Kører de fleste spil i 1024X768 eller 1280~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-07-03 07:19

Jeg står og vil købe en 19' TFT med 16 ms respons - og vil gerne vide, om
ikke næsten alle de nye spil på markedet kan køre i 1280X1024 (som er
TFT'ens naturlige opløsning) ?

Jeg har i forvejen en 1600X1200 20,1' TFT - men denne nedskalerer ikke
super godt til 1280X1024 og 1024X768 - derfor vil jeg købe en 19' TFT, der
naturligt kører 1280X1024 med 16 ms repsonstid.

Men hvis jeg alligevel skal nedskalere denne 19' TFT til 1024X768 fordi de
fleste spil kører bedst i denne opløsning, så er jeg jo lige vidt.

Mit grafikkort er et Radeon 9800 pro 128 Mb.

Tak for hjælpen :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Robert Eriksen

Dato : 30-07-03 15:17

Dr.Ralph wrote:
> [...]
>
> Men hvis jeg alligevel skal nedskalere denne 19' TFT til 1024X768 fordi de
> fleste spil kører bedst i denne opløsning, så er jeg jo lige vidt.

Hvis jeg var dig ville jeg købe en 1280x1024 19".
De gange jeg har haft fat i sådan en har det ikke været til at se noget
nævneværdigt fnidder i 1024*768.
Der er jo også væsentlig større forskel på 1024*768 på en skærm der er
designet til 1600x1200 end på en skærm designet til 1280*1024.

Bortset fra det kan man så ikke selv bestemme opløsningen i langt de
fleste spil efterhånden? De par spil jeg spiller jævnligt (primært GTA3,
VC og Mafia) kan opløsningen da sættes helt op til 1600*1200.
Men ok, hvis problemet er at resten af maskinen ikke kan trække spillet
i højere opløsning end 1024*768 så er du jo lige vidt

Køb en over nettet med returret (eller få en aftale med sælgeren hvor du
køber den) og prøv.
Når jeg en dag får skrabet sammen til en TFT bliver det en 1280*1024
helt klart.

Fra : Gismo

Dato : 30-07-03 15:22

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fleste spil kører bedst i denne opløsning, så er jeg jo lige vidt.
>
> Mit grafikkort er et Radeon 9800 pro 128 Mb.

Hvad er der ivejen med at kører spil i 1600 x 1200 ?
Er da kun CS der bliver kørt i en lav opløsning

Gismo

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-07-03 19:31

> Hvad er der ivejen med at kører spil i 1600 x 1200 ?
> Er da kun CS der bliver kørt i en lav opløsning
>
> Gismo

Slet intet - blot har jeg holt en pause fra spil i godt 1 år - og er ikke
sikker på, om shooter spillene og de andre fede, flotte sports spil alle
kan klare 1600X1200. Kan de det, så vil jeg KLART bruge min 20' TFT til
dem.

Jeg står overfor at købe ny maskine - og den bliver ret vild - så der er
ingen problemer der - problemet er, om spillene er lavet til denne høje
opløsning.
Min maskine bliver sådan:

P4 3 GHz 800 FSB
2 GB ram Hyperx 3500
Radeon 9800 pro AGP
Asus P4C 800 DeLuxe
5 Seagate 15k.3 scsi diske
Dell 2000FP 20,1' TFT @1600X1200
Nec 1760 NX 17' TFT@1280X1024

Så det er ikke maskinen der sætter grænsen her.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Gismo

Dato : 30-07-03 21:15

> [...]
> Dell 2000FP 20,1' TFT @1600X1200
> Nec 1760 NX 17' TFT@1280X1024
>
> Så det er ikke maskinen der sætter grænsen her.

Tror alle nye spil kan klarer 1600 x 1200 og højere ... Ældre spil kan der
værer problemer med, men hvorfor game dem når man har en moster maskine og
doom 3 er på vej ;)

Gismo

Fra : Simon Nejmann

Dato : 31-07-03 01:10

On Wed, 30 Jul 2003 22:14:37 +0200, "Gismo"
<stivnisse@[XXXX]hotmail.com> wrote:

> [...]

>værer problemer med, men hvorfor game dem når man har en moster maskine og

Nu kommer det her altså også an på om vi taler 2D (Diablo, The Sims)
eller 3D spil (Half-Life, Quake).

2D spil tegner bare en række flade billeder på skærmen. Hvis man
skifter til en højere opløsning der, så bliver tingende bare mindre
eller også så strækker de billederne over flere pixels så de beholder
deres størrelse, og dermed ikke ser det mindste anderledes ud.
Dog kan man i Diablo 2 (med expansion) vælge mellem 640x480 og
800x600, men det gør ikke at ens figur ser anderledes ud på nogen
måde. I 800x600 har de bare plads til at lave et mere kompakt layout
på statusbaren.
Altså bliver 2D spil lavet til X bestemte opløsninger og hvis man
kører dem i andre ser det enten grimt ud, eller også kan man ikke se
nogen forskel.

I 3D spil derimod bliver billedet beregnet og dermed kan en højere
opløsning give mindre hakkede kanter og mindre gnidret grafik. Det
betyder også at man er fuldstændigt fritstillet til at renderer
grafikken i lige præcis den opløsning man gerne vil.
Til sidst vil jeg lige gøre opmærksom på at det eneste der sker ved at
sætte opløsningen op er, at der bliver brugt mere båndbredde på
grafikkortet - CPUen bliver hverken mere eller mindre belastet ved at
man ændrer på opløsningen.
Nåja, og så har det også en del at sige hvis spillet bruger
pixel-shaders (små programmer der uploades til grafikkortet og
derefter køres en gang pr. pixel), der kan det gøre en stor forskel om
programmet skal køres 1920000 gange (1600x1200) eller 786432 gange
(1024x768) pr. frame - faktisk er de tal alt for lave da alle 3D spil
har noget overdraw (pixels der bliver tegnet flere gange). Det var
også derfor Doom 3 blev fremvist på E3 i kun 800x600.

Jeg håber det hjalp lidt.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-07-03 06:29

Jeg takker jer alle for super gode svar :)

De gav mig lige den info, jeg skulle bruge - KANONT !

Beholder min Dell 2000FP 20,1' TFT@1600X1200 og køber så i tillæg en LG
L1910B 19' TFT med repons på 16 ms @1280X1024

Firmaet betaler det meste...så derfor.

--