low-carb og kalorieforbrug
Fra : Camilla S. Thomsen

Dato : 30-07-03 12:51

Det her med mindre kylhydrater er noget nyt for mig. Efter at have læst om
omega metoden er jeg begyndt at ændre lidt på min kost. Jeg er dog vant til
at tænke i kalorieforbrug og ved, at jeg har brug for ca. 1700 kacl hver
dag, mit spørgsmål er så, om jeg stadig skal holde mig inden for den kvote
selv om jeg skære ned på kylhydraterne, så jeg stadig skal holde nogenlunde
øje med mit kaloriefobrug?
Mit andet spørgsmål er, hvor meget 70% chokolade man kan "tillade" sig at
spise daglig, og hvor meget frugt (1 potison =ca. et æble) det er ok at
spise.

Min kost daglig kan ex bestå af: morgenmad A38 med ca 20 svsesker, 10 gram
mandler og 10 gram fiber musli uden sukker. forkosten er ofte salat men
nogen gange en fiber bolle begge dele med kød i form af kylling eller tun.
til aften spiser jeg aldrig brød, ris, paste, kartofler eller andet
stivelsesholdigt - men holder mig til magert kød mellem 100 og 200 gram og
et hav af grøntsager kogte eller stegte. Som mellemmåltider spiser jeg ofte
50 gram 70% chokolade sådan alt i alt (nogen gange kommer jeg dog op på 100
gram - det smager jo godt), ca op til 6 stk. frugt, lidt svesker (hjælper
min fordøjelse, da jeg døjer med forstoppelse) og mandler.

Er det en ok kost i forhold til omega metoden? Jeg søger at holde mig inden
for de 1700 kacl, men kan jeg droppe helt at tænke over det?

På forhånd tak for hjælpen.

mvh Camilla

Fra : John

Dato : 30-07-03 21:39

"Camilla S. Thomsen" <skjonning_cam38@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min kost daglig kan ex bestå af: morgenmad A38 med ca 20 svsesker, 10 gram
> mandler og 10 gram fiber musli uden sukker.

Min morgenmad er altid en portion A38 med ymerdrys ikke tilsat sukker...

Eller som afveksling tager jeg en tun-snack (en dåse tun med 3 sp. mayonaise
lidt kabers citronsaft og salt og peber)

forkosten er ofte salat men
> nogen gange en fiber bolle begge dele med kød i form af kylling eller tun.

Til frokost spiser jeg kød fra aftensmaden dagen før - med lidt salat.
eller også den før omtalte tun-snack
eller ca 150-200 g fisk af en eller anden art med "røræg" af 1-2 æg samt
lidt grøn salat evt. med en tomat.

> til aften spiser jeg aldrig brød, ris, paste, kartofler eller andet
> stivelsesholdigt - men holder mig til magert kød mellem 100 og 200 gram og
> et hav af grøntsager kogte eller stegte.

Til aftens spiser jeg nogenlunde det samme kød som dig, men dog ikke særlig
mange grøntsager, pga. kulhydraterne.. og de grøntsager jeg spiser er altid
rå..

> [...]
> gram - det smager jo godt), ca op til 6 stk. frugt, lidt svesker (hjælper
> min fordøjelse, da jeg døjer med forstoppelse) og mandler.

Som mellemmåltid spiser jeg noget ost (ostehaps) eller flæskesvær eller en
eller anden form for kødpålæg..

> Er det en ok kost i forhold til omega metoden? Jeg søger at holde mig
inden
> for de 1700 kacl, men kan jeg droppe helt at tænke over det?

Ved ikke helt om det er ok til omegakuren med du bruger vist for meget
kulhydrat efter Atkins....
Det gør jeg også selv en gang i mellem - men jeg er mere begyndt at holde
øje med min krop i stedet for at læse/leve efter en bogen - jeg følger de
forholdsregler som Atkins beskriver, men som Rene også har skrevet - så
lever jeg også en gang i mellem i synd jeg har f.eks. fået smørrebrød i
dag min livret... det kan jeg også sagtens "tåle" det skal bare ikke ske
for tit..

Jeg synes det går kanon med Atkins, dog har jeg ikke helt lært endnu, at
styre det med at få fibre nok,,,, det kniber lidt med mavsen en gang i
mellem

> På forhånd tak for hjælpen.

Håber det hjalp lidt....

/John

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-07-03 22:29

[John | Wed, 30 Jul 2003 22:39:25 +0200]

[om at få for lidt fibre]
>Min morgenmad er altid en portion A38 med ymerdrys ikke tilsat sukker...

Du kunne overveje selv at lave ymerdrys; altså hvedeklid,
mandelmel/koksmel og lidt sødemiddel ristet lidt sammen?

Jeg lavede engang noget af solsikkefrø, hvedefibrer, lidt sødemiddel og
reven citron der fik en hurtig tur i min foodprocessor - det var RET
populært

>Til frokost spiser jeg kød fra aftensmaden dagen før - med lidt salat.
>eller også den før omtalte tun-snack

Som sagt; husk salat der også er en "rimelig" kilde til fibrer;
blegselleri er også - og det er jo en smag der passer fint til ost.

>Som mellemmåltid spiser jeg noget ost (ostehaps) eller flæskesvær eller en
>eller anden form for kødpålæg..

Hvad med mandler, hasselnødder, macadamia, valnødder etc. etc.? Gode
lækrer snack der er relativt fibrerholdige?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-08-03 19:59

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Som sagt; husk salat der også er en "rimelig" kilde til fibrer;
> blegselleri er også - og det er jo en smag der passer fint til ost.

Næringsindholdet i salat er lidt forskelligt fra sort til sort, men generelt
indeholder 100 g salat 94 g vand, 1,2 g protein, 0,2 g fedt, 0,7 g fiber.

http://www.bladgroent.dk/omsalat/dyrkning.htm

Nogle sorter indeholder lidt mere.

> Hvad med mandler, hasselnødder, macadamia, valnødder etc. etc.? Gode
> lækrer snack der er relativt fibrerholdige?

http://www.kalorietabel.dk/noedder.htm

Voksne skal have 25-35 g kostfibre om dagen.
En typisk dansker får kun omkring 20 g om dagen.

Kostfiberindholdet i forskellige fødevaregrupper:

Brød og gryn giver flest kostfibre. Rugbrød giver ca. 10 g fibre pr. 100 g.
De lyse franskbrødstyper giver kun 3-4 g fibre pr. 100 g
Frugt giver 2-3 g fibre pr. 100 g. Dog giver tørret frugt som fx svesker en
del mere.
Kartofler og grønsager giver 2-4 g fibre pr. 100 g.

Der er flest fibre i de såkaldt grove grønsager som kål, bønner og ærter.

Skal man have fibre, er det derfor mest effektivt (på en Atkins kur) at
spise bønner.

Mvh. Lisbeth

Fra : sune vuorela

Dato : 30-07-03 22:34

En der kalder sig "John" <postX@klog.dk> skrev:

>Jeg synes det går kanon med Atkins, dog har jeg ikke helt lært endnu, at
>styre det med at få fibre nok,,,, det kniber lidt med mavsen en gang i
>mellem

HUSK er din ven - fås både på apoteker og i supermarkeder...

Indeholder ingen effektive kulhydrater - men 85% fiber

--
Sune

Fra : Helle Biks

Dato : 31-07-03 00:00

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> HUSK er din ven
> Indeholder ingen effektive kulhydrater - men 85% fiber
> Sune

Ja, jeg har hørt, at hvis man har spist lidt rigelig med kulhydrater, så kan
man faktisk bruge HUSK som en slags "fortrydelsespille", idet man så kan
modregne fibrene fra HUSK i de kulhydrater man lige har spist.

Helle

Fra : Insideout

Dato : 31-07-03 02:34

"Helle Biks" <virkerkunkort@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man faktisk bruge HUSK som en slags "fortrydelsespille", idet man så kan
> modregne fibrene fra HUSK i de kulhydrater man lige har spist.

Jeg var ellers på vej i seng men den her fik mig til at le så meget at jeg
nok har brændt et par kJ af samt kan holde mig vågen et par timer endnu.

I er fanme skralhammerne skøre i Jeres hoveder .

Mvh
Henrik

Ps. Pis nu kom jeg til at kikke i sådan en tråd igen.

Fra : Anette

Dato : 31-07-03 11:01

"Insideout" <insideout@chicks.dk>
> [...]
>
> Mvh
> Henrik
>
> Ps. Pis nu kom jeg til at kikke i sådan en tråd igen.

Og denne gang var der endda advarsel på!!!

Anette

Fra : sune vuorela

Dato : 31-07-03 06:58

En der kalder sig "Helle Biks" <virkerkunkort@hotmail.com> skrev:

>Ja, jeg har hørt, at hvis man har spist lidt rigelig med kulhydrater, så kan
>man faktisk bruge HUSK som en slags "fortrydelsespille", idet man så kan
>modregne fibrene fra HUSK i de kulhydrater man lige har spist.

Nu må du lige spænde hjelmen!

Der er ingen sandhed i ovenstående!

Det eneste man kan bruge husk til er at få dækket sit fiberbehov.
Den mængde effektive kulhydrater man har indtaget er den samme -
uanset om man får 5 gram - eller 50 gram fiber.

--
Sune

Fra : Anette

Dato : 31-07-03 10:05

> [...]
> man faktisk bruge HUSK som en slags "fortrydelsespille", idet man så kan
> modregne fibrene fra HUSK i de kulhydrater man lige har spist.

Det er godt nok for langt ude! Selv i Atkins regi!!!

Anette