|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Vigepligt - begynderspørgsmål Fra : Henning
 | 
 Dato :  02-08-03 09:26
 | 
 |  | 
 
            Hvordan er det med vigepligt på de store vande?
 Højrevigepligt, motor for sejl, lystbåd for erhverv? Eller er det bare
 den største der har ret   Henning
 hsb@(fjernes)image.dk
            
             |  |  | 
  Jens Lundgaard (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Lundgaard
 | 
 Dato :  02-08-03 09:52
 | 
 |  | 
 
            Få dig hellere et duelighedsbevis.
 Jens Lundgaard
 "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 news:m9tmivsq9aq893q33jm387lvdiijoiqknk@4ax.com...
 > Hvordan er det med vigepligt på de store vande?
 > Højrevigepligt, motor for sejl, lystbåd for erhverv? Eller er det bare
 > den største der har ret   >
 >
 >
 > Henning
 > hsb@(fjernes)image.dk
            
             |  |  | 
  Calle. (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Calle.
 | 
 Dato :  02-08-03 09:56
 | 
 |  | 
 
            Henning wrote:
 > Hvordan er det med vigepligt på de store vande?
 > Højrevigepligt, motor for sejl, lystbåd for erhverv? Eller er det bare
 > den største der har ret   >
 det lyder ikke som om du har tilladelse til at sejle
 -- 
    Calle
            
             |  |  | 
  Martin Sorensen[2840~ (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sorensen[2840~
 | 
 Dato :  04-08-03 08:58
 | 
 |  | > det lyder ikke som om du har tilladelse til at sejle
 > --
 >    Calle
 >
 Man _behøver_ ingen tilladelse til at sejle hvis ellers fartøjet er
 begrænset nok.
 
 /Martin
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jens (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  04-08-03 09:23
 | 
 |  | Lovgivningen er jo vældig liberal:
 
 Nej, du behøver ingen tilladelse for at føre et mindre fartøj, der er ikke
 nogle krav til undervisningsniveau eller særlige beviser, du må rent formelt
 sågar sejle i spirituspåvirket tilstand, men uanset hvad så er der krav om
 at du
 
 SKAL overholde de internationale søvejsregler!!
 
 og dermed er du altså også nødt til at lære dem at kende, ligesom det vil
 være "ret smart" at kende de almindeligste sømærker, at kunne navigere
 rimeligt sikker vha. kort og kompas osv.
 
 Med sejlerhilsen
 Jens
 
 
 
 
 "Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> wrote in
 message news:3f2e1231$0$19389$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 > > det lyder ikke som om du har tilladelse til at sejle
 > > --
 > >    Calle
 > >
 > Man _behøver_ ingen tilladelse til at sejle hvis ellers fartøjet er
 > begrænset nok.
 >
 > /Martin
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
    Lars Kristensen (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Kristensen
 | 
 Dato :  04-08-03 10:59
 | 
 |  | 
 Jens wrote:
 > Lovgivningen er jo vældig liberal:
 > 
 > Nej, du behøver ingen tilladelse for at føre et mindre fartøj, der er ikke
 > nogle krav til undervisningsniveau eller særlige beviser, du må rent formelt
 > sågar sejle i spirituspåvirket tilstand, men uanset hvad så er der krav om
 > at du
 > 
 >    SKAL overholde de internationale søvejsregler!!
 Du må kun sejle i en sådan grad af spirituspåvirket tilstand, at du 
 stadig kan føre dit fartøj på betryggende vis.
 Det er vel lige som på vejene. Du må godt have drukket en enkelt eller 
 to genstande og stadig køre bil, så længe man kan gøre det på 
 betryggende vis og selvfølgelig at promillen ikke er højere end det maks 
 tilladte. Men er man indblandet i en ulykke og det på nogen måde kan 
 henføres til at man var påvirket (=> uopmærksom, for langsomme 
 reflekser, etc.), så klapper fælden uanset om man har en promille på 0.2 
 eller 2.5
 I øvrigt, kan du lokkes til at skrive under det du svarer på og klippe 
 resten væk. Det letter overskueligheden og er i øvrigt en af punkterne 
 for god USEnet netikette. Se evt.
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html   - Lars
            
             |  |  | 
     Jens (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  04-08-03 11:44
 | 
 |  | 
 > Du må kun sejle i en sådan grad af spirituspåvirket tilstand, at du
 > stadig kan føre dit fartøj på betryggende vis.
 > Det er vel lige som på vejene. Du må godt have drukket en enkelt eller
 > to genstande og stadig køre bil, så længe man kan gøre det på
 > betryggende vis og selvfølgelig at promillen ikke er højere end det maks
 > tilladte. Men er man indblandet i en ulykke og det på nogen måde kan
 > henføres til at man var påvirket (=> uopmærksom, for langsomme
 > reflekser, etc.), så klapper fælden uanset om man har en promille på 0.2
 > eller 2.5
 >
 Det bemærkelsesværdige, når vi taler om færdsel til søs er, at du rent
 faktisk kan sejle lovligt med en promille over de 0,5 som er gældende i
 trafikken, når bare du sørger for at overholde alle regler og sørger for
 ikke at komme galt afsted. Ikke sådan at forstå, at jeg vil anbefale sejlads
 i spirituspåvirket tilstand, ligesom det garanteret ikke er nogen
 formildende omstændighed, hvis der sker noget. På landevejen klapper fælden
 straks promillen er påviseligt for høj uanset om man har været involveret i
 problemer eller ej. Dette er ikke tilfældet til søs, hvor der rent faktisk
 er faldet dom (i Svendborg Sund, så vidt jeg husker) hvor en påvirket
 motorbådssejler blev tiltalt for "spirutussejlads" efter at han havde ydet
 en fin indsats til søs over for en anden båd med problemer. Politiet stod på
 kajen og tog imod, hvorefter de tiltalte motorbådssejleren, som altså blev
 frikendt
 
 - men pas som sagt på: Søvejsreglerne siger, at man skal kunne føre sit
 fartøj på betryggende vis!!
 
 >
 > I øvrigt, kan du lokkes til at skrive under det du svarer på og klippe
 > resten væk.
 
 Jo, da - dovenskaben rammer en gang i mellem ,-))
 
 Jens
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jens Mogensen (05-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Mogensen
 | 
 Dato :  05-08-03 21:39
 | 
 |  | 
 
            Man behøver heller ikke duelighedstegn, for at stille spørgsmål i denne
 gruppe ...... men tit skal man have ret meget hår på brystet, for at klare
 svarene    "Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
 meddelelse news:3f2e1231$0$19389$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 > > det lyder ikke som om du har tilladelse til at sejle
 > > --
 > >    Calle
 > >
 > Man _behøver_ ingen tilladelse til at sejle hvis ellers fartøjet er
 > begrænset nok.
 >
 > /Martin
 >
 >
            
             |  |  | 
    Peter Ingsø Laursen (05-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  05-08-03 21:52
 | 
 |  | 
 
            "Jens Mogensen" <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f3014ea$0$13245$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Man behøver heller ikke duelighedstegn, for at stille spørgsmål i denne
 > gruppe ...... men tit skal man have ret meget hår på brystet, for at klare
 > svarene    He, he....
 ---
 Mvh, Peter Ingsø Laursen
            
             |  |  | 
    Jan Rasmussen (06-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  06-08-03 08:58
 | 
 |  | 
 
            Duelighedsbevis eller ej... så er det vel tankevækkende hvor forskelligt
 reglerne bliver tolket, selv blandt folk med erhvervet bevis...    -- 
 Med venlig hilsen
 Jan Rasmussen
 "Jens Mogensen" <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f3014ea$0$13245$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Man behøver heller ikke duelighedstegn, for at stille spørgsmål i denne
 > gruppe ...... men tit skal man have ret meget hår på brystet, for at klare
 > svarene    >
 > "Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
 > meddelelse news:3f2e1231$0$19389$d40e179e@nntp05.dk.telia.net...
 > > > det lyder ikke som om du har tilladelse til at sejle
 > > > --
 > > >    Calle
 > > >
 > > Man _behøver_ ingen tilladelse til at sejle hvis ellers fartøjet er
 > > begrænset nok.
 > >
 > > /Martin
 > >
 > >
 >
 >
            
             |  |  | 
     Lars Kristensen (06-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Kristensen
 | 
 Dato :  06-08-03 10:18
 | 
 |  | 
 
            Jan Rasmussen wrote:
 > Duelighedsbevis eller ej... så er det vel tankevækkende hvor forskelligt
 > reglerne bliver tolket, selv blandt folk med erhvervet bevis...    Har jeg misset noget eller er det der bliver diskuteret ikke de uskrevne 
 regler - de såkaldte gentlemen aftaler?
 De skrevne regler er der da ikke så mange fortolkningsmuligheder på.
 - Lars
            
             |  |  | 
      Kurt Becher (07-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kurt Becher
 | 
 Dato :  07-08-03 00:00
 | 
 |  | 
 "Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f30c7c1$0$24636$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jan Rasmussen wrote:
 >
 > > Duelighedsbevis eller ej... så er det vel tankevækkende hvor forskelligt
 > > reglerne bliver tolket, selv blandt folk med erhvervet bevis...    >
 > Har jeg misset noget eller er det der bliver diskuteret ikke de uskrevne
 > regler - de såkaldte gentlemen aftaler?
 > De skrevne regler er der da ikke så mange fortolkningsmuligheder på.
 >
 > - Lars
 Hejsa
 Jeg har til dato ikke mødt eller hørt om en underviser i søvejsregler, der
 ikke medtager de uskrevne regler i deres undervisning.
 MVH
 Q
            
             |  |  | 
  Anders Lassen (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Lassen
 | 
 Dato :  02-08-03 10:30
 | 
 |  | 
 
            Kære Henning,
 Vigereglerne er grundlaget for at kunne bevæge sig til søs - og selvfølgelig
 derfor utrolig vigtige at kende.
 Du kan lære mere om dem på nettet - fx. på http://www.trygsejlads.dk/ De andre, der har svaret på dit indlæg, har nok (på deres lidt kluntede
 måde) udtrykt, at du vil gøre dig selv og andre en stor tjeneste, hvis du
 sætter dig grundigt ind i vigereglerne INDEN du overhovedet overvejer at
 tage på havet som andet end passager. Ligesom ingen af os, der færdes i
 trafikken ville bryde os om tanken om at der kørte bilister rundt uden
 kendskab til vigepligt-regler, færdselstavler og andre, nødvendige ting.
 Jeg kan kun anbefale at du tager undervisning - det er noget, alle bør gøre.
 Som det mindste skal du have et såkaldt speedbådskørekort (hvis du vil sejle
 motorbåd) eller et duelighedsbevis. Information om de forskellige kurser
 finder du på http://www.fritidssejler.dk/ Held og lykke med din sejlkarriere!
 Anders
 ----- Original Message -----
 From: "Henning" <newsmail@mailme.dk>
 Newsgroups: dk.fritid.sejlads
 Sent: Saturday, August 02, 2003 10:25 AM
 Subject: Vigepligt - begynderspørgsmål
 > Hvordan er det med vigepligt på de store vande?
 > Højrevigepligt, motor for sejl, lystbåd for erhverv? Eller er det bare
 > den største der har ret   >
 >
 >
 > Henning
 > hsb@(fjernes)image.dk
 "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 news:m9tmivsq9aq893q33jm387lvdiijoiqknk@4ax.com...
 > Hvordan er det med vigepligt på de store vande?
 > Højrevigepligt, motor for sejl, lystbåd for erhverv? Eller er det bare
 > den største der har ret   >
 >
 >
 > Henning
 > hsb@(fjernes)image.dk
            
             |  |  | 
  Leonard (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  02-08-03 10:38
 | 
 |  | 
 
            Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:
 >Hvordan er det med vigepligt på de store vande?
 Det er ikke så simpelt, så hvis du skal derud, så tag enten
 dueligehedsbevis, speedbådskørekort eller hvad der nu skal til den båd
 du skal afsted i.
 >Højrevigepligt, motor for sejl, lystbåd for erhverv? Eller er det bare
 >den største der har ret   For en båd der drives frem af motor er der generelt ubetinget
 vigepligt overfor alle andre, når to både med motordrift mødes er der
 højrevigepligt.
 For både der sejler for sejl er det afhængigt af vindens retning og
 sejlenes stilling, og det er ikke helt simpelt, men dog logisk nok for
 dem der kan sejle med sejl.
 Generelt skal fritidsfartøjer vige for erhverv.
 Og så er der undtagelser ved bl.a. bugsering og motorstop.
 Helt simpelt er det ikke.
 -- 
 Leonard
http://www.speedbaadsskolen.dk  - Speedbådskørekort, nemt og billigt.
            
             |  |  | 
  Peter Ingsø Laursen (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  02-08-03 10:47
 | 
 |  | 
 
            "Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
 > Generelt skal fritidsfartøjer vige for erhverv.
 At det er en rigtig god ide - og almindelig ordentlig opførsel - kan vi ikke
 være uenige om, men det står faktisk ingen steder, at fritid viger for
 erhverv. Det er en skrøne - men en brugbar een    ---
 mvh, Peter Ingsø Laursen
            
             |  |  | 
   Carsten Holck (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Holck
 | 
 Dato :  02-08-03 11:25
 | 
 |  | 
 
            Peter Ingsø Laursen wrote:
 > "Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en
 > meddelelse
 >
 >> Generelt skal fritidsfartøjer vige for erhverv.
 >
 > At det er en rigtig god ide - og almindelig ordentlig opførsel - kan
 > vi ikke være uenige om, men det står faktisk ingen steder, at fritid
 > viger for erhverv. Det er en skrøne - men en brugbar een    Nej, det er ikke en skrøne, det fremgår af kraver om godt sømandskab. Regel
 2b - der påbyder at afvige for reglerne vis det er nødvendigt for at undgå
 fare.
 se http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2003/0063205.htm /carsten
            
             |  |  | 
    Claus Tersgov (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  02-08-03 13:11
 | 
 |  | 
 "Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse
 news:3f2b9190$0$13238
 > > At det er en rigtig god ide - og almindelig ordentlig opførsel - kan
 > > vi ikke være uenige om, men det står faktisk ingen steder, at fritid
 > > viger for erhverv. Det er en skrøne - men en brugbar een    >
 > Nej, det er ikke en skrøne, det fremgår af kraver om godt sømandskab. Regel
 > 2b - der påbyder at afvige for reglerne vis det er nødvendigt for at undgå
 > fare.
 Det er ikke rigtigt. Det fremgår *ingen* steder, at der skelnes mellem fritid
 og erhverv i din henvisning. Det fremgår i det hele taget slet ikke af loven.
 Det eneste der menes med afsnit 2b er, at det er ikke hensigtmæssigt,  at et
 skib skal  opfylde sin vigepligt hvis det betyder, at det pågældende skib kan
 komme i en situation, der kan anses som værende farlig samtidig med, at det
 modsejlende fartøj ville kunne vige, uden væsentlig gene.
 Loven opererer slet ikke med begrebet lystfartøj eller fritidsfartøj. Læs hele
 loven og du vil se, at der er *ikke* en eneste reference til disse begreber,
 thi de findes ikke i søvejsreglerne. Et skib er et skib og det uanset af
 hvilken årsag det sejler.
 Men godt sømandskab og snusfornuft er jo noget ganske andet end det
 juridiske....
 Claus
            
             |  |  | 
     Carsten Holck (03-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Holck
 | 
 Dato :  03-08-03 00:18
 | 
 |  | 
 
            Claus Tersgov wrote:
 > "Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse
 > news:3f2b9190$0$13238
 >
 >>> At det er en rigtig god ide - og almindelig ordentlig opførsel - kan
 >>> vi ikke være uenige om, men det står faktisk ingen steder, at fritid
 >>> viger for erhverv. Det er en skrøne - men en brugbar een    >>
 >> Nej, det er ikke en skrøne, det fremgår af kraver om godt
 >> sømandskab. Regel 2b - der påbyder at afvige for reglerne vis det er
 >> nødvendigt for at undgå fare.
 >
 > Det er ikke rigtigt. Det fremgår *ingen* steder, at der skelnes
 > mellem fritid og erhverv i din henvisning. Det fremgår i det hele
 > taget slet ikke af loven.
 >
 > Det eneste der menes med afsnit 2b er, at det er ikke hensigtmæssigt,
 > at et skib skal  opfylde sin vigepligt hvis det betyder, at det
 > pågældende skib kan komme i en situation, der kan anses som værende
 > farlig samtidig med, at det modsejlende fartøj ville kunne vige, uden
 > væsentlig gene.
 Nej den er skarpere end som så, den _påbyder_ dig at afvige fra reglerne
 hvis overholdelse af reglerne vil være i modstrid med godt sømandskab, og
 vil give anledning til umiddelbar fare. Af bemærkningerne til reglerne
 fremgår at det er et udtryk for at reglerne ikke er komplette, og ikke kan
 tage alle situationer under beskrivelse. Specielt nævnes visse treskibs
 situationer hvor overholdelse af reglerne vil skabe fare. Men det er en
 meget bred regel, og meget central hvilket fremgår af placeringen som den 2.
 regel i hele komplekset.
 >
 > Loven opererer slet ikke med begrebet lystfartøj eller fritidsfartøj.
 > Læs hele loven og du vil se, at der er *ikke* en eneste reference til
 > disse begreber, thi de findes ikke i søvejsreglerne. Et skib er et
 > skib og det uanset af hvilken årsag det sejler.
 >
 > Men godt sømandskab og snusfornuft er jo noget ganske andet end det
 > juridiske....
 Og regel 2 pålægger derfor ansvar for at anvende "almingeligt sømandskab"
 for at fremhæve at man ikke kan nøjes med "bogstav jura" men er nød til at
 have ansvarlige personer til søs, der tager "behørigt hensyn til alle farer
 ved sejladsen og for sammenstød samt til enhver særlig omstændighed".
 Og det er netop godt sømandskab at man som fører af et lystfartøj ( jeg
 hader betegnelsen "fritidssejler") går af vejen for erhvervsfartøj ( og i
 god tid) - ligesom det er godt sømandskab at et fartøj, hvis modparten
 (lystfartøjet) ikke viger, så at vige ordentligt - og ikke spille
 rethaverisk og fornærmet.
 Men der er korrekt at i teksten er der ingen henvisninger til årsagen til
 sejladsen ( men det var heller ikke det jeg skrev)
 /carsten
            
             |  |  | 
   Jan Rasmussen (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  02-08-03 13:26
 | 
 |  | 
 
            Ja, deri har du helt ret... et fartøj er et fartøj uanset om det er erhverv
 eller fritid... Det at lyst viger for brød er blot en gentle mands
 aftale....
 Og nu kan jeg næsten fornemme det oprindelige spørgs i denne tråd... hvem
 viger på åbent hav!!!
 Mon ikke han er i tvivl om denne gentlemands aftale også gælder midt ude i
 atlanten...
 De som har krydset de store vande alene... har jo nødvendigvis været
 nødsaget til at sove ibland... og har således ikke kunne holde udkig (som
 man iøvrigt skal ifølge de internationale søvejsregler)... i de situationer
 må man så håbe på at de store skibe har en styrmand der ikke sover... og er
 sin vigepligt bevidst...
 For det hedder sig jo... overholder den anden ikke sin vigepligt, er man
 pligtig til selv at vige.... for at undgå sammenstød...
 Og endelig vil jeg lige opfriske sejlbådsfoket hukommelse... (de fleste af
 dem har duelighedsbevis, men er ikke deres bevis værdigt i denne situation)
 Når man i en sejlbåd overhaler et motordrevet skib.... skal man vige når man
 er 22½° akten for tværs....
 Jeg sejler selv sejlbåd... men har ofte oplevet folk buhhe af mig når jeg
 som jeg skal... holder min fart og kurs, mens de overhaler... desværre
 forventer de jeg skal gå af vejen... hvilket jeg også gør da jeg ved at de
 trods duelighedsbevis ikke kender deres plads...
 -- 
 Med venlig hilsen
 Jan Rasmussen
 "Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse
 news:tMLWa.43339$Kb2.1870846@news010.worldonline.dk...
 > "Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
 >
 > > Generelt skal fritidsfartøjer vige for erhverv.
 >
 > At det er en rigtig god ide - og almindelig ordentlig opførsel - kan vi
 ikke
 > være uenige om, men det står faktisk ingen steder, at fritid viger for
 > erhverv. Det er en skrøne - men en brugbar een    >
 > ---
 > mvh, Peter Ingsø Laursen
 >
 >
            
             |  |  | 
    Peter Ingsø Laursen (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  02-08-03 22:02
 | 
 |  | 
 
            "Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
 news:bgga3b$1ct3$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
 > Og nu kan jeg næsten fornemme det oprindelige spørgs i denne tråd... hvem
 > viger på åbent hav!!!
 For nogle uger siden var jeg ude at sejle på Øresund i en gaffelrigget båd
 uden motor. Turen gik mod Flakfortet og således slap vi ikke for at krydse
 den kommercielle trafiks skibsruter. Vinden løjede totalt, og der lå vi så
 og blomstrede midt i løbet, mens vi på afstand kunne se de store bulpstævne
 pløje vand til side. En enkelt coaster syntes at have kurs ret imod os, og
 vi var godt i gang med at finde årene frem (båden vejer altså 4T plus
 besætning!!), da coasteren tydeligt ændrede kurs, så den passerede agten for
 os. Der var altså plads i renden til lidt navigeren, og føreren var ikke for
 fin til at gå af vejen. Tak for det!
 Efterfølgende fik en anelse vind i topsejlet, så vi ikke alene kom af vejen
 men endog indhentede en masse bermudariggede både uden sejl så højt til
 vejrs. Helt sjovt    ---
 Mvh, Peter Ingsø Laursen
            
             |  |  | 
  Claus Tersgov (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  02-08-03 12:51
 | 
 |  | 
 "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Hvordan er det med vigepligt på de store vande?
 
 Det er præcis det samme som på de små vande!
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henning (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  02-08-03 16:04
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 02 Aug 2003 10:25:44 +0200, Henning <newsmail@mailme.dk>
 wrote:
 >Hvordan er det med vigepligt på de store vande?
 >Højrevigepligt, motor for sejl, lystbåd for erhverv? Eller er det bare
 >den største der har ret   Jeg svarer lige alle under een kam - der spørges ikke til moral
 o.lign., men ganske simpelt til "færdselsregler". Det er nu en gang
 ikke et lovkrav at have kørekort for at føre en lille båd -
 duelighedsbevis er nok lidt overdrevet for at sejle en gummibåd på 3
 meter med en 6HK motor?
 Henning
 hsb@(fjernes)image.dk
            
             |  |  | 
  Peter Ingsø Laursen (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  02-08-03 21:42
 | 
 |  | 
 
            "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 news:tikniv84f46sohktsbikmipqpffpjbcdid@4ax.com...
 > Jeg svarer lige alle under een kam - der spørges ikke til moral
 > o.lign., men ganske simpelt til "færdselsregler". Det er nu en gang
 > ikke et lovkrav at have kørekort for at føre en lille båd -
 > duelighedsbevis er nok lidt overdrevet for at sejle en gummibåd på 3
 > meter med en 6HK motor?
 Om duelighedsbevis er overdrevet ved jeg nu ikke - men jeg er med på, hvad
 du mener.
 Nok er der ikke lovkrav for førere af små både, MEN som i alle andre
 sammenhænge fritager manglende kendskab til lovgivningen ikke for ansvar
 eller pligt!
 Du kunne overveje at låne lærebogen til duelighedstegn på biblioteket og så
 lige løbe den igennem og mærke dig de vigtigste forhold.
 Men et par "huskere" kunne være:
 * Indhentende båd har vigepligt (dette er den primære regel, og den
 eliminerer alle de andre)
 * Motor viger for sejl
 * "Højre vigepligt" (du holder tilbage for andre motordrevne både på din
 styrbord side)
 * Indgående viger for udgående (f.eks. i en havneindsejlning)
 * Hvis du har retten til vejen, har du pligt til at holde kurs og fart,
 indtil passagen har fundet sted
 * Foretag dine manøvre tydeligt og i god tid, så andre kan forstå dine
 hensigter (folk i hurtige motorbåde kunne lære lidt her    * Og lad så den kommercielle trafik passe sig selv    ---
 Mvh, Peter Ingsø Laursen
            
             |  |  | 
   jiv (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jiv
 | 
 Dato :  02-08-03 23:38
 | 
 |  | 
 "Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev
 * Indgående viger for udgående (f.eks. i en havneindsejlning)
 ++
 det er vist ikke rigtigt  .....  jeg lærte ihvertfald modsat .....  den
 udgående kender jo området - det gør den indgående ikke nødvendigvis ...
 (gæstesejler)
 ++
 mvh Jon
 "Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse
 news:cmVWa.43755$Kb2.1889486@news010.worldonline.dk...
 > "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 > news:tikniv84f46sohktsbikmipqpffpjbcdid@4ax.com...
 >
 > > Jeg svarer lige alle under een kam - der spørges ikke til moral
 > > o.lign., men ganske simpelt til "færdselsregler". Det er nu en gang
 > > ikke et lovkrav at have kørekort for at føre en lille båd -
 > > duelighedsbevis er nok lidt overdrevet for at sejle en gummibåd på 3
 > > meter med en 6HK motor?
 >
 > Om duelighedsbevis er overdrevet ved jeg nu ikke - men jeg er med på, hvad
 > du mener.
 > Nok er der ikke lovkrav for førere af små både, MEN som i alle andre
 > sammenhænge fritager manglende kendskab til lovgivningen ikke for ansvar
 > eller pligt!
 > Du kunne overveje at låne lærebogen til duelighedstegn på biblioteket og
 så
 > lige løbe den igennem og mærke dig de vigtigste forhold.
 >
 > Men et par "huskere" kunne være:
 > * Indhentende båd har vigepligt (dette er den primære regel, og den
 > eliminerer alle de andre)
 > * Motor viger for sejl
 > * "Højre vigepligt" (du holder tilbage for andre motordrevne både på din
 > styrbord side)
 > * Indgående viger for udgående (f.eks. i en havneindsejlning)
 > * Hvis du har retten til vejen, har du pligt til at holde kurs og fart,
 > indtil passagen har fundet sted
 > * Foretag dine manøvre tydeligt og i god tid, så andre kan forstå dine
 > hensigter (folk i hurtige motorbåde kunne lære lidt her    > * Og lad så den kommercielle trafik passe sig selv    >
 > ---
 > Mvh, Peter Ingsø Laursen
 >
 >
            
             |  |  | 
    Peter Ingsø Laursen (03-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  03-08-03 00:50
 | 
 |  | 
 
            "jiv" <jon.iversen@+x+xget2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f2c3ba0$0$24707
 > "Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev
 >
 > * Indgående viger for udgående (f.eks. i en havneindsejlning)
 >
 > ++
 >
 > det er vist ikke rigtigt  .....  jeg lærte ihvertfald modsat .....  den
 > udgående kender jo området - det gør den indgående ikke nødvendigvis ...
 > (gæstesejler)
 Hmm, nu måtte jeg jo lige slå det op i "Duelighedsbogen". Som en dansk
 "særregel" under regel 9 (Snævre løb) står der, at: "Hvis et løb er så
 snævert, at to modgående skibe ikke uden fare kan passere hinanden, skal det
 skib, der er for INDGÅENDE, vente; medmindre særlige forhold gør, at der er
 fastsat en anden regel for det pågældende sted".
 I dette eksamenssæt fra en Y3-eksamen fremgår det af nederste spørgsmål/svar
 på side 4, at reglen således også gælder havneindløb.
http://www.fritidssejler.dk/Yachtskipperopg19-11/Besvarelse%20af%20Y3%20Saet%20nr%202%20i%202000.pdf Jeg har selv haft lidt svært ved at huske reglen, men som ,"memoteknisk"
 hjælp plejer jeg at tænke på, at den indgående typisk har mere plads at
 manøvrere på. Af årsager til undtagelser fra reglen kan f.eks. tænkes
 kraftig indadgående strøm, hvor den udadgående båd vil kunne holde styrefart
 mod strømmen men samtidig ligge stille over grunden....
 ---
 Mvh, Peter Ingsø Laursen
            
             |  |  | 
  Claus Tersgov (02-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  02-08-03 22:16
 | 
 |  | 
 "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Jeg svarer lige alle under een kam - der spørges ikke til moral
 > o.lign., men ganske simpelt til "færdselsregler". Det er nu en gang
 > ikke et lovkrav at have kørekort for at føre en lille båd -
 > duelighedsbevis er nok lidt overdrevet for at sejle en gummibåd på 3
 > meter med en 6HK motor?
 
 Det er til gengæld et lovkrav, at en given skibsfører har det fornødne kendskab
 til navigation og søvejrsregler, så han kan gennemføre sejladsen på betryggende
 vis.
 
 Så du slipper ikke for at sætte dig ind i, hvordan tingene hænger sammen!
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
   Carsten Holck (03-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Holck
 | 
 Dato :  03-08-03 00:23
 | 
 |  | Claus Tersgov wrote:
 > "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 >
 >> Jeg svarer lige alle under een kam - der spørges ikke til moral
 >> o.lign., men ganske simpelt til "færdselsregler". Det er nu en gang
 >> ikke et lovkrav at have kørekort for at føre en lille båd -
 >> duelighedsbevis er nok lidt overdrevet for at sejle en gummibåd på 3
 >> meter med en 6HK motor?
 >
 > Det er til gengæld et lovkrav, at en given skibsfører har det
 > fornødne kendskab til navigation og søvejrsregler, så han kan
 > gennemføre sejladsen på betryggende vis.
 >
 > Så du slipper ikke for at sætte dig ind i, hvordan tingene hænger
 > sammen!
 
 Nemlig, reglerne gælder - uanset om du har bevis (iøvrigt er det
 sønæringsbevis) af den ene eller den anden størelse, og ansvaret er det
 samme.
 
 om man kan reglerne eller er nød til at lære dem, er aldeles underordnet,
 hvis man ikke overholder dem - får man tæsk - og det risikerer at gøre ondt
 (!)
 
 /carsten
 
 
 
 
 |  |  | 
    Fly (03-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fly
 | 
 Dato :  03-08-03 07:34
 | 
 |  | 
 
            Tja, det er vel lidt det samme som på vores veje:
 En lastbil med anhænger kræver "mere" kørekort end til personbil. Og
 personbil kræver "mere" kørekort end til en knallert. At cykle kræver ikke
 andet end 200,- kr. til en brugt cykel og så trille der ud af, men ved man
 ikke hvad det røde lys betyder går det galt. Eller for den sags skyld hvad
 de hvide hajtænder betyder.
 Jeg har sejlet i flere år og har lært de grundlæggende vigeregler m.m. som
 knægt. Nu har jeg haft min sejlbåd i 3 år og tog duelighedsbevis i sæsonen
 2002/2003.
 DET kan anbefales og jeg burde have taget det i forbindelse med købet af
 båden.
 Dér bliver sat nogle ting på plads omkring vind, strøm, pejlinger,
 søvejsregler m.m. som er rart at få frisket op og for manges vedkommende få
 lært det.
 Så mit råd er:
 Hvis du ikke ønsker at bruge tid og penge på et duelighedsbevis lige nu, så
 gør som en anden foreslog: Lån "Duelighedsbogen" på biblioteket og skim den
 igennem. Du bliver måske så grebet af det, at du tilmelder dig et kursus    -Fly
            
             |  |  | 
  Kim Bøndergaard Poul~ (03-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Bøndergaard Poul~
 | 
 Dato :  03-08-03 17:17
 | 
 |  | 
 
            Mange har svaret allerede.
 Jeg vil dog godt give mit besyv med.
 Tænk hvis der på landevejn var en lyst viger for brød regel.
 Så skulle jeg skelne om min nabo i firmabilen kører tjenstligt eller fritid og vige der efter. På samme måde skulle han forholde sig
 til min. Det kunne gå galt.
 Hvordan skulle en sådan regel håndhæves når jeg kommer sejlende i min gamle blå aflagte fiskekutter og møder en anden kutter. Jeg
 ved godt jeg sejler for lyst - men ved den anden det?
 Så kan jeg personligt bedre lide "den største har ret" selvom den heller ikke kan findes i søvejsreglerne. Jeg bruger den fx også i
 traffikken når jeg er til fods eller på cykel. Selvom jeg nogle gange har forkørselsret kan jeg godt finde på at afvente en
 bil/lastbil
 Det samme på havet. Kan jeg se et større skib - færge, container skib eller andet er på skærende kurs med min 27 fods sejlbåd, så
 vælger jeg typisk at dreje nogle få grader for at undgå en "fare for sammenstød". Det koster ikke mig noget og det er nok mere i min
 interesse at vi holder fri af hinanden. Her tænker jeg ikke kun fysisk. Store bov og hækbølger er heller ikke nødvendigvis så sjove
 at ramme forkert.
 Viser man sine hensigter i god tid (som man skal) fremfor stædigt at holde på sin ret tror jeg langt de fleste af os vil kunne sejle
 meget mere afslappet - ikke mindst de professionelle styrmænd på små færgerne mellem vore øer. Jeg tror det er dem der "rammes" mest
 af os fritidssejleres luner
 /Kim
 "Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message news:m9tmivsq9aq893q33jm387lvdiijoiqknk@4ax.com...
 > Hvordan er det med vigepligt på de store vande?
 > Højrevigepligt, motor for sejl, lystbåd for erhverv? Eller er det bare
 > den største der har ret   >
 >
 >
 > Henning
 > hsb@(fjernes)image.dk
            
             |  |  | 
  jetp (03-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jetp
 | 
 Dato :  03-08-03 17:40
 | 
 |  | 
 "Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> skrev i en meddelelse
 news:3f2d347d$0$76048$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > traffikken når jeg er til fods eller på cykel. Selvom jeg nogle gange har
 forkørselsret kan jeg godt finde på at afvente en
 > bil/lastbil
 Såvidt jeg ved, findes der kun pligter i trafikken, - man har ingen
 rettigheder ...   , - der findes ikke noget, der hedder forkørselsret.
 Mvh Jens, Randers
            
             |  |  | 
   Carsten Holck (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Holck
 | 
 Dato :  04-08-03 00:11
 | 
 |  | 
 
            jetp wrote:
 > "Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> skrev i en
 > meddelelse news:3f2d347d$0$76048$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >> traffikken når jeg er til fods eller på cykel. Selvom jeg nogle
 >> gange har
 > forkørselsret kan jeg godt finde på at afvente en
 >> bil/lastbil
 >
 > Såvidt jeg ved, findes der kun pligter i trafikken, - man har ingen
 > rettigheder ...   , - der findes ikke noget, der hedder
 > forkørselsret.
 Jeg troede ellers at det hed påkørselspligt    /carsten
            
             |  |  | 
  Henning (03-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  03-08-03 20:09
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 3 Aug 2003 18:17:15 +0200, "Kim Bøndergaard Poulsen"
 <kim@fam-boendergaard.dk> wrote:
 >Mange har svaret allerede.
 >
 >Jeg vil dog godt give mit besyv med.
 >
 >Tænk hvis der på landevejn var en lyst viger for brød regel.
 Tja, tænk hvis folk på landevejen opførte sig så pænt som folk på
 vandet generelt gør   Henning
 hsb@(fjernes)image.dk
            
             |  |  | 
  Lars Kristensen (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Kristensen
 | 
 Dato :  04-08-03 08:57
 | 
 |  | 
 
 Kim Bøndergaard Poulsen wrote:
 > Mange har svaret allerede.
 >
 > Jeg vil dog godt give mit besyv med.
 >
 > Tænk hvis der på landevejn var en lyst viger for brød regel.
 > Så skulle jeg skelne om min nabo i firmabilen kører tjenstligt eller fritid og vige der efter. På samme måde skulle han forholde sig
 > til min. Det kunne gå galt.
 >
 > Hvordan skulle en sådan regel håndhæves når jeg kommer sejlende i min gamle blå aflagte fiskekutter og møder en anden kutter. Jeg
 > ved godt jeg sejler for lyst - men ved den anden det?
 
 Du kan se det på flaget! Lyst sejler typisk med splitflag mens
 erhvervs-skibe kun må sejle med rektangulært - hvis de over hovedt fører
 noget flag. Krigskibe sejler med orlogsflag (også et splitflag men en
 anden farve).
 Desuden er de fleste fiskekuttere ikke større end de sagtens kan følge
 søvejsreglerne i fht. lystsejlere uden nogen nævneværdig ulempe. Jeg
 forventer i hvert fald at de følger søvejsreglerne i fht. til mig når
 jeg møde dem - og omvendt naturligvis.
 
 Noget helt andet er hurtigfærgerne ved Odden-Ebeltoft/Århus. Det kan
 være ekstremt svært at vige for dem: Fra det øjeblik man ser dem i
 horisonten til de er henne ved en, har man ikke særlig lang tid til at
 komme væk. Det er svært at se om man er på kollisionskurs med dem, og
 hvis man er, kan man stort set ikke gøre noget ved det. Viger de
 (fægerne) mon?
 
 > Viser man sine hensigter i god tid (som man skal) fremfor stædigt at holde på sin ret tror jeg langt de fleste af os vil kunne sejle
 > meget mere afslappet - ikke mindst de professionelle styrmænd på små færgerne mellem vore øer. Jeg tror det er dem der "rammes" mest
 > af os fritidssejleres luner
 
 Jeg tror nu altså også de mange steder selv er med til at skabe et had
 mod dem selv med de indstillinger de lægger for dagen.
 Tag f.eks. i Roskilde fjord Harald Blåtand og Sagafjord. HB er
 fuldstændig lige glad med alt og alle og vil ikke vise hensyn til andre
 fartøjer på vandet. Hans indstilling er at han er først og så må alle
 andre flytte sig. Han kan ikke vise hensyn over for en kapsejlads bane
 der, af mangel på plads, ligger ind over hans normale sejlrute - på
 trods af at der ofte er rigeligt med vand lige uden for banen, så skal
 han absolut pløje ind i gennem banen uden hensyntagen til de kapsejlende.
 Desuden er afmærkningen i fjorden ofte mangelfuld fordi han gang på gang
 sejler afmærkningerne ned - at så dem der står for afmærkningen er lang
 tid om at få den reetableret er en hel anden historie. Svjv har flere
 gået på grund på den bekostning.
 
 Sagafjord som også sejler ud fra Roskilde var for 10 år siden lige så
 forhadt. Det er dog mit indtryk at det er blevet væsentlig bedre. Om det
 er fordi der er kommet ny kaptajn ombord ved jeg ikke, men bedre er det
 blevet.
 
 Det er ikke noget under at der er _nogen_ af de erhvervsdrivende der har
 problemer med lystsejlerne, for jeg tror det er langt fra alle - det er
 et spm. om gensidig respekt for hinanden - ikke et spm om hvem er
 størst. I hvert fald når det gælder mindre erhvervsfartøjer vs. lystbåde.
 Snakker vi containerskibsstørrelse er der ikke noget at snakke om, der
 skal lystbåde bare se at komme af vejen (mest for deres egen skyld). Dem
 der sejler i f.eks. rute t er ikke at spøge med. De stopper eller drejer
 ikke sådan lige med det samme.
 
 
 - Lars
 
 
 
 |  |  | 
   Jens (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  04-08-03 09:57
 | 
 |  | Måske ordkløveri, men jeg ynder at udtrykke det sådan, at diskussionen slet
 går ikke på, om "lyst skal vige for last". Er der virkelig tale om en
 egentlig vigepligtssituation, evt. med fare for kollision, så gælder
 Søvejsreglerne uden diskussion uanset om der er tale om "lyst-" eller
 "erhvervsfartøjer". Herom ingen tvivl!
 
 "Godt sømandsskab" er det derimod, at fritidssejleren altid sørger for at
 forudse en evt. kommende vigepligtssituation og om muligt holder så godt
 klar af erhvervstrafikken, at vigepligtssituationen slet ikke opstår.
 
 Med sejlerhilsen
 Jens
 
 
 "Lars Kristensen" <kom@acdc.dk> wrote in message
 news:3f2e11e7$0$24702$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 >
 > Kim Bøndergaard Poulsen wrote:
 > > Mange har svaret allerede.
 > >
 > > Jeg vil dog godt give mit besyv med.
 > >
 > > Tænk hvis der på landevejn var en lyst viger for brød regel.
 > > Så skulle jeg skelne om min nabo i firmabilen kører tjenstligt eller
 fritid og vige der efter. På samme måde skulle han forholde sig
 > > til min. Det kunne gå galt.
 > >
 > > Hvordan skulle en sådan regel håndhæves når jeg kommer sejlende i min
 gamle blå aflagte fiskekutter og møder en anden kutter. Jeg
 > > ved godt jeg sejler for lyst - men ved den anden det?
 >
 > Du kan se det på flaget! Lyst sejler typisk med splitflag mens
 > erhvervs-skibe kun må sejle med rektangulært - hvis de over hovedt fører
 > noget flag. Krigskibe sejler med orlogsflag (også et splitflag men en
 > anden farve).
 > Desuden er de fleste fiskekuttere ikke større end de sagtens kan følge
 > søvejsreglerne i fht. lystsejlere uden nogen nævneværdig ulempe. Jeg
 > forventer i hvert fald at de følger søvejsreglerne i fht. til mig når
 > jeg møde dem - og omvendt naturligvis.
 >
 > Noget helt andet er hurtigfærgerne ved Odden-Ebeltoft/Århus. Det kan
 > være ekstremt svært at vige for dem: Fra det øjeblik man ser dem i
 > horisonten til de er henne ved en, har man ikke særlig lang tid til at
 > komme væk. Det er svært at se om man er på kollisionskurs med dem, og
 > hvis man er, kan man stort set ikke gøre noget ved det. Viger de
 > (fægerne) mon?
 >
 > > Viser man sine hensigter i god tid (som man skal) fremfor stædigt at
 holde på sin ret tror jeg langt de fleste af os vil kunne sejle
 > > meget mere afslappet - ikke mindst de professionelle styrmænd på små
 færgerne mellem vore øer. Jeg tror det er dem der "rammes" mest
 > > af os fritidssejleres luner
 >
 > Jeg tror nu altså også de mange steder selv er med til at skabe et had
 > mod dem selv med de indstillinger de lægger for dagen.
 > Tag f.eks. i Roskilde fjord Harald Blåtand og Sagafjord. HB er
 > fuldstændig lige glad med alt og alle og vil ikke vise hensyn til andre
 > fartøjer på vandet. Hans indstilling er at han er først og så må alle
 > andre flytte sig. Han kan ikke vise hensyn over for en kapsejlads bane
 > der, af mangel på plads, ligger ind over hans normale sejlrute - på
 > trods af at der ofte er rigeligt med vand lige uden for banen, så skal
 > han absolut pløje ind i gennem banen uden hensyntagen til de kapsejlende.
 > Desuden er afmærkningen i fjorden ofte mangelfuld fordi han gang på gang
 > sejler afmærkningerne ned - at så dem der står for afmærkningen er lang
 > tid om at få den reetableret er en hel anden historie. Svjv har flere
 > gået på grund på den bekostning.
 >
 > Sagafjord som også sejler ud fra Roskilde var for 10 år siden lige så
 > forhadt. Det er dog mit indtryk at det er blevet væsentlig bedre. Om det
 > er fordi der er kommet ny kaptajn ombord ved jeg ikke, men bedre er det
 > blevet.
 >
 > Det er ikke noget under at der er _nogen_ af de erhvervsdrivende der har
 > problemer med lystsejlerne, for jeg tror det er langt fra alle - det er
 > et spm. om gensidig respekt for hinanden - ikke et spm om hvem er
 > størst. I hvert fald når det gælder mindre erhvervsfartøjer vs. lystbåde.
 > Snakker vi containerskibsstørrelse er der ikke noget at snakke om, der
 > skal lystbåde bare se at komme af vejen (mest for deres egen skyld). Dem
 > der sejler i f.eks. rute t er ikke at spøge med. De stopper eller drejer
 > ikke sådan lige med det samme.
 >
 >
 > - Lars
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
    Lars Kristensen (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Kristensen
 | 
 Dato :  04-08-03 11:08
 | 
 |  | Jens wrote:
 
 >
 > "Godt sømandsskab" er det derimod, at fritidssejleren altid sørger for at
 > forudse en evt. kommende vigepligtssituation og om muligt holder så godt
 > klar af erhvervstrafikken, at vigepligtssituationen slet ikke opstår.
 >
 
 Mener nu stadig lidt det kommer an på størrelsen af erhvervstrafikken.
 Et typisk fiskefartøj har en størrelse der gør at det ikke vil være
 nogen videre ulempe at vige.
 Hvorimod en storebæltsfærge er væsentlig længere tid om at dreje og
 ændre hastighed. Her ville det være tåbeligt hvis den skal vige over for
 en lille sejlbåd. Det er nok derfor at den "regel" er lavet.
 
 Men hvad med hurtigfægerne?
 
 - Lars
 
 
 
 |  |  | 
     Jens (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  04-08-03 11:49
 | 
 |  | >
 > Men hvad med hurtigfægerne?
 >
 
 Omkring hurtigfærgerne er det mit indtryk, at de helst ser, at vi
 fritidssejlere holder kurs og fart, så de er sikre på vores hensigter.
 
 Min erfaring med færgerne fra Århus og Ebeltoft er også, at er der den
 mindste tvivl, så er et vhf-opkald til broen altid velkomment, hvorved evt.
 misforståelser kan ryddes af vejen. Vi har altid fået hurtigt, venligt og
 præcist svar og indtryk af effektivt udkig i sådanne situationer - oftes med
 ønsket om "fortsat god tur!".
 
 Men igen; kan du holde dig uden for færgernes sejlruter, så gør du livet
 nemmere for alle parter.
 
 Jens
 
 
 
 
 |  |  | 
      Lars Kristensen (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Kristensen
 | 
 Dato :  04-08-03 12:59
 | 
 |  | 
 
 Jens wrote:
 
 >>Men hvad med hurtigfægerne?
 >>
 >
 >
 > Omkring hurtigfærgerne er det mit indtryk, at de helst ser, at vi
 > fritidssejlere holder kurs og fart, så de er sikre på vores hensigter.
 
 Så med andre ord: De er indstillet på at vige for os mere langtsomgående...
 
 >
 > Men igen; kan du holde dig uden for færgernes sejlruter, så gør du livet
 > nemmere for alle parter.
 >
 
 De fleste der passerer Sjællands Rev er jo nødt til at krydse deres
 ruter. Mon ikke alle sidder med frygten lysende ud af øjnene og spejder
 i mod horisonten med håbet om, at der ikke lige pludselig dukker en
 færge op med 40-50 knob og sejler en ned eller bordfylder båden?
 
 Er der mon nogen steder opgivet de waypoints de bruger, så man kunne
 tegne deres ruter ind i søkortet tilsvarende alle storskibs ruterne?
 
 - Lars
 
 
 
 |  |  | 
       Carsten Holck (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Holck
 | 
 Dato :  04-08-03 14:14
 | 
 |  | Lars Kristensen wrote:
 > Jens wrote:
 >
 >>> Men hvad med hurtigfægerne?
 >>>
 >>
 >>
 >> Omkring hurtigfærgerne er det mit indtryk, at de helst ser, at vi
 >> fritidssejlere holder kurs og fart, så de er sikre på vores
 >> hensigter.
 >
 > Så med andre ord: De er indstillet på at vige for os mere
 > langtsomgående...
 Det er også det jeg har fået at vide da jeg besøgte broen på Odden
 Æbeltoft - Hold kurs & fart - I kan alligevel ikke nå at gøre noget som
 helst (med 6knob) - og hvis lystsejleren begynder at gøre noget, bliver de
 bare nervøse - de skal nemlig reagere i _meget god_ tid.
 
 
 Med venlig hilsen
 Carsten Holck
 --
 Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
 Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687
 
 
 
 
 |  |  | 
       Jens (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens
 | 
 Dato :  04-08-03 15:20
 | 
 |  | [klip]
 
 > Så med andre ord: De er indstillet på at vige for os mere
 langtsomgående...
 
 Ja, det er faktisk normal praksis og jo også i hht. søvejsreglerne, så længe
 vi snakker om fritidssejlere for sejl ,-)  Mit indtryk bekræftes også af
 senere indlæg i denne tråd.
 
 >
 > >
 > > Men igen; kan du holde dig uden for færgernes sejlruter, så gør du livet
 > > nemmere for alle parter.
 > >
 >
 > De fleste der passerer Sjællands Rev er jo nødt til at krydse deres
 > ruter. Mon ikke alle sidder med frygten lysende ud af øjnene og spejder
 > i mod horisonten med håbet om, at der ikke lige pludselig dukker en
 > færge op med 40-50 knob og sejler en ned eller bordfylder båden?
 
 Jo, de første gange vi traf bekendtskab med hurtigfærgerne var det da også
 med en vis spænding, men efter at have prøvet mødet adskellige gange og hver
 gang blevet bekræftet i, at besætningen ved hvad de gør, holder et effektivt
 udkig, forsøger at tage al muligt hensyn og faktisk har ganske god
 forståelse for vores nervøsitet tager vi det mere roligt. Det giver også
 tillid, at vi hver gang vi har forsøgt har fået øjeblikkelig kontakt via
 vhf'en på kanal 16 og at besætningen altid giver indtryk af at have roligt
 overblik over situationen og trafikken i farvandet omkring færgen.
 
 I dårligt sigt kan det dog stadig være lidt spændende, men hurtigfærgerne
 har jo den "fordel", at de larmer en hel del, så hører du støj i nærheden,
 så grib knoglen til vhf'en og gør opmærksom på din eksistens. En
 højtplaceret radarreflektor skader sikkert heller ikke, selvom der strøs
 meget tvivl om deres effekt.
 
 Såer der jo alle skrønerne omkring bovbølgerne. Det er korrekt at
 hurtigfærgernes bølger kan rejse sig ganske betydeligt inde under land, så
 min anbefaling vil være, at holde sig ude på lidt dybere vand. Her er
 bølgerne normalt meget begrænsede og består blot af et system af nogle få
 ret stejle, men ikke særligt høje bølger. Stik evt. næsen i bølgerne, så er
 det nærmest overstået inden det er begyndt. Jeg vil til enhver tid
 foretrække bølgesystemet fra en hurtigfærge på nogle meter vand, end de
 endeløse rækker af bølger, der nogle gange kan følge de konventionelle
 færger.
 
 Men vær lidt forsigtig med opankring på lavt vand nær hurtigfærgeruterne!
 
 >
 > Er der mon nogen steder opgivet de waypoints de bruger, så man kunne
 > tegne deres ruter ind i søkortet tilsvarende alle storskibs ruterne?
 >
 
 Ruterne er faktisk tegnet på søkortet med rimelig præcision - vedr. Odden
 skulle du kunne tjekke kort 128 i en rimeligt opdateret udgave. I notefeltet
 står der:
 
 HURTIGFÆRGERUTE
 
 Særligt i stille vejr og ved sejlads eller opankring på lave vanddybder kan
 hutigfærgers bølger medføre en forøget risiko for havari og grundberøring.
 Mindre fartøjer bør udvise særlig opmærksomhed ved sejlads eller opankring
 nær hurtigfærgeruter. På større vanddybder mindskes generne af færgernes
 bølger. De forholdsregler, der her bør træffes til at imødegå disse bølger,
 vil være de samme, som ved sejlads i områder med anden skibstrafik.
 
 Jeg har ikke selv erfaringer omkring Odden, men på den anden møder vi dem
 typisk fra Ebeltoft N om Øreflak, hvor de så fortsætter S om Klørgrunden
 lige S for Hjelm. Fra Århus går de en noget sydligere rute S mellem Helgenæs
 og Mjel Flak, og herefter er der masser af vand at sejle på for begge parter
 og derfor ingen problemer.
 
 En anbefaling kunne også være, om muligt at krydse hurtigfærgeruterne et
 sted, hvor der er et pænt stort område med relativt dybt vand (mere end 4-5
 m) sådan at færgerne reelt har plads til at manøvrere fri uden at skulle
 passere alt for tæt på "os små".
 
 [klip]
 
 Jens
 
 
 
 
 |  |  | 
        Lars Kristensen (04-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Kristensen
 | 
 Dato :  04-08-03 17:49
 | 
 |  | 
 
            Jens wrote:
 > [klip]
 > 
 > 
 >>Så med andre ord: De er indstillet på at vige for os mere
 > 
 > langtsomgående...
 > 
 > Ja, det er faktisk normal praksis og jo også i hht. søvejsreglerne, så længe
 > vi snakker om fritidssejlere for sejl ,-)  Mit indtryk bekræftes også af
 > senere indlæg i denne tråd.
 Man kan jo reelt set sagtens komme i en situation, hvis man af en eller 
 anden grund går for motor, hvor man har vigepligt i.flg. søvejsreglerne. 
 Men den lyder som om I har erfaring med at hurtigfærgerne helst vil vige 
 - hvilket jeg egentlig også regnede med pga. deres fart.
 > Jo, de første gange vi traf bekendtskab med hurtigfærgerne var det da også
 > med en vis spænding, men efter at have prøvet mødet adskellige gange og hver
 > gang blevet bekræftet i, at besætningen ved hvad de gør, holder et effektivt
 > udkig, forsøger at tage al muligt hensyn og faktisk har ganske god
 > forståelse for vores nervøsitet tager vi det mere roligt. Det giver også
 > tillid, at vi hver gang vi har forsøgt har fået øjeblikkelig kontakt via
 > vhf'en på kanal 16 og at besætningen altid giver indtryk af at have roligt
 > overblik over situationen og trafikken i farvandet omkring færgen.
 Hvis de ikke havde overblik over situationen ville jeg nødig være 
 hverken passager eller bare i nærheden af dem    Vi var så ikke så privilligerede så vi havde vhf med på turen i år, så 
 den mulighed var udelukket.
 > 
 > I dårligt sigt kan det dog stadig være lidt spændende, men hurtigfærgerne
 > har jo den "fordel", at de larmer en hel del, så hører du støj i nærheden,
 > så grib knoglen til vhf'en og gør opmærksom på din eksistens. En
 > højtplaceret radarreflektor skader sikkert heller ikke, selvom der strøs
 > meget tvivl om deres effekt.
 I min tid som plotter i søværnet oplevede jeg ikke nogen nævneværdig 
 forskel på ekkoet på radaren hvis bådene havde radarreflektor på. Det 
 handler i virkeligheden nok om dem der betjener radaren, om de kan finde 
 ud af at indstille den rigtigt.
 I regnvejr er det næsten lige gyldigt hvad man gør som lystsejler, så 
 forsvinder man, med mindre man sejler i en stålbåd. Det er næsten uanset 
 hvor godt man får filtreret sit billede.
 Det gælder i hvert fald for almindelige tilgængelige kommercielle radar, 
 som også sidder på søværnets skibe. Den militære, tja...    > 
 > Såer der jo alle skrønerne omkring bovbølgerne. Det er korrekt at
 > hurtigfærgernes bølger kan rejse sig ganske betydeligt inde under land, så
 > min anbefaling vil være, at holde sig ude på lidt dybere vand.
 Der er forholdsvis dybt ved Odden, så det er ikke så stort et problem. 
 Nu havde vi så den tvivlsomme fornøjelse at stifte bekendtskab med både 
 Scandlines og Molsliniens færger. Vores oplevelse var at scandlines 
 laver noget større og mere krabbe bølger end de andre. Et egentlig 
 problem var de nu ikke, men ok, de var da også et stykke væk da de 
 passerede os.
 > 
 > 
 >>Er der mon nogen steder opgivet de waypoints de bruger, så man kunne
 >>tegne deres ruter ind i søkortet tilsvarende alle storskibs ruterne?
 >>
 > 
 > 
 > Ruterne er faktisk tegnet på søkortet med rimelig præcision - vedr. Odden
 > skulle du kunne tjekke kort 128 i en rimeligt opdateret udgave. I notefeltet
 > står der:
 > 
 Hmmm - mon man snart skulle anskaffe sig nogle nye kort? De har 
 efterhånden en del år på bagen og har ikke været opdateret, men hvem gør 
 egentlig det selvom man burde?
 > 
 > En anbefaling kunne også være, om muligt at krydse hurtigfærgeruterne et
 > sted, hvor der er et pænt stort område med relativt dybt vand (mere end 4-5
 > m) sådan at færgerne reelt har plads til at manøvrere fri uden at skulle
 > passere alt for tæt på "os små".
 > 
 De skal vel bruge mere end 4-5m vand at sejle på, ellers suger de sig da 
 fast i bunden.
 Nå men vi har vist efterhånden bevæget os væk fra det oprindelige spm. 
 så mon ikke vi skulle stoppe her?    - Lars
            
             |  |  | 
  Flemming Sørensen (14-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Sørensen
 | 
 Dato :  14-08-03 07:19
 | 
 |  | 
 
            Du skulle se at få dig et duelighedsbevis!
 Læs de internationale søvejsregler!
 "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 news:m9tmivsq9aq893q33jm387lvdiijoiqknk@4ax.com...
 > Hvordan er det med vigepligt på de store vande?
 > Højrevigepligt, motor for sejl, lystbåd for erhverv? Eller er det bare
 > den største der har ret   >
 >
 >
 > Henning
 > hsb@(fjernes)image.dk
            
             |  |  | 
  Peter Unold (14-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Unold
 | 
 Dato :  14-08-03 14:01
 | 
 |  | Hej sejlere
 
 <fss@fomfrv.dk> wrote:
 >Du skulle se at få dig et duelighedsbevis!
 >Læs de internationale søvejsregler!
 
 Af ren nysgerrighed har jeg et spørgsmål til alle jer med
 duelighedsbevis eller speedbådsbevis(?):
 
 I hvilket omfang kan man forvente at en (motor-)sejler med
 duelighedsbevis kender vigereglerne for møder med "fartøjer under
 roning" ?. Undervises der konkret i den slags situationer?
 
 Jeg spørger fordi jeg som havkajakroer jævnligt oplever situationer på
 åbent hav, hvor jeg ikke synes at modparten just udviser godt
 sømandsskab. Helt konkret oplever jeg at regel 16 om "i god tid at
 tage forholdsregler til at holde godt klar" overtrædes i stor stil.
 
 Set fra sædet af en kajak, er det langt fra "godt nok" at et sejlskib
 i fuld fart passerer een i 3m afstand. Ligesom det heller ikke
 tilstrækkeligt at en speedbåd ændre kurs 5 sekunder før en potentiel
 kollision.
 
 Når man bogstaveligt talt sidder med r.... i vandskorpen, så er man
 naturligvis ikke i en position hvor man har lyst til at holde på sin
 ret(udover at den slags er i strid med søvejsreglerne og godt
 sømandsskab). Men omvendt har jeg heller ikke lyst til pr. automatik
 at lave undvigelsemanøvre hver gang jeg er på kollisionskurs med et
 andet fartøj(lad os glemme erhvervsfartøjer i denne omgang). Ikke
 mindst fordi modparten måske kender sin vigepligt og derfor forventer
 at jeg holder kurs&fart. Så.. for at vende tilbage til mit oprindelige
 spørgsmål..kender modparten sin vigepligt?
 
 med venlig hilsen
 Peter
 
 
 |  |  | 
   EA 2730 (14-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : EA 2730
 | 
 Dato :  14-08-03 15:39
 | 
 |  | 
 Peter Unold <pjunold@daimi.au.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:g4umjvsp964bl1pc04ic2pqj3usoq27qur@4ax.com...
 > Hej sejlere
 >
 > > I hvilket omfang kan man forvente at en (motor-)sejler med
 > duelighedsbevis kender vigereglerne for møder med "fartøjer under
 > roning" ?. Undervises der konkret i den slags situationer?
 
 Hej Peter
 Nu ville det være på sin plads, om du lige fortalte, hvor i søvejsreglerne,
 der står noget om robåde.
 
 Mig bekendt er de ikke nævnt.
 
 Men da jeg tog mit duelighedsbevis i Svanemøllen, er robåde ikke noget
 ukendt, der er tre roklubber i havnen og så vidt jeg husker, så er en robåd
 en "træstamme" ubehagelig at ramme, men prisværdig at undgå.
 
 Godt sømandsskab er en god ting.
 
 Jeg har lige siddet og kikket i Sejlernes Håndbog og der står intet om
 robåde, eller fartøjer under roning.
 
 Vi er enige i, at en robåd er et fartøj med mennesker ombord, men at i kan
 manøvrere som en motorbåd og må derfor betragtes som sådan og så må
 vigereglerne være derefter.
 
 Eller har du nogle konkrete regler på området, så vil jeg gerne se dem.
 
 
 Med sejlerhilsen
 Ejvind Andersen
 Fjern "xx"
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter Unold (14-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Unold
 | 
 Dato :  14-08-03 17:09
 | 
 |  | 
 
            Hej Ejvind
 >Hej Peter
 >Nu ville det være på sin plads, om du lige fortalte, hvor i søvejsreglerne,
 >der står noget om robåde.
 >
 >Mig bekendt er de ikke nævnt.
 Det har du ret i. Men lad mig citere de kommenterede søvejsregler
 udgivet af Søfartsstyrelsen:
 Som kommentar og hjælp til fortolkning af regel 18 "skibes
 forpligtelser over for hinanden" står der:
 -
 Fartøjer under roning er ikke direkte omtalt i vigereglerne. Grunden
 hertil er nok, at begrebet "tilfældets særegne omstændigheder"(se
 regel 2) for ofte vil spille ind, hvor en robåd møder et andet fartøj.
 Vigereglernes hovedprincip er imidlertid, at den stærkeste viger for
 den svagere. Anvendes dette princip på robåde, betyder det, at
 maskinedrevne skibe og sejlskibe(herunder sejlbrætter) - i
 overensstemmelse med godt sømandsskab, jf. regel 2 - skal gå af vejen
 for fartøjer under roning. 
 Fartøjer under roning bør dog i egen interesse såvidt muligt holde sig
 uden for sejlruter og løb, hvor andre skibe sejler. I forholdet mellem
 to fartøjer under roning vil det nok være naturligst at anvende
 reglerne for maskinedrevne skibe.
 -
 Den typiske kajakroer vil kun i begrænsen omfang være bekendt med
 søvejsreglerne. Men i mange kajakklubber forventes det at medlemmerne
 kender pjecen "Lov og ret på vandet" udgivet af Søsportens
 sikkerhedsråd:
http://soefart.inforce.dk/graphics/Synkron-Library/Sosprtens_Sikkerhedsraad/Grafik/pdf/3365LOVO.PDF I denne pjece står der:
 "Både motorbåde og sejlbåde skal gå af vejen for robåde - og for skibe
 der fører særlige signaler....."
 Denne fortolkning af regel 18 er i øvrigt ikke udelukkende et dansk
 fænomen. 
 Så hvis man møder en kajak/robåd på åben hav, må man som udgangspunkt
 regne med at føreren af denne forventer at sejlskibet/motorbåden
 viger.
 [...]
 >Jeg har lige siddet og kikket i Sejlernes Håndbog og der står intet om
 >robåde, eller fartøjer under roning.
 Tak for den information. Jeg vil rette henvendelse til forlaget og
 opfordre dem til skrive en notits.
 >Vi er enige i, at en robåd er et fartøj med mennesker ombord, men at i kan
 >manøvrere som en motorbåd og må derfor betragtes som sådan og så må
 >vigereglerne være derefter.
 Vores motor kører på rugbrød :)
 [..]
    med venlig hilsen
       Peter
            
             |  |  | 
     Henning (15-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  15-08-03 00:34
 | 
 |  | 
 >Den typiske kajakroer vil kun i begrænsen omfang være bekendt med
 >søvejsreglerne. Men i mange kajakklubber forventes det at medlemmerne
 >kender pjecen "Lov og ret på vandet" udgivet af Søsportens
 >sikkerhedsråd:
 >http://soefart.inforce.dk/graphics/Synkron-Library/Sosprtens_Sikkerhedsraad/Grafik/pdf/3365LOVO.PDF >
 >I denne pjece står der:
 >"Både motorbåde og sejlbåde skal gå af vejen for robåde - og for skibe
 >der fører særlige signaler....."
 Ovennævnte pjece er øjensynlig forældet? Jeg citerer fra side 2:
 "I danske farvande må enhver sejle med et fritidsfartøj under 20
 bruttoregistertons uden at skulle have tilladelse til det fra nogen
 myndighed - og uden at skulle aflægge nogen form for prøve."
 Citat slut.
 Ikke eet ord om "speedbådscertifikat" el.lign? Pjecen er desværre ikke
 dateret, men øjensynlig nogle år gammel?
 Henning
 hsb@(fjernes)image.dk
            
             |  |  | 
    Jan Rasmussen (19-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  19-10-03 23:42
 | 
 |  | Ejvind Andersen
 
 Du er berrettiget til at få dine skolepenge tilbage for dit
 duelighedsbevis...
 --
 Med venlig hilsen
 Jan Rasmussen
 
 "EA 2730" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:yiN_a.6372$lt1.1474@news.get2net.dk...
 >
 > Peter Unold <pjunold@daimi.au.dk> skrev i en
 > Hej Peter
 > Nu ville det være på sin plads, om du lige fortalte, hvor i
 søvejsreglerne,
 > der står noget om robåde.
 >
 > Mig bekendt er de ikke nævnt.
 >
 > Men da jeg tog mit duelighedsbevis i Svanemøllen, er robåde ikke noget
 > ukendt, der er tre roklubber i havnen og så vidt jeg husker, så er en
 robåd
 > en "træstamme" ubehagelig at ramme, men prisværdig at undgå.
 >
 > Godt sømandsskab er en god ting.
 >
 > Jeg har lige siddet og kikket i Sejlernes Håndbog og der står intet om
 > robåde, eller fartøjer under roning.
 >
 > Vi er enige i, at en robåd er et fartøj med mennesker ombord, men at i kan
 > manøvrere som en motorbåd og må derfor betragtes som sådan og så må
 > vigereglerne være derefter.
 >
 > Eller har du nogle konkrete regler på området, så vil jeg gerne se dem.
 >
 >
 > Med sejlerhilsen
 > Ejvind Andersen
 > Fjern "xx"
 >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Leonard (14-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  14-08-03 15:49
 | 
 |  | 
 
            Peter Unold <pjunold@daimi.au.dk> wrote:
 >Set fra sædet af en kajak, er det langt fra "godt nok" at et sejlskib
 >i fuld fart passerer een i 3m afstand. Ligesom det heller ikke
 >tilstrækkeligt at en speedbåd ændre kurs 5 sekunder før en potentiel
 >kollision.
 Jeg forstår udemærket din tvivl på om "de andre" kender deres
 vigepligt. Jeg vil dog påstå at selv den dårligste indehaver af et
 speedbådskørekort er bekendt med vigepligtsreglerne, også i forhold
 til roere.
 Men det er vel ligesom i trafikken, alle bilister har også lært at de
 har vigepligt ved krydsning af fortove og cykelstier ...
 Og med den stigning af antallet af fritidsfartøjer der har været de
 seneste år, så kan det jo ikke undre at der også blandt disse er en
 hel del egoister, der ikke har fattet at vi alle skal være her.
 Omvendt kan det også undre at nogen ligefrem vil holde på deres ret og
 sætte deres eget liv på spil.
 Jeg har nu i flere år holdt kurser for nybegyndere på vandski og
 oplever hvert år, at personer, der har stået som tilskuere i flere
 timer og set på vandski og set at vi sejler det samme sted frem og
 tilbage hele tiden, derefter sejler ud i en robåd, en kajak eller
 kano, og lige ud foran den båd, de har set sejle der hele dagen, i
 stedet for at sejle den anden vej rundt.
 Og jo, jeg er ikke i tvivl om at jeg har vigepligten og jeg undviger
 da også alt det jeg kan, selvom det ofte betyder at vandskiløberen får
 ødelagt sin tur.
 Men jeg fatter ikke at nogen kan opføre sig sådan.
 -- 
 Leonard
http://www.speedbaadsskolen.dk  - Speedbådskørekort, nemt og billigt.
            
             |  |  | 
   Jan Fjeldmark (14-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Fjeldmark
 | 
 Dato :  14-08-03 18:45
 | 
 |  | Peter Unold wrote:
 > I hvilket omfang kan man forvente at en (motor-)sejler med
 > duelighedsbevis kender vigereglerne for møder med "fartøjer under
 > roning" ?. Undervises der konkret i den slags situationer?
 
 Jo, det gør der. Både mht. de konkrete regler og mht. godt sømandsskab.
 
 Reglerne indebærer bl. a. at man skal holde kurs og fart, når man ikke
 skal vige.
 
 Men godt sømandsskab indebærer, at man, hvis det er praktisk muligt,
 undgår situationer, hvor man generer andre. Det kan fx. være at roere
 holder sig fra steder med meget trafik af større både. På samme måde bør
 lystsejlere undgå at genere den kommercielle skibsfart. Det kan nemlig
 være pokkers besværligt for en supertanker at skulle sejle uden om en
 sejlbåd.
 
 Nå men det ved du sikkert allerede. Og nu hatr jeg dokumenteret, at jeg
 ved det. Jeg har det fra undervisningen til duelighedsbevis.
 
 Mvh.
 Jan F
 
 
 
 |  |  | 
   Kurt Sejr Jensen (14-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kurt Sejr Jensen
 | 
 Dato :  14-08-03 20:23
 | 
 |  | Peter Unold wrote:
 
 > Hej sejlere
 >
 > <fss@fomfrv.dk> wrote:
 >>Du skulle se at få dig et duelighedsbevis!
 >>Læs de internationale søvejsregler!
 >
 > Af ren nysgerrighed har jeg et spørgsmål til alle jer med
 > duelighedsbevis eller speedbådsbevis(?):
 >
 > I hvilket omfang kan man forvente at en (motor-)sejler med
 > duelighedsbevis kender vigereglerne for møder med "fartøjer under
 > roning" ?. Undervises der konkret i den slags situationer?
 >
 > Jeg spørger fordi jeg som havkajakroer jævnligt oplever situationer på
 > åbent hav, hvor jeg ikke synes at modparten just udviser godt
 > sømandsskab. Helt konkret oplever jeg at regel 16 om "i god tid at
 > tage forholdsregler til at holde godt klar" overtrædes i stor stil.
 >
 
 Gensidig hensyntagen og kursændring i god tid gør livet på vandet lettere.
 Det gælder ikke kun mellem havkajakker og andre.
 
 Når vi nu snakker om havkajakker, hvorfor er den foretrukne farve så grå? De
 ses i andre farver, men mange er godt camoufleret og kan være vanskelige at
 se i gråvejr og høj sø. I de sydfynske farvande møder jeg dem ofte og har
 flere gange uforvarende været tæt på. De enkelte der har orange veste gør
 livet lettere for os andre, i en lille sejlbåd sidder man jo ikke højt oppe
 og har det store overblik.
 
 Hilsen
 
 Kurt Sejr Jensen
 
 
 |  |  | 
   Jan Rasmussen (20-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Rasmussen
 | 
 Dato :  20-10-03 00:13
 | 
 |  | Hej Peter
 
 Tja, folk vil naturligvis råde dig til at få et duelighedsbevis... og har
 man mod på dette er det jo også fint.
 Omvendt tager man jo ikke en konservatorie uddannelse blot fordi man vi
 sidde og hyggespille på sit klaver...
 
 Men uanset om man har duelighedsbevis eller ej, skal man kende
 søvejsreglerne når man er skibsfører og færdes på
 havet...
 
 Både motorbåde og sejlbåde har vigepligten for en robåd... men det fritager
 ikke dig for at vige hvis ikke den anden
 gør det, Frit oversat står der i søvejsreglerne at "viger den som har
 vigepligten ikke... Tja, så er det din pligt at undgå en kollision i det
 omfang det er dig muligt"
 
 Jeg sejler selv sejlbåd og kan til tider bande over motorbåde der kommer
 drønene tæt forbi, efterfulgt af en overordentlig
 gyngetur på en ellers stille havoverflade hvor man havde fundet kaffen
 frem... så gælder det om at holde på hat og briller...
 godt sømandsskab ville jo være at nedsætte farten, eller sejle en stor bue
 udenom, men i snævert farvand, ville det munde ud i at de ikke kunne
 bestille andet at tage fart af og til... så jeg kan godt forstå dem til
 tider...
 
 Endelig er sejlbåde specielt slemme til ikke at overfolde deres vigepligt
 når de er overhalende, altså kommer 22½° agten for tværs eller mere... her
 tror mange sejlbåde de har retten... men når en sejlbåd er overhalende skal
 de altså vige.. basta...
 
 Nu tilbage til kajakken... eller robåden... jeg kan sætte mig ind i at se et
 stort skib komme sussende når man selv er i en lille båd... det virker ikke
 betryggende... men jeg oplever ofte en kajak sejler ret stærkt... og
 pludselig ændrer kurs... i så tilfælde kan det være vanskeligt at tage sine
 forholdsregler... da man jo skal holde kurs og fart i en vigepligts
 situation...
 Endelig kan en kajak være vanskelig at få øje på, hvis der er buler på
 vandet...
 
 M.ht. afstanden står der ikke noget konkret i søvejsreglerne... andet man
 skal passere med en sikker afstand... og så længe der ikke var en kollision
 var den jo god nok... omvendt skal man i god tid ændre kurs så modparten
 synligt kan se at man har set situationen og taget højde herfor... og så
 kommer det gode sømandsskab... man viger naturligvis i en sådan afstand så
 personerne i den anden båd kan føle sig trygge... om det så er 5 10 eller 15
 meter.. Tja. det afhænger vel igen af hvilket fartøj man sejler i, Du
 passerer nok ikke selv en anden kajak med mere en 3-5 meter... hvor jeg
 ville mene en stor motorbåd burde holde en tilsvarende større afstand...
 
 Konklusionen må være... hold udkig (det er du pligtig til)...  tag en
 pejling til den anden båd... ændrer den sig ikke markant fra den anden båd
 er der fare for sammenstød... reagerer den anden båd ikke... så reager
 selv... det kunne jo være den anden båd ikke havde set dig... eller værre
 ikke kender sine vigepligtsregler...
 --
 Med venlig hilsen
 Jan Rasmussen
 
 
 "Peter Unold" <pjunold@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
 news:g4umjvsp964bl1pc04ic2pqj3usoq27qur@4ax.com...
 > Hej sejlere
 
 > Af ren nysgerrighed har jeg et spørgsmål til alle jer med
 > duelighedsbevis eller speedbådsbevis(?):
 >
 > I hvilket omfang kan man forvente at en (motor-)sejler med
 > duelighedsbevis kender vigereglerne for møder med "fartøjer under
 > roning" ?. Undervises der konkret i den slags situationer?
 >
 > Jeg spørger fordi jeg som havkajakroer jævnligt oplever situationer på
 > åbent hav, hvor jeg ikke synes at modparten just udviser godt
 > sømandsskab. Helt konkret oplever jeg at regel 16 om "i god tid at
 > tage forholdsregler til at holde godt klar" overtrædes i stor stil.
 >
 > Set fra sædet af en kajak, er det langt fra "godt nok" at et sejlskib
 > i fuld fart passerer een i 3m afstand. Ligesom det heller ikke
 > tilstrækkeligt at en speedbåd ændre kurs 5 sekunder før en potentiel
 > kollision.
 >
 > Når man bogstaveligt talt sidder med r.... i vandskorpen, så er man
 > naturligvis ikke i en position hvor man har lyst til at holde på sin
 > ret(udover at den slags er i strid med søvejsreglerne og godt
 > sømandsskab). Men omvendt har jeg heller ikke lyst til pr. automatik
 > at lave undvigelsemanøvre hver gang jeg er på kollisionskurs med et
 > andet fartøj(lad os glemme erhvervsfartøjer i denne omgang). Ikke
 > mindst fordi modparten måske kender sin vigepligt og derfor forventer
 > at jeg holder kurs&fart. Så.. for at vende tilbage til mit oprindelige
 > spørgsmål..kender modparten sin vigepligt?
 >
 >    med venlig hilsen
 >       Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
    Erik Breum Petersen (20-10-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Breum Petersen
 | 
 Dato :  20-10-03 08:02
 | 
 |  | Hold til styrbord ved havnemundinger.
 Som teenager roede jeg kajak, ja det gør jeg stadig ind imellem. Men dengang
 var der en i min klub der roede ud af havnen, og holdt pænt til styrbord i
 sin kajak. Ind kom et sejlskib, tæt op af nokken. han havde nok ikke kunne
 se nogle sejlskibe eller større motorbåde og troede vejen fri.
 Kajakroeren blev sejlet over. Kølen passerede tværs over hans ben, kajkken
 knækkede næsten midt over, men der skete heldigvis ikke noget med ham.
 
 --
 mvh
 
 Erik Breum Petersen
 Fjern ??? fra min mailadresse
 "Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
 news:bmv5hn$2cvt$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
 > Hej Peter
 >
 > Tja, folk vil naturligvis råde dig til at få et duelighedsbevis... og har
 > man mod på dette er det jo også fint.
 > Omvendt tager man jo ikke en konservatorie uddannelse blot fordi man vi
 > sidde og hyggespille på sit klaver...
 >
 > Men uanset om man har duelighedsbevis eller ej, skal man kende
 > søvejsreglerne når man er skibsfører og færdes på
 > havet...
 >
 > Både motorbåde og sejlbåde har vigepligten for en robåd... men det
 fritager
 > ikke dig for at vige hvis ikke den anden
 > gør det, Frit oversat står der i søvejsreglerne at "viger den som har
 > vigepligten ikke... Tja, så er det din pligt at undgå en kollision i det
 > omfang det er dig muligt"
 >
 > Jeg sejler selv sejlbåd og kan til tider bande over motorbåde der kommer
 > drønene tæt forbi, efterfulgt af en overordentlig
 > gyngetur på en ellers stille havoverflade hvor man havde fundet kaffen
 > frem... så gælder det om at holde på hat og briller...
 > godt sømandsskab ville jo være at nedsætte farten, eller sejle en stor bue
 > udenom, men i snævert farvand, ville det munde ud i at de ikke kunne
 > bestille andet at tage fart af og til... så jeg kan godt forstå dem til
 > tider...
 >
 > Endelig er sejlbåde specielt slemme til ikke at overfolde deres vigepligt
 > når de er overhalende, altså kommer 22½° agten for tværs eller mere... her
 > tror mange sejlbåde de har retten... men når en sejlbåd er overhalende
 skal
 > de altså vige.. basta...
 >
 > Nu tilbage til kajakken... eller robåden... jeg kan sætte mig ind i at se
 et
 > stort skib komme sussende når man selv er i en lille båd... det virker
 ikke
 > betryggende... men jeg oplever ofte en kajak sejler ret stærkt... og
 > pludselig ændrer kurs... i så tilfælde kan det være vanskeligt at tage
 sine
 > forholdsregler... da man jo skal holde kurs og fart i en vigepligts
 > situation...
 > Endelig kan en kajak være vanskelig at få øje på, hvis der er buler på
 > vandet...
 >
 > M.ht. afstanden står der ikke noget konkret i søvejsreglerne... andet man
 > skal passere med en sikker afstand... og så længe der ikke var en
 kollision
 > var den jo god nok... omvendt skal man i god tid ændre kurs så modparten
 > synligt kan se at man har set situationen og taget højde herfor... og så
 > kommer det gode sømandsskab... man viger naturligvis i en sådan afstand så
 > personerne i den anden båd kan føle sig trygge... om det så er 5 10 eller
 15
 > meter.. Tja. det afhænger vel igen af hvilket fartøj man sejler i, Du
 > passerer nok ikke selv en anden kajak med mere en 3-5 meter... hvor jeg
 > ville mene en stor motorbåd burde holde en tilsvarende større afstand...
 >
 > Konklusionen må være... hold udkig (det er du pligtig til)...  tag en
 > pejling til den anden båd... ændrer den sig ikke markant fra den anden båd
 > er der fare for sammenstød... reagerer den anden båd ikke... så reager
 > selv... det kunne jo være den anden båd ikke havde set dig... eller værre
 > ikke kender sine vigepligtsregler...
 > --
 > Med venlig hilsen
 > Jan Rasmussen
 >
 >
 > "Peter Unold" <pjunold@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
 > news:g4umjvsp964bl1pc04ic2pqj3usoq27qur@4ax.com...
 > > Hej sejlere
 >
 > > Af ren nysgerrighed har jeg et spørgsmål til alle jer med
 > > duelighedsbevis eller speedbådsbevis(?):
 > >
 > > I hvilket omfang kan man forvente at en (motor-)sejler med
 > > duelighedsbevis kender vigereglerne for møder med "fartøjer under
 > > roning" ?. Undervises der konkret i den slags situationer?
 > >
 > > Jeg spørger fordi jeg som havkajakroer jævnligt oplever situationer på
 > > åbent hav, hvor jeg ikke synes at modparten just udviser godt
 > > sømandsskab. Helt konkret oplever jeg at regel 16 om "i god tid at
 > > tage forholdsregler til at holde godt klar" overtrædes i stor stil.
 > >
 > > Set fra sædet af en kajak, er det langt fra "godt nok" at et sejlskib
 > > i fuld fart passerer een i 3m afstand. Ligesom det heller ikke
 > > tilstrækkeligt at en speedbåd ændre kurs 5 sekunder før en potentiel
 > > kollision.
 > >
 > > Når man bogstaveligt talt sidder med r.... i vandskorpen, så er man
 > > naturligvis ikke i en position hvor man har lyst til at holde på sin
 > > ret(udover at den slags er i strid med søvejsreglerne og godt
 > > sømandsskab). Men omvendt har jeg heller ikke lyst til pr. automatik
 > > at lave undvigelsemanøvre hver gang jeg er på kollisionskurs med et
 > > andet fartøj(lad os glemme erhvervsfartøjer i denne omgang). Ikke
 > > mindst fordi modparten måske kender sin vigepligt og derfor forventer
 > > at jeg holder kurs&fart. Så.. for at vende tilbage til mit oprindelige
 > > spørgsmål..kender modparten sin vigepligt?
 > >
 > >    med venlig hilsen
 > >       Peter
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jesper R (15-08-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper R
 | 
 Dato :  15-08-03 14:18
 | 
 |  | 
 
            Lad være med at lytte for meget til ham Calle - han bidrager ikke rigtigt
 med noget, kun tomme bemærkninger..
 Et duelighedsbevis ville være perfekt for dig - indtil da kik evt. på
www.duelighed.dk og så ellers - God vind!!
 Jesper
 "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 news:m9tmivsq9aq893q33jm387lvdiijoiqknk@4ax.com...
 > Hvordan er det med vigepligt på de store vande?
 > Højrevigepligt, motor for sejl, lystbåd for erhverv? Eller er det bare
 > den største der har ret   >
 >
 >
 > Henning
 > hsb@(fjernes)image.dk
            
             |  |  | 
 |  |