Webkomponent i Kylix
Fra : Carsten Madsen

Dato : 01-08-03 21:15

Hej

Jeg har lavet en komponent i Delphi som oprettes/kaldes/bruges på en
ASP-side.

Nu vil jeg gerne lave noget lignende til Linux, og helst med Kylix, så jeg
kan genbruge koden.
Spørgsmålet er bare hvordan jeg skal bære mig ad.
Kan jeg nøjes med een komponent til PHP og Perl, eller skal jeg lave flere
versioner for at understøtte alle muligheder?

Den eneste/nemmeste løsning jeg kan komme på er at lave en .so med
funktionaliteten, og så lave en eksekverbar wrapper som kan kaldes fra
f.eks. PHP med system(...), men er det en god ide?

MVH
Carsten

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 02-08-03 09:39

Carsten Madsen wrote:
> Jeg har lavet en komponent i Delphi som oprettes/kaldes/bruges på en
> ASP-side.

Skal det forstås, at du har lavet en COM komponent, som dit ASP script
kalder, eller at du har lavet en ActiveX komponent, som brugeren ser? Jeg
går ud fra, at du mener COM komponent.

> Spørgsmålet er bare hvordan jeg skal bære mig ad.

I PHP gør man det sådan, at man bruger popen() til at skrive til og læse fra
det eksterne program, og det eksterne program får så sine data på stdin og
skriver dem til stdout. Det virker måske lidt gammeldags, når man har lavet
COM komponenter, men det har den fordel, at det er hammernemt at fejlsøge,
og performance er uimodståelig. Især fordi det eksterne program kører
parallelt med php-scriptet.

> Kan jeg nøjes med een komponent til PHP og Perl, eller skal jeg lave flere
> versioner for at understøtte alle muligheder?

Nej, samme program kan det hele, hvis du bruger ovennævnte metode.

> Den eneste/nemmeste løsning jeg kan komme på er at lave en .so med
> funktionaliteten, og så lave en eksekverbar wrapper som kan kaldes fra
> f.eks. PHP med system(...), men er det en god ide?

system() fungerer, men popen() er bedre. Du behøver ikke lave en .so fil -
lav en executable med det samme.

Hilsen,

Lars.

--
Freelance programmør
Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/

Fra : Carsten Madsen

Dato : 02-08-03 14:31

Mange tak - du havde forstået det rigtigt

MVH
Carsten