Dykning herhjemme vs troperne?
Fra : Christina

Dato : 30-07-03 10:10

Hejsa

Er der nogen der har prøvet at dykke på gode steder i sydøstasien som kan
give mig et billede af hvordan en dykkeroplevelse herhjemme vil være i
forhold til at dykke i mere tropiske omgivelser.

Hvad er der at se, og hvordan er sigtbarheden?

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 30-07-03 11:45

In newsgroup dk.fritid.dykning wrote, Christina, this, the Wed, 30 Jul
2003 11:09:38 +0200:

Hello Christina,

>Hvad er der at se, og hvordan er sigtbarheden?

Forskellen er stor, men kig på http://www.air365.dk/galleri/ - der er en
masse billeder fra både ind- og udland.

God fornøjelse!

Kristian Krautwald
http://www.krautwald.dk

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 30-07-03 22:33

"Christina" <jordbrovej17@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> give mig et billede af hvordan en dykkeroplevelse herhjemme vil være i
> forhold til at dykke i mere tropiske omgivelser.

Det kommer an på, om du er til vrag, hajer eller nøgensnegle.
De mest farverige fisk må du nok give afkald på i Danmark, men til gengæld
må man skyde dem her.
Vi har lige været omkring Trelleborg på vores sommerferietogt. Og her kunne
vragdykningen sagtens måle sig med dykning på de Japanske vrag i Coronbugten
på filipinerne. Omkring Anholt var der en sej-stime på omkring de 100 fisk,
der cirklede over vraget, og en sigt på ca. 20m.

> Hvad er der at se, og hvordan er sigtbarheden?
Vrag, fisk og krabber og sigt mellem 3 og 25m

MVH
Jan Kisak Rasmussen
aalborgdyk.dk

Fra : Bernino Lind

Dato : 07-08-03 13:02

Kære Christina,

Danmark, Norge og Sverige er verdenskendt for vores gode vrag, fordi vi har
brakvand specielt i Østersøen.

I øvrigt mener jeg dykning herhjemme er dybt undervurderet specielt fordi en
dykkere selv hopper med på den der "er det ikke helt ekstremt at dykke i
Danmark?" samtidig med at hun blinker koket og synes at være tiltrukket af
"rigtige mænd".

Dykkeren svarer "jo, det er meget ekstremt" og så kommer hun jo nok ikke i
vandet foreløbigt herhjemme.

Men det er det altså ikke...vi kan jo ikke engang sige at have et hav,
snarere en indsø som dræber enhver hval der får forvildet sig herind.

Det er derfor man skal sejle med ryggen til når man går ud af limfjorden og
rammer vesterhavet.

Dykning i Danmark kræver kun lidt mere varmt tøj uden for
juni-juli-august-sept. og så at man kigger sig lidt mere efter sin makker
eller blot har lygter med som man sagtens kan se på 8 m. selvom sigten er 3.
Det er ikke noget særligt rent dykkermæssigt men tilgengæld er det nogle
suveræne naturoplevelser!

Danmarks naturliv i vores fiskeriterritorie er fantastisk og varieret - men
meget er småt og man skal tæt på. Det gør vel heller ikke noget. Desuden har
vi nogle fantastiske årstider - fra næsten dødt vand i februaer og til
kogende vand i august pga. tangål der fræser rundt i overfladen om natten og
nogle fantastisk smukke algeskove (tang er alger) i alverdens
udformninger...meget eventyr at svømme igennem en skov.

Alle kan dykke i danske farvande og det er suværent, men kan ikke
sammenlignes med f.eks. Caribien eller andet, ligeså lidt som en Whisky kan
sammenlignes med en likør.

Det har hvert sit liv og og sine charmer.

Bobler, Bernino Lind