Inge-Lise Wagner, psykopat-&pop-præst &OK
Fra : "Bo Warming"

Dato : 03-04-01 22:07

Inge-Lise Wagner, psykopat-&pop-præst &OK

Vil man reformere Folkekirken, er det værd at se på enkeltsager, fx
Biker&Cirkus-pastoren fra Hanstholm, som efter 8 år blev smidt på porten af
menighedsråd og bisp.

Hun reklamerede bedre end nogen anden for Folkekirken, som et dynamisk
fornyende nutidigt fænomen.

Ved valg hvor fiskere, vagabonder osv kunne stemme på hende, fik hun et
imponerende lokalt flertal bag sig
(stemme-% 70 - ikke set så høj før, i kirkesammenhæng. Men det koster intet
at stemme, ligesom det intet kostede at stemme på Jacob Haugaard.).

Hendes flok var nok især Rasmus Modsat'er , som - gejlet op af
Ekstrabladet - hyldede en ny, spændende, upræstelig gudinde,
(som de dog ikke gad gå i kirken og høre.)

De drak gerne øl med hende (og hun drak sodavand) og snakkede sex (og hun
bedyrede monogami).

Hun gik på line, kunne jonglere ,ride og synge opera, og kaldte politiet for
mordere i en juleprædiken, og leflede for kæledyrs-freaks "Lader de små dyr
komme til mig - Gud foretrak dyr - kun de er sikre på frelse!).

At betjente kaldes stats-beskyttede mordere fik politiformand og kommende
Esbjerg-borgmester, Bay (S) til at ringe til Ålborg-bisp Henning
Christiansen(S)

Menighedsrådet, der kun modstræbende havde ansat den aparte hjælpepræst som
fast-præst, fik derved stærk støtte til at slippe af med hende, efter en
årelang og mediedækket provsterets-kamp.

LOV-LØSNING: Det havde været godt hvis sognegrænserne var blevet opløst af
en sådan konflikt - fiskere og vagabonder fra hele Vestkysten sku have løst
sognebånd til Wagner-kirken og denne kirkes gamle menighedsråd sku have løst
sognebånd til nabosognene, der alle var konservative(indre missionske).

Den bedste måde at opnå dette er, at adskille stat og kirke (evt
videreudvikle valgmenighedsloven, der også handler om brugerbetaling).

Jesper Langballe(DF) præst nær Viborg, har foreslået skel mellem stat og
tro - men hans parti hælder til at se kirken som et bolværk imod Islam, som
skal beholde sin statslige forkælelse.

Jeg mener at kirken vil blive styrket ved svenske tilstande, som vil føre
til sognesammenlægninger og besparelser og nogle få fyldte kirker, og
længere rejsevej til gudstjeneste.

Når folk betaler selv, får de hvad de vil have - nogle vil have provokation,
nogle musik, nogle vane, nogle intellektuel teologi.

PS: Pastor Wagner, nu 51 år, lever p.t. af vikariater i Nordsjælland og var
i DSB "Ud og se" efterår 2000 og fik frit løb til sin skingre
samfundskritik, der vidner om et splittet menneske, der ikke kunne have
holdt sammen på en valgmenighed i Jylland i lang tid. Men det vil andre
kunne i fremtiden - så lad os forbedre loven. TV-reklamefilmen om hende "Man
brænder da ikke præster" kan bestilles på biblioteket på video. En
journalist har fornylig skrevet bogen "Præsten og divaen" om hende .

bo.warming@spamfilter.dk BjelkesAlle46,KbhvN,35861000 www.glistrup.com

Gratis anti-virus program for din PC fra:
http://antivirus.cai.com

--
Posted from litemail.bigfoot.com [208.156.39.208]

Fra : Live4Him

Dato : 03-04-01 23:45

""Bo Warming"" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Vil man reformere Folkekirken, er det værd at se på enkeltsager, fx
> Biker&Cirkus-pastoren fra Hanstholm, som efter 8 år blev smidt på porten
af
> menighedsråd og bisp.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg mener at den bedste måde at reformere folkekirken på, er ved at skille
stat og kirke ad. Dette sker bla. ved at man ikke længere skal betale over
den alm. skat og uddannelsen til præst burde ændres ved at man reviderer
formåls-paragrafferne så kirken kommer til at handle om det den bør handle
om, ifølge bibelen (se ApG) og ikke en hel masse politik og tomme ritualer.

jørgen.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 04-04-01 18:24

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> formåls-paragrafferne så kirken kommer til at handle om det den bør handle
> om, ifølge bibelen (se ApG) og ikke en hel masse politik og tomme

Helt enig. Desværre er der en hel del, der ikke er det.

Mark Langdahl
http://kajqrd.cjb.net

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-04-01 18:04

"Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:
>"Bo" udgød:
[klippeklippeklippe]

>Jeg mener at den bedste måde at reformere folkekirken på, er ved at skille
>stat og kirke ad.

Enig så vidt. Kirken burde desuden konstituere sig med et styrende råd -
en synode, der faktisk kan tage stilling til spørgsmål, der trænger sig
på i kirken.

>Dette sker bla. ved at man ikke længere skal betale over den alm. skat

Ja.

>og uddannelsen til præst burde ændres ved at man reviderer
>formåls-paragrafferne så kirken kommer til at handle om det den bør
>handle om, ifølge bibelen (se ApG)

Mener du at den sekulære uddannelse i teologi på det sekulære,
statsejede universitet skal indrettes efter Bibelen?

>og ikke en hel masse politik og tomme ritualer.

Jeg var til et foredrag med en københavnsk antropolog i tirsdags, der
har lavet feltarbejde i den danske folkekirke (og udgivet bogen
"Hverdagens Teologi"). Hun fortalte, hvordan folk i stigende grad ligger
vægt på ritualerne og i stigende grad søger til de kirker, der tilbyder
ritualer, de kan leve sig ind i. Så..... at tømme folkekirken for
ritualer bliver nok ikke nogen succes. Det er heller ikke muligt.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Live4Him

Dato : 05-04-01 22:21

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:
>
> Mener du at den sekulære uddannelse i teologi på det sekulære,
> statsejede universitet skal indrettes efter Bibelen?
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Jeg mener godt man kunne tage undervisningspensum op til revision : Hvad
skal en præst kunne og hvad er hans opgave ? Jeg mener at en præst er en
mellemmand mellem Gud og mennesker, og det er vist også omtrent den
beskrivelse man finder i bibelen. Spørgsmålet bliver så : hvad skal den
præst kunne ? Er hans primære opgave at besidde en masse teoretisk, boglig
viden, om alt fra arkæologi, historie og hebraisk sprog, eller er det
vigtigere at han i praksis kan formidle evangeliet og snakke med mennesker ?
Jeg mener helt klart at uddannelsen til præst kunne svare til en Bachelor
grad, altså ca. 4 år, som man ser det fra eks. baptist samfundet. Hvorfor
skal uddannelsen til præst i den danske folkekirke være så lang og
omfattende og akademisk ? Det er jo ikke det folk kommer til en præst for -
at han skulle svare på en masse akademiske ting, men folk kommer vel primært
for at høre evangeliet på en klar måde og for at have denne mellemmand
imellem gud og mennesker at snakke med.

Hvad er en præsts opgave og hvad skal han kunne ? Ja, hvad vil DU at din
præst skal kunne ? På hvilke områder kunne han være bedre og hvad forventer
du af ham ?

Jeg vil påstå at mange præster er så uddannet i så akademisk en grad, at de
formulere sig meget dårligt, i lange og snørklede vendinger så man til sidst
spørger "hvad var budskabet?".

Tag en mand som C H Spurgeon. Havde han en lang akademisk uddannelse bag
sig ? Men han forstod at tale til folk og formulere evangeliet i korte
præcise sætninger der virkelig sagde folk noget - han forstod at tale til
almindelige mennesker så de forstod det og budskabet ikke gik tabt.

Desuden mener jeg at et af kriterierne for at blive præst er at man selv har
et personligt forhold til Gud. Mennesker der ønsker at blive præst, alene
fordi de synes det er spændende at skrive bøger og få en talerstol uden de
lever med Jesus, burde blive siet fra og det kunne ske i et råd der bestemte
hvem som kunne blive præst. Det er ikke nok at have en lang akademisk
uddannelse for at blive præst - man skal også være kaldet dertil af Gud. Men
da mange præster ikke engang tror på bibelens Gud, hvordan kan de så være
kaldet af Ham ?

Der er meget der skal ændres, men det bliver det næppe fordi kirken er så
indvævet i politik og selve grundloven, at det er som et dødens legeme der
hænger om kirken og , bundet dertil, suger al livskraft og lys ud af den, og
mens det budskab der skulle synge mod himmelen, istedet slæber sig hen af
jorden som en træt gammel kælling der ikke kan kende højre fra venstre - det
er djævelens svendestykke at han har formået at ødelægge den danske
lutherske kirke ved at (træl)binde den til staten og grundloven.

jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 09-04-01 18:45

"Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:

>Jeg mener godt man kunne tage undervisningspensum op til revision :

Det gør man skam jævnligt. Problemet er, hvad teologiuddannelsens formål
skal være. Skal de producere præster eller teologer? Størstedelen af
teologistuderende ønsker i de første par år ikke at blive præster. At
størstedelen så senerehen bliver det, er ganske vist også faktum, men
umiddelbart er teologistudiets natur ikke så let at definere.

>Hvad skal en præst kunne og hvad er hans opgave ? Jeg mener at en præst er en
>mellemmand mellem Gud og mennesker, og det er vist også omtrent den
>beskrivelse man finder i bibelen.

Det er en forståelse, der passer meget godt i det gamle testamente eller
i katolicismen, men Paulus er nu uenig:

1 Timotheus 2:5 Thi der er een Gud, og også een Mellemmand imellem Gud
og Mennesker, Mennesket Kristus Jesus,

> [...]
>arkæologi, historie og hebraisk sprog, eller er det vigtigere at han i
>praksis kan formidle evangeliet og snakke med mennesker ?

For en folkekirkepræst i hvert fald er begge dele vigtige, da han i
videste forstand er "en ekspert i kristendom". Han må have kendskab til
kristendommen i dens historiske kontekst. Han må kende til dens
forhistorie, dens tidshistorie og dens afløbere - for at se
mangfoldigheden i kristendommen. Han må være bekendt med Bibelens
skrifter, deres teologier, forholdene i urkirken - må vide, hvordan
Bibelen er blevet udlagt gennem tiderne, kende de vigtigste teologer,
religionsfilosoffer osv. for i det hele taget på en ansvarlig og
dækkende måde at kunne repræsentere kristendommen overfor spørgende.
Dette er den mere boglige del, og det er den del, som du kan uddanne
folk til.

Derudover må en præst være i stand til at kommunikere med mennesker, til
at sætte sig ind i deres situation, til at give dem råd og vejledning,
til at hjælpe dem i livets svære stunder, til at være en kilde til
inspiration og forståelse af det kristne budskab i dets mangfoldighed.
Dette er i høj grad egenskaber, der ikke på samme måde kan tillæres, men
som i et vist omfang bygger på den enkelte præst og hans personlighed
men for så vidt også på de ovennævnte egenskaber, deri at det er gennem
disse, at præsten bliver i stand til at hjælpe andre mennesker til
forståelse.

>Jeg mener helt klart at uddannelsen til præst kunne svare til en Bachelor
>grad, altså ca. 4 år, som man ser det fra eks. baptist samfundet.

Der er svjv ikke mangel på præster. Hvorfor skulle man nedsætte
uddannelsens omfang, når der allerede er en overflod af folk, der tager
en seks-årig uddannelse?

>Hvorfor skal uddannelsen til præst i den danske folkekirke være så lang og
>omfattende og akademisk ?

Det hænger også delvist sammen med, at teologiuddannelsen er en
uddannelse til teolog, ikke til præst. Dette studium er indrettet efter
det normale danske kandidateksamen-skema, hvor en kandidatuddannelse
tager en 5-6 år. At folkekirken så vælger at bruge folk med en
kandidatuddannelse i teologi som præster er et valg, der for så vidt er
historisk betinget, men som er udtryk for et ønske om at ansætte folk
med en solid faglig baggrund.

> [...]
>en masse akademiske ting, men folk kommer vel primært for at høre
>evangeliet på en klar måde og for at have denne mellemmand imellem gud

Det er sikkert ganske få, der går til deres præst for at få oplysninger
om investiturstriden, ja, men fra universitetets side har man nu engang
valgt at en teolog skal kende til kristendommens historie, netop fordi
en teolog skal kunne så meget andet end bare at snakke med folk.

>Jeg vil påstå at mange præster er så uddannet i så akademisk en grad, at de
>formulere sig meget dårligt, i lange og snørklede vendinger så man til sidst
>spørger "hvad var budskabet?".

I en prædiken? Det tror jeg endnu ikke, jeg har været ude for. De
præster, jeg har hørt, har alle været meget påpasselige med netop ikke
at være kringlede og uforståelige i deres prædikerne. De er meget
bevidste om, at de skal vare sig for at lave et akademisk foredrag ud af
prædikenen og det er da også en del af præsteuddannelsen (nemlig på
pastoralseminariet) at man lærer at formidle sig, så folk kan forstå én.

>Desuden mener jeg at et af kriterierne for at blive præst er at man selv har
>et personligt forhold til Gud.

Nok det, men hvordan vil du give regler for det? Hvem skulle kunne
afgøre, om en person har et personligt forhold til Gud?

> [...]
>spændende at skrive bøger og få en talerstol uden de lever med Jesus,
>burde blive siet fra og det kunne ske i et råd der bestemte hvem som

Hvor mange præster tror du selv, der siger dette, når de bliver
interviewet til en stilling? "Nej, jeg gider egentlig ikke det der
Jesus-noget, jeg vil bare gerne kunne tale til folk fra prædikestolen og
skrive bøger"..... den bliver man altså ikke ansat på.

>Det er ikke nok at have en lang akademisk uddannelse for at blive præst
>- man skal også være kaldet dertil af Gud.

Muligvis, men det er igen umuligt at afgøre.

>Men da mange præster ikke engang tror på bibelens Gud,
>hvordan kan de så være kaldet af Ham ?

Men nu har du jo sat dig selv til dommer. Det kan da ikke være din
afgørelse, hvem "tror på Bibelens Gud" og hvem, der ikke gør.

> [...]
>er djævelens svendestykke at han har formået at ødelægge den danske
>lutherske kirke ved at (træl)binde den til staten og grundloven.

Jeg tror, det er urealistisk at tro, at kirken, hvis den blev løst fra
staten, ville hæve sig frit i luften som en gylden ørn og tiltrække
søgende fra øst og vest og blive en sådan storslået hellig forsamling af
kristne mennesker. Det er ikke sket i noget andet land.

Venlig hilsen,

Fra : Erik Dalgas

Dato : 06-04-01 22:06

erik.dalgas@mail.dk
Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:em8pctc3cmui6rv1qplnlkk3g6uiip55kg@4ax.com...
> "Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:

> Mener du at den sekulære uddannelse i teologi på det sekulære,
> statsejede universitet skal indrettes efter Bibelen?

Nej nej, Rasmus. Den sekulære uddannelse på det sekulære statsejede
universitet, må da i relativitismens navn bibeholdes. Vi kan da ikke have at
Bibelen ophøjes til højeste autoritet når det gælder et så "flydende" begreb
som sandhed, vel Rasmus ?

--

Erik Dalgas

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-04-01 23:42

"Erik Dalgas" <erik.dalgas@mail.dk> mælte sligt:

> [...]
>Bibelen ophøjes til højeste autoritet når det gælder et så "flydende" begreb

Nej, selvsagt.

Venlig hilsen,