Kaloriebehov
Fra : Bent Hjerne

Dato : 31-07-03 16:19

Hvordan beregner man sit kaloriebehov?

Hvad tager man højde for mht hvile/hårdt arbejde? feber? højde? køn?

-og hvor store procenter lægger man til/fra ved de forskellige faktorer når
man har udregnet det første?

Mvh

BH

Fra : Insideout

Dato : 31-07-03 19:54

"Bent Hjerne" <Bent_Hjerne@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Bent

> Hvordan beregner man sit kaloriebehov?
> Hvad tager man højde for mht hvile/hårdt arbejde? feber? højde? køn?
> og hvor store procenter lægger man til/fra ved de forskellige faktorer når
> man har udregnet det første?

Prøv at læse dette indlæg det er lang men måske er der noget du kan bruge.

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=3ed76ca4%240%2483062%24edfadb0f%40dtext01.news.tele.dk&rnum=5

Mvh
Henrik

Fra : Peter P. Hansen

Dato : 02-08-03 11:59

On Thu, 31 Jul 2003 20:53:39 +0200, Insideout wrote:

> Prøv at læse dette indlæg det er lang men måske er der noget du kan bruge.

WinFood ser umiddelbart interessant ud. Jeg løber og træner lidt, men har
meget vanskeligt ved at vurdere, om energibalancen er (tilstrækkeligt)
negativ. Man kan tilsyneladende desværre ikke afprøve WinFood - jeg er lidt
i tvivl om hvorvidt det vil være det optimale køb (det har jo også nogle år
på bagen - måske er der kommet noget bedre?) - eller om der er bedre
alternativer idag?

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Insideout

Dato : 02-08-03 13:19

"Peter P. Hansen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
år
> på bagen - måske er der kommet noget bedre?) - eller om der er bedre

Om det er det optimale køb for dig kan jeg ikke vurdere, men jeg kan give
lidt mere info.
Prøv at ringe til dem (mener hun hedder Bente), hvis hun ikke er der (meget
sandsynligt da hun også underviser) læg da en besked på telefonsvareren og
hun ringer tilbage.
Hvis du som jeg bestiller gør det selv pakken til 495.- bliver filerne
sendt til din mail boks sammen med et licensnummer, der kommer så et
girokort samt en licens aftale som man skal skrive under på og sende tilbage
(kuvert med porto er med).
Som jeg ser det er der jo tale om fjernsalg og du har derfor 14 dages retur
ret og hvis du ikke er tilfreds kan du undlade at underskrive licensaftalen
og sende den retur sammen med er brev om at du ikke ønsker at bruge
programmet og at du har slettet det fra din computer.
Jeg fik ellers at vide for et par måneder siden at der var en ny webside på
vej men det er ikke lykkes for dem endnu kan jeg se.
Programmet har som du siger nogle år på bagen men kJ er kj så hvad det angår
har det ikke noget at sige. Derimod har jeg en anden meget stor anke,
programmet bære meget tydeligt præg af ikke at overholde den bruger
venlighed vi kender fra windows (Linux, Mac og andre skal bare lade tasterne
tie det er en helt anden emne og gruppe Man SKAL fra start læse
brugervejledningen men så er det også nemt nok.
Der skulle komme et nyt program optrimmet til XP men hvornår ved jeg ikke.
Til min daglige registrering bruger jeg stadig Fatlow men hvis jeg vil se på
energi behov og mineraler og vitaminer så er det Winfood.
Skriv bare hvis du har mere på hjertet.

Mvh
Henrik

Fra : Peter P. Hansen

Dato : 02-08-03 15:45

On Sat, 2 Aug 2003 14:18:44 +0200, Insideout wrote:

> [...]
> og sende den retur sammen med er brev om at du ikke ønsker at bruge
> programmet og at du har slettet det fra din computer.

Ah ja - det er jo selvfølgelig rigtigt.

> Til min daglige registrering bruger jeg stadig Fatlow men hvis jeg vil se på
> energi behov og mineraler og vitaminer så er det Winfood.

Jeg har købt en licens til The Training Diary
http://www.science-sportsware.dk/TTD/ som jeg er meget tilfreds med ift.
registrering af helsedata og motion. Imidlertid kan man kun lave meget
simple beregninger på energibehov og slet ingen beregninger på
energiindhold - og da mine mange kilometre på landevejen gerne skulle blive
synlige på vægten kunne det være rart at kunne styre mere præcist på
kosten.

Registerer du såvel energiindtag som -forbrug ? I Fatlow?

Jeg har tidligere hentet en demo af fatlow - det ser ud til at være
detaljeret på energiindholdssiden, men her er energibehovsberegningerne
svjh også meget sparsomme. Er vi virkelig derhenne, hvor jeg skal op og
have 3 programmer for at tilfredstille disse (umiddelbart simple) behov?

> Skriv bare hvis du har mere på hjertet.

Tak - jeg er allerede godt i gang :)

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Insideout

Dato : 02-08-03 16:55

> Registerer du såvel energiindtag som -forbrug ? I Fatlow?

Kun energi indtag.

> [...]
> svjh også meget sparsomme. Er vi virkelig derhenne, hvor jeg skal op og
> have 3 programmer for at tilfredstille disse (umiddelbart simple) behov?

Fatlow er god og pengene vær men den er kun til beregning af energi indtag.

Nu skal vi jo huske at alle disse beregninger er teori og kun skal bruges
som en rette snor.
Hvis alle såkaldte fede mennesker (ellers raske ingen stofskifte sygdom) der
ikke kan forstå de ikke taber sig ville bruge disse programmer så ville de
få at vide hvorfor. Men det kræver jo selvfølgelig at man er ÆRLIG og her
har jeg mødt mange der ikke er det .

Man alt i alt kan jeg nøjes med to programmer.

Mvh
Henrik

Fra : Peter P. Hansen

Dato : 04-08-03 19:10

On Sat, 2 Aug 2003 17:55:10 +0200, Insideout wrote:

Tak til både Lisbeth og Henrik for jeres svar.

Jeg har besluttet at give FatLow en ekstra chance så nu er det installeret
igen, så må vi se om jeg får det brugt tilstrækkeligt så det bliver
brugbart. De største udfordringer har været at skulle vurdere vægten af det
spiste - men render jo ikke lige rundt med en vægt og vejer æblet,
vindruerne eller hvad man ellers får spist. Men man får vel forhåbentlig
hurtig erfaringer at bygge på.

Det ville være dejligt om en øget monitering giver øget erkendelse og på
sigt bedre resultater. Det var i hvert fald det der skete ifm. regelmæssig
motion da jeg tog TTD i brug - så mit håb kunne være bedre tilpasset kost i
denne omgang. Jeg er især specielt lidt opmærksom på hvorvidt jeg får
dækket mine proteinbehov - det kunne godt være et problem i mit ganske
grønne og kødfattige køkken. Spørgsmålet er, om man bør tage noget
proteinpulver/bar eller om man mon skal spise en halv høne/kalkun hver dag
for at komme deropaf i proteinindtag?

Særlig morgenmåltidet er vanskeligt, man kommer ikke ret langt med
havregryn og et stykke med ost - har I gode forslag til hvordan en hurtig
morgenmad (for det bliver den ofte) kan indeholde flere proteiner?

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Helle Biks

Dato : 05-08-03 10:18

> [...]
> spiste - men render jo ikke lige rundt med en vægt og vejer æblet,
> vindruerne eller hvad man ellers får spist. Men man får vel forhåbentlig

Til hver vare i din varedatabase i FatLow kan du tilføje tekst i
"vægtguide". Her kan du skrive din egen kommentar. Eksempelvis "1 æble = 150
g" eller "1 æg = 65 g" osv.
Derudover kan du tilføje nye/dine egne varer i databasen.

> [...]
> grønne og kødfattige køkken. Spørgsmålet er, om man bør tage noget
> proteinpulver/bar eller om man mon skal spise en halv høne/kalkun hver dag

Det er vist både billigere og nemmere at tage en gang proteinpulver. Vær
opmærksom på kulhydratindholdet, da det kan svinge en del fra mærke til
mærke.

> Særlig morgenmåltidet er vanskeligt, man kommer ikke ret langt med
> havregryn og et stykke med ost - har I gode forslag til hvordan en hurtig
> morgenmad (for det bliver den ofte) kan indeholde flere proteiner?

Pisk et par æg sammen med lidt revet ost, salt og peber og lav en gang
røræg. Når røræget er ved at være færdig skubber du det over i den ene side
af panden, og luner så det halve af et glas cocktailpølser fra Aldi. Drys
med purløg.
.......... eller udskift cocktailpølserne med stegt bacon eller et stykke
koldt kyllingebryst eller anden rest kød fra aftensmaden dagen før evt.
skåret i skiver.

Fra : Peter P. Hansen

Dato : 09-08-03 10:26

Tak for dine svar! :)

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-08-03 16:42

> [...]

> http://www.science-sportsware.dk/TTD/ som jeg er meget tilfreds med ift.
> registrering af helsedata og motion. Imidlertid kan man kun lave meget

Jeg bruger også TTD til min løbetræning og synes det er glimrende til dét.
Med hensyn til at beregne energibehove, er det et eller andet sted såre
enkelt - det kan nemlig aldrig blive andet end upræcise beregninger, når det
netop 'beregnes' og ikke måles.

Du få med andre ord ikke nogen beregning, der er præcis. Uanset programmet!

Til gengæld er det da rimeligt enkelt at vurdere, om man forbruger mere
eller mindre end det, man indtager.

Jeg ville derfor til enhver tid foretrække at registrere hvad jeg spiser -
og sammenholde det med, hvordan man vægt bevæger sig - opadgående,
stillestående eller nedadgående.

> [...]
> svjh også meget sparsomme. Er vi virkelig derhenne, hvor jeg skal op og
> have 3 programmer for at tilfredstille disse (umiddelbart simple) behov?

Du behøver ikke noget program til at beregne dit behov. Det finder du langt
bedre ved at gøre som nævnt herover.

Mvh. Lisbeth