Netværksspørgsmål (LAN)
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-07-03 21:19

Har været inde og Google lidt og fandt også en ældre tråd, men jeg er
stadigvæk i store problemer.

En 'ny' 7600 (MacOS 8.6 dk)skal være "server", så jeg kan komme til den
fra min PB G4 (MacOS 10.1.6) via et ISDN LAN Modem fra 3Com. Altså som
arkivdeling. 7600'eren er koblet op til mit scsi udstyr, og det er
derfor ret nødvendigt at kunne komme til den.

Jeg har gjort alt muligt (og alt umuligt?), men de kan ikke forbindes.
Netværket virker derimod godt nok med den fælles printer

Havde tidligere koblet PB'en op til min gamle 7200, og dét virkede. Jeg
kan naturligvis ikke huske, hvad jeg gjorde og min gode netværksven, som
støttede dengagn, er vist på sommerferie.

Derfor belemrer jeg jer med spørgsmålet: findes der en 'nem' måde at
gøre det på? Apples hjælpefil er ikke til meget nytte.

Al hjælp modtages med kyshånd.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Jens

Dato : 29-07-03 22:10

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.dk> wrote:

> [...]
> arkivdeling. 7600'eren er koblet op til mit scsi udstyr, og det er
> derfor ret nødvendigt at kunne komme til den.

På 7600:
Start arkivdeling
Start Apple-talk
Gør (nogle/alle) arkiver fælles

På PB:
I Finder: Menuen "Gå" - "Opret forbindelse til server"

Noget jeg har glemt?

/Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-07-03 16:18

Jens <spam@finds.dk> wrote:

Tak for jeres svar.
Løsningen lå (vistnok?) i, at jeg fjernede nogle indstillinger (= smed
dem i papirkurven) og genstartede. Arkivudveksling (som vist slet ikke
har noget med LAN at gøre), TCP/IP indstillinger og
lokalitetsvalg-indstillinger.

Aner ikke om dette er den korrekte løsning, men det virkede.

Tjekkede at arkivdeling var aktiv, Apple Talk (som vist nok også _skal_
bruges af min printer). Stillede TCP/IP til automatisk og ethernet til
DHCP - altsammen på 7600'eren. Om jeg fiflede med flere ting, kan jeg
ikke huske

Nu kan jeg komme til HD'en på 7600 fra min PB _via mit ISDN LAN Modem_,
og 7600'eren kan både printe og gå på nettet.
Jeg kan kun komme til 7600'eren (server) som registreret bruger!
(Det kunne jeg ikke få til at virke på 7200'eren under MacOS 8.0 - den
ville kun anerkende mig som gæst, men det her er da bedre og nok også
mere sikkert

Tak for hjælpen.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 30-07-03 05:57

In article <1fyvpiz.10az5tp1p6fwpeN%MichspostIKKE@puttekasse.dk>, Mich.
> [...]

> Derfor belemrer jeg jer med spørgsmålet: findes der en 'nem' måde at
> gøre det på? Apples hjælpefil er ikke til meget nytte.

Brug et "krydset" ethernet kabel direkte mellem Mac´erne. (der er vel
ethernet i PB´en?)
Appletalk - forbind via - ethernet.
Arkivdeling skal være slået til - og HD´en skal være sat til deling.
Opret bruger - med navn og adgangskode - log på som denne.

Venlig hilsen
Villy Erichsen

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-07-03 12:28

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-07-03 15:45

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> [...]

Willy svarede:

> Hvis den ene maskine er af nyere dato (PB G4?) saa er det ikke noedvendigt
> at bruge et krydset kabelt, det finder den selv ud af at haandtere. Brug
> et alm. netkabel.
>
> - Jens

Tak. Skal nok lige prøve den anviste mulighed med et kabel, men hele
øvelsen går faktisk ud på, at få det til at fungere via mit ISDN LAN
Modem.
7600'eren har tidligere kørt i netværk, ikke sandt, Willy? Måske er det
noget med låste indstillinger (så brugeren ikke kunne pille?)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen