Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotopapir på postordre - hvor?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-08-03 07:47

Jeg skal bruge et godt A4 printerpapir til min HP 930c. Det skal være
superblankt og i en kraftig kvalitet til foto. Jeg ved ikke om det
absolut skal være HP's eget, hvis andre har gode erfaringer med andre
mærker.

Jeg har kigget på IT-butikkens hjemmeside, da jeg har handlet der før,
og de har da også mange varenumre inden for printerpapir, men det er
komplet uoverskueligt og jeg bliver ikke klogere.

Er der en netbutik med ordentlige priser og en udførlig information om
de enkelte produkter?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 02-08-03 16:19

On Sat, 02 Aug 2003 08:46:47 +0200, Kurt Hansen
<kurtFJERNDETTE@towle.dk> wrote:

> [...]
>superblankt og i en kraftig kvalitet til foto. Jeg ved ikke om det
>absolut skal være HP's eget, hvis andre har gode erfaringer med andre

Du vil formentlig få det bedste resultat ved at bruge HPs eget papir -
deres blæk er optimeret til egne papirtyper. Smart trick, men egentlig
indlysende.
Man kan f.eks. ikke få et godt resultat med Epson-papir og HP-blæk
eller omvendt, da der er tale om to forskellige teknikker.

KS

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 02-08-03 23:37

> [...]
> Man kan f.eks. ikke få et godt resultat med Epson-papir og HP-blæk
> eller omvendt, da der er tale om to forskellige teknikker.

Jeg er ikke helt enig i at du behøver købe HP's papir. Der findes et antal
uafhængige producenter af papir (Lyson, Olmec, Ilford mv.) som laver papir i
mindst lige så god kvalitet som printerfabrikanterne. Prisen er, at det vil
være nødvendigt at 'fintune' printeropsætningen i photoshop for at få helt
præcis farvegengivelse, da HP's printerdriver er optimeret til deres eget
papir ('gilette finten': printeren er billig, men du må bøde for blæk og
papir).

Jeg har selv et setup med Lyson fotonic blæk i en Epson SP890 (kontinuert
blæk system) og Olmec 180g glossy papir (købt på tilbud i phototeam for
100kr/50 ark), og jeg har efter nogle timers optimering bedre resultater end
jeg havde med originalt Epson papir/blæk. Papir på 180g/sm er lidt i den
lette ende, dvs det er ikke så tykt som 'rigtigt' fotopapir fra en
gammeldags fremkaldelse - dertil skal du købe lidt dyrere 260 g/sm.
Overfladebehandlingen og dermed udskriftskvaliteten skulle dog være den
samme.

Under alle omstændigheder skal du nok vælge et mærke at benytte for kun at
skulle gennem finjusteringen af printeropsætningen en gang. Om du vil
benytte et andet papir en HP's kommer nok også an på mængden af fotos du
skal udskrive og om du er tilfreds med HP's kvalitet. Fra et prismæssigt
synspunkt skal du udskrive en del sider før det er besværet værd at skifte
opsætnng.

Mvh Ivan