføjes, at der skal være
> selvstændig dør, og ikke må være gennemgangsrum til et andet beboelsesrum,
> for så er der ikke fradrag.

KLIP

Indgangen til mit kontor sker fra vores Hall, hvorfra man også kan komme til
køkken, stue toilet og til 1. sal. Dette har jeg fået godkendt af kommunen -
hvor regnskabet selvfølgelig har været indkaldt utallige gange.


--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er
kendskabet til ens egen uvidenhed
(C.H. Spurgeon 1834-1892)



Ukendt (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-08-03 23:31


"Søren Rohde" <fam_rohde [snabela] stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2e13b8$0$6828$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Karsten Jensen" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> news:3f2db051$0$76144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > måske lidt godt til ganen o.l., hvor du naturligvis ikke kan fradrage
egen
> > andel, da det eller kommer ind under begrebet dobbelt husførelse
>
> Dvs. indkøb af den kaffe jeg selv drikker på kontoret er der ikke fradrag
> for?
>
> Mvh. Søren
>
>
Jo, det hører under personaleomkostninger, men ingen momsafløftning.

Mvh
Karsten Jensen


No1 (06-08-2003)
Kommentar
Fra : No1


Dato : 06-08-03 23:09

> Det lyder da voldsomt. Det víl sige at folk der bruger spisebordet ikke
kan
> få nogen som helst mulighed for fradrag? Hvad med forbuget - det er vel
> reelt nok selvom der ikke er tale om et aflåst lokale...

Staten er en røver, hvad kan man forvente af den slags?



Uffe Kousgaard (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 04-08-03 09:58

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3f2cef41$0$13229$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Jeg kan svare hvad min revisor har sagt jeg skal gøre. Mit
hjemmekontor er
> lidt over 20 kvm. hvilket svarer til 10% af husets størrelse. Mine
udgifter
> til varme m.m. fradrager jeg med 10%. Dog har jeg kunnet se en voldsom
> stigning i elregningen sidste år, hvilket har gjort at jeg fradrager
40% af
> elregningen. Jeg kan dokumentere maskinernes forbrug.

Jeg gør stort set det samme, bortset fra at mine 10% kun er 8 kvm
kontor. Alle computere m.m. på kontoret kører på samme stikkontakt, hvor
jeg har monteret en energimåler, så jeg ved præcist hvor meget af
elregningen, der er firmarelateret (det er en ret stor andel). Sådan en
dims kan fåes for under 100 kr mange steder: Silvan m.m.

Hilsen
Uffe


Jørgen Ellgaard (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Ellgaard


Dato : 04-08-03 09:50

Jeg er i samme situation som SR. Har også konsulentfirma (på 8. år) og
benytter også et rum i privaten som kontor. I den forbindelse spurgte jeg
engang min revisor (statsautoriseret) om jeg kunne fradrage omkostninger til
varme, el osv.
Specielt mht til varme skulle man tro at hvis kontoret udgør 10% af boligens
areal, så skulle man kunne fradrage 10% af varmeudgiften. Men NEJ - det
havde sgu da været for simpelt et regnestykke.
Iflg T&S er reglerne sådan, at et enfamiliehus bruger 20 ltr olie/m2/år til
privat opvarmning. Har man således et hus på 125 m2, skal man altså bruge
2500 ltr olie om året privat.
Det forbrug der så ligger ud over de 2500 ltr kan man trække fra som
fradrag for erhvervsdelen.

For øvrigt kan du heller ikke få fragdrag for videreuddannelse uanset hvor
relevant denne end måtte være. En sådan uddannelse anses som privatforbrug -
men en indtægt som et resultat af uddannelsen beskattes selvfølgelig.


Hilsen
Jørgen Ellgaard



Uffe Kousgaard (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 04-08-03 10:58

"Jørgen Ellgaard" <ellgaard@post10.tele.dk> wrote in message
news:3f2e27c7$0$32492$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Iflg T&S er reglerne sådan, at et enfamiliehus bruger 20 ltr
olie/m2/år til
> privat opvarmning. Har man således et hus på 125 m2, skal man altså
bruge
> 2500 ltr olie om året privat.
> Det forbrug der så ligger ud over de 2500 ltr kan man trække fra som
> fradrag for erhvervsdelen.

Det lyder meget som reglerne for telefonudgifter, hvor "bundfradraget"
er 3000 kr. Pga disse regler kan jeg ikke fratrække mine
erhvervsrelaterede samtaleudgifter, da de samlet slet ikke kommer bare i
nærheden af 3000 kr.

> For øvrigt kan du heller ikke få fragdrag for videreuddannelse uanset
hvor
> relevant denne end måtte være. En sådan uddannelse anses som
privatforbrug -
> men en indtægt som et resultat af uddannelsen beskattes selvfølgelig.

Efteruddannelse indenfor ét område, hvor man allerede har en uddannelse
er OK, men ikke nye uddannelser. Som med så mange andre skatteregler, er
der her plads til mange diskussioner om det er efter- eller
videreuddannelse, når man står i en given situation.


MAndersen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 04-08-03 12:11


"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2e2e34$0$83057$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>
> Efteruddannelse indenfor ét område, hvor man allerede har en uddannelse
> er OK, men ikke nye uddannelser. Som med så mange andre skatteregler, er
> der her plads til mange diskussioner om det er efter- eller
> videreuddannelse, når man står i en given situation.
>
Hov, den er ny for mig - er der lidt mere klare regler hvornår det er
efteruddannelse og hvornår det ikke er?

Jeg har fået at vide at når jeg læser på et modul jeg ikke tidligere har
læst har jeg ikke fradrag. F.eks. videreuddannelse inden for erstatningsret
(hvis det findes) jeg har erstatningsret i forvejen?

Mvh
MAndersen



Uffe Kousgaard (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 04-08-03 13:17

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3f2e3f3c$0$13227$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Hov, den er ny for mig - er der lidt mere klare regler hvornår det er
> efteruddannelse og hvornår det ikke er?

Klare regler for noget som helst skatte-relateret? Næppe

Men jeg mener, at det skal bygge videre på en allerede bestået
uddannelse, så dit eksempel nedenfor kunne sikkert godt accepteres. Du
skal sikkert også anvende den uddannelse i din virksomhed i dag. Hvis
man er uddannet frisør og begiver sig af med at lave websider, kan man
altså ikke bare lige tage det store udvidede klippekursus.


> Jeg har fået at vide at når jeg læser på et modul jeg ikke tidligere
har
> læst har jeg ikke fradrag. F.eks. videreuddannelse inden for
erstatningsret
> (hvis det findes) jeg har erstatningsret i forvejen?
>
> Mvh
> MAndersen
>
>


Anders Vind Ebbesen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Vind Ebbesen


Dato : 04-08-03 21:31

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3f2e3f3c$0$13227$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f2e2e34$0$83057$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Efteruddannelse indenfor ét område, hvor man allerede har en uddannelse
> > er OK, men ikke nye uddannelser. Som med så mange andre skatteregler, er
> > der her plads til mange diskussioner om det er efter- eller
> > videreuddannelse, når man står i en given situation.
> >
> Hov, den er ny for mig - er der lidt mere klare regler hvornår det er
> efteruddannelse og hvornår det ikke er?

Jeg læste engang noget alá:

"Uddannelse som kan være med til at forøge eller vedligeholde indtægten i
ens firma, og som ikke er at betragte som grunduddannelse" som definitionen.

Dvs. noget der er relateret til din geschäft, men som samtidigt ikke er en
grunduddannelse (oftest en traditionel universitetsuddannelse eller
deslige). Med andre ord, det går ikke at læse datalogi som fuldstudie på
DIKU og trække alt fra, fordi man har et enkeltmandsfirma med software som
speciale.

Til gengæld kan du godt læse f.eks. datanom (som er om aftenen, under åben
uddannelse, og med delvis brugerbetaling), da det ikke er en
grunduddannelse, og det er noget som kan være med til at forøge eller
vedligeholde din indtægt.

I øvrigt diskriminerer T&S vist lidt, da ApS og A/S selskaber generelt kan
trække alt fra til medarbejdernes uddannelse, men det samme gælder ikke for
enkeltmands og I/S, tilsyneladende.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk
Emner i #6: Toiletkultur, søvn og håndværkere, velklædte folk
Næste udgave: 7. august



David T. Metz (06-08-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 06-08-03 05:07

MAndersen skriblede:

> Hov, den er ny for mig - er der lidt mere klare regler hvornår det er
> efteruddannelse og hvornår det ikke er?

Jeg er delvist enig med Anders' svar, men en tommelfingerregel er om det er
"kompetencegivende". En autorisation er fx kompetencegivende og dermed er
det videreuddannelse. Men den "regel" er altså ikke dækkende - det kan godt
være videreudd. selvom det ikke er kompetencegivende.

> Jeg har fået at vide at når jeg læser på et modul jeg ikke tidligere
> har læst har jeg ikke fradrag. F.eks. videreuddannelse inden for
> erstatningsret (hvis det findes) jeg har erstatningsret i forvejen?

Ja, medmindre "modulet" blot er en opdatering af det gamle (fx undervisning
i ændrede regler/ændret praksis). "Vedligeholdelse" er efteruddannelse.

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Ebbe Kristensen (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 04-08-03 11:50

"Søren Rohde" <fam_rohde [snabela] stofanet.dk> wrote in message news:<3f2ce17f$0$19385$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...

> Jeg har startet et konsulentfirma, og benytter et rum i privaten til kontor.
> Jeg har hørt at jeg har mulighed for at få et fast fradrag for dette.

Du har allerede fået en del gode svar mht. reglerne for fradrag. Men
du skal også lige være klar over at den dag du sælger huset, bliver du
beskattet af den del af salgsindtægten, der kommer fra den
kontordelen. Og det skulle såmænd ikke undre mig om der osse er
lignende regler for hvad der sker når du f.eks. går på pension eller
på anden måde ophører med at have eget firma.

Ebbe

Ukendt (04-08-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-08-03 23:40


"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
news:7cb16200.0308040250.7a82a038@posting.google.com...
> "Søren Rohde" <fam_rohde [snabela] stofanet.dk> wrote in message
news:<3f2ce17f$0$19385$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...
>
> > Jeg har startet et konsulentfirma, og benytter et rum i privaten til
kontor.
> > Jeg har hørt at jeg har mulighed for at få et fast fradrag for dette.
>
> Du har allerede fået en del gode svar mht. reglerne for fradrag. Men
> du skal også lige være klar over at den dag du sælger huset, bliver du
> beskattet af den del af salgsindtægten, der kommer fra den
> kontordelen. Og det skulle såmænd ikke undre mig om der osse er
> lignende regler for hvad der sker når du f.eks. går på pension eller
> på anden måde ophører med at have eget firma.
>
> Ebbe

Man siger vel blot lejemålet op (fra sig til sig sæl) inden salg af huset -
det bør man da gøre. og så er den potte ude.

Der er desuden jo lige faldet dom for, at har du (i dette tilfælde) købt og
beboet en ejerlejlighed i en måned, hvorefter du sælger den med uanset hvor
meget i fortjeneste, så er fortjenesten skattefri. Det vil sige, du kan
faktisk aftale salg længe inden du er flyttet ind eller ud igen. Tidsrummet
for beboelse er således kun 1 måned, hvilket også fremgår af dommen.

Mvh
Karsten Jensen


Rusaas (05-08-2003)
Kommentar
Fra : Rusaas


Dato : 05-08-03 21:44


"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse > Du har allerede
fået en del gode svar mht. reglerne for fradrag. Men
> du skal også lige være klar over at den dag du sælger huset, bliver du
> beskattet af den del af salgsindtægten, der kommer fra den
> kontordelen. Og det skulle såmænd ikke undre mig om der osse er
> lignende regler for hvad der sker når du f.eks. går på pension eller
> på anden måde ophører med at have eget firma.

Kan man ikke udleje et kontorlokale til sit eget firma så?
Det er vel ikke anderledes end at udleje et rum til en hvilken som helst
person.




Ukendt (06-08-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-08-03 00:17


"Rusaas" <rusaasREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f3017c0$0$26582$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse > Du har
allerede
> fået en del gode svar mht. reglerne for fradrag. Men
> > du skal også lige være klar over at den dag du sælger huset, bliver du
> > beskattet af den del af salgsindtægten, der kommer fra den
> > kontordelen. Og det skulle såmænd ikke undre mig om der osse er
> > lignende regler for hvad der sker når du f.eks. går på pension eller
> > på anden måde ophører med at have eget firma.
>
> Kan man ikke udleje et kontorlokale til sit eget firma så?
> Det er vel ikke anderledes end at udleje et rum til en hvilken som helst
> person.
>
>
>

Jo, det kan du godt, hvis dit firma er i selskabsform (ApS eller A/S). Lejen
fastættes til et realistisk niveau. Du skal så huske at opgive den
inkasserede husleje som skattepligtig indkomst (fuld personlig skat), medens
selskabet kun har et skattemæssigt fradrag som selskabsskatten. Såh - pest
eller kolera.

Mvh
Karsten Jensen


Anders Majland \(Rep~ (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 19-08-03 15:39

> Jo, det kan du godt, hvis dit firma er i selskabsform (ApS eller
> A/S). Lejen fastættes til et realistisk niveau. Du skal så huske at
> opgive den inkasserede husleje som skattepligtig indkomst (fuld
> personlig skat)

Hvis et værelse udlejes til beboelse er akcepteres et fradag på vist
2000kr/måneden uden yderligere dokumentation/regnskab. Gælder det ikke
ved udleje til erhverv ?

/A



Erik G. Christensen (02-09-2003)
Kommentar
Fra : Erik G. Christensen


Dato : 02-09-03 19:41

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" wrote:
>
> > Jo, det kan du godt, hvis dit firma er i selskabsform (ApS eller
> > A/S). Lejen fastættes til et realistisk niveau. Du skal så huske at
> > opgive den inkasserede husleje som skattepligtig indkomst (fuld
> > personlig skat)
>
> Hvis et værelse udlejes til beboelse er akcepteres et fradag på vist
> 2000kr/måneden uden yderligere dokumentation/regnskab. Gælder det ikke
> ved udleje til erhverv ?

Jow, den bruger vi som standard, da det giver mindst bøvl,
hvis ikke andre forhold betinger en mere nøjagtig opgørelse,

men alt koster.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.
Søhøjlandets Landboforening tlf 8682 2666

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408524
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste