Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
opløsning til digital fremkaldelse
Fra : Flemming

Dato : 30-07-03 23:01

Hej,

Har købt et 4 megapixel kamera.

Spørgsmål 1:
Til fremkaldelse i 10x15 cm. Accepterer de forskellige fotofirmaer opløsning
på 2272 x 1515 pixel ?
De skriver nemlig noget om at 300 dpi er "optimalt" (noget med 1820 x 1230).
Men ovenstående er jo højere - bliver billedekvaliteten ikke endnu bedre ved
2272 x 1515 ? Eller stopper fotofremkaldernes grænser ved 300 dpi ???
Eller er ovenstående 2272 x 1515 alt for meget for 10 x 15 print ? Nogen
erfaringer ?

Spørgsmål 2:
For god ordens skyld, er følgende størrelser korrekte for 10x15 cm :
2272 x 1515 pixel
1600 x 1067 pixel

Eller hvad anvendes ?

Spørgsmål 3:

Tager i fotos i 4 megapixel eller mere til dagligt, da i så kan bruge
billederne til alt (A4, 10x15, m.m.), eller er det vildt at anvende dette
højere antal pixels hele tiden ? Afhænger vel udelukkende af størrelsen på
ram kortet....

mvh Flemming (newbie)

Fra : Steffen Holm

Dato : 30-07-03 23:45

"Flemming" <worldofnews@hotmail.com> skrev:

> Spørgsmål 2:
> For god ordens skyld, er følgende størrelser korrekte for 10x15 cm :
> 2272 x 1515 pixel
> 1600 x 1067 pixel
>
> Eller hvad anvendes ?

Dette kan du checke med simpel matematik:

15/10 = 1,5 = 3:2
2272/1515 = 1,5 = 3:2
1600/1067 = 1,5 = 3:2

Forholdene mellem højde og bredde er det samme i alle 3 tilfælde - svaret på
dit spørgsmål er ja.

> [...]
> højere antal pixels hele tiden ? Afhænger vel udelukkende af størrelsen på

Det kommer an på situationen. På en rejse, eller andet hvor man ikke kan
tømme kortet, ville jeg vælge lavere opløsning, hvorimod jeg ved reelle
fototure/eksperimenter ville vælge højest mulig opløsning.

--
Steffen Holm

Fra : Flemming

Dato : 31-07-03 14:53

"Steffen Holm" <mail@skibumsen.dk> skrev i en meddelelse

> Dette kan du checke med simpel matematik:
>
> 15/10 = 1,5 = 3:2
> 2272/1515 = 1,5 = 3:2
> 1600/1067 = 1,5 = 3:2

Ovenstående værdier har jeg også selv regnet ud. Det er derfor jeg spørger
for at checke. Er det f.eks. 2272 x 1514 eller 1516 istedet for 2272 x 1515
? og er det 1600 x 1068 eller 1066 ? Kan jo betyde en hvid kant ?

> [...]

> tømme kortet, ville jeg vælge lavere opløsning, hvorimod jeg ved reelle
> fototure/eksperimenter ville vælge højest mulig opløsning.

Men hvad er nok til at lave skarpe 10x 15 ??

Fra : Thomas Corell

Dato : 31-07-03 15:00

http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm

--
Don't waste space

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-07-03 15:12

Flemming wrote:

> Ovenstående værdier har jeg også selv regnet ud. Det er derfor jeg
> spørger for at checke. Er det f.eks. 2272 x 1514 eller 1516
> istedet for 2272 x 1515 ?

Det er ligemeget. Med 1515 pixels og 10 cm i højden, fylder hver pixel
ca. 0,066 mm i højden. Så små forskelle betyder intet i forhold til de
variationer der er i papirplacering i printeren.

> Men hvad er nok til at lave skarpe 10x 15 ??

Med mine øjne og fremkaldelse hos Bilka er 250PPI optimalt og 200PPI
acceptabelt. Men prøv selv, det koster ikke det store.
--
JPEGCrops 0.5.20 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-07-03 00:03

Flemming wrote:

> Til fremkaldelse i 10x15 cm. Accepterer de forskellige fotofirmaer
> opløsning på 2272 x 1515 pixel ?

Ja. De 300 DPI er blot en tommelfingerregel. Nedskalering er noget mere
taknemmeligt end den anden vej, så de ekstra pixels skader ikke.

> For god ordens skyld, er følgende størrelser korrekte for 10x15
> cm : 2272 x 1515 pixel
> 1600 x 1067 pixel

15/10 = 1.5
2272/1515 ~= 1.500
1600/1067 ~= 1.500

Ja, de er korrekte.

[Snip Smart at bruge højeste opløsning hele tiden?]

> Afhænger vel udelukkende af størrelsen på ram kortet....

Enig.