Kæder til fx indholdfortegnelse
Fra : Debertin

Dato : 01-08-03 22:16

Hvilke kode skal benyttes hvis man ønsker at lave en kæde. Fx
hvis man ønsker samme tekst flere steder på en side, men kun vil
skrive den ét sted. Dette kan være relevant ved en
indholdsfortegnelse, således at man bare skriver overskriften,
hvorefter koden indsætter denne i fortegnelsen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-08-03 00:51

"Debertin" <hn-p@dsr.kvl.dk> skrev

> [...]
> indholdsfortegnelse, således at man bare skriver overskriften,
> hvorefter koden indsætter denne i fortegnelsen.

Det laves lettest med ssi. har du mulighed for det på din server?

I så fald se her, hvordan det laves:

www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 03-08-03 11:11

Debertin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> en indholdsfortegnelse, således at man bare skriver
> overskriften, hvorefter koden indsætter denne i fortegnelsen.

Denne funktion findes ikke som standard i HTML.

Derfor er du nødt til at kode den selv.

Jeg lavede (for mange år siden!) et sådant system i ASP. Du kan
se det i funktion her: http://www.ams.dk/publikationer/

Systemet er lavet specielt til at overholde Statens Information's
(nu IT- og Telestyrelsen's) retningslinier for offentlige
publikationer.

Hver publikation ligger i sin egen folder som en lang "rå" HTML
fil: http://www.ams.dk/publikationer/pub0127/publikation.htm

Et ASP script parser derefter HTML filen og genererer automatisk
indholdsfortegnelse, kapitler, etc.

Men.... hvis jeg skulle lave det idag ville jeg bruge en XML fil
som datalager. Det ville være meget smartere og man behøver ikke
kode sin egen parser.

Prøv at Goog'le dig frem til information om XML og Microsoft's
XML parser - her er et par links at starte med (linjerne knækker
måske da der er tale om lange URL'er):

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/xmlsdk/htm/xml_mth_ac_44c
3.asp

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/xmlsdk/htm/xml_pro_ae_83l