Ukendt kunde i kartoteket.
Fra : Peter

Dato : 31-07-03 10:47

Jeg sælger en effekt til en kunde for kr. 1500,- excl. moms. Må jeg blot
skrive "Kontantkunde" på fakturen eller har jeg rent faktisk pligt til at få
navn, adr, postnr/by osv?

Fra : Nico de Jong

Dato : 31-07-03 12:25

"Peter" <want_no@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg sælger en effekt til en kunde for kr. 1500,- excl. moms. Må jeg blot
> skrive "Kontantkunde" på fakturen eller har jeg rent faktisk pligt til at

> navn, adr, postnr/by osv?

Du må gerne lave kontantsalg. Det er noget andet hvis du giver kredit, for
så skal det jo bogføres på en debitorkonto, og for evtl at kunne rykke, skal
du jo have navn og adresse.
Rent bogføringsmæssigt går kontant salg som kredit varelager, debet
bank/kasse/giro

Nico

Fra : Dan

Dato : 31-07-03 15:34

> Rent bogføringsmæssigt går kontant salg som kredit varelager, debet
> bank/kasse/giro

NEJ!

Et kontantsalg bogføres således:

Kasse Debet
Omsætning Kredit
Evt. moms Kredit

Reguleringen af varelageret foregår ved:

Vareforbrug Debet
Varelager Kredit

Reguleringen af varelageret foregår typisk ifbm. årsafslutningen, og ikke
efter hvert eneste salg.
Og, som regel ved at man tæller lageret op, og ser på varekøbskontoen, og
reguleret derefter ud fra, hvad der reelt ligger på lageret og hvad der er
købt i årets løb.

mvh.,
Dan

Fra : Elmo Jensen

Dato : 31-07-03 16:07

"Dan" <No_Sp@m.Net> skrev i en meddelelse

> Reguleringen af varelageret foregår typisk ifbm. årsafslutningen, og ikke
> efter hvert eneste salg.

Der er dog systemer hvor solgte varer automatisk fratrækkes lagerbeholdningen
i forbindelse med fakturering, og i den forbindelse sker ajourføringen af
lagerbeholdningen efter hvert eneste salg.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[News: news6@ddibbsystem.dk |MSM: netmeetingh@ddibbsystem.dk |ICQ: 125572551]
[Fidonet, alternativ til Usenet. Interes.? Besøg: www.ddibbsystem.dk/fidonet]

Fra : Knud Berggreen

Dato : 31-07-03 18:38

On Thu, 31 Jul 2003 17:07:06 +0200, "Elmo Jensen"
<news6@ddibbsystem.dk> wrote:

> [...]
>i forbindelse med fakturering, og i den forbindelse sker ajourføringen af
>lagerbeholdningen efter hvert eneste salg.

Det er korrekt, men det er kun selve lagerbeholdningen der
nedskrives. Der sker ingen bogføring på finanskontoen
varelager i den forbindelse.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-08-03 13:20

Elmo Jensen wrote:

> Der er dog systemer hvor solgte varer automatisk fratrækkes lagerbeholdningen
> i forbindelse med fakturering, og i den forbindelse sker ajourføringen af
> lagerbeholdningen efter hvert eneste salg.

Ja og der krediteres lageret og debeteres på vareforbruget.

Dan's beskrivelse omkring bogføring vedrørende omsætning er korrekt.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Nico de Jong

Dato : 31-07-03 18:11

> NEJ!
>
> Et kontantsalg bogføres således:

Uhadada. Selvfølgelig har du ret; jeg var lidt hurtig.
Jeg mente naturligvis "varesalg" og ikke "varelager"
Jeg går jo også ud fra, at der afløftes moms automatisk

Surt show !

Nico

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 31-07-03 16:25

"Peter" <want_no@spam.invalid> wrote in message
> Jeg sælger en effekt til en kunde for kr. 1500,- excl. moms. Må jeg blot
> skrive "Kontantkunde" på fakturen eller har jeg rent faktisk pligt til at

> navn, adr, postnr/by osv?

Oplyser du navn, adresse, postnr/by osv, når du køber 1 liter mælk i
supermarkedet?

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk