Indiansk "potlak"kultur gør gave-bedrag fo~
Fra : Bo Warming

Dato : 30-07-03 19:16

Vil man gavne et medmenneske, hjælper man det til UDFORDRINGER.
"Gør du noget, han kunne have gjort selv, stjæler du hans selvtillid"
skriver min ven Steen Larsen, DLH-professor.
Johan Huiziga skriver i "Homo Ludens" om at alt naturfolk gør når de er
mætte er LEG - fx at indianerstammer inviterer hinanden til gæstebud og
overgår hinanden i "julegaver" og den der overgås taber magt.
Stat og andre godgørere,
der pådutter såkaldt svage deres gaver,
er lige så onde som potlak-indianerne
der påfører nabostammen mindreværdsfølelse og sygdom ved at undertrykke pr
taknemlighedsgæld

"Den, der giver mig små gaver, vil, at jeg skal leve. Engelsk
Ordsprog

"Det tilsyneladende smukke, som kaldes "en vennegave". Men man kalder også
taknemmeligheden en form for hævn: Taksigelsen efter modtagelsen af en
velgerning eller en gave er ligesom en immateriel mod-gave, en formel,
hvormed gavemodtageren prøver at neutralisere eller netop: hævne det indgreb
i hans eksistens, som gaven betyder. Wolfgang Schivelbusch "
Paradiset, smagen og fornuften"

"Når man har fået noget, har man fået giverens magt at føle

Wolfgang Schivelbusch " Paradiset, smagen og fornuften"

Vi vil lettere kunne tilgive dem, der har krænket os, end dem, som vi har
krænket,
eller som har gjort os en tjeneste, og derved bragt os i
taknemmelighidsgæld. La Rochefoucauld

We are better pleased to see those, on whom we confer benefits, than those
from whom we receive them.La Rochefoucauld

Du vil også ønske at hjælpe, men kun dem hvis nød du forstår, fordi de har
en lidelse og et håb sammen med dig . jeg vil lære dem det, som få nu
forstår, og allermindst disse medlidenhedens prædikanter:medglæden
Nietzsche

Glem ikke at give, men giv og glem. Inskription på en museums-ske fra Skåne.

"Mennesker er taknemlige i samme omfang som de er hævngerrige.Jonathan Swift

-

Modtageren har allerede gennem gaven fået tilstrækkeligt at bære
-Friedrich Nietzche

" De fleste mennesker, som har gjort en tjeneste, betragter det som en
lejlighed til at vise deres ubestikkeligehed frem for deres taknemmelighed.
Det er ikke blot betydeligt billigere moralsk, men det forøger sommetider
deres stolthed så meget, at de snart ender med at se ned på deres velgører.
Arthur Schnitzler

"Den, som giver noget stort bort, møder ingen taknemmelighed, for modtageren
har allerede gennem gaven fået tilstrækkeligt at bære på. Friedrich
Nietzsche

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N