Hjælp til at "Gogge" Rustfri !!
Fra : sbh

Dato : 03-04-01 21:20

Hej i NG !

Jeg har lige fået special lavet 2 styk rør til mit udstødning i rustfri, men
det står mat (meget) da det er lavet af 2" mælke rør fra et mejeri !

Hvad kan jeg bruge for at få disse rør "Gogget" så de bare skinne som kat
pis i måneskin ???
Jeg er af den tro, at knofedt nok ikke kan gøre det ( medmindre jeg arbejder
på dem i 100 & 1/2 år. ) kan slipol el. ligende gøre overfladen "HELT"
blank el. findes der et vidunder middel ?? evt. winerkalk, det er leth )
doooh...

Mvh
Steen
GSX1100F 95`

Fra : Jørgen Gerdorf

Dato : 03-04-01 22:22

Steen.
Der skal helt andre midler end Brasso og Slipol til hvis du vil ha' de matte
rustfri mælkerør skinnende blanke. Nu er det vel forhåbentlig økologiske
mælkerør du har fået ?
Du skal ha' en kraftig 220 V boremaskine, som sættes op i en fastspændt holder,
så den ligger vandret. Og så skal du skaffe tre polerskiver der kan spændes op i
borepoatronen, hver på minimum ca. 10 cm diameter. En Sisalskive til slibning,
en tøjskive til forpolering og en filt- eller tøjskive til højglanspolering.
I et byggemarked køber du så tre slags slibe-/polervoks eller -masse. SILVAN har
dem i pakninger med hhv. en slibevoks + grovpolervoks og en grovpolervoks +
finpolervoks (ca. 30-40 kr./pakning).
På stumpemarkedet i Herning var der en stand som solgte alt til slipning og
polering.
Og så er det bare om at komme i gang.
Tag kraftige havehandsker på og bær beskyttelsesbriller og stå et sted hvor det
godt må støve og svine noget.
Sæt slibe-sisalskiven i boremaskinen og lad den køre med ret høj hastighed. Kom
slibevoks på skiven og slib så overalt på rørerne, indtil du kan se at de er
nogenlunde blanke. Tør den rene for slibevoks med en benzinklud eller
fortynderklud.
Gentag så processen med den "grove" polervoks og tøjskiven og slut af med Filt-
eller tøjskive med højglanspolervoks.
Selvfølgelig skal der også tilføres en god mængde knofedt før resultatet bliver
perfekt, men bas på fingrene og løse ærmer når du bruger de hurtigroterende
slibe-/polerskiver.
Resultatet kan blive så flot at dine venner tror du har fået forkromet rørene.
Jeg "flåede" den sorte maling af mit styr og sleb og polerede det inden det
skulle forkromes. Ejeren af forkromningsanstalten troede ikke på at jeg selv
havde poleret det. "Det ka' du sgu ikke gøre selv" sagde han, men det ku' jeg
altså.
God fornøjelse og husk at hvis du gør dig umage så er "selvgjort = velgjort".

Jørgen Gerdorf
DKW RT250/2 1955

Fra : Morten Christensen

Dato : 03-04-01 23:02

NEEEEJ - for guds skyld ikke.
Det ender med at du fjerner kul-fordelignen, somgør at skidtet ikke
ruster...

Jeg e selv mejerist, så jeg kender de rør.
Det bedste du kan gøre at tage noget ganske almindelig salpetersyre og rense
dem deri.

Når de er *helt* tørre OG skyllet rene for syren, så tag noget medicinsk
olie, og smør dem ind i det.
Poler efter med et vaskeskind - det giver 100% det bedste resultat - og
sparer dig for en masse arbejde *S*

Mejeri-stål kan aldrig blive chrom, hvis det er det du ønsker. Det er kun
18/10-stål det er lavet af, og legeringen er derfor så mat i det.
Vil du have det så blank, så nøjes med syre-behandlingen og send den til
forchromning bagefter.

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Flemming Andersen

Dato : 04-04-01 18:15

Ham der tyskeren, der solgte slibe- og polervoks, var da vist noget af en
krejler, da han tog 50 kr. pr. blok. De var nemlig kortere end dem, jeg
købte hos Randers Tekniske Forretning for 25 kr. blokken.

Silvan forhandler det ikke længere, fik jeg at vide i Silvan Århus, da jeg
selv var på jagt efter voks.

Vh

Flemming Andersen
CB750F2

Fra : Jørgen Gerdorf

Dato : 03-04-01 22:37

Steen.
På websiden http://www.sayjes.dk/tools.html annoncerer de også med polerskiber,
ganske vist i et "Aluminiums polerkit", men skiver kan også bruges til rustfrit.

Jørgen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 03-04-01 22:57

"sbh" <bugtrup@email.dk> wrote in message
> [...]
> på dem i 100 & 1/2 år. ) kan slipol el. ligende gøre overfladen "HELT"
> blank el. findes der et vidunder middel ?? evt. winerkalk, det er leth

De kan elektropoleres (hedder det vist) Det er en kemisk proces, jeg er ikke
helt klar over hvad det gør, men det er noget med at de sænkes ned i en
bestemt væske, og der sættes strøm til.

Der er bare den hage ved rustfri at det bliver blåt af varmen. Så drop det,
og glæd dig over at de holder cyklens tid ud, selvom de er matte!

Asger
ZX-10

Fra : sbh

Dato : 04-04-01 00:18

> Der er bare den hage ved rustfri at det bliver blåt af varmen. Så drop
det,
> og glæd dig over at de holder cyklens tid ud, selvom de er matte!
*********
Først tak for de gode råd !!
og jeg er godt klarover at de bliver gule/blå men det er nu pænere hvis de
er blanke !! ( det er naturligvis bare min mening ! )

Jeg tror nu jeg skal samle oplysningerne, og vudere sagen en ekstra gang,
jeg kan godt se at hvis jeg sliber formeget af, så er de ikke rustfri mere.

Steen
GSX1100F 95`

Fra : Armand

Dato : 04-04-01 01:55

Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en

> Der er bare den hage ved rustfri at det bliver blåt af varmen. Så drop
det,
> og glæd dig over at de holder cyklens tid ud, selvom de er matte!

Forrør bliver så varme at de bliver blå. imens potterne "kun" vil få en
svag gulnende tendens

--
Armand.

Fra : sbh

Dato : 05-04-01 14:32

Hvordan er det med at sandblæse rustfri ??? er det godt/skidt !!??

Steen
GSX1100 F 95`

Fra : Niels Bager Bæk

Dato : 05-04-01 16:53

Hvis du kan li' en mat overflade, er det da helt fint :)

NBB

Fra : Asger Steffensen

Dato : 05-04-01 19:25

> Hvordan er det med at sandblæse rustfri ??? er det godt/skidt !!??

Pænt mat, men de små fordybninger i overfladen samler lettere snavs.

Asger
ZX-10