Trådløs: GAP kompatibel?
Fra : Morten

Dato : 30-07-03 13:48

Hejsa

Så vidt jeg har forstået betyder GAP kompatibel, at man kan bruge telefonen
(håndsættet) sammen med alle typer baser, hvis bare de ligeledes er GAP
kompatibel ... dvs. hvis jeg har en Siemens trådløs der er GAP kompatibel,
så kan jeg godt købe en panasonic base og bruge min telefon på den, hvis den
også er det ? (saføli kun til signal, ikke til at lade osv.)

Er det rigtigt forstået ?

/Morten

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 30-07-03 17:42

Hej

"Morten" <REMOVETHIS_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>så kan jeg godt købe en panasonic base og bruge min telefon på den, hvis den
>også er det ? (saføli kun til signal, ikke til at lade osv.)

Meget kort svar: Ja !

Dog kan du komme ud for at visse funktioner ikke fungerer, det kunne
f.eks. være "Vis nummer" og lign. Men basic funktionerne fungerer, så
du kan foretage opkald, og modtage samme.

--
M.v.h. Ole®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Bent Andersen

Dato : 31-07-03 12:53

On Wed, 30 Jul 2003 14:47:54 +0200, "Morten" wrote:

> [...]
>så kan jeg godt købe en panasonic base og bruge min telefon på den, hvis den
>også er det ? (saføli kun til signal, ikke til at lade osv.)

Kære Morten.

Ja, du har forstået det korrekt.

Men vær venligst opmærksom på følgende:

Selv om DECT-telefonerne er GAP-kompatible, er det nødvendigvis ikke
sikkert at basic-funktionerne (modtage og foretage opkald), vil virke
ordentligt.

Men dermed ikke sagt at din sammenstilling ikke vil virke ordentligt.
Det kan kun komme an på en prøve.

De forskellige DECT-producenter kan ikke blive enige om at holde
standarden ens. De fortolker GAP-standarden vidt forskelligt, så det i
flere tilfælde er mere skidt end godt, for at sige det mildt.

Jeg har gjort DECT-producenterne opmærksom på deres
GAP-kompatibilitetes-problemer i årevis og opfordret dem til at sætte
sig ned ved forhandlingsbordet for at finde en fællesnævner af
standarden, så det virkelig kunne blive en ægte og troværdig standard
som ALTID ville virke 100%. Men der er desværre ikke sket en klap for
at forbedre GAP.

Det eneste, men ikke så positivt, der er sket, er at
DECT-producenterne er begyndt, at udhule de gode egenskaber ved DECT,
ved at pumpe tonsvis af non-GAP telefoner ud på markedet, og hvor de
ligeledes er begyndt at spare Intercom-facilitetten væk, så
håndsættene ikke kan samtale indbyrdes. Det er en falliterklæring fra
DECT-producenternes side, at de ikke er gået i modsat retning ved at
optimere og holde fast i de gode egenskaber ved DECT.

Du kan i øvrigt læse lidt mere om GAP-kompatibilitets-problemer på
dette link: http://home.tiscali.dk/bba/cordless/dect-gap.htm , som jeg
skrev i 2001.

Held og lykke til dig med GAP

Med venlige hilsener

TESTRESULTATER AF TRÅDLØSE TELEFONER
Bent Andersen

http://www.cordless.ninja.dk
http://www.cordless-testing.ninja.dk
http://cordlessphones.dk3.com
http://cordlesstesting.dk3.com

Fra : Morten

Dato : 31-07-03 14:29

"Bent Andersen" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 30 Jul 2003 14:47:54 +0200, "Morten" wrote:
>
> Held og lykke til dig med GAP

Det kan man da kalde et fyldestgørende svar ... jeg havde nok regnet med et
lille "jo da" men man må sige du får afdækket området ret godt ...

Hvad der er lidt negativt må være at jeg så de der telefon test's ... og den
telefon jeg skal ud og købe om 1½ time, får ret dårlig anmeldelse ... meget
lav lyd i den, og en meget dårlig rækkevidde ...

Fra : Bent Andersen

Dato : 31-07-03 15:00

On Thu, 31 Jul 2003 15:29:04 +0200, "Morten"
> [...]

>telefon jeg skal ud og købe om 1½ time, får ret dårlig anmeldelse ... meget
>lav lyd i den, og en meget dårlig rækkevidde ...

Hej igen, Morten.

Jeg takker mange gange for roserne. Det luner altid lidt mere her i
hedebølgen

Hvad hedder modellerne, du havde tænkt dig at købe?

Fordi nogle telefoner får dårlig anmeldelse i rækkevidde, så kan det
jo godt være, at den/de dækker dit behov.

DECT rækker stadig dårligere end de bedste analoge trådløse telefoner,
men de bedste DECT-telefoner rækker dog bedre end de gjorde for 4-6 år
siden. Men DECT-producenterne må fortsat forbedre rækkevidden på DECT,
så rækkevidden kommer op på lige fod med de bedste analoge trådløse
telefoner (CT1).

Fra : Morten

Dato : 31-07-03 16:54

> Hvad hedder modellerne, du havde tænkt dig at købe?

Det er Denver DDP-400

Men nu trodsede jeg alligevel anmeldelserne og købte den, dels fordi jeg
også fik den ret billigt ... det der stod var
"Allerede efter kun 20-30 meter, med baseenheden indendørs og håndsættet
udendørs i forholdsvis fri sigt, stopper radioforbindelsen totalt"

Jeg har basen stående i stuen, og jeg har prøvet med telefonen nede fra
kælderen, og ude i haven, og der var altså ingen problemer overhovdet - så
jeg er da umiddelbart godt tilfreds med den !

Fra : Bent Andersen

Dato : 31-07-03 19:17

On Thu, 31 Jul 2003 17:53:40 +0200, "Morten" wrote:

> [...]
>kælderen, og ude i haven, og der var altså ingen problemer overhovdet - så
>jeg er da umiddelbart godt tilfreds med den !

Hej Morten.

Det kan være producenten har forbedret rækkevidden, siden jeg testede
den. Men jeg ved, at der stadig kommer mange klager på telefonen ang.
den lave indgående lydstyrke.

Hvor meget måtte du slippe for den?

Det vigtigste er jo, at du er tilfreds med telefonen, og at den dækker
dit behov

I hvert fald rigtig hjertelig tillykke med den herfra.

Med mange venlige hilsener

Fra : Morten

Dato : 31-07-03 21:40

> [...]
>
> Det kan være producenten har forbedret rækkevidden, siden jeg testede
> den. Men jeg ved, at der stadig kommer mange klager på telefonen ang.

Det kan tænkes ...
Mht. lydstyrken har den jo 3 nevuer ... Lav, Middel og Høj ... jeg har sat
den på høj, og der synes jeg umiddelbart den er som man må forvente...altså
ikke for lav ... men jeg skal da ik kunne sige om jeg når at skifte mening
med tiden !
Skal jeg endelig finde et kritik punkt må det være de 4 ringetoner...de er
simpelthen skrækkelige ... kunne de så bare have lagt en enkelt almindelig
"ring ring" på .. men ak nej!

> Hvor meget måtte du slippe for den?

5 måneder gammel, stortset ubrugt og med alt originalt udstyr og kvittering,
150,- ... for mig helt rimeligt...

Fra : Bent Andersen

Dato : 01-08-03 14:13

On Thu, 31 Jul 2003 22:39:40 +0200, "Morten" wrote: >

> men jeg skal da ik kunne sige om jeg når at skifte mening
>med tiden !

Det tror jeg, du gør. I hvert fald på et eller andet tidspunkt
Især hvis du prøver noget andet, som du kan sammenligne de tekniske
forhold med.

Hvad synes du om den metalliske lydklang i højttaleren?

>5 måneder gammel, stortset ubrugt og med alt originalt udstyr og kvittering,
>150,- ... for mig helt rimeligt...

Hvis jeg absolut var tvunget til at købe én, så ville jeg højst gi' en
flad 25 øre for den til museumssamlingen Jeg tør ikke at sige
dig under hvilken kategori, jeg ville placere den under. Det skal jeg
nok lade være med

Nu vil jeg heller gøre dig helt ked af det:
Dét jeg kan trøste dig med er, at telefonen ikke har hørbart "ekko
suppresser". Det er da positivt.

Fortsat god trådløs samtale i sommervarmen.

Du må have det godt.

Med mange venlige trådløse hilsener

Fra : Bent Andersen

Dato : 01-08-03 16:24

> [...]

flad 25 øre for den til museumssamlingen Jeg tør ikke at sige
dig under hvilken kategori, jeg ville placere den under. Det skal jeg

Nu vil jeg heller ikke gøre dig helt ked af det: