Tørdragtslynlås - for eller bag ??
Fra : Nicholas von Rosen

Dato : 30-07-03 10:22

Hej Gruppe

Skal bestille ny målsyet tørdragt.

Foretrækker i front eller ryg lynlås ?? - Og hvorfor ??

Nicholas

Fra : Kalle

Dato : 30-07-03 12:58

Helt klart front lynlås.
Det giver meget bedre bevægelses frihed, hvilket gør det nemmere at
åbne/lukke for sine ventiler.

Jeg ville ikke være i tvivl.

Casper

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-07-03 13:02

Kalle wrote:
> Helt klart front lynlås.

Enig!

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-07-03 13:04

Jonas Lüttichau:

> Enig!

<aol>
Me too
</aol>

:)

Fra : Bernino Lind

Dato : 30-07-03 15:43

Personligt kan jeg bedst lide den type der findes på Poseidon exclusive som
går fra den ene side af maven op til halsen, rundt om hovedet og ned ad
brystet.

Man kan lyne den selv, man er mere smidig (synes jeg) og man slipper for
"brede skuldre" - det føles mere som fisk...og det er rart at kunne snorkle
i koldt vand uden alt for meget hjælp til gearet.

Husk også at overveje en lynlås til at kunne træde af på naturens vegne -
det er hamrende smart synes jeg. Og vælg en farve der skriger samt radar
refleks på hætten - fiskene synes det er sjovere ligesom din makker og
skulle noget ske også reddere samt sejlere.

Jeg har radarrefleks på min bøje (stort stykke staniol) - det er hamrende
effektivt!

Bobler, Bernino Lind

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-07-03 20:08

Bernino Lind wrote:
> Jeg har radarrefleks på min bøje (stort stykke staniol) - det er
> hamrende effektivt!

Nu må jeg lige høre, har du testet om det giver nogen effekt overhovedet?..
og vil radaren overhovedet opfange dig når du ligger lige i vandskorpen?

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-07-03 20:55

> Nu må jeg lige høre, har du testet om det giver nogen effekt
overhovedet?..
> og vil radaren overhovedet opfange dig når du ligger lige i vandskorpen?

I en test i bådnyt blev en del radarreflektorer testet, den der kom ind som
nummer 2 var en plastic pose med tomme øldåser. Hav altid en ramme øl med i
båden hvis der skulle ske noget.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 30-07-03 21:43

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@magnetixspaam.dk> skrev i en meddelelse

> Nu må jeg lige høre, har du testet om det giver nogen effekt
overhovedet?..
> og vil radaren overhovedet opfange dig når du ligger lige i vandskorpen?

Kort Sagt: Nej !

Langt svar: Arealet er alt for lille, for at have en effektiv reflektion.
I vandoverfladen skal du have en reflektiv flade der svarer til ca 2 m2.

Som Manley også skriver: En stor plast pose med tomme øldåser
er mere effektivt end, diverse "smarte" mini reflektorer.

Søren Arnvig

Fra : Bernino Lind

Dato : 07-08-03 12:52

Indrømmet at jeg aldrig har stolet på radar reflektor på tørdragte.

Jeg har en "rigtig" radar reflektor på min bøje som i øvrigt er en
bjærgemærs eller den samme slags som fiskerne bruger - bambus stand,
flamingo og bly.

Radar reflektoren er af den samme slags som lystsejlere brugere - et langt
plastikrør med en masse metal profiler indeni surret fast om bøjen - ala en
plastik pose med øldåser (den vil jeg da afprøve...i de der dyre gule "diver
below" bøjer er der jo plads i midten!)

Min bøje kostede mig 100.- dkk for selve bøjen og så støttede jeg ovenikøbet
en ganske gammel almindelig vådbinder i hundested, istedet for et mega
internationalt inc.

Man kan sikkert købe lignende i fiskerihavnen i kbh, for enden af frihavnen.

Jeg læste i øvrigt i sidste nummer af bådmagasinet om SOK at de har et IR
kamera der kan se en person i overfladen selv i storm/kuling med søer der
brækker ind over personen.

Nogen der ved om systemet også duer med tørdragt - eller bør man have en
kemisk opvarmer dims med sig?

bobler, Bernino Lind

Fra : Claus Larsen

Dato : 30-07-03 16:07

Helt klart frontlynlås
og hvis du har en frontlynlås der går fra skulder til hofte kan du også
tisse uden at skulle have dragten af.
Hilsen Claus Larsen

Fra : Gryndahl

Dato : 30-07-03 18:04

Jeg ville modsat de andre have den i ryggen fordi:

1 den er kortere - og har derfor færre steder der kan gå i stykker
2 den sidder ikke foran hvor du skal bukke dig så den sidder ikke i
vejen og tager ikke skade ved at du bukker dig

Men jo den er lettere at komme til når den sidder foran det vil jeg give
dem ret i.

Gryn
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Dall

Dato : 30-07-03 19:44

"Gryndahl" <Gryndahl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville modsat de andre have den i ryggen fordi:

som de andre siger jeg front lynlås på skrå

> 1 den er kortere - og har derfor færre steder der kan gå i stykker

slitage tiden for den ene eller den anden typpe er den samme.

den på ryggen bliver belastet af det luft tryk der står i dragten og gerne
vil ud, lige der hvor lynlåsen er, jeg har set en slidt lynlås der sprang
op, og med en stor bobbel ble dragten tømt for luft, så man falder til
bunds.

en front lynlås kan du godt lyne op under et dyk og stadig beholde din
opdrift, afbalancere dig osv, du midster altså ikke på samme måde opdrift
lige pludselig.

> 2 den sidder ikke foran hvor du skal bukke dig så den sidder ikke i
> vejen og tager ikke skade ved at du bukker dig

det passer ikke, i hvert tilfælde ikke på Bare dragter, der går den ikke så
lang ned at den kommer der ned hvor man bukker i hoften.

mvh Morten Dall

Fra : Morten S

Dato : 30-07-03 21:06

> Helt klart frontlynlås
> og hvis du har en frontlynlås der går fra skulder til hofte kan du også
> tisse uden at skulle have dragten af.

Enig!! Frontlynlås styrer!

Det er også dejligt, når man skal ha´ lidt frisk luft i dragten mellem
dykkene....

/Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-07-03 20:51

> Foretrækker i front eller ryg lynlås ?? - Og hvorfor ??

Jeg have det samme valg for nogle år siden da jeg skulle have ny dragt. jeg
valgte en i ryggen på grund af den er nemmere og billigere at skifte når den
er slidt op. Fordelen ved at have den foran er at man selv kan lyne op og i
men det synes jeg ikke er meget værd da man jo næsten altid er sammen med
andre. Med lidt øvelse kan man også selv lyne en ryglynlås.

Jeg har faktisk også set at flere (end med ryglynlås) der har lynlås foran
glemmer at lyne den helt inden de hopper i. Gerne de sidste 10 cm. for nede
og de kan selvfølgelig lukke den selv med det samme, for det meste, men det
ser ikke ud som de nyder det.

Angående slid tror jeg de holder lige lang tid.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 30-07-03 21:44

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har faktisk også set at flere (end med ryglynlås) der har lynlås foran
> glemmer at lyne den helt inden de hopper i. Gerne de sidste 10 cm. for
nede

det er derfor man aldrig skal lyne sin drag lidt, endten eller
så har man ikke det problem.
mvh Morten Dall