/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mobil-Telefoni
#NavnPoint
Klaudi 20830
refi 17101
Nordsted1 13879
o.v.n. 13756
Kortoverv.. 9673
thyfoon 6564
Ghettofam.. 6087
rotw 5524
katekismus 5124
10  g_h 4281
Kan man finde abonnentens navn?
Fra : Jakob Munck


Dato : 30-07-03 12:34

Hvis man har en anden persons mobil-nummer, og denne har et fast abonnement
hos en udbyder, kan man så finde denne persons navn og adresse? Udleveres
sådanne oplysninger af selskaberne?

v.h.
Jakob Munck



 
 
Ukendt (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-07-03 12:38


"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3f27ad2d$0$32512$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvis man har en anden persons mobil-nummer, og denne har et fast
abonnement
> hos en udbyder, kan man så finde denne persons navn og adresse? Udleveres
> sådanne oplysninger af selskaberne?

Ikke såehn uden videre mener jeg.
Er meget sikker på, at det kræver en dommerekendelse.

Det er vel krænkelse på privatlivet eller noget ligende?

Futter videre til news:dk.videnskab.jura hvor bedre svar nok findes. (Svar
på dette indlæg havner i jura gruppen.)

Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil





Ukendt (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-07-03 12:40


"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3f27ad2d$0$32512$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvis man har en anden persons mobil-nummer, og denne har et fast
abonnement
> hos en udbyder, kan man så finde denne persons navn og adresse? Udleveres
> sådanne oplysninger af selskaberne?

Ikke såehn uden videre mener jeg.
Er meget sikker på, at det kræver en dommerekendelse.

Det er vel krænkelse på privatlivet eller noget ligende?

Futter videre til news:dk.videnskab.jura hvor bedre svar nok findes. (Svar
på dette indlæg havner i jura gruppen.)

Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil



Johnny (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Johnny


Dato : 30-07-03 19:51

FB wrote:
> "Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote in message
> news:3f27ad2d$0$32512$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>>Hvis man har en anden persons mobil-nummer, og denne har et fast
>
> abonnement
>
>>hos en udbyder, kan man så finde denne persons navn og adresse? Udleveres
>>sådanne oplysninger af selskaberne?
>
>
> Ikke såehn uden videre mener jeg.
> Er meget sikker på, at det kræver en dommerekendelse.
>
> Det er vel krænkelse på privatlivet eller noget ligende?

Politiet kan kræve oplysningerne af et teleselskab uden en
dommerkendelse også selvom du har "hemmeligt nummer". Den lokale
politimester skal dog skrive under på, at det er nødvendigt at få
udleveret oplysningerne med henblik på en efterforskning.

Med mindre du har valgt "hemmeligt nummer" hos din udbyder, så kan man
få oplyst navn og adresse på folk, da disse er offentligt tilgængelige
via f.eks. www.krak.dk eller www.degulesider.dk
Du vil dog ikke kunne få personlige oplysninger som f.eks. CPR-nummer
o.lign. selvom teleselskaberne også registrer disse.

--
/ Johnny

I love my Sony-Ericsson T310!


Ivar Madsen (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 30-07-03 20:31

Johnny skrev Onsdag den 30. juli 2003 20:51 i dk.videnskab.jura:

> Politiet kan kræve oplysningerne af et teleselskab uden en
> dommerkendelse også selvom du har "hemmeligt nummer". Den lokale
> politimester skal dog skrive under på, at det er nødvendigt at få
> udleveret oplysningerne med henblik på en efterforskning.

Efter hvilken lovhjemmel?
Jeg kan tage fejl, men mener ellers kun at teleselskcaberne udlevere
uden dommerkendelse, hvis det er sygehygehuse, og kun hvis det er lige
før det er for sent at få fat i pårørende.

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satalitbiler med hurtig opdatering efter
bildet er taget,,,

Ukendt (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-07-03 21:02


"Johnny" <johnny_fjern_alt_efter_navnet@inpulse.dk> wrote in message
news:bg93kg$1h1n$1@news.cybercity.dk...
> Politiet kan kræve oplysningerne af et teleselskab uden en
> dommerkendelse også selvom du har "hemmeligt nummer". Den lokale
> politimester skal dog skrive under på, at det er nødvendigt at få
> udleveret oplysningerne med henblik på en efterforskning.
>
> Med mindre du har valgt "hemmeligt nummer" hos din udbyder, så kan man
> få oplyst navn og adresse på folk, da disse er offentligt tilgængelige
> via f.eks. www.krak.dk eller www.degulesider.dk
> Du vil dog ikke kunne få personlige oplysninger som f.eks. CPR-nummer
> o.lign. selvom teleselskaberne også registrer disse.

Ja ok. Men lad os sige at muremester Hansen vil have navn og adresse på mit
nummer.
Jeg har ikke hemmeligt nummer og jeg har ikke 'udeladt' nummeret på krak.dk
osv.

Det findes dog ikke af en eller anden grund. Kan Hansen bare ringe til CBB,
som er mit telefonselskab og bede om navn og adresse?

Det var mere det spørgsmålet gik på.

Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil



Fischer (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 30-07-03 12:45

> Hvis man har en anden persons mobil-nummer, og denne har et fast
abonnement
> hos en udbyder, kan man så finde denne persons navn og adresse? Udleveres
> sådanne oplysninger af selskaberne?

Mange af mobilnumrene kommer automatisk i telefonbogen.
http://www.dgs.dk/

Men hvis abbonenten har bedt om hemmeligt nummer, må telefonselskabet ikke
udlevere oplysningerne.

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



Ukendt (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-07-03 12:51


"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in message
news:3f27b026$0$24682$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Mange af mobilnumrene kommer automatisk i telefonbogen.
> http://www.dgs.dk/
>
> Men hvis abbonenten har bedt om hemmeligt nummer, må telefonselskabet ikke
> udlevere oplysningerne.

Selvom man ikke har bedt om hemmelig nummer er jeg sikker på, at
telefonselskabet ikke må udlevere oplysningerne.
Jeg står feks. ikke listet på dgs.dk selvom jeg ikke har hemmelig nummer.

Men korrekt, de må ikke uden videre udlevere oplysninger. Men hvilken
krænkelse det hører under er jeg ikke sikker på, det kommer nok et svar fra
jura gruppen.

Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil



Fischer (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 30-07-03 13:01

> > Men hvis abbonenten har bedt om hemmeligt nummer, må telefonselskabet
ikke
> > udlevere oplysningerne.
>
> Selvom man ikke har bedt om hemmelig nummer er jeg sikker på, at
> telefonselskabet ikke må udlevere oplysningerne.

Jo, det må de gerne.
Jeg har da tit ringet til oplysningen med kun et telefonnummer og fået
oplyst abonnentens navn og adresse.

> Jeg står feks. ikke listet på dgs.dk selvom jeg ikke har hemmelig nummer.

Det er dit teleselskab der forsyner TDC med oplysningerne.
Det er normal procedure på alle der ikke har hemmeligt nummer. Hvorfor du
ikke er listet, kan jeg dog ikke svare på.
Hvis du har Telmore og har valgt 'Udeladt nummer' kommer du ikke med i
telefonbogen.

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



Ukendt (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-07-03 13:16


"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in message
news:3f27b407$0$24628$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jo, det må de gerne.
> Jeg har da tit ringet til oplysningen med kun et telefonnummer og fået
> oplyst abonnentens navn og adresse.

Ja oplysningen. Hvis jeg ringer til oplysningen og spørger om navn og
adresse til mit nummer kan de ikke give mig det. Jeg står der ikke.
Men hvis du nu ringer til mit mobilselskab og spørger hvem (mit nummer) er,
er jeg sikker på, at de ikke udgiver det.

Der er jo forskel på oplysningen og ens selskab.
Oplysningen er jo klart, det er jo det de er til

> > Jeg står feks. ikke listet på dgs.dk selvom jeg ikke har hemmelig
nummer.
>
> Det er dit teleselskab der forsyner TDC med oplysningerne.
> Det er normal procedure på alle der ikke har hemmeligt nummer. Hvorfor du
> ikke er listet, kan jeg dog ikke svare på.
> Hvis du har Telmore og har valgt 'Udeladt nummer' kommer du ikke med i
> telefonbogen.

Jeg har CBB og har ikke udeladt nummeret og ej hemmelig nummer.

Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil



Fischer (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 30-07-03 13:42

> > Jo, det må de gerne.
> > Jeg har da tit ringet til oplysningen med kun et telefonnummer og fået
> > oplyst abonnentens navn og adresse.
>
> Ja oplysningen. Hvis jeg ringer til oplysningen og spørger om navn og
> adresse til mit nummer kan de ikke give mig det. Jeg står der ikke.

Hvis du ikke står i oplysningen, så er det simpelthen fordi CBB af en eller
anden grund ikke har givet dem informationerne. Jeg kan love dig for at
andre selskaber gør det.
Hvis du ikke har valgt hemmeligt nummer, så må de gerne videregive
oplysningerne.

> Men hvis du nu ringer til mit mobilselskab og spørger hvem (mit nummer)
> er, er jeg sikker på, at de ikke udgiver det.
> Der er jo forskel på oplysningen og ens selskab.
> Oplysningen er jo klart, det er jo det de er til

Nej, f.eks. CBB's kundeservice gider nok ikke lege oplysning. Men det er et
valg de har taget.
Jeg er ret overbevist om at de gerne må videregive oplysningerne.

Og jeg mener faktisk at f.eks. Telia har deres egen oplysning, som
alternativ til 118.

> Jeg har CBB og har ikke udeladt nummeret og ej hemmelig nummer.

Nej, men det er jo ikke sikkert at CBB videregiver oplysninger.

For at spinde en ende på dette:
Hvis du ikke har valgt hemmeligt nummer, så er jeg ret sikker på at dit
teleselskab er i sin fulde ret til at videregive dine adresse-oplysninger.
Om det så er til DGS eller bare til en tilfældig der ringer ind, tror jeg
ikke har nogen betydning. At de så måske ikke ønsker det sidste, er en anden
historie.
Og jeg tror ikke dette ændrer sig af at blive kørt gennem jura-gruppen.

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



Søren (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-07-03 13:55

> Hvis du ikke har valgt hemmeligt nummer, så må de gerne videregive
> oplysningerne.
Ikke bare det...De SKAL jf. bekendtgørelse. om nummeroplysningsdatabaser
vidergive oplysningerne (med mindre man har hemmeligt/udeladt nummer).

>
> Jeg er ret overbevist om at de gerne må videregive oplysningerne.
Jaaa. *S
> Nej, men det er jo ikke sikkert at CBB videregiver oplysninger.
>
Skal de sku'.

/Søren



Henrik Stidsen (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 30-07-03 14:58

"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in news:bg8f6o$a8n$1@sunsite.dk

>> Hvis du ikke har valgt hemmeligt nummer, så må de gerne
>> videregive oplysningerne.
> Ikke bare det...De SKAL jf. bekendtgørelse. om
> nummeroplysningsdatabaser vidergive oplysningerne (med mindre
> man har hemmeligt/udeladt nummer).

Ja de skal hvis der spørges efter dem!
Det vil jo iøvrigt også være ganske umuligt at give nummeroplysninger
til samtlige databaser der måtte findes rundt omkring.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Ukendt (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-07-03 16:00


"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message
news:Xns93C8A25F4D584HS235dk@130.225.247.90...
> Ja de skal hvis der spørges efter dem!
> Det vil jo iøvrigt også være ganske umuligt at give nummeroplysninger
> til samtlige databaser der måtte findes rundt omkring.

Okay. Jeg giver en kvaje bajer. Synes det lyder mærkeligt i mine øre, men
sådan er det.

Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil



Henrik Stidsen (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 30-07-03 23:20

"FB" <.> wrote in
news:3f27dd81$0$48901$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

>> Ja de skal hvis der spørges efter dem!
>> Det vil jo iøvrigt også være ganske umuligt at give
>> nummeroplysninger til samtlige databaser der måtte findes rundt
>> omkring.
>
> Okay. Jeg giver en kvaje bajer. Synes det lyder mærkeligt i mine
> øre, men sådan er det.

Tjaa, hvis du tænker lidt over det er det nok ikke så mærkeligt igen
:)

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Thunderbird[7100] (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 30-07-03 23:11

On Wed, 30 Jul 2003 14:54:48 +0200, "Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote:

>> Hvis du ikke har valgt hemmeligt nummer, så må de gerne videregive
>> oplysningerne.
>Ikke bare det...De SKAL jf. bekendtgørelse. om nummeroplysningsdatabaser
>vidergive oplysningerne (med mindre man har hemmeligt/udeladt nummer).

CBB har så valgt ikke at gøre det som standard. Jeg snakkede dem dem og
de sagde at der hos dem principelt ikke var forskel på om man havde
hemmeligrt nummer eller ej, andet end at nummeret ikke blev vist i
displayet.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Lasse Hedegaard (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 31-07-03 00:25

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:

>CBB har så valgt ikke at gøre det som standard.

Det var da fjollet... Men ja, det ser ud til, at CBB-kunder ikke står
på DGS.dk

>Jeg snakkede dem dem og
>de sagde at der hos dem principelt ikke var forskel på om man havde
>hemmeligrt nummer eller ej, andet end at nummeret ikke blev vist i
>displayet.

- Og det kan man så alligevel selv ændre direkte i telefonen. Der er 3
indstillinger:

- Vis ALDRIG nummer
- Vis ALTID nummer
- Operatørafhængig (Det er her CBB kan vælge indstillingen)

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock

Ukendt (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-07-03 13:04


"FB" <.> skrev i en meddelelse
news:3f27b120$0$48887$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Selvom man ikke har bedt om hemmelig nummer er jeg sikker på, at
> telefonselskabet ikke må udlevere oplysningerne.
> Jeg står feks. ikke listet på dgs.dk selvom jeg ikke har hemmelig nummer.

Jeg er ret sikker på, at hvis man ikke har gjort opmærksom på, at man ikke
ønsker optagelse i diverse nummeroplysningsdatabaser bliver man automatisk
optaget!
Fx står der på en Telia oprettelsesblanket "Telia videregiver oplysninger
til trejdemand i henhold til lovgivningen"!

Jeg mener at teleselskaberne skal videregive oplysninger hvis ikke man selv
har frabedt sig det! Hvis jeg tager fejl så ret mig gerne!

Ydermere findes der to former for "hemmeligt" nr!

1. Hemmelig nr. Navn og adresse står i telefonbogen med angivelsen
"Hemmeligt nr".
Nummeret tilbageholdes ved opkald!
2. Hverken navn eller adresse er at finde i telefonbogen! Nummeret
tilbagholdes ikke!

Med venlig hilsen

Helmut Lotti



Ukendt (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-07-03 13:18


"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> wrote in message
news:3f27b5af$0$13215$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg er ret sikker på, at hvis man ikke har gjort opmærksom på, at man ikke
> ønsker optagelse i diverse nummeroplysningsdatabaser bliver man automatisk
> optaget!
> Fx står der på en Telia oprettelsesblanket "Telia videregiver oplysninger
> til trejdemand i henhold til lovgivningen"!


Ja i henhold til lovgivningen. Det betyder ikke at enhver bare kan ringe ind
til et selskab og få oplyst navn på et nummer. Men det skal egenligt
diskuteres i jura gruppen, så vi kan få nogen der har forstand til at
bekræfte det. Vi sidder jo bare og skyder med ærtebøsser her ;)

> Jeg mener at teleselskaberne skal videregive oplysninger hvis ikke man
selv
> har frabedt sig det! Hvis jeg tager fejl så ret mig gerne!
>
> Ydermere findes der to former for "hemmeligt" nr!
>
> 1. Hemmelig nr. Navn og adresse står i telefonbogen med angivelsen
> "Hemmeligt nr".
> Nummeret tilbageholdes ved opkald!
> 2. Hverken navn eller adresse er at finde i telefonbogen! Nummeret
> tilbagholdes ikke!

Ja og jeg har ingen af dem.
Mvh
FB
--
Gratis SMS? Gratis Unlock? Gratis Java spil til din mobil?
--> www.DontDoIt.dk <-- Lidt af hvert til din mobil



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408887
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste