R9000 eller MX440
Fra : Claus P

Dato : 31-07-03 10:42

Hej alle

Jeg skal have et grafikkort til max 600 kr til erstatning for et onbord 64
mb shared.
subj er hvad jeg har fundet frem til i den prisklasse, men det er svært at
finde ud af hvilket der er bedst.

Jeg skal bruge kortet primært til spil, ikke de nyeste men spil som: UT, WC3
o.lign.

Jeg ved godt det ikke er et stort budget, og I sikkert mener jeg ikke kan få
noget ordentligt til den pris, men det skal jo passe til resten af mit
skod-system :)

ECS K7SEM (skod kort)
XP 1800+ tja...
512 Mb SDRAM

Mvh
Claus

Fra : Zulu

Dato : 31-07-03 13:45

> [...]
> finde ud af hvilket der er bedst.
>
> Jeg skal bruge kortet primært til spil, ikke de nyeste men spil som: UT,

Køb et Radeon 9100 i stedet, det er både hurtigere og billigere. Radeon 9100
er identisk med det gamle 8500, men da 8500 er hurtigere end 9000 omdøbte
man det så det passede ind i rækken.

Et Sapphire 9100 64 mb koster 560,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017903
og nummeret større med 128 mb koster 770,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017904

For sammenligning af hastighed se denne artikel fra onkel Tom:
http://www6.tomshardware.com/graphic/20021218/vgacharts-05.html

3DMark01:
Radeon 8500/9100: 10389
Radeon 9000 Pro: 8664
Geforce4 MX440: 6763

I 3DMark er 9100 ca. 50% hurtigere end MX440 og så til samme pris... Der er
vist ikke meget, der taler for MX'eren. Og husk! MX er DX7 hvor Radeon
kortene begge to er DX8.

Mvh
Zulu

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 31-07-03 19:27

Zulu wrote:

> Radeon 9100 er identisk med det gamle 8500, men da 8500
> er hurtigere end 9000 omdøbte
> man det så det passede ind i rækken.

Det er så ikke helt rigtigt, som jeg selv fandt ud af for nyligt.
Et 8500-ikke-LE har 275 MHz GPU, og 250 MHz RAM.
Der findes flere udgaver af 9100;
Et Sapphire 64 MB 9100 har 250 MHz GPU, og 230 MHz RAM.
Et Sapphire 128 MB 9100 har 250 Mhz GPU og 200 MHz RAM.

> Et Sapphire 9100 64 mb koster 560,-
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017903

Det er det hurtigste 9100.

> og nummeret større med 128 mb koster 770,-
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017904

Det er lidt langsommere.

Jeg synes også jeg havde set et endnu langsommere 9100 med 185 MHz MHz
GPU, men det var muligvis et 9000 jeg kiggede på, for jeg kan ikke finde
det lige nu.