Flytte en Form
Fra : Wiljan

Dato : 30-07-03 13:51

Hej

Jeg har brug for at vide når en Form bliver flyttet på skærmen og når den er
færdig flyttet.
dvs. når man clikker på den blå bjælke i toppen af formen og når man slipper
den igen.

hvilke event gør det på en form i delphi

Hilsen Wiljan

Fra : Harald

Dato : 30-07-03 15:48

"Wiljan" <Wiljan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> færdig flyttet.
> dvs. når man clikker på den blå bjælke i toppen af formen og når man

Prøv at kikke på WM_MOVE og lign.

Mvh
HK

Fra : Wiljan

Dato : 30-07-03 18:53

Hej

> Prøv at kikke på WM_MOVE og lign.

procedure FormMove(var Msg: TWMMove); message WM_MOVE; //hmm

procedure TForm1.FormMove(var Msg: TWMMove);
begin
inherited;
Label1.Caption := Format('(%d,%d)', [Left, Top]);
end;

Ja det virker når jeg starter med at flytte formen.

Hvodan får jeg så at vide når jeg har sluppet musen på den nye position?

Hilsen

Wiljan

Fra : Harald

Dato : 30-07-03 21:02

> [...]
>
> Ja det virker når jeg starter med at flytte formen.
>
> Hvodan får jeg så at vide når jeg har sluppet musen på den nye position?

Hvis du nu sætte en variable i din FormMove når du starter med at flytte
f.eks. (utestet)

if Msg.wParam and MK_LBUTTON<>0 then
ViFlytter:=true;

og derefter

if ViFlytter and (Msg.wParam and MK_LBUTTON=0) then
begin
ViFlytter:=false; // slut på flytningen
gør ting....
end;

Det burde virke, men jeg tror der er en lettere måde, der findes sikkert en
eller anden WM_??? der lige kan bruges.

Mvh
HK