Stempelringe ???Rækkefølge????
Fra : Mogens Overgård Jørg~

Dato : 03-04-01 21:27

Er der en herinde der ved hvilken rækkefølge stempelringe skal monteres?

Det drejer sig om en Honda CX500, og stempelringene er forskellige.
stempelrings kittet består af:

2 stk tynde olieskrabere
1 stk "spacer" (den spiral der sidder mellem de tynde olieskrabere)
1 stk top ring (kompressions ringen)
1 stk stempel ring.

det er de to sidst jeg er i tvivl om.
Den ene er sort i kanten (den der vender ud mod cylinderen).
Den anden er blank, som om den er slebet efter hærdningen el. lign.

Kan man regne med at de ligger i den rigtige rækkefølge i pakken?
Jeg håber der er en der kan hjælpe!
--
MVH.
Mogens Overgård Jørgensen

- Honda CX500 1979 Uden Motor
- Honda CX500 1981 I papkasser på loftet
- MZ ETZ 250 1985 The Rat

Fra : Armand

Dato : 04-04-01 03:21

Mogens Overgård Jørgensen <bikerged@worldonline.dk> skrev i en
> [...]
monteres?
> 2 stk tynde olieskrabere
> 1 stk "spacer" (den spiral der sidder mellem de tynde olieskrabere)

Aaaah - teknik!

Dette er et klassisk eksempel på at når man ikke har fornøden
instruktion á en manual, skal man ikke adskille førend at man har
reservedelene i hånden og derved kan sammenligne (i dette tilfælde)
ringenes placering

Om dine problemer:
Mon det er tilfældigt at den ene er kaldt "top-ring"

Ud over rækkefølgen, skal du også være opmærksom på at vende dem
rigtigt

Top-ringen er sikkert af symmetrisk tværsnit, imens at "Second"
(2nd) -ring er slebet en anelse skarp!
Er der noteringer på ringene skal disse sandsynligvis vende opad!
Ellers kan du vurdere tværsnittets "skævhed" i enden af ringen og vende
en smalleste flade opad!

Eftersom at spiralringen skal ligge bag skraberingene, skal denne lægges
i sporet før de to tynde skraberinge, som skal ligge i den lillle reces
der er i hver side af spiralringen!

--
Armand.

Fra : Mogens Overgård Jørg~

Dato : 07-04-01 13:13

> [...]
>
> Eftersom at spiralringen skal ligge bag skraberingene, skal denne lægges
> i sporet før de to tynde skraberinge, som skal ligge i den lillle reces

Tak for hjælpen!!!!!!
Dette er ikke et "klassisk eksempel"

Selvfølgelig er det ikke tilfældigt at den ene hedder topring, det er den
der skal sidde øverst! og det er meget vigtigt at de bliver monteret
korrekt!

Jeg tog ikke ringene af førend jeg havde de nye, og eftersom de
gamle var slidte var det ikke muligt at se hvilken en af dem der havde
været slebet. som man kan på de nye.
Man kan heller ikke måle sig frem til hvilken rækkefølge
de skal sidde, eftersom der ikke er forskel i tykkelsen på ringene
(målt med mikrometer skrue)!

Ja selvfølgelig skal de vende rigtigt!! der er stemplet et bogstav på den
ene side.
Det skal vende opad!!

Det er ikke svært at gætte hvordan olieskraberne skal monteres!! især da de
ikke
kan vendes forkert, og heller ikke kan monteres i forkert rækkefølge!

Du glemmer at advare mig imod at vende alle ringåbningerne den samme vej
for at undgå for høj kompression

Jeg har fåret at vide at
Topringen er "reifet" dvs. afrundede kanter, lys ring
2nd ring: skarpkantet sort ring

Lad dog være med at være så Arrogant Armand!!

--
MVH.
Mogens Overgård Jørgensen

- Honda CX500 1979 Uden Motor
- Honda CX500 1981 Uden Plader og afgift
- MZ ETZ 250 1985

MCTC #142431
HCXCDK #775

Fra : Armand

Dato : 09-04-01 00:54

> [...]
den
> ene side. Det skal vende opad!!
>
> Lad dog være med at være så Arrogant Armand!!

Du huskede heldigvis at takke fordi at jeg bekymrede mig over din kvide!

Arrogant?
For det første er dit spørgsmål:
"Er der herinde én der ved hvilken rækkefølge at (følgende) stempelringe
skal
monteres?", ret entydigt at svare på og er det da ikke det jeg har
gjort?
Er det forkert at være grundig således at almenvældet (gruppens andre
læsere) kan tildrage sig væsentligheder á: "Husk endelig at have
reservedelene i hånden inden adskillese!"?
Hvis jeg havde svaret ud fra en arrogant indstilling havde jeg nok ikke
forsynet mine hårdeste sætninger med de ikke uvæsentlige smileys :-|

Når man er så touchy, som du er og ikke kan tåle et grundigt svar, synes
jeg at man ikke skal blotte sig gennem slige spørgsmål :-/

Og så lige lidt om dine egne selvmodsigelser:
Når du erkender ringenes stempling (bl. a at der er en "top-ring" i
sættet!) og at disse stemplinger skal vende opad - Hvad er problemet så?
Er stemplingerne da ikke forskellige for hhv top-ringen og
anden-ringen??

--
Armand.