Mallorca. Gode ideer?
Fra : Dennis

Dato : 30-07-03 12:14

Jeg tager til mallorca i 2 uger snart, og i den forbindelse ville det være
lækkert med nogle forskellige forslag til hvad man kan se og hvilke
seværdigheder / sjove steder der er. Jeg regner med at have bil i en periode
dernede, så jeg kan blot køre efter de steder der er værd at besøge. Vi er i
god form, og til både sjov og action og kultur, så alt kan tænkes at være
interessant.

Hvis der findes en *rigtig* god bog om øen, vil jeg også gerne have denne
anbefalet.

List eksempelvis de 6 fedeste oplevelser du har haft på mallorcea.

/Dennis

Fra : bjarne

Dato : 30-07-03 19:40

Kør en tur ind i baglandet på Mallorca for at se hvordan øen egentlig ser
ud...væk fra turister og du vil selv finde hvad du søger. øen er en nem ø at
finde rundt på så det er ikke noget problem.

Cykelture ud langs kysten til Andraitx (om det er stavet rigtigt ved jeg
ikke) er helt kanon, kan selvfølgelig også gøres i bil.

Køretur op langs vestkysten og videre mod den nordvestlige del vil du møde
øen fra sin smukke side med bjerge og flotte natur. Kør mod Puig Major og
følg denne vej (først en opkørsel på ca. 14km og derefter lidt op og ned) op
og kør videre ca 5km og du vil møde appelsinboden med sine store frodige
appelsiner. Ved Appelsinboden er der mulighed for at køre i bunden til en
havn som jeg ikke lige husker hvad hedder, men klart oplevelsen værd at
bruge tid på.

Er Du/I tiæl kultur så kør en tur til Inca, hvor du vil møde øen centrum for
aldrende kultur, forglemmes må dog bestemt heller ikke den store katedral i
Palma som i sin tid blev bygget i 1800-tallet, så vidt jeg husker, men måske
er det senere, årstallet er ikke vigtigt lige nu, det finder du/I jo ud af
når stedet besøges.

På øen er der utallige markeder med alt hvad hjertet begærer, men spørg på
turistkontoret hvor Du/I skal bo og få nærmere besked.

Så er der den store lystbådehavn i Palma med fantastiske store både og
sejlskibe. Jeg fandt ud af at for at kigge på disse både behøver man ikke
være interesseret i dem, bare nyde det at være dér er godt. Ikke langt
derfra er der et stort center, som jeg ikke kan huske hvad hedder, men der
er alt havd hjertet lyster af at kigge på ting og kultur. Palma er en stor
by i sig selv så mon ikke også Du/I vil kunne få at vide hvis der er et
badeland eller andet forlystelsesland. er der fodbold medens Du/I er der kan
der jo afsættes tid til det, en oplevelse i sig selv, selvom det måske ikke
er et andet stort hold der gæster Mallorca.

En anden store by er Manacor som også kan opleves på egen hånd, men for mig
er det et ubeskrevet blad, så det må stå for Din/Jeres regning.

Hvis man gern bare vil slappe af kan man jo bare tage en tur til standen som
der iøvrigt er mange af over det hele, men at udpege en så skulle det måske
være stranden ved et Hotel der hedder Cala d' or, en bydel i Palma. Spørg om
vej, det er nemt at finde. Klart nok, jeg ved jo hvor det er....men ellers
er det egentligt bare at følge kystenlinien og Du/I vil blive ført gennem
mange kulturer.

Ud mod Puerto de Andraitx skulle der ligge et stort Slot/borg som efter
sigende skulle være det hele værd at besøge. Besøg værd er jo også klart
bare det at tage ud at spise væk fra turister ind i baglandet og til de små
byer som umiddelbart bare ligener ingenting, mne prøv f. eks. Binisalem,
Valldemossa eller Lucmajor.

Yderlig var jeg egentligt ved at glemme Klostret i Felanitx. det er sådan
lidt særegent da det i den retning af øen er fladland, men lige netop dette
sted skyder op af overfalden som et slags bjerg/bakke som om der har været
et vulkan-udbrud midt på øen.

Godt råd, man kan sagtens køre en tur langs kysten på en dag, men så skal
man heller ikke se alt...så brug et par dage på det. Planlæg eventuel en tur
rundt på øen hjemmefra, det er velsagtens en gæstus af de gode for én selv.

Der er sikkert meget andet at se på øen, men da jeg var der første gang i 3½
uge som guide for cykelryttere var det ikke lige det der var i højsædet
selvom mine lørdage var "fri", men der slappede jeg jo af inden de næste
gæster kom til en ny cykeluge....

MVH. Bjarne

Fra : Ole Damgaard

Dato : 31-07-03 09:52

og så må du endelig ikke glemme en tur til Soller. Fra selve byen
udgår den 87 år gamle sporvogn, hvor du kører i åbne vogne de 5 km.
ned til havnebyen Puerto Soller - en smuk tur gennem
appelsinplantagerne. Og i den lille havneby er det godt at slappe af
indtil man kan tage en sporvogn tilbage igen.
mvh ole

Fra : Dennis

Dato : 01-08-03 10:03

"bjarne" <b.h.jensen75@mail.dk> wrote in message
> [...]
at
> finde rundt på så det er ikke noget problem.

Tak for det lange svar.

Jeg har købt en bog "Mallorca" i serien "sunflower landscapes" (på engelsk)
Den er fyldt med kort og turbeskrivelser både for bilture og vandreture.
Mange af stederne kan man kun komme til gående, så der sku' være mulighed
for nogle specielle oplevelser. Efter et hurtigt kig i bogen må jeg hellere
skynde mig at anbefale den. Den er *ret* god - specielt hvis man kan li' at
tage ud selv.

Dennis