J2ME og Nokia 3510i
Fra : M_abs

Dato : 30-07-03 22:49

jeg har lige erhvervet mig en nokia 3510i med J2ME
understøttelse (og hente al den dokumentation og API det er
fra nokia's hjemmeside.)
Så vil jeg jo gerne bruge mine java-evner til noget fornuftigt

Nu er det bar sådan at det er meget dyrt at downloade via GPRS,
noget med 7,5 øre/kB. Så med alpha-test 1 til mange,
beta-test 1 til mange, RC 1 til mange og endeligt den færdige
version. Det kunne jo være lidt rart, hvis man havde en emulator
eller noget lignende.

Og hvad med sider med kodeeksempler? Findes der nogle gode?

mvh Morten

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-07-03 00:02

M_abs wrote:

> [...]
> beta-test 1 til mange, RC 1 til mange og endeligt den færdige
> version. Det kunne jo være lidt rart, hvis man havde en emulator

Der ligger en emulator i SUN's J2ME SDK (eller Wireless Toolkit). Har
Nokia ikke en emulator, som specifikt emulerer 3510i'eren?
Hvad med download via kabel (USB/seriel) eller IR-port?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : M_abs

Dato : 31-07-03 05:17

> Der ligger en emulator i SUN's J2ME SDK (eller Wireless Toolkit). Har
> Nokia ikke en emulator, som specifikt emulerer 3510i'eren?
> Hvad med download via kabel (USB/seriel) eller IR-port?

Nu har jeg bestilt et kable. Jeg mener ikke så 3510i har IR, ellers er der
jo bonus der

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 31-07-03 19:23

Er der en af jer der ved om man kan bruge en 3510i som GPRS-modem til sin
notebook ?

Niels Dybdahl

Fra : M_abs

Dato : 01-08-03 00:26

On Thu, 31 Jul 2003 20:23:05 +0200, Niels Dybdahl wrote:

> Er der en af jer der ved om man kan bruge en 3510i som GPRS-modem til sin
> notebook ?
>
> Niels Dybdahl

Jeg tror du kan med et usb-datakable og et pcmcia-kort til usb.
Men du skal nok spørge i dk.teknik.telefoni.mobil eller dk.edb.hardware.*
for at finde ud af hvordan.
Bare husk at priserne for GPRS i dk er fuldstændig absurte jeg giver
7,5 øre/kB = 75 kr/MB (hos TDC) og 18,75 kr/MB hos telmore. Og at
telefonen har kun ca. 9kbps forbindelse til internettet, meget langsomt.

mvh Morten

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-08-03 21:12

> [...]
> 7,5 øre/kB = 75 kr/MB (hos TDC) og 18,75 kr/MB hos telmore. Og at
> telefonen har kun ca. 9kbps forbindelse til internettet, meget langsomt.

Tak for tippet. Men burde den ikke kunne komme op på ca 40 kbps via GPRS ?

Niels Dybdahl

Fra : M_abs

Dato : 01-08-03 23:58

> Tak for tippet. Men burde den ikke kunne komme op på ca 40 kbps via GPRS
> ?
>
> Niels Dybdahl

Det kan endeligt godt være, jeg mener bare det tog ca. 60 sek. af
downloade et java-program på 60 kB via GPRS, hvilket passer meget godt med
9 kbps.

Og brugforvirringen er som sædvanlig ikke særlig brugbar.

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 31-07-03 08:31

"M_abs" <m_abs@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> version. Det kunne jo være lidt rart, hvis man havde en emulator
> eller noget lignende.

Nokia har ihvertfald en 7210 emualtor. Kan hentes fra deres hjemmeside
(kan desværre ikke lige det præcise link). Du kan eventuelt skrive, hvis
jeg skal sende den.

3510i har ikke infrarød :D

\Mandal

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 31-07-03 19:48

On Wed, 30 Jul 2003 23:49:11 +0200, "M_abs" <m_abs@oncable.dk> wrote:

> [...]
>eller noget lignende.
>
>Og hvad med sider med kodeeksempler? Findes der nogle gode?

Hej Morten,

I Ingeniøren var der d. 13/6 et par sider om hvordan man kommer igang
med at lave noget Java til sin mobiltelefon. Jeg har desværre ikke
selv prøvet endnu - men artiklen ligger og venter

Der var angivet et par link:
http://javabog.dk/VPJ/bog14.html
http://java.sun.com/products/midp/

På sidstnævnte skulle det være muligt at få fat på en "virtuel
mobiltelefon" (jeg har ikke haft tid at tjekke selv - men du kan jo
prøve).

mvh
Karl Peder

Fra : Daniel Jacobsen

Dato : 01-08-03 14:46

Hejsa

Her er linket til Nokia's udvikler-forum:
http://www.forum.nokia.com/main/1,6566,030,00.html
og her er linket til Nokia 3510i-SDK'en:
http://www.forum.nokia.com/main/1,6566,030,00.html?fsrParam=2-3-/main/1,6566,030,00.html&fileID=2828

Mvh. Daniel J.