Wobble
Fra : Christian Stidsen

Dato : 03-04-01 19:27

Hvorfor opstår dette fænomen ?
Faldt over en filmstump, hvor dette ser ret voldsomt ud:
http://members.nbci.com/_XMCM/crashes2/movies/tt99.mpg

Hvad gør man for at redde sig ud af det hvis det skulle gå så galt ?

Christian

--
ICHTHYS

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-04-01 19:42

det var dog vodsomt det der.
En styrdæmper ville nok hjælpe, og så at man har afbalancerede dæk og ingen
slør i hjullejer/kronrørslejer.
Jeg havde problemer med woblen på min XJ600 div, indtil jeg skiftede mine
forhjulslejer.
Dog ikke så slemt som det der.

Det er mit bud

Thomas Jensen
XJ 600s div ´96

"(De fleste) Motorcyklister er sgu mere fornuftige ! "

Fra : Morten Juel

Dato : 03-04-01 20:28

> Hvad gør man for at redde sig ud af det hvis det skulle gå så galt ?
Du kaster dig ned over din cykel, helt ned og vær et med tanken, og kobler
ud !! så burde man kunne rede de fleste, jeg har prøvet en med 60km/t det
var sq skræmmende nok !!

Mvh
Morten
XS400 Seca
DT175 **comming soon**

Fra : Armand

Dato : 04-04-01 03:23

Morten Juel <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> Du kaster dig ned over din cykel, helt ned og vær et med tanken, og
> kobler ud !! så burde man kunne rede de fleste, jeg har prøvet en med
> 60km/t det var sq skræmmende nok !!

Fuld kontakt med modellen (klem knæene sammen og læg dig passende
fremover) og fuld roulade til den holder op, hvorefter det drejer sig om
at få farten ned igen uden at den atter begynder at wobble, er det
almindeligste råd!
Når man giver fuld roulade trækker kæden svingeren hårdt til venstre
side, såvel som bagakslen hårdt fremad i venstre side, dette forhindrer
(til en vis grad) begge faktorer i at bevæge sig i en given løs
forbindelse; imens fast kontakt til modellen under en forhindrer at
piloten er den svingende/flagrende årsag til begivenheden!

Wobblen falder oftest sammen med hastigheder der kan deles med 60,
hvorfor dette trick vil være svært at efterleve med 180 på en GS 500!
Hér kan en udkobling og moderat opbremsning med bagbremsen alene; imens
at man atter sørger for fast kontakt imellem model og pilot.
At benytte bagbremsen har modsatte funktion af gasgivning: Svinger og
hjulaksel trækkes til højre/fremad i højre side, hvorved man også
stabilisere en fleksen i modellens bagende!

Det hele med tungen lige i munden og en 20-stk's Cecil i ét drag
efterfølgende

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 04-04-01 07:15

fuld roulade til den holder op,
[snip]

Armand er du rask idag ? det er både min egen oplevelse + kørelærens evig
påmindelse at gassen skal slippes og koblingen skal tages !! men det er
rigtigt man skal helt ned og være et med maskinen, så man ikke fungere som
et pendul fotr kraften.
Det er da også røv farligt at gi hane aså gir du den jo bare flere kræfter
at woble med !

> Det hele med tungen lige i munden og en 20-stk's Cecil i ét drag
> efterfølgende
hehe ja man har det lige som efter en tur i det gyldne tårn i tivoli )

Mvh
Morten
XS400 Seca
DT175 **soon to come**

Fra : Rune Larsen

Dato : 04-04-01 08:48

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt man skal helt ned og være et med maskinen, så man ikke fungere som

Det er også min erfaring, at man skal holde gassen stram, hvis den begynder
at woble. Uden at jeg er 100% sikker, vil jeg tro at når man ruller gassen
af så komprimeres forgaflen, hvilket sænker kronrørsvinklen minimalt og gør
styringen endnu-mere levende!

> Det er da også røv farligt at gi hane aså gir du den jo bare flere kræfter
> at woble med !

Til gengæld kan jeg ikke helt se argumentet med sammentrækningen af
bagsvingeren ved gasgivning/bagbremsning... Motorbremse må vel også trække
bagsvingeren rundt, hvis det da i det hele taget er slør i bagsvingeren der
er problemet.

/Rune

Fra : Peter Sindrup

Dato : 04-04-01 11:53

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message news:9aejj2$1449

> [...]
> af så komprimeres forgaflen, hvilket sænker kronrørsvinklen minimalt og

Komprimeres forgaflen når der gives gas?
Efter del logik skulle forgaflen også komprimeres når der laves weelies
(kører på baghjulet) for der gives der jo også gas.

Peter

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 04-04-01 12:12

Peter Sindrup <psi@netdesign.dk.com> wrote in article
<3acafd2f$0$5727$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...

> Komprimeres forgaflen når der gives gas?
> Efter del logik skulle forgaflen også komprimeres når der laves weelies
> (kører på baghjulet) for der gives der jo også gas.

Nøh, ruller gassen *af*. Jeg tror Rune mener at man lukker ned for gassen?

--
Mikkel

Fra : Peter Sindrup

Dato : 04-04-01 13:49

"Mikkel Christensen" <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> wrote in
message news:01c0bcf8$0ba0c210$fc6e10ac@pc2651...
> Peter Sindrup <psi@netdesign.dk.com> wrote in article
> <3acafd2f$0$5727$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...

> gassen

> Nøh, ruller gassen *af*. Jeg tror Rune mener at man lukker ned for gassen?

Ups.. det er sgu' nok det han mente. Sorry!

Peter

Fra : Armand

Dato : 06-04-01 02:28

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> [...]
> bagsvingeren ved gasgivning/bagbremsning... Motorbremse må vel også
> trække bagsvingeren rundt, hvis det da i det hele taget er slør i

Hele problemet ligger i at stellet flekser i en egensvingning, og slidte
stel-lejer vil sandsynligvis være en væsentlig del af denne fleksen!

Hvis vi går ud fra 180-situationen, så ligger der ved den fart allerede
et godt træk i kæden.
En trækkende kæde vil holde svingeren mod venstre i et slidt
bagsvinger-leje, imens at brug af bagbremsen vil trække svingeren til
den anden side med øjeblikelig virkning, svarende til pludselig
baghjuls-styring, og dette kan jo ikke være gavnende på situationen!

Jeg vil tro at essensen af Runes filosoferen omkring forgaflen, vil være
at (slør i kronrøret, forgaffel-teleskoper og foraksel taget i ed) ved
en nedbremsning vil der lægges mere vægt (= mere magt) på en
evt. fleksende forende!!

En af mine makkere var på Pol Ricard banen og køre std 600'er race på
lånte modeller!
Banen er kendt for en ekstrem langside der 3/4 nede har en meget svag
kurve; men iflg min makker var den sgu' skarp nok med 220+ km/t og alene
lidt nølen i ærefrygt for fart/nedlægning kunne få de spritnye CBR
600'ere til at blive ustabile =
Han noterede sig efterhånden at flertallet kyssede bremsen kort inden
kurven, for derefter at give fuld rulle, og under samtale med mere
rutinerede racere om aftenen fik han denne simple forklaring:
"ustabiliteten ligger i at for og bag -hjul ikke kan blive enige om hvem
der har magten, hvorfor man som situationens herre bliver nødt til at
give gas og fratage forhjulet sin indblanden"

I GP'erne kan man fint følge denne forklaring idet det jævnligt ses at
der går ål i et stel på vej ud af kurven, hvorfor at piloten trækker den
på baghjulet og derved får ro!!

--
Armand.

Fra : Hans Peter Holm

Dato : 04-04-01 09:13

Morten Juel skrev:

> [...]
> et pendul fotr kraften.
> Det er da også røv farligt at gi hane aså gir du den jo bare flere kræfter

Woblen er en resonans/selvsving i hele systemet. - Min gamle Norton,
tungt læsset med alt muligt skrammel i begge sidetasker, kunne finde
på det når den pludselig kom ud i sidevind på en bro. Den holdt op
med det, både når den fik noget mere gas, og når jeg tog farten af.
Det er langt sikrere at give gas, hvis der er plads (og motorkraft)
til det, så man ikke bliver kørt ned af dem der kører bagved!

Pludselige opbremsninger i trafikken bruger jeg så vidt muligt kun
når der er noget alvorligt i vejen, med punkterede dæk og den slags.
Men nu er jeg jo også en gammel mand, der kører mindst 50.000 km på
et sæt bremseklodser.

--
Hans
http://home1.inet.tele.dk/hpholm/zephyr.html

Fra : Morten Juel

Dato : 04-04-01 09:28

Den holdt op
> med det, både når den fik noget mere gas, og når jeg tog farten af.
> Det er langt sikrere at give gas, hvis der er plads (og motorkraft)
> til det, så man ikke bliver kørt ned af dem der kører bagved!
Hmm har min kørelære virkeligt givet alle os et "farligt" råd ?

> [...]
> når der er noget alvorligt i vejen, med punkterede dæk og den slags.
> Men nu er jeg jo også en gammel mand, der kører mindst 50.000 km på
hehe det er ikke en pludselig opbremsning at tage koblingen

Mvh
Morten
XS400 Seca
DT175 **comming soon**

Fra : Hans Peter Holm

Dato : 04-04-01 10:22

Morten Juel skrev:

> hehe det er ikke en pludselig opbremsning at tage koblingen

Med 80-120 km/t på en motorcykel sænkes farten meget, når man tager
gassen af eller trækker koblingen. I hvert fald på en Zephyr, der er
nogenlunde lige så aerodynamisk som en opslået paraply.
Hvis bremselyset ikke lyser, så har de bagvedkørende ikke ret mange
chancer for at opfatte hvad der foregår, før de er kommet alt for
tæt på.

--
Hans

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-04-01 22:42

Hans Peter Holm wrote:

> [...]
> Hvis bremselyset ikke lyser, så har de bagvedkørende ikke ret mange
> chancer for at opfatte hvad der foregår, før de er kommet alt for

Netop derfor lægger jeg også tit foden på fodbremsen når jeg motorbremser
og der er biler bagved! Mc'er er jo i forvejen sværere at
afstand/hastighedsbedømme når der kun er et baglys.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jacob

Dato : 06-04-01 13:39

"Jes Vestervang" > Netop derfor lægger jeg også tit foden på fodbremsen når
jeg motorbremser
> og der er biler bagved! Mc'er er jo i forvejen sværere at
> afstand/hastighedsbedømme når der kun er et baglys.

Jeg plejer at "blinke" et par gange med bremsen for at gøre en bagvedkørende
opmærksom på at nu nedsættes hastigheden, så han ikke fortsætter med uændret
hastighed =

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-04-01 22:46

Jacob wrote:

> [...]
>

> Jeg plejer at "blinke" et par gange med bremsen for at gøre en
> bagvedkørende opmærksom på at nu nedsættes hastigheden, så han ikke

Jeps, man må køre hvad man kan for at gøre vejene sikre Så længe det
ikke går for langsomt anyway

Fra : Jacob

Dato : 07-04-01 00:00

"Jes Vestervang"
"klip"
> Jeps, man må køre hvad man kan for at gøre vejene sikre Så længe det
> ikke går for langsomt anyway

Nemlig

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Sand

Dato : 04-04-01 10:49

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Det er da også røv farligt at gi hane
Det gælder om at dæmpe resonansen i cyklen og det er nemmere at dæmpe en
høj frekvens end en lav. Dermed må cyklen lettere kunne "dæmpes" ved at
give mere hane og dermed øge motorens/cyklens frekvens.

>aså gir du den jo bare flere kræfter
> at woble med !
Det hænger vel ikke så meget sammen med for mange kræfter??
Cykler med flere kræfter har vel ikke større tendens til at wobble

Mvh. Sand

Fra : Morten Juel

Dato : 04-04-01 11:57

> Det gælder om at dæmpe resonansen i cyklen og det er nemmere at dæmpe en
> høj frekvens end en lav. Dermed må cyklen lettere kunne "dæmpes" ved at
> give mere hane og dermed øge motorens/cyklens frekvens.
Hmm såen havde jeg ikke set på det, men det kan der da helt klart være noget
om

> Det hænger vel ikke så meget sammen med for mange kræfter??
> Cykler med flere kræfter har vel ikke større tendens til at wobble
Nej nej du misforstår mig, hvis vi forstiller os en wobblende cykel som et
pendul, som den jo lidt bliver til, så må den da svinge mere ud, når der
bliver lagt flere kræfter i woblingen ! eller ? det synes jeg bare lyder
logisk !

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 05-04-01 05:07

> [...]
> [snip]
>
> Armand er du rask idag ?
> Det er da også røv farligt at gi hane aså gir du den jo bare flere

Nix! Og det har jeg jo begrundet :-|
Genlæs lige forklaringen igen!!

--
Armand.

Fra : Sand

Dato : 04-04-01 07:37

> Wobblen falder oftest sammen med hastigheder der kan deles med 60,

Den havde jeg lige godt ikke hørt før!
Er der en forklaring?

Mvh. Sand

Fra : Jacob

Dato : 04-04-01 09:57

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en > > >hvorfor dette trick vil
være svært at efterleve med 180 >på en GS 500!
> Armand.

Hø hø, ja der er sgu'te meget krudt tilbage i hanen på det tidspunkt - hvis
folk overhovedet kan få den derop

Eller er det kun de droslede maskiner der kan køre så hurtigt

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Søren L Hansen

Dato : 03-04-01 22:26

"Christian Stidsen" <christian@stidsen.net> skrev i en meddelelse
> Hvorfor opstår dette fænomen ?
> Faldt over en filmstump, hvor dette ser ret voldsomt ud:
Jep det er fra Isle of man 1999. På filmen siger de at han fik lidt brukne
knogler, men ikke værre.

S.

Fra : Niels Bager Bæk

Dato : 04-04-01 09:16

Hej

Jeg har lige læst di andre inlæg igennem, og hælder nok mest til Arman's.
Jeg har selv kørt Suzuki Katata650 i 5 år, og den er slem til at gøre det i
sving, ved for høj fart.
Den bedste måde for mig at redde den er som regel fuld roulade ud af
svinget, og så en slapper.
Det lykkeds dog ikke i 96', hvor der stod en gittermast i vejen AAVVVV !!!
(Men så skulle i se masten...)

MVH

Niels

Astadig Katana650

Fra : Armand

Dato : 05-04-01 05:07

Niels Bager Bæk <nbb@cc-electronic.dk> skrev i en

> Det lykkeds dog ikke i 96', hvor der stod en gittermast i vejen AAVVVV
!!!
> (Men så skulle i se masten...)

Hvilken?
Den kirurgen satte i skinnebenet??

--
Armand.

Fra : Niels Bager Bæk

Dato : 05-04-01 13:58

> !!!
>
> Hvilken?
> Den kirurgen satte i skinnebenet??
>
> --
> Armand.

Nu du selv kom ind på det, så skal du få historien.
Da jeg lå på intensiv, fik jeg besøg af mine brødre, der straks døbte mig
"Hans"
Hvorfor Hans ? Jo Klodshans kunne det ikke blive, klodserne hang på
styret...
Det lykkedes mig at omforme tankformen på en katana med mit haleben, gæt
selv hvad der kom i vejen. Det gik dog ikke helt så galt, "masten" kunne
sys sammen igen, til stor glæde for min kone. Den er nu fast monteret med
"Ril og knop" LOL :)
Gittermasten stod derimod ikke til at redde, den havde form af Katana.
Katana'en lignede allermest en vred tyr, med hoved mellem benene. Det blev
den sgu ikke ret kønnere af. Ævævævævæv.
Alt i alt slap jeg billigt, hvis jeg ikke var fløjet forbi masten, skulle de
have fjernet mig med højtryksrenser, så den skæve venstrehånd (Brækkede) og
den spændende "mast" er jo bare et uheldigt minde.
Som fodnote kan jeg sige, at der ikke skete uoprettelig skade på formerings
organerne, jeg skal være far igen her til Maj :))))

Og hvorfor jeg ikke bare gav øre ud af svinget, for at stoppe Wobleren ??
Tja, for lidt heste, kombineret med en viden om T-kryds forude, med
tilhørende stendige...

Niels
Med en anden Katana650 (een gang Kardan... )

Fra : Søren L Hansen

Dato : 06-04-01 11:04

Niels Bager Bæk <nbb@cc-electronic.dk> wrote in article
<9ahq2b$277$1@news.inet.tele.dk>...
> Nu du selv kom ind på det, så skal du få historien.

Tillad mig at sige GRILL, en ganske fin beretning!!
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : peterl

Dato : 06-04-01 13:27

Et uddrag fra min nyerhvervede "The Motorcycle Safety Foundation's Guide to
Motorcycling Excellence"-bog siger (Jeg antager at alle kan engelsk):
-Keep a firm hold on the handlegrips, but don't lock your arms and fight
them. Ease off the throttle as you move your weight down and forward. And
don't believe the "old timers" who say to accelerate through a wobble. It
doesn't work.
Så kan man jo tro hvad man vil. Jeg synes nu at det giver meget god mening,
da en sænkning af farten vil nedsætte frekvensen af svingningerne. Og
derudover, hvis det skulle gå galt, er det vel federe at "stå af" med lavere
fart end med højere.

Men hvad ved jeg...

Peter von L.
-Som snart får sit kort...

Fra : Sand

Dato : 06-04-01 13:40

"peterl" <pvl@ioi.dk> wrote in message
> Så kan man jo tro hvad man vil. Jeg synes nu at det giver meget god
mening,
> da en sænkning af farten vil nedsætte frekvensen af svingningerne.
Men en sænkning af frekvensen behøver ikke betyde at de er lettere at
dæmpe, tværtimod.

>Og derudover, hvis det skulle gå galt, er det vel federe at "stå af"
med lavere
> fart end med højere.
Nu behøver man jo ikke vride øret for at komme på ret kurs, det handler
jo om at lave en kontrolleret gasgivning, som giver kontrol over
baghjulet og samtidig løfter forhjulet og dermed mindsker dennes
indvirkning.

Det hele afhænger jo også af, hvilket tidspunkt du prøver at redde den
på. Hvis cyklen er godt oppe i svingninger skal jeg da ikke udelukke at
en for hård gasgivning resulterer i en botanisk udflugt.

Mvh. Sand

Fra : Steen Schmidt

Dato : 06-04-01 15:59

> mening,
> Men en sænkning af frekvensen behøver ikke betyde at de er lettere at
> dæmpe, tværtimod.

Tjaa.....man kan jo sige at alle systemer (også motorcykler) har
lavpaskarakter, hviket betyder at der er en naturlig større og større
dæmpning, jo højere frekvensen er - Jeg vil dog mene at man skal højt op i
fart for at "køre oven ud" af frekvensspektret i en sådan woblen.

I controllere (ting der kontrollerer med tilbagekobling i stedet for blot at
styre), er det oftest ønskeligt med så stor båndbredde som muligt, da høje
frekvenser hjælper til med at regulere hurtigt på plads - det er menneskets
hjerne ikke særligt god til (se blot på flyopvisningen med Saabs nye Viggen
fly for nogle år siden). I passive systemer ønsker man at dæmpe alle høje
frekvenser da de anses for støj, hvilket i dette tilfælde vil sige at bremse
motorcyklen ned, så man ikke "sampler" så hurtigt. Ingen frekvenser over den
halve samplingsfrekvens kan få betydning for systemets stabilitet (systemet
vil simpelthen ikke opdage at de findes!), derfor, ned med hastigheden, med
mindre I har fuldt styr på at tage kontrollen over en woblen selv!

Mvh
Steen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-04-01 22:52

Steen Schmidt wrote:

> [...]lavpaskarakter [..] frekvensspektret[..] controllere [...]
>tilbagekobling [..]så stor båndbredde som muligt [..]passive systemer
>[...] dæmpe alle høje frekvenser da de anses for støj[...] så man ikke
>"sampler" så hurtigt. [...] samplingsfrekvens [...]
*Hehe* Okay

Fra : Morten Christensen

Dato : 07-04-01 00:08

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> wrote in message

> *Hehe* Okay

Wouw!

Troede lige der blev snakket lyd eller kåmpjudere )

-mården-

Fra : Steen Schmidt

Dato : 07-04-01 00:25

> "Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> wrote in
message

> Wouw!
>
> Troede lige der blev snakket lyd eller kåmpjudere )

Jamen I har da fat i noget dér. *Alle* dynamiske systemer (ja, lad os dog
holde os til de lineære for simplicitetens skyld) kan beskrives på samme
måde, med frekvenskarakteristikker osv. Læg eksempelvis mærke til den
iøjnefaldende sammenhæng imellem det fysiske system med en masse der hænger
i en fjeder, og et elektrisk LC-led (Spole/Kondensator). Begge virker som
oscillatorer, og kan beskrives med nøjagtig de samme ligninger - på papiret
behøver man faktisk ikke at kunne se hvilket et af de to systemer der er
tale om! (hmmm....er jeg ved at designe en legeplads, eller var det måske
SAS' nye autopilot det hér?? ;).

Mvh
Steen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-04-01 00:38

Steen Schmidt wrote:

> Jamen I har da fat i noget dér. *Alle* dynamiske systemer (ja, lad os dog
> holde os til de lineære for simplicitetens skyld) kan beskrives på samme
> måde, med frekvenskarakteristikker osv.
-klip-
Ja, jeg vidste godt at der var noget sammenhæng af en art, men jeg synes nu
alligevel at det så lidt sjovt ud med alle de smarte buzzwords i en
wobbling-tråd uden at det var ot

--
mvh Jes Vestervang - som skal til at skrubbe i seng... Man bliver jo bims
af ikke at sove nok... *fniiiis*