forum for forbøn og sjælesorg?
Fra : jørgen

Dato : 02-08-03 16:02

Kunne der være et behov for et forum for forbøn og sjælesorg hvor kristne
kunne dele bønneremner og støtte hinanden når tingene er svære? Alle kunne
være velkomne men det ville have umiddelbar værdi for de som har et trosliv
og måske især for de som har erfaring med svære tider og kriser eks.
langvarig sygdom.

Kristne som ikke lider af sygdom eller er i krise kunne også deltage hvis de
har interesse for sjælesorg og det at hjælpe andre. Indholdet kunne altså
være at dele kriser såvel som bønnesvar, medvind såvel som modvind.
Artikler, digte og anden opbyggeligt kunne på et neutralt grundlag danne
basis for en del af den gensidige støtte og hjælp til hinanden.

Nu har jeg ikke gennemsøgt alt på nettet, og ved derfor ikke om der allerede
er et sådant forum, men min tanke er at det ligesom DLK kunne være et forum
åbent for de nordiske lande. Det er ikke så svært at åbne et forum i en
eller anden form, problemet er måske at få folk til at benytte det og at man
oplever det som noget positivt der fungere. Jeg havde tænkt det måske kunne
være et forum under "giraffen" men måske er det bed re om det har sin helt
egen hjemmeside. Jeg mener ikke at usenet er brugbart, mm. det er et
modereret forum.

Jeg er åben for forslag og ideer.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-08-03 16:26

jørgen wrote:
> [...]
> "giraffen" men måske er det bed re om det har sin helt egen
> hjemmeside. Jeg mener ikke at usenet er brugbart, mm. det er et

Det er ganske ærgeligt at vi ikke kan bruge dette forum til den slags på
grund af forskellige former for "trolderi" og sekterisk hetz.

Jeg tror desværre heller ikke at et lukket forum kan forhindre sekteriske
diskussioner, snarere tværtimod: Hvis man smider folk, som overtræder
reglerne, ud, så bliver det meget hurtigt svært at diskutere forskellige syn
på selve de teologiske principper som ligger til grund for forbøn og
lignende. Og dét er i sig selv sekterisk!

Paradoksalt nok...

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 02-08-03 16:49

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message

> [...]
> på selve de teologiske principper som ligger til grund for forbøn og
> lignende. Og dét er i sig selv sekterisk!

Trolde er destruktive debatører. Har aldrig eksisteret på dansk usenet, i
væsentlig omfang.
Sekterisk hetz har vi, når ontopic indlæg kaldes offtopic, men det går nok
snart i sig selv, for udbydere har droppet tungeafskæring, og det var eneste
håb for de censurønskende.

Problemet med sjælesorg etc. på nettet er, at ikke alle har rygrad til at
være ligeglade med åbenhed.
Der er tradition for intimitet.
Mange er til hemmelighedskræmmeri.
Det er man nok nødt til at respektere, hvis man vil lave den slags andet end
ved at mødes i samme rum, eller ved alm telefonering incl telefonmøde

(Hvad menes med "giraffen" ? )

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 17:19

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]
> (Hvad menes med "giraffen" ? )

http://giraffen.dk

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/ om bl.a. skabelse
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Vidal

Dato : 03-08-03 08:51

Andreas Falck wrote:
> Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> http://giraffen.dk

He, he. Nu bliver Niels Steg glad over, du har skaffet
ham en ny debattør.

vh

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-03 13:34

Vidal vidall@mail.dk skrev dette:

> He, he. Nu bliver Niels Steg glad over, du har skaffet
> ham en ny debattør.

Opfører han sig lige så elendigt som han til tider gør her i gruppen,
bliver han vist vintervejen ret hurtigt!

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 16:31

jørgen au_536@lite.dk skrev dette:

> Kunne der være et behov for et forum for forbøn og sjælesorg hvor
> kristne kunne dele bønneremner og støtte hinanden når tingene er
> svære?

Hej Jørgen

Jeg tror det er en rigtig god ide du der har fået.

Dog tror jeg nok at det skal være i et forum (ikke usenet) så der vil
kunne være mulighed for en vis form for moderation, dersom behovet
måtte opstå.

Prøv at tage et bette kig på dette:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=390774

og fortæl mig eventuelt om det er noget i den stil du havde i
tankerne.

Forumet er i første omgang lavet som et åbent forum hvor alle kan
tilmelde sig helt uden restriktioner. Senere, hvis behovet skulle
opstå, er der mulighed for at lave visse resktriktioner for hvem der
kan deltage, og hvem der har "rettigheder" til at læse med i dforumet.
Alle der er medlemmer har naturligvis uhindret adgang til at læse og
skrive i forumet.

Skulle det vise sig at der skulle være en enkelt der bare ikke vil
opføre sig anstændigt og hensynsfuldt kan en sådan person helt
udelukkes fra forumet.

Lad mig høre dine eventuelle bemærkninger. - Hvis og når du tilmelder
dig gruppen vil jeg straks sørge for at du bliver "opgraderet" til at
være "administrator/gruppeleder" i forumet, da dette jo er din ide og
dit forslag.

Mange venlige hilsner fra
Andreas

Fra : jørgen

Dato : 02-08-03 18:52

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> dig gruppen vil jeg straks sørge for at du bliver "opgraderet" til at
> være "administrator/gruppeleder" i forumet, da dette jo er din ide og

Hej Andreas. Umiddelbart set kunne groupcare godt bruges. Jeg har dog det
forbehold, det med at være administrator tror jeg ikke jeg er god til. Der
kræves vel ikke kun at man holder en vis orden, men også at man er en slags
katalysator for debatterne og man "går foran" eks. ved at poste kreative
indlæg/oplæg, og for det tredie skal man være åben for at modtage personlige
mails.

Måske kunne man lade det gå på tur således at man var administrator for en
uge af gangen, men det ville måske synes forvirrende på brugerne?

Men man kunne måske bare lade det komme an på en prøve. Mht. til mit forslag
til gruppens indhold og formål må andre gerne redigere i teksten.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-03 20:13

> [...]

> Men man kunne måske bare lade det komme an på en prøve. Mht. til
> mit forslag til gruppens indhold og formål må andre gerne redigere

Hej Jørgen

Jeg har nu gjort dig til administrator, og det burde der slet ikke
være nogle problemer i.

Lad os nu se hvordan det kan komme til at virke. Det skal jo lige
igang først, så kan vi jo altid sammen med de kommende brugere finde
ud af hvordan systemet skal tilrettes han ad vejen.

Gruppen findes her:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=390774

og jeg vil da opfordre så mange som muligt til at deltage, - jo flere
jo bedre gruppe kan vi få ud af det, og til gavn og glæde for dem der
har brug for forbøn og eller sjælesorg af forskellig art.