Form show / close
Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 31-07-03 18:21

Hej

Hvordan for jeg vist en form også lukke den ned igen, når der er noget kode
der er eksikveret ?

eks.
form.showmodal;
kode....
form.close;

Men det virker ikke helt efter planen.

Hilsen AHJ

Fra : Harald

Dato : 31-07-03 18:29

"Anders Holm Jensen" <dwoor@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvordan for jeg vist en form også lukke den ned igen, når der er noget
> [...]

Hvad er det der ikke virker? Hvor bliver din kode eksikveret?

/HK

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 31-07-03 19:26

Ups, her er den !

> kode

> Hvad er det der ikke virker? Hvor bliver din kode eksikveret?

Jeg bygger et array op med noget data fra en database, så står den bare og
hænger og kommer aldrig til close.

Selve koden virker fint, men når denne lille detalje skal på, så går den
kold.

AHJ

Fra : Harald

Dato : 31-07-03 21:21

> [...]
> hænger og kommer aldrig til close.
>
> Selve koden virker fint, men når denne lille detalje skal på, så går den

Jeg har ikke nogle ideer uden at have set din kode, kan dog sige at jeg selv
har brugt metoden med showmodal og close uden problemer til bla. at vise en
progress bar mens der læses data.

Mvh
HK

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 31-07-03 22:21

"Harald" <news@kroning.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
selv
> har brugt metoden med showmodal og close uden problemer til bla. at vise

Det er stort set det jeg vil lave også ! Men hvis du har lavet det på den
måde, så må jeg kunne lave noget ligende. Hvordan har du brugt progressbar ?
Jeg ville gerne bruge den, men har ikke lige fundet ud af, hvordan man
beregner tiden den skal løbe ! Den skulle køre mens den henter datene ind i
et array.

AHJ

Fra : Harald

Dato : 31-07-03 23:05

> [...]
> Jeg ville gerne bruge den, men har ikke lige fundet ud af, hvordan man
> beregner tiden den skal løbe ! Den skulle køre mens den henter datene ind

Jeg sætter Max til antal record i min tabel og tæller derefter Position en
op for hver post der læses. Husk evt. at kalde UpDate for hver post der
læses.

/HK

Fra : Claus Christiansen

Dato : 01-08-03 15:10

"Harald" <news@kroning.dk> wrote in

> [...]
> jeg selv har brugt metoden med showmodal og close uden problemer til
> bla. at vise en progress bar mens der læses data.

Brug .Show i stedet for .ShowModal

/Claus

Claus Christiansen, <mailto:NOSPAM@unipeople.dk>, leave the adr. as it is
personal: <http://unipeople.dk/~cch>; pythia: <http://www.pythia.dk>
===========================================================--------------
"Computers are useless. They can only give you answers" - Pablo Picasso

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 01-08-03 20:15

"Claus Christiansen" <NOSPAM@unipeople.dk> skrev i en meddelelse
> "Harald" <news@kroning.dk> wrote in

> Brug .Show i stedet for .ShowModal

Det virker næsten med .Show, men den brokker sig over at den ikke kan
håndtere Onhide ! Hvordan har du gjort ?

Fra : Harald

Dato : 01-08-03 20:18

> "Claus Christiansen" <NOSPAM@unipeople.dk> skrev i en meddelelse

> Det virker næsten med .Show, men den brokker sig over at den ikke kan
> håndtere Onhide ! Hvordan har du gjort ?

Hvis du postede noget kode kunne problemet nok hurtig løses.

/HK

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 01-08-03 22:37

> "Anders Holm Jensen" <dwoor@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du postede noget kode kunne problemet nok hurtig løses.

Koden kunne nok være bedre og mere smart, men det er min løsning !

Her er hele proceduren ! Og der er rimeligt meget. Jeg tager gerne imod gode
råd.

procedure TFtilfoejkunde.FormActivate(Sender: TObject);
begin
if (Flogon.Gbrugertype = 'ADM') then
begin
with Ftilfoejkunde.SQLQkunde do
begin
Close;
SQL.Clear;
SQL.Add('select * from kunde where '
+ '(Slettet_JN = "N" Or Slettet_JN = "n")');
Open;
end;
end
else
begin
with Ftilfoejkunde.SQLQkunde do
begin
Close;
SQL.Clear;
SQL.Add('select * from kunde where FK_lokation_ID = :LOID And '
+ '(Slettet_JN = "N" Or Slettet_JN = "n")');
Ftilfoejkunde.SQLQkunde.ParamByName('LOID').Asinteger :=
strtoint(Flogon.GlokationID) ;
Open;
end;
end;
aktive_index := 0;
antal_poster := 0;

SQLQkunde.Open;
SQLQkunde.First;
while not SQLQkunde.Eof do
begin
antal_poster := antal_poster + 1 ;
SQLQkunde.Next;
end;
SQLQkunde.Next;
SetLength(ID, antal_poster);
SetLength(KUNDE_NR, antal_poster);
SetLength(CVR_NR, antal_poster);
SetLength(FIRMANAVN, antal_poster);
SetLength(ADRESSE, antal_poster);
SetLength(BETALER_ADR, antal_poster);
SetLength(AFHENTNINGS_ADR, antal_poster);
SetLength(TELEFON_NR, antal_poster);
SetLength(TELEFAX_NR, antal_poster);
SetLength(EMAIL, antal_poster);
SetLength(BLACK_LISTED_JN, antal_poster);
SetLength(AARSSALDO, antal_poster);
SetLength(TOTALSALDO, antal_poster);
SetLength(OP_TIDSPUNKT, antal_poster);
SetLength(OP_AF, antal_poster);
SetLength(FK_LOKATION_ID, antal_poster);
SetLength(SENEST_AENDRET_AF, antal_poster);
SetLength(SENEST_AENDRET_TID, antal_poster);
SetLength(SLETTET_AF, antal_poster);
SetLength(SLETTET_TID, antal_poster);
SetLength(SLETTE_JN, antal_poster);
SetLength(FK_POST_NR_POSTNR, antal_poster);
SetLength(FK_POST_NR_POSTNR_BETADR, antal_poster);
SetLength(FK_POST_NR_POSTNR_AFHADR, antal_poster);

Fhenterdata.ShowModal;

SQLQkunde.First;
while not SQLQkunde.Eof do
begin
ID[aktive_index] := inttostr(SQLQkunde['ID']);
KUNDE_NR[aktive_index] := inttostr(SQLQkunde['Kunde_nr']);
CVR_NR[aktive_index] := inttostr(SQLQkunde['CVR_nr']);
FIRMANAVN[aktive_index] := SQLQkunde['Firmanavn'];
ADRESSE[aktive_index] := SQLQkunde['Adresse'];
BETALER_ADR[aktive_index] := SQLQkunde['Betaler_adr'];
AFHENTNINGS_ADR[aktive_index] := SQLQkunde['Afhentnings_adr'];
TELEFON_NR[aktive_index] := SQLQkunde['Telefon_nr'];
TELEFAX_NR[aktive_index] := SQLQkunde['Telefax_nr'];
EMAIL[aktive_index] := SQLQkunde['Email'];
BLACK_LISTED_JN[aktive_index] := SQLQkunde['Black_listed_JN'];
OP_TIDSPUNKT[aktive_index] := datetimetostr(SQLQkunde['Op_tidspunkt']);
OP_AF[aktive_index] := SQLQkunde['Op_af'];
FK_LOKATION_ID[aktive_index] := inttostr(SQLQkunde['FK_lokation_ID']);
SENEST_AENDRET_AF[aktive_index] := SQLQkunde['Senest_aendret_af'];
SENEST_AENDRET_TID[aktive_index] :=
datetimetostr(SQLQkunde['Senest_aendret_tid']);
SLETTET_AF[aktive_index] := SQLQkunde['Slettet_af'];
SLETTET_TID[aktive_index] := datetimetostr(SQLQkunde['Slettet_tid']);
SLETTE_JN[aktive_index] := SQLQkunde['Slettet_JN'];
FK_POST_NR_POSTNR[aktive_index] := SQLQkunde['FK_postnr_PostNr'];
FK_POST_NR_POSTNR_BETADR[aktive_index] :=
SQLQkunde['FK_postnr_PostNr_betadr'];
FK_POST_NR_POSTNR_AFHADR[aktive_index] :=
SQLQkunde['FK_postnr_PostNr_afhadr'];
SQLQkunde.Next;
aktive_index := aktive_index + 1;
end;

Fhenterdata.close;

aktive_index := 0 ;
with SQLQpostnr do
begin
Close;
SQL.Clear;
SQL.Add('select * from postnr where PostNr = :POSTNR') ;
SQLQpostnr.ParamByName('POSTNR').Asstring :=
FK_POST_NR_POSTNR[aktive_index];
Open;
end;
Edit1.Text := KUNDE_NR[aktive_index];
Edit2.Text := CVR_NR[aktive_index];
Edit3.Text := FIRMANAVN[aktive_index];
Edit4.Text := ADRESSE[aktive_index];
Edit13.Text := SQLQpostnr['PostNr'];
Edit14.Text := SQLQpostnr['Byy'];
[...]
Edit5.Text := BETALER_ADR[aktive_index];
Edit15.Text := SQLQpostnr['PostNr'];
Edit16.Text := SQLQpostnr['Byy'];
[...]
Edit6.Text := AFHENTNINGS_ADR[aktive_index];
Edit17.Text := SQLQpostnr['PostNr'];
Edit18.Text := SQLQpostnr['Byy'];
Edit7.Text := TELEFON_NR[aktive_index];
Edit8.Text := TELEFAX_NR[aktive_index];
Edit9.Text := EMAIL[aktive_index];
Edit10.Text := BLACK_LISTED_JN[aktive_index];
Edit11.Text := 'Ikke lavet endnu, mangler SUM i SQL';
Edit12.Text := 'Ikke lavet endnu, mangler SUM i SQL';
Label1.Caption := OP_TIDSPUNKT[aktive_index] ;
Label2.Caption := OP_AF[aktive_index];
Label3.Caption := FK_LOKATION_ID[aktive_index];
Label4.Caption := SENEST_AENDRET_AF[aktive_index];
Label32.Caption := SENEST_AENDRET_TID[aktive_index];
Label33.Caption := SLETTET_AF[aktive_index];
Label34.Caption := SLETTET_TID[aktive_index];
Label35.Caption := SLETTE_JN[aktive_index];
Label37.Caption := 'Ikke lavet endnu, Skal tilføjes DB';

end;

AHJ

Fra : Claus Christiansen

Dato : 01-08-03 23:20

"Anders Holm Jensen" <dwoor@oncable.dk> wrote in

> "Harald" <news@kroning.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

<klip>

> Koden kunne nok være bedre og mere smart, men det er min løsning !
>
> Her er hele proceduren ! Og der er rimeligt meget. Jeg tager gerne
> imod gode råd.

Gode råd (under hensyn til at SQlQkunde er en TQuery eller lign.) - det
første gode råd ville nok være at fortælle hvor fejlen opstår :)

> procedure TFtilfoejkunde.FormActivate(Sender: TObject);

Er du sikker på at det skal være en onActivate (og ikke fx. OnShow)???

> [...]
> + '(Slettet_JN = "N" Or Slettet_JN = "n")');
> Ftilfoejkunde.SQLQkunde.ParamByName('LOID').Asinteger :=
---
> aktive_index := 0;
> antal_poster := 0;
---
Unødvendige, brug SQLQkunde.recordcount og .recno i stedet
(og hvis de virkelig skal være globale, så sæt dem via ovenstående
metoder)

> SQLQkunde.Open;

---
> SQLQkunde.First;
> while not SQLQkunde.Eof do
> begin
> antal_poster := antal_poster + 1 ;
> SQLQkunde.Next;
> end;
---
Også unødvendige jf. ovenstående

> SQLQkunde.Next;

Forstår jeg ikke

> SetLength(ID, antal_poster);
> SetLength(KUNDE_NR, antal_poster);
<klip>
> SetLength(FK_POST_NR_POSTNR_BETADR, antal_poster);
> SetLength(FK_POST_NR_POSTNR_AFHADR, antal_poster);

slå alle ovenståede arrays sammen til et at af en passende record (er for
nemhedens/overskuelighedens skyld)

> Fhenterdata.ShowModal;

Fhenterdata.Show;

> [...]
> KUNDE_NR[aktive_index] := inttostr(SQLQkunde['Kunde_nr']);
> CVR_NR[aktive_index] := inttostr(SQLQkunde['CVR_nr']);
<klip en masse tildelinger>
> FK_POST_NR_POSTNR_BETADR[aktive_index] :=
> SQLQkunde['FK_postnr_PostNr_betadr'];
> FK_POST_NR_POSTNR_AFHADR[aktive_index] :=
> SQLQkunde['FK_postnr_PostNr_afhadr'];
> SQLQkunde.Next;

---
> aktive_index := aktive_index + 1;
---
Unødvendig

indsæt:
Application.processmessages;

> end;
>
> Fhenterdata.close;

---
> aktive_index := 0 ;
---

Unødvendig

--
> SQL.Clear;
> SQL.Add('select * from postnr where PostNr = :POSTNR') ;
--
Disse linier kan slås sammen til:
SQL.Text := 'select * from postnr where PostNr = :POSTNR';

hvis man gerne vil spare en linie

> SQLQpostnr.ParamByName('POSTNR').Asstring :=
> FK_POST_NR_POSTNR[aktive_index];
> Open;
> end;

<klip en hel masse>
> end;

Ovenstående har sikker ikke hjulpet dig af med fejlen.... men du har som
sagt ikke fortalt hvor den går ned (hvis det er en runtime-fejl, eller
hvor compileren brokker sig)

Hvis det er Fhenterdata der så noget kode i dens OnHide/OnClose?

mvh
Claus