Er det nok?
Fra : Helle

Dato : 30-07-03 22:29

Hejsa.

Jeg er en pige på 21 år som vejer 20 kg for meget. 156 cm høj og vejer 73
kg.
Jeg vil gerne tabe mig er startet op med at cykle lidt og træne i fitness
center.
Vil det være nok motion til vægttab at gøre følgende:

Mandag,: en times fitnesscenter hvoraf 30 min er kredsløbstræning og de
sidste 30 er styrketræning.

Tirsdag: Cykle 10-12 km

Onsdag: samme som mandag

Torsdag: pause

Fredag: samme som mandag og onsdag

Lørdag: Cykle 10-12 km

Søndag: pause

Ja jeg er godt klar over at man skal forbrænde mere end man indtager men med
en fornuftig kostplan, vil ovennævnte så være nok til vægttab?

Mvh Helle

__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 30-07-03 23:09

"Helle" skrev:

> Mandag,: en times fitnesscenter hvoraf 30 min er kredsløbstræning og
de
> sidste 30 er styrketræning.

Laver du samme træningsprogram 3 gange om ugen eller har du
spiltprogram? Du kan ikke nå at træne hele kroppen i gennem på 30 min.

Husker du at træne overarm, underarm, bryst, mave, ryg og lår/ben?

Træner du for at få en flot harmonisk krop eller for at forbrænde
energi? Hvis det sidste er tilfældet er du bedre stillet med 60 min.
kredsløbstræning. Hvis det første er tilfældet så husk at få nok protein
og gå til den mens du er i fitnesscentret.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Helle

Dato : 31-07-03 07:41

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> wrote in message

> [...]
> kredsløbstræning. Hvis det første er tilfældet så husk at få nok protein
> og gå til den mens du er i fitnesscentret.

Ja det er samme træningsprogram hver gang i fitness centeret. Jeg træner
først 30 min. kredsløb.
Og derefter styrketræner jeg og træner overarme, underarme, brystmuskler,
ryg, mave, inderlår, yderlår og oversiden af lårene, skuldre.
Jeg træner både for at få en pænere krop men også for at forbrænde fedt og
tabe mig. Instruktøren sagde 30 min kredsløb var okay men senere hen skal
jeg have mere på.

Mvh Helle

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 31-07-03 09:34

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in message

> Ja det er samme træningsprogram hver gang i fitness centeret. Jeg træner
> først 30 min. kredsløb.

Hvis det var mig, så ville jeg henlægge kredsløbstræningen til et andet
tidspunkt... tage nogle lange cykelture, spadsereture eller løbeture.
Fitnesscenteret er nu engang bedst til styrketræning o.l. (medmindre man
laver en holdorienteret kredsløbstræning = spinning, aerobic etc.)

> Og derefter styrketræner jeg og træner overarme, underarme, brystmuskler,
> ryg, mave, inderlår, yderlår og oversiden af lårene, skuldre.

Drop alle de specifikke øvelser - lav nogle gode helkrops
(=flerledsøvelser), der virkelig får gang i kroppen. På den måde får man
pulsen op, og man kan kaste rund med nogle gode store vægte. Eksempler på
øvelser kunne være: Bænkpress/brystpress, squat/benbøjninger, benpres,
dødløft, Træk til bryst/nakke, kropshævninger - eller afledninger af samme
øvelser. Husk altid at få grundig instruktion i teknikken af en instruktør -
i nogle af øvelserne kan man få temmelig meget vægt på, og så er potentialet
til en skade der, hvis man ikke gør det ordentligt.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 31-07-03 20:06

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote in message

> Drop alle de specifikke øvelser - lav nogle gode helkrops
> (=flerledsøvelser), der virkelig får gang i kroppen.

Ja, det er jeg helt enig i. Alt for mange nybegyndere, træner for mange
isolerede øvelser. Jeg anbefaler også at træne de gode "gammeldaws"
grundøvelser.

> [...]
> øvelser kunne være: Bænkpress/brystpress, squat/benbøjninger, benpres,
> dødløft, Træk til bryst/nakke, kropshævninger - eller afledninger af samme

Plus at det er de øvelser, som faktisk giver bedst udbytte for træning.

> [...]
potentialet
> til en skade der, hvis man ikke gør det ordentligt.

Ja, skader skal man passe på. Jeg har trænet styrketræning i 12 år, havde så
en pause på 1½ år og efter at have været igang i 1½ måned, fik jeg en
albueskade. Tror det er overbelastning. Jeg skulle træne triceps og allerede
fra starten af gjorde det lidt ondt, men trænede videre og også op på mit
nuværende maks. som kun er ca 62 kilo, selvom det gjorde noget ondt. Men
dagen efter, så havde jeg rigtig mange smerter i albuen, kunne slet ikke
bevæge armen i en uge. Nu, 4 uger efter, gør det stadig ondt ved let
belastning i triceps-retningen og ved lettere slag på spidsen af albuen. Ved
ikke lige hvad der er sket, men håber det snart forsvinder. Nogen der ved om
man kan genoptræne sådan en skade og hvordan?

> - Mikkel

Nicolai

Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 01-08-03 07:22

Man taber sig ikke uden kostomlægning. På længere sigt vil ens kostvaner
bestemme vægten, ikke mængden af motion.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 01-08-03 10:30

"Jan Mejer Rasmussen" <jamera@ofir.dk> wrote in message
> Man taber sig ikke uden kostomlægning. På længere sigt vil ens kostvaner
> bestemme vægten, ikke mængden af motion.

Kan du henvise til nogle undersøgelser? du slynger en påstand ud, som ikke
er underbygget af noget som helst.

.... og naturligvis kan man tabe sig uden kostomlægning - hvis jeg fortsætter
med at spise som jeg gøre nu, men begynder at cykle 500 km om ugen, så skal
du se, hvor jeg taber mig.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 01-08-03 15:56

> [...]
fortsætter
> med at spise som jeg gøre nu, men begynder at cykle 500 km om ugen, så

De danske vægtkonsulenter har overbevist mig om dette.....

Og hvem gider cykle 500 km om ugen?

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 01-08-03 18:24

> De danske vægtkonsulenter har overbevist mig om dette.....

Ja, og visse personer fra DDV anbefaler direkte at man skal undgå motion.
Sikke da noget useriøst fis. Jeg er overbevist om, at nogle fra DDV
spekulerer i at motion kan få dit vægttab til at stagnere, ved at du "bare"
omdanner dit fedt til muskel. Det er perfekt for de fleste mennesker, bare
ikke DDV som jo skal "producere" et synligt vægttab hos dig. Hvis du
omdanner fedt til muskel, og derfor måske kun taber ½ kilo eller bare holder
vægten, så ser deres arbejde pludseligt ikke så godt ud.

Så længe at der findes folk hos DDV, som anbefaler at man ikke motionerer,
kan jeg ikke tage DDV seriøst. Men det er da godt, at DDV virker for nogle.

> Og hvem gider cykle 500 km om ugen?

Hvem gider have et mål i livet? Nogle har et mål, at de vil skabe sig en god
økonomi, nogle at de vil sidde i sofaen og se sport, andre vil gøre det
selv. Du er åbenbart ikke motionstypen, men derfor kan der jo godt være
andre som har nogle mål, som du bare ikke forstår.

Hvis du spørger, set udfra at cyklingen "kun" skulle foregå som hjælp til
vægttab, - ja, så ville der nok ikke være mange.

Derudover, så er motion jo ikke kun godt for et fedt-vægttab, men også for
kroppen og forbedre din sundhed betydeligt.

Nicolai

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 01-08-03 20:39

"Jan Mejer Rasmussen" <jamera@ofir.dk> wrote in message

> De danske vægtkonsulenter har overbevist mig om dette.....

.... god og saglig argumentation, det er da til at tage at føle på. Desværre
er det noget vrøvl - simpel hovedregning fortæller, at energiforbrug minus
energiindtag er lig med energibalance - hvis den er negativ, så taber man
sig, er den positiv, så tager man på. Ingen har endnu formået at modbevise
dette, hvorimod, det er påvist i utallige undersøgelser i de sidste hundrede
år (+/-)

> Og hvem gider cykle 500 km om ugen?

Tjah overdrivelse fremmer forståelsen, det kunne også være 20 km om ugen,
hvis man i forvejen kun cyklede 19 km - men du forstår nok...

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Morten Boysen

Dato : 01-08-03 17:04

> [...]
fortsætter
> med at spise som jeg gøre nu, men begynder at cykle 500 km om ugen,

Problemet er at du også vil blive mere sulten. Hvis kosten er er for
energitæt, vil problemet blive. Det med at blive ved med at spise som
man gør, er ikke helt så simpelt, hvis man pludselig dyrker en masse
motion.

--
Morten Boysen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 02-08-03 06:36

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in message

> [...]
> energitæt, vil problemet blive. Det med at blive ved med at spise som
> man gør, er ikke helt så simpelt, hvis man pludselig dyrker en masse

Naturligvis... men vi forudsatte, at jeg ikke ændrede kosten

Eksemplet var givet for at illustrere, at udsagnet om, at man ikke kan tabe
sig uden kostændring er noget vrøvl - det er jeg selv et lysende eksempel
på - og alt sund fornuft siger da også, at det kan lade sig gøre.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Morten Boysen

Dato : 04-08-03 19:22

> [...]
eksempel
> på - og alt sund fornuft siger da også, at det kan lade sig gøre.

Fra flere kilder, og hvad jeg har prøvet på min egen krop, er at øget
mængde motion íkke er nok til et *permanent* vægttab. Motionen vil
kunne starte vægttabet, men er ofte i sig selv ikke nok til at kunne
tabe mange kilo, eller til at holde vægttabet. Problemet med motion,
er at hvis man slapper lidt af, og stadig spiser usundt, så tager man
på igen. Permanent fedttab opnåes efter min overbevisning bedst ved
ændring af madvaner *og* motion.

Motion er uhyre vigtigt af flere grunde. I sig selv har det en langt
række sundhedsfremmende virkninger. Det accelerere vægttab, giver
større velvære og er sjovt... hvis man finder den rette form.

--
Morten Boysen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 07-08-03 15:24

> [...]
> kunne starte vægttabet, men er ofte i sig selv ikke nok til at kunne
> tabe mange kilo, eller til at holde vægttabet.

At det ikke skulle være nok til at tabe mange kilo er ikke sandt... jeg har
selv i en periode tabt ét kilo per uge, blot ved at motionere som en
sindssyg... så det kan lade sig gøre. Naturligvis er intet permanent, men
der et par faktorer ved motionen, der gør, at man, når man først er kommet
igang er godt hjulpet:

- motion er appetitregulerende, underforstået, at man har nemmere ved kun
at spise det, man har behov for, når man motionere.

- Motion øger hvilestofskiftet, så man forbrænder mere, selvom man ikke
motionere.

Derfor vil jeg vove at påstå, at motion er alfa og omega for et varigt
vægttab.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-08-03 08:42

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er at du også vil blive mere sulten.

Det er ikke nødvendigvis noget problem. Hvis du både motionerer og går op i
at spise sundt - i stedet for et opfatte motionen som en blancochek til
masser af usund mand - vil din appetitregulering helt naturligt tilpasse sig
behovet.

Og den med at blive sulten kan man såmænd også opleve helt uden at motionere
det mindste. Man bliver nemlig også sulten af at spise usundt - især af at
spise på en sådan måde, at ens blodsukker raser op og rasler ned.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 02-08-03 09:44

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message
> [...]
sig
> behovet.
>
> Hvis det var så nemt, hvorfor er der så flere og flere der tager
på?..........naturlig appetitregulering..........der er grænser for hvad
kroppen selv regulerer, den er underlagt viljen.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-08-03 16:47

"Jan Mejer Rasmussen" <jamera@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det var så nemt, hvorfor er der så flere og flere der tager
> på?..........

Jeg tror ikke der er ret mange af dem, der motionerer jævnligt, der tager
på.
I hvert fald kender jeg ikke ret mange, der passer og plejer kroppen (med
motion) for samtidig at mishandle den med usunde spisevaner.

> naturlig appetitregulering..........der er grænser for hvad
> kroppen selv regulerer, den er underlagt viljen.

Mit energiforbrug er desværre ikke underlagt min vilje i det omfang, jeg
kunne ønske. *S*

Men du har tildels ret.... for VIL man IKKE spise og leve sundt, så bliver
man derefter.

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten Boysen

Dato : 04-08-03 19:17

> [...]
til
> masser af usund mand - vil din appetitregulering helt naturligt

Præcis. Appetiten stigerl, hvilket medfører en stigning i
fødeindtaget. Hvis det er sund mad, så vil det ekstra fødeindtag komme
til at svare til den forøgede mængde bruget energi. Hermed er kroppen
i ligevægt, og man taber sig ikke. Man tager så heller ikke på.

--
Morten Boysen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-08-03 20:15

> Præcis. Appetiten stigerl, hvilket medfører en stigning i
> fødeindtaget.

Ikke nødvendigvis!

Du er nødt til at kigge på, hvordan/hvad der spises FØR personen begynder at
motionere. Spises der usundt med masser af slik, sukker, chips og andre
usunde fødevarer, kan der være tale om en person med et meget højt
kalorieindtag.

At begynde at motionere kan være kickstarten til at spise sundt. Og hvis de
usunde kulhydrater erstattes med sund mad, er det ikke utænkeligt, at
personen indtager mindre energi end før.

At påstå, at appetitten stiger, fordi man begynder at motionere, er derfor
alt for unøjagtigt - og ikke nødvendigvis sandt. Det kan lige så vel tænkes,
at personen begynder at indtage færre kalorier og mere sund mad.

At begynde at motionere vi snarer betyde, at der bliver større
overensstemmelse mellem forbrug of indtag.

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-08-03 09:58

> [...]
andre
> usunde fødevarer, kan der være tale om en person med et meget højt

Præcis. De dårlige madvaner vil så ødelægge gevinsten ved det
forhøjede energiforbrug. Ihvertfald i slankehenseende.

> [...]
> usunde kulhydrater erstattes med sund mad, er det ikke utænkeligt,
at
> personen indtager mindre energi end før.

Enig.

> [...]
tænkes,
> at personen begynder at indtage færre kalorier og mere sund mad.

Det er nu sandt. Jeg skrev ikke noget om, at man indtager mere energi,
jeg skrev at man spiser mere. Hvis kostvanerne ændres samtidig, så er
man godt på vej til at smide det overflødige fedt. Kostomlægning er
essentielt, hvis man gerne vil have et permanent vægttab.

--
Morten Boysen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-08-03 18:26

> Præcis. De dårlige madvaner vil så ødelægge gevinsten ved det
> forhøjede energiforbrug. Ihvertfald i slankehenseende.

Tjah.. måske. Dårlige madvaner er jo noget skidt - motion eller ej.
Men dårlige madvaner er ikke nødvendigvis lig med vægtstigning. Og heller
ikke nødvendigvis lig med manglende vægttab.

Dårlige madvaner kan med andre ord have mange forskellige konsekvenser. Det
kan sunde såmænd også.

> Det er nu sandt. Jeg skrev ikke noget om, at man indtager mere energi,
> jeg skrev at man spiser mere.

Jamen jeg bemærkede godt, at du skrev "spiser mere" - hvilket jo ikke siger
forfærdelig meget om, hvad du reelt har i tankerne. Er det mere i volumen,
mere i vægt, mere i energi?

> Hvis kostvanerne ændres samtidig, så er
> man godt på vej til at smide det overflødige fedt. Kostomlægning er
> essentielt, hvis man gerne vil have et permanent vægttab.

Hvis du dagligt spiser 250 kcal for meget, kan du i princippet sagtens nøjes
med at motionere 500 kalorier væk om dagen - og tabe dig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-08-03 22:29

> Tjah.. måske. Dårlige madvaner er jo noget skidt - motion eller ej.
> Men dårlige madvaner er ikke nødvendigvis lig med vægtstigning. Og
heller
> ikke nødvendigvis lig med manglende vægttab.

Dårlige madvaner skal i denne sammenhæng forståes som madvaner, der
medfører indtag af føde med for høj energi-densitet.

> [...]
ikke siger
> forfærdelig meget om, hvad du reelt har i tankerne. Er det mere i

Jeg mente volumen og vægt.

> Hvis du dagligt spiser 250 kcal for meget, kan du i princippet
sagtens nøjes
> med at motionere 500 kalorier væk om dagen - og tabe dig.

I princippet ja. Der er jeg helt enig. Problemet er bare, at det
forøgede energiforbug også medfører en større appetit, hvilket får
regnestykket til at falde sammen, da det bygger på et konstant
energiindtag.

Jeg tror ikke vi er forfærdentlige uenige, for hvis man begynder at
motionere og spiser nøjagtig det samme (energimæssigt), som man
motionerede, så vil man enten tabe sig, eller får en vægtøgning til at
stagnere. Min pointe er bare, at antagelsen om at spise det samme ikke
helt holder.

--
Morten Boysen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-08-03 11:07

> Jeg mente volumen og vægt.

Hvorfor tror du, at mere motion er lig med, at man spiser mere i volumen og
vægt?

Det er i øvrigt ret ligegyldigt, hvor meget du spiser målt i vægt og
volumen. Det afgørende er, hvor meget energi du forbrænder af det du
indtager.

> [...]
> forøgede energiforbug også medfører en større appetit, hvilket får
> regnestykket til at falde sammen, da det bygger på et konstant

Du er alt for kategorisk *S*

Øget energiforbrug KAN føre til større appetit.
Og større appetit KAN føre til, at man indtager mere energi, end man
forbrænder.

Men sådan er det sjældent.

Kig engang på meget aktive mennesker - der er ikke ret mange af dem, der er
overvægtige i et omfang, der er værd at bekymre sig om. Medmindre du taler
om dem, der netop er begyndt at motionere på grund af deres overvægt.

> [...]
> motionerede, så vil man enten tabe sig, eller får en vægtøgning til at
> stagnere. Min pointe er bare, at antagelsen om at spise det samme ikke

Og selvom antagelsen om at "spise det samme" ikke holder, er det ikke
nødvendigvis ensbetydende med, at du ikke taber dig.

Hvad er i øvrigt problemet? Hvis du tager på spiser du forkert. Det er
hverken motion eller "stor appetit", der er årsag til vægtproblemer.

En stor appetit skal bare opfyldes med det RIGTIGE mad. Du kan både
motionere, have stor appetit og tabe dig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten Boysen

Dato : 07-08-03 11:55

> Hvorfor tror du, at mere motion er lig med, at man spiser mere i
volumen og
> vægt?

Det er velkendt at motion stimulere appetit-centeret i hjernen.

> [...]
taler
> om dem, der netop er begyndt at motionere på grund af deres

Fra min side har denne diskussion kun omhandlet overvægtige mennesker,
der forsøger at tabe sig.

> [...]
>
> En stor appetit skal bare opfyldes med det RIGTIGE mad. Du kan både
> motionere, have stor appetit og tabe dig.

Præcis. Det er det jeg hele tiden har sagt. Motion er sundt, men hvis
du spiser den forkerte mad, så vil det være begrænset, hvor stort
vægttabet vil være alene af motion. Derfor er gode kost-vaner vigtige,
hvis man vil tabe sig permanent.

--
Morten Boysen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-08-03 19:14

> Det er velkendt at motion stimulere appetit-centeret i hjernen.

Men det betyder ikke nødvendigvis, at man spiser mere i VOLUMEN og VÆGT -
kan være, at man blot spiser flere kalorier.

Kan også være, at man spiser færre.
Nogle begynder at motionere og dropper samtidig al den usunde junkfood, der
før har spist - chips, slik, sodavand, grillmad og andet junkfood. At tage
fat på motion kan derfor sagtens medføre, at man spiser mindre - både målt i
kalorier, volumen og vægt.

Hvor meget spiser man/du i øvrigt dagligt målt i vægt og volumen?

> Præcis. Det er det jeg hele tiden har sagt. Motion er sundt, men hvis
> du spiser den forkerte mad, så vil det være begrænset, hvor stort
> vægttabet vil være alene af motion.

Om man spiser "rigtig" eller "forkert" mad er ikke det afgørende.
Man kan spiser alt for meget af det rigtige.

> Derfor er gode kost-vaner vigtige,
> hvis man vil tabe sig permanent.

Jada!

Men det er noget helt andet end at påstå, at man ikke sagtens kan tabe sig
ene og alene ved at begynde at motionere. Det kan man sagtens. Ligesom man
også kan tabe sig ene og alene ved at spise anderledes.

Nogle kan sågar tabe sig ved at at lade være med at motionere og samtidig
spise flere kalorier end de plejer!

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 07-08-03 15:26

> Præcis. Appetiten stigerl, hvilket medfører en stigning i
> fødeindtaget.

Ja, det siger du... men det er ellers almindeligt kendt, at motion netop gør
det nemmere at spise den mængde man har behov for og ovenikøbet mindsker
lysten til junk fremfor rigtig mad.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 01-08-03 18:13

"Jan Mejer Rasmussen" <jamera@ofir.dk> wrote in message

> Man taber sig ikke uden kostomlægning. På længere sigt vil ens kostvaner
> bestemme vægten, ikke mængden af motion.

Næste gang, ville det passe bedre hvis du placerede dit svar korrekt.

I øvrigt, er det noget vrøvl at man ikke taber sig uden kostomlægning. Hvis
du forbrænder mere end du spiser, via motion, så er det jo nok. Motion og
træning giver dig også en bedre forbrændning.

Men du har da ret, i det tilfælde at hvis du bare spiser løs af chokolade
osv, så er det ikke sikkert at der vil komme et vægttab, medmindre igen, at

Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 01-08-03 22:48

Jeg har aldrig påstået at motion ikke var sundt

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 02-08-03 17:26

> Jeg har aldrig påstået at motion ikke var sundt

Det har jeg da ikke nævnt noget som helst om i dette indlæg? Hvor ser du det
henne?

Nicolai

Fra : Carlsen

Dato : 01-08-03 09:04

> Ja jeg er godt klar over at man skal forbrænde mere end man indtager men
med
> en fornuftig kostplan, vil ovennævnte så være nok til vægttab?

JA! (kort og godt)